Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning landsvägscykling
Passtyp: Distans L

Startplats vid Naturum, Fjärås Bräcka.
En länk till karta till startplatsen hittar du i kalendariet längst ned, där du också kan anmäla dig till passet.

Vägbeskrivning: Från E6 avfart 58, vid Shell-mack följ vägen mot Tostared och därefter skyltning mot Fjärås Bräcka.

Längd: 96 km
Backighet: Medel

Karta över banan
Karta med gpsdata över banan

Grupp Grön
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Gul
Passledare: Lars-Inge Kjörnsberg
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Röd
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:


Vägbeskrivning:

Start i Fjärås, Tostared, håll vänster i vid Kyrkan i Fotskäl mot Hajom, tag höger vid kyrkan i Hajom mot Skene/Berghem, i Berghem korsas Rv 41 och man kör mot Hulta, Haby och vänster mot Örby, tag höger när man kommer ut på lv 156 mot Örby, tag sedan höger mot Hanatorps camping och sedan höger mot Torestorp cykla mot Horred.

Ev. Bonus! Tag höger för en bonusbacke upp till Hyltenäs (Seatons) kulle. Mkt fin utsikt, Tillbaka ner för backen t.o.r. höger mot Horred på originalpannan.

Genom Horred mot Idala, Gällinge och tillbaka till Fjärås.

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hallöj alla som älskar cykel liksom jag! På lördag kör vi en höjdarrunda med start från Naturum på Fjärås Bräcka kl. 09.00, nämligen Öresjön Runt med bonusklättring upp till Seatons Kulle.
Jag kommer att vara passledare för gul grupp och vi kommer att köra med en fart som innebär att vi har snittat 28 km/h +- 1 km/h åter tillbaka på Bräckan.
Är du sugen på att vara med på denna pangrunda (!) vill jag att DU anmäler dig i kalendariet på studs! Just nu är vi tre anmälda och jag hoppas på att vi landar på 20-30 pers - det är rundan nämligen värd.
Nervös för vädret? Glöm det! Meterologerna säger att det blir 10-17 grader, INGET REGN och 2-3 m/s. Med andra ord det kan inte bli bättre förhållanden för en kanonfin höstcykelrunda!

Välkommen på lördag 23/9 kl 09.00 vid Naturum på Fjärås Bräcka!
Lars-Inge
Er ciceron i gula gruppen på Öresjön Runt!
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Tar mig ner på lördag, luftrören känns bättre så jag hoppas orka åka med. Om det inte fungerar kan jag banan utan och innan sedan många år, då blir det eget tempo.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Nu börjar det likna nåt - med 8 anmälda inför lördagens kanonfina distansrunda runt Öresjön. Men rundan är värd 20-30 Lygnare så vänta inte med att anmäla dig. Anmäl dig NU! Enligt meterologerna kommer det att bli ett fint höstracerväder med 12-17 grader varmt, några solglimtar, svaga vindar med 3-5 m/s och framförallt INGET REGN.

Vi startar vid Naturum på Fjärås Bräcka på lördag morgon kl. 09.00 Det blir en gul grupp, vilket bland annat innebär att vi kommer att cykla i ett jämnt distanstempo och landa åter efter rundan på Bräckan med en snittfart på 28 km/h +-1 km/h. Uppför kör vi lugnt och för övrigt matar vi alltså på i ett trevligt distanstempo.

Välkommen till Fjärås Bräcka på lördag kl. 09.00
Lars-Inge
Er ciceron på Öresjön Runt
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by pewe »

Ja men det är ju klart man hänger med på denna runda med min tempo kompis som vägvisare.
Ses på lördag i fint väder.
Peter
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by isb68 »

Kan en "grön" stackare få hänga på i svansen på gul grupp så länge han orkar? :-)

/Örjan
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Självklart skall du åka med Örjan! Har ingen koll på min status efter att varit krasslig i tre veckor. Skall ut nu och köra 80 - 90 km får se hur det känns.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by isb68 »

Är sugen på att cykla de få dagar som verkar funka nu på sensommaren så får se hur jag gör på lördag ... att ta sovmorgon är ju skönt det med :-)
Anmäler mig inte i kalendariet utan dyker upp i god tid om jag skall med!

/Örjan
ventoux
Posts: 115
Joined: 2009-10-08 20:49
Fornamn: Duncan
Efternamn: Robinson

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by ventoux »

Jag lämna återbud till imorgon.
Sorry boys!
Med vänlig hälsning,
Duncan
Duncan Robinson
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by Thomas Franzén »

Jag kommer eventuellt att komma till detta pass. Men gul grupp blir tufft.

Så finns det någon eller några som vill cykla i grönt tempo, skriv då gärna något här. Det bästa vore ju om det blir någon/några nytillkomna som på detta sätt kan ta det tempo som passar dem bäst. Men jag har heller inget emot att någon som tänkt cykla gult, "viker ner sig" och tar det grönt på lördag (Lars-Inge får förlåta mig :twisted: )

Örjan!
Ser du detta inlägg? Du är i högsta grad BERÖRD av detta. Eller hur.
Ring mig gärna på 0731 00 24 14.
Även andra som spekulerar :roll: på att delta i grönt tempo kan ringa om ni känner för det!

Om ingen nappar på detta (d.v.s. skriver något här eller ringer) så blir det nog ingen Öresjö för mig del.

Blir det något av så printar jag ut kartan och tar hand om vägfinnandet (och ett förenklat passlederi)!

Grönt tempo?
Det är 20-25 km/t i genomsnitt (enligt träningspolicyn)

Cyklar ni så cyklar jag. :shock:
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by thoost60 »

får tyvärr avstå dagens höjdarpass
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Blev en kanonfin runda på alla sätt idag! 14 pers som körde helt perfekt, raka snygga led, jämnt och bra tempo, lugnt och fin fart uppför, matade på utför och på platten. Öresjön Runt är en av de allra trevligaste rundorna vi har, om ni frågar mig. Omväxlande terräng, upp och ned, kurvor, men även bitar med platt då man kan mata på och dessutom kryddat med den brutalbranta kilometern upp till Seatons kulle - 18-20% i maxlutning! Alltihop avslutat med en gofika på Naturum på Bräckan.
Kortfakta: 97 km lång, 3 tim 26 min, 28,3 km/h i snitt och 985 hm att klättra - perfa!

Så här skall en distansrunda köras - tack alla som var med och gjorde det till en perfekt cykeldag!
Lars-Inge
Er ciceron på Öresjön Runt idag
P.S. i morgon vinner Wellens, Boasson Hagen eller Sagan...
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by andale »

Japp! Detta blev en höjdarrunda. Att vägarna var lite fuktiga till att börja med gjorde inte så mycket. Arm-och benvärmare åkte snabbt av när Peter fick en punka. Sedan rullade det på i jämnt tempo på mestadels bilfria vägar. Att komma upp på Seatons kulle var väl värt ansträngningen. Fick lite Angliru-känsla på vägen upp, men även Mortirolo med tanke på lutning och träd som täckte vägen.

Tack Lars-Inge och övriga venner för fin tur i distanstempo =D>
20170923_091956(0).jpg
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Blev en tur på egen hand idag förutom några km vid Seatons kulle, in till Horred och från Gällinge mot Fjärås med gänget. Jo Öberg var med men det blir ingen hjälp. :-o Denna bana har vi cyklat många gånger genom åren men det har varit dåligt de senaste åren. Berg o Dal bana är det men väldigt fina omgivningar och lite bilar.

Startade några minuter innan resten av gänget och tog det super lugnt i alla backar och det finns många på denna bana. Gänget kom ifatt vid infarten till Seatons Kulle efter 57 km det är nålen vid 60 km nedan. en punka hade sinkat dem och vi rullade på rätt bra på de lättare partierna. Tanken var att hinna till Fotskäl och sen sitta i gruppen, det är så stor skillnad när gruppen rullar runt än att sitta och hålla tempo själv i så många mil.

Här kommer höjdprofilen:
Öresjön Runt.png
Tog ut kartan från Runkeeper som är originalbanan här är också den kilometer långa backen upp till Berghems Ka. med. ;-)

https://runkeeper.com/user/claesgoran/route/4700208

Var inte länge sedan Rolf, Hans och jag cyklade en variant där vi gick direkt till Horred över Viskan och höger mot Veddige och E6 tillbaka. En annan variant är att cykla till Berghem som idag och upp till T-korset i Haby ta höger där mot Horred "idag tog vi vänster mot Skene" då går man inte runt sjön utan cyklar söder om Viskan. Fån Horred cyklar man som idag upp till Gällinge. Vill man köra lite längre fortsätter man på södersidan av Viskan ner till Veddige. Hela södersidan av Viskan är en kanonväg att cykla.

Tack för pacen även om jag inte satt i klungan och tjötet på fikan efteråt!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Henrik Erdalen
Posts: 105
Joined: 2011-06-21 23:32
Fornamn: Henrik
Efternamn: Erdalen

Re: Öresjön Runt Lördag 2017-09-23 kl. 09:00

Post by Henrik Erdalen »

Tack för en fin runda, snygg cykling och ett stabilt passledarskap!

Med vänlig hälsning,
Henrik
Med vänliga hälsningar
Henrik
Post Reply