VR Sub 7:45

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.

VR Sub 7:45

Inläggav Mikeryd » 2017-11-14 00:20

Nu är planen lagd, laget samlat och beredda att träna hårt för att nå våra målsättningar.

I dag hade vi ett första möte för att spika programmet och målsättningarna. Efter mötet körde vi ett ftp-"spy"-test.

MÅLSÄTTNING

1. Cykla säkert
2. Måltid 7:40 (Sub 7:45)
3. Bra kommunikation och ha kul!

Vi kommer ha följande gemensamma öppna träningar under våren 2018.

söndagen den 15 april – Lindome-Varberg Kl. 09.00 - Teknik 
Lördagen den 21 april – Lindome-Varberg Kl. 09.00 – Teknik
lördag-söndag 28–29 april – Bjäre träningsläger - Backträning / Distans
lördagen den 5 maj – Göteborgsgirot – Individuellt deltagande - Fart
tisdagen den 8 maj – Ericsson – Fjärås Kl. 18.00 - Teknik
söndagen den 13 maj – Kungälvs rundan – Individuellt deltagande - Fart
söndagen den 20 maj – Långpass 21 mil – Hunnebergs rundan Kl. 08.00 – Distans / Teknik
lördagen den 26 maj – Västkusten runt – 160 km Teamkörning – SUB 4:30 – Teknik /fart
söndagen den 3 juni – Lindome – Varberg Teknik / fart
söndagen den 10 juni – Genrep Lindome – Varberg Kl. 09.00 – Vätternfart
lördagen den 16 juni – Vätternrundan 297 km

Mikael Rydström och Magnus Börjesson kommer agera ledare under träningarna.
Mikael Pettersson kommer göra tidsschemat
Eventuell langning under loppet är en öppen fråga som vi får återkomma till.

Vi ses på träningarna!
Mikael R.
Användarvisningsbild
Mikeryd

Registrerad: 2012-05-21 19:18
Förnamn: Mikael
Efternamn: Rydström

Re: VR Sub 7:45

Inläggav Mikeryd » 2018-04-10 08:03

Hej!

Äntligen är det dags!!

Välkomna på söndag den 15 april till det första träningspasset med Sub 7:45 gruppen. Vi samlas i Lindome centrum vid parkeringen Kl. 08.45.

Målsättningen med detta första pass är i första hand att lära känna varandra och att inleda samträningen för att kunna köra tight. Farten är kommer i andra hand på detta första pass. Vi kommer i första hand fokusera på skiftena längst fram och längst bak samt att hålla korta avstånd både i längsled och sidled.

Vi kommer cykla gamla E6 raka vägen ned till rondellen norr om Varberg, en sträcka på 11 mil. Ni kan räkna med att passet är avslutat strax efter Kl. 12.00

Hittills är det 8 bara anmälda på http://www.lvg.nu . Gå in och anmäl er nu så vi ser hur många som tänker komma!

Väl mött!
Mikael
Användarvisningsbild
Mikeryd

Inläggav AndPap » 2018-04-10 22:59

Hej alla Lygnare!
Lördagen den 21/4 slutar jag jobba kl 07:45 i Munkedal. Finns det möjlighet att rulla 30 min senare från Lindome så att jag hinner hänga med?
OBS viktigt att ingen missar för att jag vill starta lite senare (och en liten brasklapp om att jag kan missa ändå om jag får en körning och måste jobba över).
Användarvisningsbild
AndPap

Registrerad: 2016-05-09 11:17
Förnamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Inläggav Mikeryd » 2018-04-11 07:57

För min del går det bra att ändra tiden 30 minuter framåt nästa lördag - om du inte cyklar väldigt snabbt...

Låt oss ta ett snack i gruppen innan start på söndag för att höra om övriga kan skjuta fram starten.

//Mikael
Användarvisningsbild
Mikeryd

Inläggav Mikeryd » 2018-04-15 15:48

Då var vår första specifika träningsrunda inför Vätternrundan avklarad. Vi var 20 cyklister idag - Kul med så bra uppslutning!

Lite motvind på vägen ned från Lindome till Varberg och följaktligen medvind på tillbakavägen. Vi hade lite otur med regn i ett par omgångar som gjorde det lite vanskligare och kallare att cykla.

Med tanke på att det var vår första runda tillsammans gick tekniken mycket bra, speciellt på tillbakavägen då vi höll en jämn och bra fart och en nästan perfekt fartskillnad mellan de två leden. Det märks att vår grupp består av erfarna cyklister.

Det som behöver utvecklas är framförallt att våga ligga lite tightare i sidled och hålla fokus på 1-2 cyklar framåt, så att vi minimerar luckorna i längsled.

Vi hade två tillbud med flaskor som lossnade - som det är viktigt att förebygga genom att kolla tillbehören innan start och kanske inte köra med stora flaskor på träningarna (0.9-1 liter). Bättre att ta 0,5 eller 0,7 flaskor till träningarna.

Nästa träning är lördag 21 april - Kl. 09.30. Vi samlas 10 minuter innan för passgenomgång på samma plats som idag. Då är målet att kombinera fokus på ovanstående med att höja snittfarten ett par km/h. I dag hade vi ca 35 km/h i snitt - målet nästa vecka är 37.

Anmäl er gärna i kalendariet.

Bra kört alla och väl mött på lördag!
Mikael
Användarvisningsbild
Mikeryd

Inläggav rolivecr » 2018-04-15 17:30

Hej, håller med Mikael och tycker dagens pass blev utmärkt. Roligt att få cykla med så många duktiga cyklister och lära sig.

Känner det finns en sak till vi kan tänka på och det är att undvika onödiga effekttoppar. Ibland drog högerledet på lite väl mycket längs fram istället för att falla av. Tar man i för mycket när man ska fram och växla blir det jobbigt för både vänsterledet och högerledet.
Även i vissa motlut låg vi i onödigt hög effekt (300 watt) i förhållande till när det är flackt.
Jag fick på 11 mil och snittfart 35 km/h medeleffekt på 180 Watt med NP 204 Watt (13% över medeleffekten).

Vi ses på lördag!
rolivecr

Registrerad: 2015-03-14 18:31
Förnamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Inläggav Mikeryd » 2018-04-18 17:58

Jag tänkte det var dags att uppdatera er på anmälningsläget i vårt sub 7:45 lag. Jag bifogar därför en aktuell laguppställning.

Dessvärre har vi haft två avhopp, Magnus Orrebrant och Magnus Jägerman.

Goda nyheter är dock att vi fått tre nya medlemmar i form av Anders Carlander, Henrik Andersson och Magnus Nilsson som alla har kört under 8 timmar på Vätternrundan under fjolåret. Dessa herrar har nu bytt startgrupp och går med oss i Lygnens Venner.

Vad gäller starttiden hade jag en diskussion med VR i dag. Även om jag inte vill ropa hej för tidigt så kanske det öppnas upp en möjlighet för oss för en lite tidigare start, vilket hänger på om en annan grupp inte får i hop ett lag. Jag får mer information om detta nästa vecka.

Om ni tänkt ta Lygnartåget till Motala, så glöm inte bort att boka det, det fylls nu på i ganska rask takt.

Vi ses på lördag!

Mikael
Bilagor
Deltagare 745.png
Deltagare 745.png (57.47 KiB) Visad 60 gånger
Användarvisningsbild
Mikeryd

Återgå till Vätternrundan