VR Sub 7:45

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Nu är planen lagd, laget samlat och beredda att träna hårt för att nå våra målsättningar.

I dag hade vi ett första möte för att spika programmet och målsättningarna. Efter mötet körde vi ett ftp-"spy"-test.

MÅLSÄTTNING

1. Cykla säkert
2. Måltid 7:40 (Sub 7:45)
3. Bra kommunikation och ha kul!

Vi kommer ha följande gemensamma öppna träningar under våren 2018.

söndagen den 15 april – Lindome-Varberg Kl. 09.00 - Teknik 
Lördagen den 21 april – Lindome-Varberg Kl. 09.00 – Teknik
lördag-söndag 28–29 april – Bjäre träningsläger - Backträning / Distans
lördagen den 5 maj – Göteborgsgirot – Individuellt deltagande - Fart
tisdagen den 8 maj – Ericsson – Fjärås Kl. 18.00 - Teknik
söndagen den 13 maj – Kungälvs rundan – Individuellt deltagande - Fart
söndagen den 20 maj – Långpass 21 mil – Hunnebergs rundan Kl. 08.00 – Distans / Teknik
lördagen den 26 maj – Västkusten runt – 160 km Teamkörning – SUB 4:30 – Teknik /fart
söndagen den 3 juni – Lindome – Varberg Teknik / fart
söndagen den 10 juni – Genrep Lindome – Varberg Kl. 09.00 – Vätternfart
lördagen den 16 juni – Vätternrundan 297 km

Mikael Rydström och Magnus Börjesson kommer agera ledare under träningarna.
Mikael Pettersson kommer göra tidsschemat
Eventuell langning under loppet är en öppen fråga som vi får återkomma till.

Vi ses på träningarna!
Mikael R.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Hej!

Äntligen är det dags!!

Välkomna på söndag den 15 april till det första träningspasset med Sub 7:45 gruppen. Vi samlas i Lindome centrum vid parkeringen Kl. 08.45.

Målsättningen med detta första pass är i första hand att lära känna varandra och att inleda samträningen för att kunna köra tight. Farten är kommer i andra hand på detta första pass. Vi kommer i första hand fokusera på skiftena längst fram och längst bak samt att hålla korta avstånd både i längsled och sidled.

Vi kommer cykla gamla E6 raka vägen ned till rondellen norr om Varberg, en sträcka på 11 mil. Ni kan räkna med att passet är avslutat strax efter Kl. 12.00

Hittills är det 8 bara anmälda på http://www.lvg.nu . Gå in och anmäl er nu så vi ser hur många som tänker komma!

Väl mött!
Mikael
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR Sub 7:45

Post by AndPap »

Hej alla Lygnare!
Lördagen den 21/4 slutar jag jobba kl 07:45 i Munkedal. Finns det möjlighet att rulla 30 min senare från Lindome så att jag hinner hänga med?
OBS viktigt att ingen missar för att jag vill starta lite senare (och en liten brasklapp om att jag kan missa ändå om jag får en körning och måste jobba över).
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

För min del går det bra att ändra tiden 30 minuter framåt nästa lördag - om du inte cyklar väldigt snabbt...

Låt oss ta ett snack i gruppen innan start på söndag för att höra om övriga kan skjuta fram starten.

//Mikael
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Då var vår första specifika träningsrunda inför Vätternrundan avklarad. Vi var 20 cyklister idag - Kul med så bra uppslutning!

Lite motvind på vägen ned från Lindome till Varberg och följaktligen medvind på tillbakavägen. Vi hade lite otur med regn i ett par omgångar som gjorde det lite vanskligare och kallare att cykla.

Med tanke på att det var vår första runda tillsammans gick tekniken mycket bra, speciellt på tillbakavägen då vi höll en jämn och bra fart och en nästan perfekt fartskillnad mellan de två leden. Det märks att vår grupp består av erfarna cyklister.

Det som behöver utvecklas är framförallt att våga ligga lite tightare i sidled och hålla fokus på 1-2 cyklar framåt, så att vi minimerar luckorna i längsled.

Vi hade två tillbud med flaskor som lossnade - som det är viktigt att förebygga genom att kolla tillbehören innan start och kanske inte köra med stora flaskor på träningarna (0.9-1 liter). Bättre att ta 0,5 eller 0,7 flaskor till träningarna.

Nästa träning är lördag 21 april - Kl. 09.30. Vi samlas 10 minuter innan för passgenomgång på samma plats som idag. Då är målet att kombinera fokus på ovanstående med att höja snittfarten ett par km/h. I dag hade vi ca 35 km/h i snitt - målet nästa vecka är 37.

Anmäl er gärna i kalendariet.

Bra kört alla och väl mött på lördag!
Mikael
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: VR Sub 7:45

Post by rolivecr »

Hej, håller med Mikael och tycker dagens pass blev utmärkt. Roligt att få cykla med så många duktiga cyklister och lära sig.

Känner det finns en sak till vi kan tänka på och det är att undvika onödiga effekttoppar. Ibland drog högerledet på lite väl mycket längs fram istället för att falla av. Tar man i för mycket när man ska fram och växla blir det jobbigt för både vänsterledet och högerledet.
Även i vissa motlut låg vi i onödigt hög effekt (300 watt) i förhållande till när det är flackt.
Jag fick på 11 mil och snittfart 35 km/h medeleffekt på 180 Watt med NP 204 Watt (13% över medeleffekten).

Vi ses på lördag!
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Jag tänkte det var dags att uppdatera er på anmälningsläget i vårt sub 7:45 lag. Jag bifogar därför en aktuell laguppställning.

Dessvärre har vi haft två avhopp, Magnus Orrebrant och Magnus Jägerman.

Goda nyheter är dock att vi fått tre nya medlemmar i form av Anders Carlander, Henrik Andersson och Magnus Nilsson som alla har kört under 8 timmar på Vätternrundan under fjolåret. Dessa herrar har nu bytt startgrupp och går med oss i Lygnens Venner.

Vad gäller starttiden hade jag en diskussion med VR i dag. Även om jag inte vill ropa hej för tidigt så kanske det öppnas upp en möjlighet för oss för en lite tidigare start, vilket hänger på om en annan grupp inte får i hop ett lag. Jag får mer information om detta nästa vecka.

Om ni tänkt ta Lygnartåget till Motala, så glöm inte bort att boka det, det fylls nu på i ganska rask takt.

Vi ses på lördag!

Mikael
Attachments
Deltagare 745.png
Deltagare 745.png (57.47 KiB) Viewed 29902 times
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Dagens andra VR träning blev mycket tuffare och hårdare än både vad jag förväntade mig och jämfört med förra veckan. Målet med dagens träning var att höja farten med ett par km/h och samtidigt köra tekniskt bra.

Man kan väl säga att vi delvis både nådde och inte nådde dessa mål. Å ena sidan höjdes farten (36 i rullsnitt), men vi kör forfarande lite ostrukturerat och ojämnt, både när det gäller luckor i längs-och sidled, och med en delvis lite ojämn fart. Det blev lite bättre på vägen ned efter stoppet vi tog. Vinden på vägen hem med en kraftig sida/mot bidrog säkerligen till att vi låg tätare i klungan på hemvägen.

Det som gjorde träningen tekniskt svår var kantvinden och det blev tydligt hur skillnaderna i styrka mellan oss lyser igenom när det blåser kantvind. Vi tappade för många cyklister idag och eftersom huvudmålet är att köra bra och utveckla vår kunskap att fungera som team, hade det varit bättre att hålla ned farten något för att fler skulle kunna hängt med längre. Jag tar det på mitt ansvar inför våra kommande träningar.

Med det sagt, vi har alla ett ansvar att utveckla vår cykelstyrka på egen hand, därför vet vi som hade det jobbigt idag, vad vi har att jobba på under de knappa två månader som återstår. En annan personlig lärdom jag tar med mig i dag är att se till att ha mer att dricka - 2st 500 ml flaskor räcker inte för tre timmars cykling med hög ansträngning.

Kul att se att vi har så många starka cyklister i gruppen. Bra kämpat i den hårda vinden alla!

Nästa vecka är det Bjäre för en del av er och Andreas P. och Janne P. håller i hop träningarna där för vår grupp. Nästa ordinarie sub-träning är tisdagen den 8 maj Kl. 18.00 vid Ericssons parkering i Mölndal och då är tanken att vi kör 3-4 långa intervaller i "överfart". Räkna med ca 2 timmars träning.

Kör hårt!
Mikael
Attachments
IMG_1206.JPG
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR Sub 7:45

Post by mikebike »

Hej,

Efter att ha deltagit i dagen Sub 7:45 träning från Lindome till Varberg ToR så har jag nu hunnit med att duscha, äta samt upprätta en Polisanmälan
mot kvinnan som sånär orsakade en mycket allvarlig olycka på vår Sub 7.45 grupp.
Anmälan eller ev åtal rubriceras som Vårdslöshet i trafik,och kommer att utredas i det närmaste enligt polisen,

På Varbergsvägen i närheten av Frillesås när vi marchade på i ca 45 km/tim så kommer plötsligt en bil bakifrån i ca 70-80 km/tim som med berått mod kör,
närmare och närmare och prejar mej som ligger längst fram till vänster.
Pga att jag precis påbörjat övergång i högerled så kom vi undan med rena förskräckelsen, kunde slutat väldigt illa...
Jag blev lätt tuchad på min vänstra hand av bilens höger bakdel, varvid handskarna gick sönder, (jag fick två små skrapmärken på lillfingrets och ringfingrets knogar) cykeln började såklart vobbla men av någon anledning så klarade jag att hålla mig upprätt, men jag han tänka en hel del, (NU går jag i backen.....)
Kvinnan som det visades sig vara, tittade på oss i backspegeln men gjorde inte minsta ansats att stanna och be om ursäkt, hon körde vidare i full fart bara,
Måste säga att jag och några till blev lite spaka och skakiga av detta intermezzo minst sagt,
Vi tog givetvis regnr mm och har full koll på vem personen är,
Vid samtal med kvinnan efteråt, av en av cykelkamraterna, var hon fullt medveten om vad som hade hänt,
hon ansåg att hon hade sin fulla rätt att köra som hon gjorde, pga att vi cyklister som cyklar på vägarna hindrar biltrafiken.
Självklart tänker inte alla bilister så här, även om många inte gillar Cyklister på vägarna.

Men några reflektioner efter det hela från min sida är om man möjligtvis skall försöka hitta andra mer trafiksäkra alternativ än vägen mellan Lindome-Varberg,
Har en känsla av att detta inte var det första tillbudet på den här sträckan, förmodligen inte det sista:
Skulle vara fruktansvärt om det skall till en dödsolycka innan någon reagerar på allvar.

Kan man som föreningar och klubbar få till en dialog eller information till människor och ev företag om att under en vis tid på året, April - Augusti tex,
så är det många Cyklister på den här vägsträckan eller något åt det hållet,
Vi skulle behöva meddela allmänheten att det finns faktiskt inget lagstöd för att meja ner cyklister som hindrar biltrafik till en del.

Möjligen kommer undertecknad EJ mer, (som jag känner nu) att vara med på träningar på den här vägsträckan.....
Lite skakis fortfarande, men samtidigt glad och tacksam att det gick som det gick och dessutom att Polisen tog anmälan på fullt allvar....

mikebike :shock: :cry: :oo:
Last edited by mikebike on 2018-04-22 01:19, edited 1 time in total.
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: VR Sub 7:45

Post by rolivecr »

Hej,
Förskräckligt. Otroligt tur att inget hände - det kunde ju blivit masskrasch.
Känns som att man borde dra in körkortet för den attityd Du beskriver.
Jag har själv kraschat en gång för några år sedan på Bjärölägret och vet hur det känns men minns samtidigt det fantastiska stöd jag då fick från några i Lygnen som tog hand om mig.

För mig var dagens pass ett lärorikt pass. Jag blev tvungen att släppa lite på vägen ner efter att snittat 230 Watt (med NP 250 Watt) under en timme med 40 km/h i kantvinden. På hemvägen tog jag paus i Åsa på hembageriet.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Bra att polisanmälan är gjord!

Jag är öppen för förslag på alternativ om vi tror att andra vägar är säkrare, vilket förvisso är tveksamt.

En väg som ju också går från Lindome är mot Hällingsjö och vidare via Bollebygd till Viaredsrondellen utanför Borås. Den är ungefär lika lång.
En annan är parallellt med 45:an upp till Skepplanda med start i Sävedalen.

Andra förslag?

//Mikael
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: VR Sub 7:45

Post by rogera »

Hällingsjövägen känns spontant ännu osäkrare då det är smalare, mer kurvor och svårare för bilar att passera oss.
Mot Skepplanda är det väl ganska många samhällen att passera vilket kan vara lite lurigt. Föredrar i alla fall Skepplanda före Hällingsjö.
Har tyvärr inga alternativa förslag.
/Roger
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: VR Sub 7:45

Post by T.F »

Vi är landsvägscyklister och har rätt att cykla på dessa vägar,vi tränar t.ex inför Vätternrundan som går på precis sådana här vägar,vi måste vara väl tränade ihop och förberedda för situatione på trafikerade vägar därför respekterar vi övriga trafikanter och övriga trafikanter skall respektera oss,den som gör fel i en trafiksituation måste ta sitt ansvar här. Vi i Lygnens Venner har stor erfarenhet av dessa träningar i stor grupp i hög fart med säkerhet och muntlig och praktisk genomgång vid varje tillfälle innan start av cykelpass,vi anser detta vara mkt viktigt och stor del av vårt mål inför lopp som t.ex Vätternrundan,vi har vårt fulla ansvar nu är det upp till övriga trafikanter att ta del av sitt ansvar som de en gång gett ord på att ha genom utförd godkänd uppkörning gällande körkort. Tack!
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: VR Sub 7:45

Post by mason.linke »

Hej

det är bra att du har gjort polisanmälan Mike-bike, tack för berättelsen här! Vi kan inte bara ignorera sådana händelser. Jag vet hur det känns, jag blev påkört förra året med avsiktligt i Göteborg. Man är helt utsatt till dessa bilister - som, som du skriver är säkert bara ett fåtal men de gör våra liv väldigt sårbart.

Hoppas polisen ta detta och andra sådana händelser på mera allvar (som påkörningen i Möldndal förra sommaren: https://molndalsposten.se/nyheter/carl- ... r-traning/).

Hoppas ni återhämtar er och vi kan träna tillsammans - kanske på andra väger framåt...

/Seb
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR Sub 7:45

Post by AndPap »

GT snappade upp ett inlägg jag gjorde på Instagram och har nu publicerat en liten artikel om incidenten. Bortsett från endel komiska kraftuttryck, på klassiskt kvällspressmaner, hoppas jag att den kan få några att tänka en vända till innan de mejar ner en cyklist. Och nej, allt stämmer inte till 100%.
https://www.expressen.se/gt/andreas-ras ... dsmanover/

Ser fram emot Bjäreläger, att åter få cykla tillsammans och jag hoppas innerligt att du är med oss Mike!
ThomasB
Posts: 3
Joined: 2016-10-22 13:29
Fornamn: Thomas
Efternamn: Backman

Re: VR Sub 7:45

Post by ThomasB »

Hej, bra att ni tagit tag i det och gjort en polisanmälan, kunde gått riktigt illa!
Funderar på vägen från Kungälv upp mot Lilla Edet och förbi, mycket trafik första milen men sen lugnar det ner sig?
Thomas
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR Sub 7:45

Post by Mikeryd »

Goda nyheter!!

Vid vår första träff i höstas framfördes en del önskemål om en tidigare starttid på årets Vätternrunda.

Efter en lång diskussion fram och tillbaka om förbättrad starttid fick jag i dag bekräftat att vår starttid är flyttad till Kl. 12.08. Det betyder att vi går ut som tredje grupp i årets Vätternunda.

Nu gäller följande;

1.För er som redan gjort sin registrering (23 st enligt VR) ni behöver inte göra någonting. VR flyttar över alla oss till den nya starttiden.

2.För er som ännu inte registrerat er (4-5 st) använd denna nya koden som jag skickat i ett separat mail.

Den 8 maj ses vi vid Ericsson i Mölndal för 2 timmars kvällsträning. Anmäl er på forumet.

Soliga hälsningar från Mallorca!

Mikael
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: VR Sub 7:45

Post by andale »

Bra jobbat Mikael =D> !
/Anders
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR Sub 7:45

Post by AndPap »

Hej och tack för en fantastisk helg!
Kändes som att vi fick ihop gruppen fint idag, öva teknik och inte minst att lita på varandra. Känner vi oss trygga vågar vi köra tightare och då blir det mindre luftmotstånd, jämnare och med det blir det lättare att köra snabbare.

Jag tror på vår gemensamma kraft!

Jag fick väldigt lite bilder med mig hem. Ni som har bilder får gärna lägga upp dem här eller maila till gruppen.

Träna hårt, glöm inte att vila och så ses vi snart!
/A
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: VR Sub 7:45

Post by rolivecr »

Tack själv Andreas och tack till Janne och alla andra duktiga cyklister för trevligt sällskap.
Tacksam att tempot på träningen inte blev alltför högt och att det blev en hel del teknikinslag så att man hade chans att hänga med och lära sig.
Nu åker jag till Italien en vecka på cykelträningsläger. Är tillbaka 13 maj.
Post Reply