Planering 2018 (randonneur)

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

What this grim, ungainly, ghastly, gaunt, and ominous bird of yore
Meant in croaking “Nevermore.”

Suck ... we never learn, we never learn.

Så skrev jag om banan som går nu igen på lördag.

Ni röda gubbar ... ni är kanske snabba, och det är ni nog, på dagisbanan (VR). Men ni klarar INTE denna på under 11 timmar. Upp till bevis:

https://www.strava.com/activities/278832009

Det behöver inte kosta er mer än 100 kronor (men klarar ni det, vill ni nog ha medalj, 150 kr). Men spara era pengar. Det gör ni inte, inte under 11 timmar.

Anmälan
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Sköld »

Hej Daniel!
En respektingivande bana, helt klart. Undrar om det var den vi körde förra året, var tuff men fin.
Tyvärr åker jag till Mallorca på lördag en vecka, för lite kortbyxecykling förhoppningsvis.
Kommer sannolikt att köra Skövdes 30 o 40-milare i maj , om benen håller och vädret tillåter, då helgerna är fullknökade med jobb och annat.
De verkar gå rakt söderut på någon sorts cykelbana efter Falköping , och tillbaka samma väg igen när man vänt där nere i söder.
Lycka till på lördag, blir säkert riktigt bra!
Ha det gott
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Sköld wrote:Hej Daniel!
En respektingivande bana, helt klart. Undrar om det var den vi körde förra året, var tuff men fin.
Tyvärr åker jag till Mallorca på lördag en vecka, för lite kortbyxecykling förhoppningsvis.
...
/Bengt
"Tyvärr" :-) :-)

Jag hoppas du får det riktigt fint på Mallorca Bengt. Det låter som ett gott val.

Ulf i Skövde har fått kritik under åren för att rundorna från Skövde tog rätt många trafikerade vägar. Så han har gjort om alla och navet för alla banorna är banvallen som du skriver om. Jag har aldrig åkte från Skövde, men jag åkte en 30-milare från Jönköping som också tog den banvallen. Den är spikrak.

Vi cyklade och cyklade och cyklade ... efter 2 mil sa Marcus (från Jönköping) ... "bara så ni vet, det kommer en liten sväng därframme." Svängen bestod av en lite zikzak genom ett samhälle, men visst, svängde man vänster-höger ett par meter.

Men den är helt ok. Det är en gammal banvall, inte en ny cykelbana. Det finns gott om plats att åka brevid om man har sällskap. Annars är det bara att trampa, trampa, trampa ...

Den här börjar att röra sig kl. 8 imorgon och förhoppningsvis kommer också i mål. Men det kommer att ta mig många timmar.

BRM 300S CCW

Går det bra är tanken att jag ska åka Vänersborgs 40-milare nästa helg. Den går upp i Värmland och tillbaka via Norge.

Ha det bra, alla Lygnare ...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Det blev precis lika tufft som jag anade. Någonstans mellan Fristad och Sandhult, på väg "ned" till Sandared fick jag fullständigt klart för mig att jag är närmare slutet av min långdistanskarriär än jag är början.

Men det blev 4 minuter (minst, kanske mer) snabbare än för 3 år sedan. Jag hade sällskap med två trevliga medcyklister och det höll humöret uppe. Den ena var en ung tjej. Det var hennes första brevetlopp någonsin ... och så väljer hon just detta och glider runt. Jag försökte pressa henne ... "du har varit orienterare, säger du, men visst har du tävlat på elitnivå?" "Nja," sa hon, "alla orienterare har fin kondition."

Någon 40-milare till helgen blir det inte. Kroppen säger inte ifrån, men det är fortfarande kallt om nätterna, och ännu kallare när energin tar slut. Jag har ingen lust att hamna mitt ut i skogen mellan Halden och Håby utan någon som helst skydd i akut behov av sömn. Det får vänta till varmare kvällar.

Vi var 6 som startade och 5 som kom i mål. Åke kom väl in strax under 11 timmar. Nu vet ni varför jag menar att 11 timmar på den banan är det få som kan. Åke kan.
brm300.jpg
brm300.jpg (200.8 KiB) Viewed 27829 times
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Jag gör ett nytt försök imorgon, 300km. Innan vi fick banan som gick för 2 veckor sedan, tyckte jag att det här var rejält backigt. Det är fortfarande krävande, men ... jag behöver träning.

Det börjar röra på sig imorgon, kl. 8.

BRM 300 N

Göteborg, Trollhättan, Fristad (via Vårgårda), Sandared, Bollebygd, Alingsås (via Ödenäs), Sjövik, Nödinge/Nol och sedan tillbaka till Circle K Backadal.

Vädret ser vackert ut. Jag tar en racer istället för stålcykeln. Jag kan nog ångra mig. Wiliern har inte lika snäll utväxling.
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Sköld »

Ha en fin tur i morgon , vädret verkar ju bra. Jag jobbar tyvärr helgen, men kommer att testa Skövdes 30-milare på onsdag.
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Jag är mycket nyfiken på Skövdes bana, Bengt. Ska vara kul att höra.

Jag såg en Lygnare som cyklade emot mig när jag hade svängt in på vägen mot Ödenäs vid Hindås. Jag hann bara nappa upp den gula långärmade tröjan/jackan med logo. Det var uppiggande.

Det gick bra. Jag får väl sluta att skylla på åldern när jag inte presterar. Förra gången jag cyklade den här banan var tid 2,5 timmar längre, år 2016. Så två år senare (äldre) slog jag min gamla tiden med 2,5 timmar.

Det är en krävande bana. Vårgårda till Fristad är någon 12 km uppåt. Inte brant, men man får inte sluta att trampa. Fristad till Sandered (eller åtminstone Sandhult) är kämpigt. Sjövik in på Kollandervägen är inte det man vill se efter 25 mil.

https://www.strava.com/activities/1552399377

Men det gick! Jag är nöjd.

Jag tog min Wilier, som sagt, istället för stålcykeln. Det gjorde nog en del. Lättare och tyngre utväxling, så man fick ta i och klara backarna så fort man kunde. Svårt att bara snurra lätt uppför.

Förmodligen ... förmodligen kör jag Randonneur Västs 30-milare nästa helg. Sedan, helgen därpå, är det Flèche. Jag kör med Majvor (Tranås) och PO (Katrineholm). Vi blir bara 3 och 3 måste komma i mål samtidgt, så vi får passa upp varandra. Jag har kört med PO dels en bit på PBP och dels sista etappen på Örebros 100-milare. Båda är starkare, men jag tror att de känner sig lite efter vad gäller formtoppen.

Kläderna är tvättade och upphängda. Jag får meka lite med cykeln. Jag bytte styre (till en "gravelbike" styre) och det påverkade kabellängden och träffsäkerheten på att växla.

Må gott, alla!
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Sköld »

Körde Skövdes 30-milare igår.
Genom ett pastoralt sommarlandskap i Skaraborg och ner i Småland, och tillbaka igen.
En fantastiskt fin bana , först några mil runt Billingen, och sedan längs Hornborgasjön till Falköping.
Där banan går på en före detta banvall som gjorts om till cykelbana, och som sträcker sig nästan oavbruten
ca 10 mil söderut, förbi Ulricehamn för att sluta i Ambjörnarp, där man kan åka vidare på dressin, men det fick vara denna gången...
Tänk er Säröbanan,som håller på i evighet, fast utan folk. Och helt bilfritt.
Fin asfalt , nylagd på en del ställen , bara ett kortare avsnitt mittpå med potthål.
Genom skogar , längs sjöar, genom ekskogar, och över fält.
Jag körde helt själv och hade ganska tuff motvind hela vägen ner,
men det gjorde inte så mycket , jag la mig på en lugn nivå utan att pressa, och unnade mig stopp för bilder, glass och fika.
Vilket väder, vilken miljö!
Man vänder sedan och kör tillbaka samma väg norrut, fick lite vind med , men tyvärr vred den emot efter en stund.
30 mil är ju långt , det började bli kyligt och mörkt på kvällen , armvärmare o väst kom väl till pass.
Efter en stigning över Sydbillingen i solnedgången var det dags att pina sig uppför Billingebacken efter en av mina finaste cykeldagar någonsin.
Jag rekommenderar verkligen den här turen. Jag upplevde det inte negativt att köra banvallen upp igen, man får ju se saker från ett nytt håll med andra perspektiv, och med lite tur får man motvinden med sig.
Ha det gott
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Så var Flèche Audax Clubs Nordiques avklarat. Vi fick se en del av banvallen, Bengt.

Flèche betyder "pil" på franska. Reglerna är inte så omfattande.
  • Man cyklar i lag, minst 3 max 5. Minst 3 måste komma i mål samtidigt.
  • Alla startar kl. 10 på lördag och alla går i mål kl. 10 på söndag.
  • Man planerar sin egen bana. Den kan starta var du vill, så att du cyklar så långt du kan (vill) så länge du cyklar 24 timmar. Du kan ha en 2-timmars inplanerad stop. Banan måste vara minst 360 km och banan måste sluta uppe på Billingehus i Skövde kl 10 på söndag.
  • Den nästsista kontrollen måste vara kl. 8 på morgonen och ligga minst 25 km bort från målet.
  • Man har kontroller som intygar att man har följt banan och tidsplanen. Detta godkänns av organisatören i förväg. Det ska helst vara hemligt, annars kommer någon annan att lägga upp en bana som är 5 km längre och slå dig.
Men det är ett pilligt arbete att få ihop det. När man lämnar in kontrolltider, så handlar om den tiden man passerar en kontroll. Även om man kommer bra mycket tidigare, får man inte åka vidare förrän passeringstiden har gått.

Vår rullsnitt hamnade på 26+ km/t. Totalsnittet är lätt att räkna ut: längden på banan delat med 24 timmar. I vårt fall ca 18 km/t (430 km / 24).

Tricket är att ha tiden tillgodo när man kommer fram till en kontroll, så att man hinner fylla på vatten, äta, och kanske till och med sova (man kan planera en kontroll med max 2 timmars paus).
  • Berg 19 km (19)
  • Limmared 120,2 km (139,2)
  • Dalsjöfors 35 km (174,2)
  • Falköping 70,9 km (245,1)
  • Lidköping 65,2 (310,3)
  • Töreboda 75,1 (385,4)
  • Billingehus Skövde 45,5 (431)
Jag cyklade med Majvor Lantz från Tranås och Per-Olof Eriksson från Vrena, i laget Majvor & Company. Vi kunde ha kallats 60+ eftersom vi var över 60 alllihopa.

Vid andra kontrollen i Limmared hade vi 28,5 i totalsnitt vilket var bra mycket mer än planerat (25,3) och framförallt snabbare än nästa tilltänkta sträckan (10,6 km i timme). Vi hade tydligen planerat in matstopp i nästa, men när vi hade så god tid på oss i Limmared, beställde vi en pizza där och åt i lugn och ro.

Dalsjöfors skaffade vi vatten bara.

I Falköping köpte vi lite mat på Doncen och stack iväg till Lidköping. Vi hade en planerad viloperiod i Lidköping och sov 45 minuter. Det var då efter kl. 2 på natten och när vi drog ut så var det svinkallt. Min Garmin registrerade 2,7 grader för det mesta, men var ned i 1,7 grader i vissa lägen.

I Töreboda drack vi kaffe, åt en ostmacka och något sött. Nu var det 2 timmar och 45 km kvar. Det känns i kroppen efter 22 timmar. Vi visste att vi kunde hålla ett snitt över 22,5 km i timme, men det fick inte bli några punkteringar eller annat oförväntat.

Backen upp till Billingehus. Jag hade inga förväntningar och jag var helt ok med att behöva gå upp för den brantaste delen (12%). Jag hade en vanlig kassett i år. Förra gången hade jag en trippel. Men det gick. Jag tog det 100 meter åt gången i huvudet ... 100 meter till, så får vi se, 100 meter till ... sedan såg jag skylten för rondellen och visste att jag kunde klara det. Jag bättrade till och med min tid från 2 år sedan.

Det festliga är att ALLA kämpar uppför backen samtidigt. Åke Haraldsson och hans lag cyklade om mig och hejade på. Förresten så vann de med långt över 600 km (minns inte exakt, men det var en bra bit över, kanske till och med över 65 mil).

Så duschar man i SPA, lägger sig på gräsmattan i solen och väntar på festmåltiden och prisutdelning.

Det är kul. Det är det roligaste loppet på året, tycker jag.

Majvor & Co Flèche 2018

Vi kom på tredje plats i klassen "mix". Det skilde sig 20 km mellan oss och det värdiga vinnande laget från Stockholm. I år fanns det ingen damklass. Åke, Martin och Fredrik vann herrklassen.

Alla tyckte det var tufft i år. Vädret var utmärkt (om man bortser från den genomträngande kylan på nattens energifattiga timmar). Men förmodligen har den långa utdragna vintern satt sina spår med bristande träning.
20180520_142850.jpg
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by rolfi »

Grattis Daniel! Starkt cyklat. =D>
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Vackra minnen ... också lite skrämmande.

Mellan Falköping och Lidköping, runt midnatt, cyklade vi förbi buskage och just då sjöng en näktergalen.

Rävar såg vi massor av i Falköping, Lidköping, längs vägen.

En dum ekorre var på väg in i våra hjul. Det var det närmaste vi kom till en olycka. Den sprang halvvägs över vägen, stannade, och sedan tog den sats igen. Jag ville verkligen inte ha en mishandlad ekorre fastnad i ekrarna.

Någonstans, mitt på natten och i mörkret sköt en grävling över vägen, rätt framför oss. Det kom så plötsligt att ingen bromsade in. Hade vi kört på den, hade det inte varit kul.

Rådjur överallt, förstås. En himla, himla tjock moln med flugfä när vi tog in på banvallen på väg tillbaka till Falköping. Otroligt tjockt.

Det här kan rekommenderas.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Claes-Göran Andersson »

Låter som att du cyklat i en djurpark! :shock:

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Sköld »

Grattis till fin prestation på Flechen Daniel!
Facit från gårdagens (och nattens) 40 -milare från Skövde , avseende djur:

I Kolmörkret på den gamla järnvägen ensam brölar det plötsligt till ett avgrundsvrål från ingenstans.
Jag håller på att sätta Snickersen i halsen o ramla av cykeln. Jag skönjer konturerna av en biffig tjur som står och frustar åt mig.
Jag frustar tillbaka och cyklar vidare. Då hoppar en grävlingsunge ut framför cykeln , och börjar sjunga...nej den hoppade nog bara , och sprang för glatta livet.
Det hoppade sedan ut två grävlingar till på olika ställen, rådjur i mängder, och en jättegullig rävunge.
En mängd katter , samt stora svärmar knott.Och en fantastisk solnedgång och soluppgång.
Upplevelsecykling helt klart.
Lika bra att cykla av sig rejält nån gång i veckan , så får man massa tid över i helgerna, om man inte jobbar då vill säga :mrgreen:
Ha det gott
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Sköld »

Hej !
Daniel , eller någon annan som vet?
Är anmäld till 100-milare i Norrahammar i slutet av juli , ffa för att kunna preregistrera mig till PBP i början av nästa år.
Ser i randonneur.se-kalendariet att det ska gå en 100-milare från Göteborg också 16 augusti, och den skulle vara fint att ha i reserv om
det av t ex semesterskäl inte blir möjligt att köra den första.
Jag hittar dock ingen närmare information om den , inte heller på HCK:s hemsida.
En annan fråga; kan man räkna en 100-milare istället för en 60-milare om man vill bibehålla superrandonneurstatus även i år ?, hinner ej köra någon 60-milare som det ser ut.
( fråga med nördvarning , jag vet... :oops: )
Ha det gott på vägarna i sommarvädret!
//Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Ber om ursäkt för dröjsmålet, Bengt. Jag har varit ute och ränner (40-milare i helgens värme).

HCK:s 100-milare ... den kommer att köras precis som ett brevetlopp. 100 kr utan medalj, 150 med medalj och inga planerade dropbags (för tillfället).

Jag kommer att göra smärre ändringar runt Vimmerby och kanske runt Nässjö, men säkert runt Vimmerby för att få lite lugnare.

https://ridewithgps.com/routes/27352018

Det där med att ersätta en 60-milare med en 100-milare för att behålla superrandonneurtiteln är lite förvirrande.

1) Svaret är nej. Vill man behålla SR-titeln så är det 200, 300, 400 och 600 som gäller.
2) MEN ... nästa år, när det krävs en SR-serie för att kvalificera sig för PBP, så kan man ersätta en kortare distans med en längre distans. Det kan man göra för kvalificerings skull, men man får inte SR-titeln och medaljen när man hämtar ut sitt PBP-paket.

Det kom lite surt för en kille jag känner. Han blev lite besviken när han inte fick SR-medaljen trots att han kvalificerade för PBP. Det är bara för kvalificeringen man kan ersätta en kortare distans med en längre, men inte för utmärkelsen.

Helgen var tufft. Varmt som attan och på kvällen, när alla mygg och knott hade kryp- och fäfest, så gick min kabel till framväxeln av. Jag hade en i reserv, men att försöka peta den rakt genom ramen vid vevhuset i en veritabel svärm av allt möjligt (tänk 60-milaren förra året mellan Ljungby och Laholm) ... det var inte kul ... men det gick.

Hoppas jag fick med allt. Jag ser inte dina frågor nu när jag skriver, så jag återkommer om jag har missat något.

Daniel
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Sköld »

Tack Daniel , bra kämpat med myggen!
En regel är en regel, det är ju både kul o bra.
Får hitta en 60-milare som passar in i övriga livet.
Får se om det blir HCK:s 100.milare eller den" småländska treklövern", eller båda.
Ha det gott!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Det blir ren propagandacykling imorgon ...

Mölndal, Varberg, Halmstad, Hyltebruk, Svenljunga, Bollebygd och sedan Mölndal.

Man får se Sverige från sin bästa sida. En annan gång, på en 60-milare, viskade Anna Lena "Titta upp till höger!" ... uppe på krönet av en ås med en ljuvlig sommarkvällshimmel såg vi ett gäng vildsvin som gick ... med den himlen som bakgrund ... magiskt.

Sedan kommer man till Bollebygd, ett av de få ställena som har öppet efter pubarna i Borås stänger med ett himla liv. Är det riktigt stökigt släpper personalen inte in någon och man får beställa en kopp kaffe genom luckan och försöka få ned det i darrande händer.

Suck ... little things excite little minds ... som min mor alltid sa (säger ... hon lever).

Den börjar röra sig kl 8 imorgon

BRM 400 SS

Daniel
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Sköld »

Hoppas 40-milaren gick fint Daniel, jag såg på Strava att det varit ett bra tempo.
En fråga:
Om jag inte minns fel så kan man köra ett Brevet-lopp när som helst, bara banan är godkänd, och att man dokumenterar det och stämplar på rätt sätt, och skickar in det till Paris?
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Tack Bengt!

Det var ett lopp. Som vanligt, delade gruppen upp i ett snabbt gäng och en "långsammare" gäng. Det snabba gänget (2 stycken) liknar den ilröda gruppen i Lygnens Venner. Mycket snabba. Men längs vägen fick den ena punktering, i höjd med Särö. Vi var fem i den bakre gruppen.

De körde om oss igen, förstås. Men efter Kungsbacka, på väg mot Fjärås, märkte jag hur Pennman tänkte. Det var ju fortfarande många mil till Varberg och vinden började tillta. Vi kunde se de snabba ca 500 meter fram. Jag märkte hur Pennman lugnt men bestämt ökade farten. Det var en mjuk ökning så att alla kunde hänga på. Inte ville han ta vinden alla de milen ner till Halmstad. Vi kröp upp bakom dem utan att de märkte det (först). Sedan när en av dem skulle falla tillbaka för att låta den andra ta vind, skapade vi en lucka så att den ena kunde falla tillbaka bakom den andra. Hade de ändå tänkt att åka ifrån och vara två hela vägen, kunde de lika gärna fortsätta med det. Vi störde ju inte.

Efter ett tag, med ett gott skratt, föll den ena ända till svansen och vi turades om att dra ... ca 10 minuter åt gång.

Gänget tappade mig i en backe mellan Falkenberg och Halmstad. En kille väntade in mig vid Eftra och vi hade sällskap in till Halmstad där vi åt. I Simlångsdalen plockade vi upp en till och i Hyltebruk hade Pennman bestämt sig för att vänta in oss. Killen vi plockade upp i Simlångsdalen var helt slut. Han ville lägga av och ta tåget från Falkenberg. Han missade att äta i Halmstad och var helt tom på energi. Vi uppmanade honom att inte ta beslut ännu, utan äta och till och med sova ett par timmar. Han hade marginaler. Vi var tre som fortsatte, och som du noterade, höll vi rätt bra fart. En otränad Pennman är fortfarande en mycket stark cyklist (han är fd tävlingscyklist från Halmstad).

Min tid var 4 timmar bättre än förra helgens 40-milare. Det var varmt, varmt, varmt. Jag brukar räkna med en flaska ska hålla 6-7 mil. Nu drack jag två flaskor vatten på 6-7 mil. I Mårdaklev stannade vi snabbt för att byta ut ljummet vatten mot kallt. Det kändes väldigt gott att skölja ansiktet och tvätta bort saltet i kallt vatten.

Men till din fråga ... :-)

1) Brevetlopp måste finnas i ACP (Audax Club Parisien) kalender. Det bestämms i oktober året innan. De loppen ligger fast.
2) Permanentlopp är vad du beskriver. Banan finns, kontrolltider finns, men datum kan man bestämma själv (oftast med en veckas förvarning). ACP har inget att göra med dessa. De kan inte räknas in i SR.

ACP har "bara" brevetlopp. Det finns ett undantag i deras Super Randonnée. En Super Randonnée är 60-mil med minst 10.000 höjdmeter. Sverige har inte möjlighet att ordna en sådan bana. Den närmaste är i Norge (en kombination av Joutenheimen runt och ganska mycket till för att bli 60-mil). Dessa är permanenter och kan köras med en veckas varsel. De rapporteras in till ACP. Har man kört PBP, ett lopp till som är långt, en flèche, en Super Randonnée och sedan ett antal lopp som fyller ut till 10.000 km under en 4-årsperiod (tror jag), så blir man Randonneur 10000. Men permanenter får inte räknas till andra titlar.

Hjälper det?

Glöm inte Danmark om du letar efter datum i kalendern.

https://www.audax-club.dk/cms/Activity.aspx

Edit: Killen som ville bryta i Hyltebruk ... han fick i sig mat, vilade lite och kom i mål, men god marginal.

Och nej ... vi blev inte insläppta i Circle K Bollebygd. Hon var mycket trevligt, men det var inte alla som fanns ute. Det blev betjäning genom nattluckan.
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Sköld »

Tack Daniel, det låter som ni haft en spännande tur.
Förstod jag det rätt att jag skulle kunna köra till exempel Super Randonnée, 60 mil, i Norge , när det verkar passa ,
och räkna med i superrandonneurserien?
Har tittat en del på Danmark, verkar nog mer sannolikt att jag kör där, den norska varianten har några mer höjdmetrar... :-=
Och det snöar där hela året, utom andra veckan i juli då det regnar...
Men en utmaning är aldrig fel, och jag vet minst en galning till som går att lura med till Norge... 8-)
Men först en trevlig helg på Lygnartåget och runt Vättern.
Ha det gott
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Post Reply