Långa Svartedalen Lördag 2018-05-19 kl. 09.00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Långa Svartedalen Lördag 2018-05-19 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Långa Svartedalen Lördag 2018-05-19 kl. 09.00
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans XL

Startplats: Kungälv kl 10.00
Karta till startplatsen, parkeringen nedanför Kungälvsparken mitt emot Kungälvs Lasarett: startplats Kungälv.

OBS! För de som vill cykla från Göteborg till starten i Kungälv kan möta upp i Sävedalen kl 8.50 blir + 40 km
Karta till startplatsen hittar du HÄR. Blir ca. 40 km t.o.r. Sävedalen - Kungälv.


Grupp Grön

Länk till Karta Grön

Längd: 96 km
Backighet: Medel

Passledare: Magnus Olsson
Hjälpryttare:
Info från passledaren: Blir en tur som anpassas till de långa backarna.


Grupp Gul

Länk till Karta Gul

Längd: 96.5 km
Backighet: Medel/hård

Passledare: Bengt Tonnvik
Hjälpryttare:
Info från passledaren:


Grupp Röd

Länk till Karta Röd

Längd: 114 km
Backighet: Medel/hård

Passledare: Anders Alexandersson
Hjälpryttare:
Info från passledaren: Distanstempo enligt vår policy med fri fart 2 km upp till Café Gläntebo där vi fikar.


Vägbeskrivning:

Vi kommer från Kungälv, Kode, Jörlanda, Stora Höga mot Stenungssunds centrum. Vi cyklar rätt fram väg 770 mot Ödsmål, genom rondellen mot Svanesund, till höger väg 659 vid skylt "Ljungskile 12". Vid gamla riksvägen tar vi höger i T-korsningen, skylt "Lilla Edet 15", väg 167 söderut.

Röd grupp tar vänster vid Backamo Husvagnscenter, väg 167 till Lilla Edet, ansluter vägen mot Kungälv = höger mot Västerlanda kör ca. 5-6 km skylt Stenungssund sväng höger mot Ucklum. I Ucklum sväng vänster mot Stenungssund lång backe upp mot E6 vid Spekeröds golfbana på vänstersida sväng vänster mot Svartedalen, sväng höger när skylt Diseröd kommer efter ca. 6-7 km. Vid nästa korsning sväng vänster Diseröd efter 1-2 km sväng höger mot Kode. Vid gamla E6 sväng vänster mot Kareby vidare in till Kungälv.

Gul grupp kör inte ner till Lilla Edet vid Backamo Husvagnscenter utan fortsätter i stället gamla riksvägen ner till Ucklum och kör sedan samma bana som röd grupp.

Grön grupp kör samma bana som röd till Lilla Edet men fortsätter förbi Västerlanda ner till Diseröd, vänster före Diseröd mot älven och till Fars Hatt, genom centrum till målgång vi parkeringen, Kungälv.

Fika efter passet på lämpligt fik i Kungälv. Rundan blir ca 6 mil extra för de som kör från Sävedalen och vill gruppen fylla energi längs banan finns det möjlighet till trevlig fika i Backamo. Banan är inte ritad förbi Backamo för gul grupp men alternativ sträckning kan bestämmas vid start.


Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
Last edited by Claes-Göran Andersson on 2018-05-17 12:01, edited 2 times in total.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Långa Svartedalen Lördag 2018-05-19 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Knuff
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Långa Svartedalen Lördag 2018-05-19 kl. 09.00

Post by andale »

Hej!

Välkomna till att köra på de fina vägarna norr om Kungälv. Vi fikar på trivsamma Café Gläntebo i Backamo. Vädret håller i sig så det är bara att passa på och hänga med. Jag cyklar in och kommer till Kungälv men det brukar vara flera som startar från Sävedalen såvida man inte tar bilen till Kungälv. Läs även första inlägget för ytterligare information.

Observera att vi startar kl 10 ifrån Kungälv!
/Anders
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Långa Svartedalen Lördag 2018-05-19 kl. 09.00

Post by Bengt Tonnvik »

Hej!

Kan ta hand om gul grupp på lördag! Cyklar från Sävedalen 8.50. Förhoppningsvis blir vi fler därifrån, i det fina vädret.

/Bengt
Aeolus
Posts: 31
Joined: 2012-01-20 21:19
Fornamn: Torleif
Efternamn: Sandgren

Re: Långa Svartedalen Lördag 2018-05-19 kl. 09.00

Post by Aeolus »

Jag kommer till Sävedalen och hänger på därifrån. Är jag pigg så provar jag nog att haka på Anders grupp från Kungälv. Är jag inte pigg så rullar jag med Magnus. Men planen är att jag ansluter i Sävedalen. Jag har 0705482419.
carlo pirazzi
Posts: 35
Joined: 2016-10-19 17:34
Fornamn: carlo
Efternamn: pirazzi

Re: Långa Svartedalen Lördag 2018-05-19 kl. 09.00

Post by carlo pirazzi »

beh! jag kommer också till Sävedalen 8 :50

carlo
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Långa Svartedalen Lördag 2018-05-19 kl. 09.00

Post by molsson »

Vi blev 8 i den lugna gruppen efter lugn uppcykling till Kungälv.
Rullade på fint upp till Kolhättan även om svängen runt Stenungsund blev längre än tänkt.

Gofika på Backamo och sedan tramp i lite motvind tillbaka till Kungälv. Vi var5 som cyklade vidare till Sävedalen.

Rundan gick i 27 och fram och återcykling lite saktare.
Tack alla för trevligt sällskap.
/Magnus
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Långa Svartedalen Lördag 2018-05-19 kl. 09.00

Post by andale »

Hej!

Ca 20 cyklister mötte upp i Kungälv. Vi hade passledare på plats för alla fartgrupperna men det var bara röd och gul grupp som lockade. Således blev det en röd grupp med 13 cyklister och en gul grupp med resterande som Bengt tog hand om.

Redan från början delade vi röd grupp i två delar som körde med ca 100 meters mellanrum för att vi inte skulle ta så stor plats på vägen. Detta gjorde vi hela vägen tills vi kom ut på väg 167 strax innan vi svängde upp mot det efterlängtade caféet. Undantaget då vi tog oss förbi Stenungsund. Caféet var väl förberett eftersom vi hade förvarnat om vår ankomst så det fungerade fint där utöver att det dessutom är så fint att få sitta där i solen. Efter fikan körde vi tvåpar i en grupp på de närmast bilfria vägarna. Backarna började kännas i mina ben och även om det gick lite väl hårt ibland så höll gruppen ihop.

Överhuvudtaget var det bekvämt att vara passledare när det blir så här disciplinerad cykling. Leden låg mestadels raka och fina och det gör att vi uppfattas bättre av andra trafikanter.

Tack alla för en riktigt fin dag med bra cykling!

11,4 mil och medelhastigheten blev 30,7 km/tim.

Nästa gång hoppas jag det blir fler som har klubbkläderna på.
Långa Svartedalen.jpg
/Anders
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Långa Svartedalen Lördag 2018-05-19 kl. 09.00

Post by Bengt Tonnvik »

Ja, det var tur att Magnus var med i gula gruppen, för han hade bättre koll på banan än jag!
Tack alla för en go tur!

/Bengt
Post Reply