av Sköld » 2018-05-15 22:28
Maten är det absolut svåraste att lära sig när det gäller att köra långt är min erfarenhet. Jag fungerar inte så bra på "tunga" grejor som Pizza o liknande, det tar 5 mil innan
jag är på banan igen efter en pizza.men det är lite olika olika gånger.
Ska man köra snabbt enligt ett tidsschema, typ Sub-grupp runt Vättern har man inte inte så många alternativ till bars o gel.Man får prova ut sorter man tål o gillar och äta lite lite åt gången när man är " i lä" i klungan.
På brevet-loppen har Risi-frutti (laktosfri, för jag blir kass i magen annars) varit en hit, jag brukar hoppa in på ICA o köpa en 3-4 st o dra i mig , ger en väldigt bra mättnadskänsla o energi.
Försöker småäta bananer, choklad , bars mm med jämna mellanrum under tiden jag kör. Jag kanske tar en energigel var 10 mil, beroende på hur hårt man kör.
I flaskan brukar jag börja med resorb sport i båda, när de är slut kör jag ibland is-te eller sportdryck i en , och vatten eller resorb i en.
En Cola slinker ner i bland, men det har aldrig varit någon riktig hit för mig, däremot måste jag ha kaffe ibland.
Prova lite olika är bäst , och hitta en modell som man vet funkar.
Gå tom är ett elände, och det tar tid att återhämta sig och vända det om det inträffar.
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway