Råd/tips för näringsintag på långa turer

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.

Råd/tips för näringsintag på långa turer

Inläggav Roger Leirvik » 2018-05-13 20:14

Hej.
Har på senare år fått problem med magen vid längre distanser. Kan t.ex inte dricka sport dryck längre, ej hellre energi bars.
Det tar stopp helt enkelt och allt bara skvalpar runt och jag går tom på energi. Vid kommande långlopp blir det enbart vatten och bulle.
Vad har ni för erfarenheter och tips?

Med vänlig hälsning,

Roger L
Roger Leirvik
 
Inlägg: 33
Registrerad: 2007-05-21 21:36
Ort: Göteborg
Förnamn: Roger
Efternamn: Leirvik

Re: Råd/tips för näringsintag på långa turer

Inläggav Claes-Göran Andersson » 2018-05-13 20:23

Bananer, Nötter, Snickers, Pannkakor med sylt "kuvertvikna" i folie. Riskakor med sylt....... Inte allt på en gång men det är lite olika alternativ. Dricker aldrig sportdryck och de bars jag köpt ligger utgångna i skafferiet, bara ett djäkla kladd i munnen.

Har Gel med mig som jag tar i slutet av ett långt pass vid behov men har med dem hem oftare än att jag använt dem!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Användarvisningsbild
Claes-Göran Andersson
 
Inlägg: 3284
Registrerad: 2006-04-25 13:53
Ort: Partille
Förnamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson

Re: Råd/tips för näringsintag på långa turer

Inläggav dlridings » 2018-05-14 21:11

Jag tar med mat ... mat som jag tycker om. Jag körde en tredje 30-milare nu i helgen och då tog jag pannkakor (inte sådana man köper ... det smular sönder och man riskera att få något i halsen, på fel ställe). Den här gången hade jag smör och ost i dem eftersom Nutella "hur kan du äta sådant" var slut. Tydligen är det flera smugätare av Nutella i huset.

Men huvudsaken är att träna upp kroppen att smälta mat på språng. Det tar tid. Det är halva min tidig säsongsträning. Kan man träna upp kroppen till att smälta mat medan man trampar, så vinner man mycket.

Till helgen kör jag flèche, 24-timmarslopp med start och mål på Billingehus i Skövde. Det är alltid lite kul när alla kommer i mål samtidigt och kämpar uppför. "De där, se där! Han går!"

Snabba kolhydrater har man inte så stor glädje av ... inte som huvudkälla. Men för att bränna fet, MÅSTE man ha kolhydrater. Det är själva tändvätskan. Jag har två flaskor, en med vatten och en med blåbärssoppa eller nyponsoppa. Det kan man köpa på Circle K så man slipper ta med sig mer än man behöver till nästa "kontroll". En slurk då och då för att hålla eldhärden i gång. Jag har tillräckligt mycket kroppsfet att jag kan köra ett helt lopp på det sättet.

Potatismos fungerar nästan som en gel. Potatis och socker kommer ut i kroppen och bränns upp lika snabbt (30 minuter, kanske).

En stor portion havregrynsgröt på morgonen. Det gör gott.

Vad som fungerar är individuellt. Det viktigaste är att man tycker om det. Annars ligger det kvar i väskan.
dlridings
 
Inlägg: 758
Registrerad: 2010-02-28 22:07
Ort: Lindome
Förnamn: Daniel
Efternamn: Ridings

Re: Råd/tips för näringsintag på långa turer

Inläggav Mikael Virtanen » 2018-05-15 16:07

Körde några Vätternrundor på en tub risgrynsgröt i ryggfickan. Gott och med bra och jämn energi hela vägen. Kan bli lite kladdigt kanske om man har otur, men gör gott i magen. Nån flaska resorb gör också susen för att hålla salthalter och magen i balans om det är varmt. Bra för knoppen också eftersom man får en mer alert känsla.
Användarvisningsbild
Mikael Virtanen
 
Inlägg: 372
Registrerad: 2006-01-31 11:14
Ort: Mikael Virtanen

Re: Råd/tips för näringsintag på långa turer

Inläggav Sköld » 2018-05-15 22:28

Maten är det absolut svåraste att lära sig när det gäller att köra långt är min erfarenhet. Jag fungerar inte så bra på "tunga" grejor som Pizza o liknande, det tar 5 mil innan
jag är på banan igen efter en pizza.men det är lite olika olika gånger.
Ska man köra snabbt enligt ett tidsschema, typ Sub-grupp runt Vättern har man inte inte så många alternativ till bars o gel.Man får prova ut sorter man tål o gillar och äta lite lite åt gången när man är " i lä" i klungan.
På brevet-loppen har Risi-frutti (laktosfri, för jag blir kass i magen annars) varit en hit, jag brukar hoppa in på ICA o köpa en 3-4 st o dra i mig , ger en väldigt bra mättnadskänsla o energi.
Försöker småäta bananer, choklad , bars mm med jämna mellanrum under tiden jag kör. Jag kanske tar en energigel var 10 mil, beroende på hur hårt man kör.
I flaskan brukar jag börja med resorb sport i båda, när de är slut kör jag ibland is-te eller sportdryck i en , och vatten eller resorb i en.
En Cola slinker ner i bland, men det har aldrig varit någon riktig hit för mig, däremot måste jag ha kaffe ibland.
Prova lite olika är bäst , och hitta en modell som man vet funkar.
Gå tom är ett elände, och det tar tid att återhämta sig och vända det om det inträffar.
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Användarvisningsbild
Sköld
 
Inlägg: 211
Registrerad: 2013-08-14 11:12
Förnamn: Bengt
Efternamn: Sköld


Återgå till Nyttig information, tips, råd och annonser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron