Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans

Startplats: Slottskogen
Karta till startplatsen hittar du HÄR. Gör också anmälan i kalendariet!

Distans: 82 km
Backighet: Låg

Karta över rundan, klicka på LÄNK

Grupp Grön
Passledare:
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Gul
Passledare: Anders Alexandersson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Röd
Passledare: Dario M
Hjälpryttare:


Info från passledaren:

Fika: Villa Bel Parc i Slottsskogen efter avslutat pass.

Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Knuff
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by Dario »

Hej och välkomna till Fjärås Bräcka!

Ett lagom långt pass på fina vägar i vackra landskap väntar oss. Vi får bevaka väderprognosen. SMHI förutser regn och rusk medan yr.no prognostiserar uppehållsväder till på lördag förmiddag. Vi får naturligtvis hoppas på att norrmännen har rätt och eventuellt höras längre fram.

Banan är rekad idag. Allt ser bra ut utom vägen mellan Brottkärr och Skintebo, där man har tagit bort den gamla asfalten för att göra om vägunderlaget. Där får vi ta cykelbanan, den är i ganska bra skick och det handlar enbart om 1,5 km. Om vi nu inte vill ha lite Paris-Roubaix-känsla i början på vår lördagsrunda ;-)

Någon fartsträcka kan vi lägga in om så önskas. Fika tar vi på Villa Belparc efter avslutat pass.

Vi ses på lördag! Hälsningar,

Dario
User avatar
jote
Posts: 136
Joined: 2009-04-25 15:25
Fornamn: håkan
Efternamn: ternow
Location: göteborg

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by jote »

hej,
Nu börjar väderprognosen se hyfsad ut.
Anmäld!
/Håkan
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by Mats Gustafsson »

Hej,

Här finns en bonusrunda på 94,4 km ut över vackra Hanhals bland annat, kan rekommenderas.
Fjärås Bräcka röd

https://ridewithgps.com/routes/26875945
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by andale »

Hej!

Om någon vill köra gult tempo så kan jag ta hand om den gruppen. Vi kör rundan i ett svep och avslutar på Villa Belparc. Vädret ser ut att bli fint. Lite mulet och lätta vindar, 14-16 grader varmt.
/Anders
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by Dario »

Hejsan,

Tack Mats för ett mycket intressant förslag. Förlängningen via Hanhals har jag aldrig testat tidigare men av att läsa kartan ska det inte alls vara svårt att hitta. Nu är det så att de håller på att bygga ut gång- och cykelbanan strax före Fjärås station, vilket skulle kunna påverka sista biten av förlängningen. På trafiken.nu står det i och för sig att det enbart utförs arbeten på vardagar på den delen av Varbergsvägen. Igår var det fullt ös men det lär bli lugnt imorgon. Om röd grupp vill så kan vi testa, jag är själv nyfiken.

Vi är sex stycken anmälda i nuläget och Anders är beredd att ta gul grupp, strålande! Bra väder utlovas, två passledare på plats, kanonfin bana... Kom igen nu! Anmäl er i kalendariet på studs! Vi ses imorgon kl. 8.50 på Preem.

Hälsningar,

Dario
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by andale »

Jag såg att banan var dragen på Säröleden (väg 158) efter att vi kommer ut från Bröndomevägen på väg mot Kungsbacka. Den kör vi aldrig på utan vi tar cykelbanan som går till höger om leden. Båda banorna är nu uppdaterade med rätt sträckning.
/Anders
User avatar
Corre
Posts: 52
Joined: 2018-08-21 09:00
Fornamn: christian
Efternamn: von corswant

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by Corre »

Jag har tyvärr fått förhinder idag och kommer ej.

/Christian

PS. Avbokningsrutinen funkade ej för mig
User avatar
Henrik Erdalen
Posts: 105
Joined: 2011-06-21 23:32
Fornamn: Henrik
Efternamn: Erdalen

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by Henrik Erdalen »

Godmorgon Venner

Jag är anmäld till Fjärås Bräcka men kan inte komma.
Det är något knas med avbokningsfunktionen, det står "NOT_AUTHORIZED" trots att jag är inloggad.

Ha en fin tur till bräckan.
Med vänliga hälsningar
Henrik
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by Dario »

Hejsan,

Femton lygnare var vi i morse vid Preem och delade oss i två grupper, nio stycken i röd grupp och sex stycken i röd grupp.

Röd grupp körde alla förlängningar enligt Mats förslag. Det var en trevlig runda i fina landskap. Vädret var också bra men mellan Lindome och Kållered fick vi på oss en kraftig skur. Strax före Mölndal var det många i röd grupp som avvek för att köra direkt hem mot stan. Tillbaka till Preem var vi fyra stycken som cyklade. Då hade jag 94,6 km och prick 31 km/h i snitt på min mätare.

Vi var sedan tre som tog oss till Villa Belparc och där sammanstrålade vi med några från gul grupp. Riktigt god, trevlig och lång fika blev det. Precis som det ska vara!

Tack alla för ett trevligt lördagspass. Vi ses på onsdagträningen,

Dario.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by andale »

Hej!

Det var undertecknad, Torleif, Rolf, Per-Arne, Duncan och Hans som startade med gul grupp. Redan från början körde vi på ett led och gjorde så hela rundan. Vi försökte också utnyttja cykelbanorna så mycket som möjligt. För mig var det första gången vi körde cykelbanan mot Billdal och det fungerade utan problem. Många gånger kör vi nog på vägarna av slentrian men trots allt har cykelbanorna totalt sett blivit bättre och mer användbara även för oss. Någonstans innan Kungsbacka försvann Hans på grund av något telefonsamtal så efter det var vi fem som höll ihop.

Upp mot Varla-krysset körde de som ville fri fart. Vi körde banan som den var ritad men framöver borde vi köra ut mot Hanhals. Trafiken på gamla E6 ner mot macken kan man lätt klara sig utan. För övrigt rullade det på hela vägen. Rolf valde oturligt nog att hänga med oss lite extra långt och fick därför ta del av regnskuren efter Lindome.

Resten av oss hängde ihop till mål där vi landade med ett snitt 28, 1 km/tim enligt min cykeldator. Inga incidenter med bilar men däremot kunde det gått illa för den lilla tjej som bestämde sig för att byta sida när vi skulle köra om. Vi hade tagit ner farten ordentligt innan så vi hann stanna så det blev som väl var inget.

Bra och säker cykling av alla. Det tackar jag för. Dessutom blev vi tre som fortsatte till ett soligt Villa Belparc för lång och go afterbike med några venner från röda gruppen.
/Anders
Aeolus
Posts: 31
Joined: 2012-01-20 21:19
Fornamn: Torleif
Efternamn: Sandgren

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2018-08-25 kl. 09:00

Post by Aeolus »

Det var en säker tur i trevligt sällskap. Bra med lite blandad trafikmiljö så man tvingas vara aktiv i sin cykling. Det blev en långfika och besök i cykelbutiken. En bra lördag.
Post Reply