SUB 9 VR 2019

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

SUB 9 VR 2019

Post by AndPap »

Nummerlappen sitter fortfarande kvar på cykeln från årets Vätternrunda, en runda som kändes som en låååång uppförsbacke, men knappt hade jag kommit i mål förrän det började pratas om Vättern 2019.

För egen del känner jag starkt att jag vill ta ett steg tillbaka och göra något som inte är absolut på gränsen för vad jag kan klara av.

Att cykla Vättern på Sub9 är ingen lätt sak, det är något många vill göra och något som ligger inom räckhåll för många, både män och kvinnor, om de tränar rätt och kör tillsammans med en stor grupp som kör som ett lag. Jag känner 2-3 personer som inte är Lygnare som skulle kunna tänka sig en sådan resa och jag skulle väldigt gärna göra det tillsammans med dem. Det är ett kul sätt att bygga vidare på vänskap och lära känna nya sidor av varandra. Jag hoppas att fler erfarna Lygnare vill göra en sådan resa med frun, dottern, grannen, polaren eller kollegan!

Ni fattar tanken, en blandad grupp på mellan 20 och 30 personer där vi delar med oss av våra gemensamma erfarenheter och styrkor, lägger mycket fokus på att cykla säkert, energieffektivt och ha kul tillsammans.

Jag (Andreas Papagiannis) och Sebastian Linke kommer dra i trådarna och organisera denna SUB9-satsning. Detta vill vi:
xUnder våren kommer vi ha 7-10 gemensamma träningar och det är en förutsättning att man är med på majoriteten av dem. Under dessa träningspass kommer vi lägga mycket fokus på att köra säkert, energieffektivt och så småningom snabbt och nästan ALLTID med ett leende på läpparna.
xVinterträning sköter man själv, men jag hoppas att vi även denna vinter skall kunna köra stentuffa WattBike-pass på STC en gång i veckan.
xAtt deltagarna är eller blir medlemmar i Lygnens Venner 2018 och 2019.

Så, sprid ordet och prata med era cykel- och tränings-vänner. Maila intresse och frågor till [email protected]

Vid tangenterna, Andreas Papagiannis
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: SUB 9 VR 2019

Post by AndPap »

Ok kära vänner, som ni kanske sett under den generella tråden för VR2019 så är det sedan några dagar bekräftat att SUB9 har fått 30 startplatser kl 12:48 den 15 juni 2019 och har med det yperlga förutsättningar att kunna gå i mål innan 20:48!

Detta skriver Mikael Rydström angående betalning:
Betalning och registrering går till så att ni betalar in 1800 kr per person till klubbens Bankgiro eller Swish och sedan betalar klubben in en samlingsfaktura för alla deltagare. När det är skett får klubben en gemensam anmälningskod som vi distribuerar och som ni använder vid registreringen. Vi kommer få den i början av november.
För att få allt att fungera friktionsfritt vill jag att ni betalar 1800 kr så att pengarna finns tillgängliga på klubbens konto den 28 oktober. Swish: 123 249 56 38, Bankgiro: 216-6700. Ange namn som referens på betalningen, så jag kan pricka av er.

Följande personer är anmälda i gruppen:
1 Blohm Martin
2 Börjesson Magnus
3 Ceder Erik
4 Cerdier Emil
5 Dahlberg Thomas
6 Erdalen Henrik
7 Henriksson Martin
8 Hermansson Linus
9 Holmén Anders
10 Johansson Micke
11 Karlsson Magnus
12 Liljeros Robin
13 Linke Sebastian
14 Lindell Kenneth
15 Magnusson Jonas
16 Moss Thomas
17 Nordström Anders
18 Papagiannis Andreas
19 Pettersson Kenneth
20 Randén Johanna
21 Robertsson Ramona
22 Roos Nikolina
23 Rydström Mikael
24 Sjödahl Emelie
25 Stahre Andreas
26 Svensson Björn
27 Österström Thomas
28 Östgårdh Tom
29
30

Leta bland vänner och kollegor efter fler intresserade. Det hade varit väldigt kul om vi hade kunnat fylla alla platser! Maila Mikael på [email protected] vid intresse.
Jag och Sebastian återkommer inom kost med tid, datum och plats för vår första träff där vi alla pratar lite om vilka vi är, vad vi vill och lite om den gemensamma träningen under våren.
Vid tangenterna
Andreas
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: SUB 9 VR 2019

Post by AndPap »

Då har alla betalat in till en av 2019:s stora uthållighetstest och det är dags att träffas och prata ihop oss om våra mål och hur vi hade tänkt uppnå dem!

Vi bjuder härmed in dig till STC Backa Entré den 20/11 kl 18.00.
Planen är att kl 18-19 hälsa på varandra, lite om träningsupplägg och prata om lite annat som måste pratas om.

Ca kl 19:15 får vi tillgång till de fantastiska WattBike-cyklarna och tanken är att vi då kör ett FTP-test för att känna lite på vilken nivå vi ligger. Det finns 22 cyklar och vi är 33 anmälda så det är först till kvarn.
För att köra FTP-test skall vara frisk och helst inte ha tränat 2 dagar innan.
Tag med:
Cyckelkläder
Svetthandduk
Cykelskor med look eller spd
Pulsband
Garmin cykeldator eller ladda ner WattBike-appen till din telefon (logga också in innan träffen)
Hänglås och duschhandduk är att rekommendera

Resultatet på FTP-testet kan bara vara en kul grej eller något som du använder under vinterns träning (tex på Lygnens WattBike-pass på måndagar).

OSA innan 18/11 (1. att du kommer och 2. om du vill köra ftp-test) och kan du inte komma så vill vi att du även då mailar (ett sätt för oss att ha koll på att alla har nåtts av informationen)

Med vänlig hälsning
Andreas Papagiannis och Sebastian Linke

Nedan är en lista på alla som är anmälda till VR2019 SUB9. Står du med på listan och inte fått något mail 1. kolla din skräppost och 2. maila [email protected].

1 Alkdal Sofia
2 Benjaminsson Emil
3 Blohm Martin
4 Börjesson Magnus
5 Börjesson Erik
6 Ceder Erik
7 Cerdier Emil
8 Dahlberg Thomas
9 Erdalen Henrik
10 Frebelius Christoffer
11 Henriksson Martin
12 Hermansson Linus
13 Holmén Anders
14 Karlsson Magnus
15 Liljeros Robin
16 Lindell Kenneth
17 Linke Sebastian
18 Moss Thomas
19 Nordström Anders
20 Olsson Jan
21 Papagiannis Andreas
22 Pettersson Kenneth
23 Randén Johanna
24 Roos Nikolina
25 Sjödahl Emelie
26 Stahre Andreas
27 Svensson Björn
28 Österström Thomas
29 Östgårdh Tom
30 Wiklander Niclas
31 Ekeroth Fredrik
32 Dahlén Hans
33 Bohman Mats
tostgardh
Posts: 7
Joined: 2018-09-06 12:19
Fornamn: Tom
Efternamn: Östgårdh

Re: SUB 9 VR 2019

Post by tostgardh »

Detta blir kul!

Hur funkar det med pulsbanden.. räcker det att det är garmin med ant+ även om man inte har telefon med ant+ och ingen garmin dator. Alltså, ansluter man pulsbandet direkt till cykeln på stc?

Mvh Tom
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: SUB 9 VR 2019

Post by AndPap »

Yes, pulsbandet ansluter direkt till cykeln. Bra dock att ha sin löparklocka med sig så du kan hitta rätt pulsband i mängden.
Telefonen ansluter till cykeln via blåtand (tror jag). Mig veterligen funkar det med alla telefoner som har sålts på 10-talet ;)

Varken pulsband eller telefon är ett måste under testet, men många tycker det är kul att ligga hemma och titta på sina siffror och jämföra med tidigare resultat.
bjosve
Posts: 3
Joined: 2018-06-25 15:50
Fornamn: Björn
Efternamn: Svensson

Re: SUB 9 VR 2019

Post by bjosve »

Hej, fanns presentationsmaterialet från förra veckan att tillgå? Intressant med alla datum och lopp osv, samt säkerhetssynpunkterna.

/ Björn
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: SUB 9 VR 2019

Post by AndPap »

Hej kära Lygnare

Det har gått en vecka sedan majoriteten av oss träffades på STC. En del av er körde också ett riktigt jobbigt FTP-test och det var riktigt härligt att se hur alla i salen utmanade sig själva och trampade fram alla watt som fanns i benen. Ser lovande ut!

Jag har mailat ut Powe Point-presentationen som vi visade med bl.a alla träningsdatum. Som ni ser så är det prioriterat att köra våra SUB-träningar och vi hoppas att så många som möjligt kan följa med på Bjärelägret finns här på forumet (info om läger och anmälan här http://lvg.nu/forum/viewtopic.php?t=3574#p26958 ) där det blir två dagar fantastisk cykling i vackra Bjäre och Kullaberg.


Vi blev eniga om att köra Vättern 2019:
-Snyggt, vilket betyder energieffektivt i vacker "Belgisk kedja" och i Lygnar-kläder (är ett krav och butiken öppnar till våren).
-SÄKERT, vilket betyder blicken fram, fokuserat, god kommunikation, kontroll på cykeln. Vi kommer tjata mycket om detta på träningarna!
-8:50 är den tiden vi planer att köra på för att ha lite marginal.

Det uppkom en diskussion angående punktering och om vi stannar. Jag har fört mig för med äldre medlemmar och klubbens SUB-satsningar brukar inte stanna för punkteringar. Många i SUB-grupperna kör på gränsen för vad de klarar av och att stanna för 1-2 punkteringar riskerar att förstöra för dem. Hamnar vi i en situation där vi har 10 mil kvar och ligger 30 min före så kan det hända att jag eller Sebastian fattar ett snabbt beslut att stanna. Vi kommer ta upp detta igen när vi träffas första gången för att vara säkra på att alla är överens.

Vi stannar alltid vid olyckor!

Vi glömde ta upp 2 ting:
xLangning. Vi brukar ha en eller två personer som kör före med hinkar med proviant till våra två stopp. Var deltagare har två numrerade hunkar som ställs upp på rad. När vi rullar in till våra två stopp (som jag tror blir ca 2 min) stannar vi vid vår hink och byter flaskor och fyller på med näring i våra fickor. Vi brukar lägga 100kr/pers för att betala för denna tjänst. Kan vara så att Emelie har syskon som kan hjälpa... Hade i så fall varit fantastiskt att ha löst denna fråga redan nu!

xLygnartåget, det absolut smidigaste och trevligaste sättet att ta sig till och sova i Motala. Cyklarna lastas i cykelvagnar på centralen i Göteborg. På väg till Motala serveras pastalunch och väl framme ställs cyklarna i på en övervakad plats där de kan hämtas ut hela natten. Frukost serveras hela natten och på lördag kväll blir det supé (oklart om vi hinner hem till den). Runt midnatt på lördagen startar färden hemåt och det brukar bli härlig stämning i sällskapsvagnarna och aldrig sover man så bra som i en gammal liggvagn från 50-talet som vaggar fram genom landskapet. Hoppas vi ses där!
http://lvg.nu/index.php/10-resor/215-ly ... otala-2019

Hade hoppats att kunna skicka ut denna infon lite tidigare, men livet kom i mellan.

Träna hårt i vinter, håll er borta från långa infektioner och benbrott och hoppas vi ses på STC på måndagar kl 19.15. Om ej så ses vi i April!
Maila eller skriv här på forumet om ni har frågor eller funderingar.

Träning Sub 9 2018
 
(Ändrat till) söndag den 27 april (10:00) – Lindome-Varberg ToR, PRIORITERAT
 
lördag-söndag 4–5 maj – Bjäre träningsläger, PRIORITERAT

lördag den 11 maj (10:00) – Lindome-Varberg ToR, PRIORITERAT

söndagen den 13 maj – Kungälvs rundan – Individuellt deltagande
 
lördagen den 25 maj – Västkusten runt – 160 km Teamkörning – Sub ??

lördag den 1 juni – Långpass 21 mil – Hunnebergs rundan, PRIORITERAT
 
lördagen den 8 juni – Genrep, PRIORITERAT
 
Orust runt – Teamkörning – Sub??
 
lördagen den 15 juni – Vätternrundan 297 km, PRIORITERAT
 
Last edited by AndPap on 2019-02-03 16:27, edited 1 time in total.
esjodahl
Posts: 3
Joined: 2018-10-25 22:05
Fornamn: Emelie
Efternamn: Sjödahl

Re: SUB 9 VR 2019

Post by esjodahl »

Har fixat langare! Syrran och hundarna kör runt sjön och placerar våra flaskor och mat \:D/

Jag och Björn har även precis anmält oss till Mallorca över påsk (20-27/4), hade varit kul om vi blir ett gäng!

/Emelie
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: SUB 9 VR 2019

Post by Mikeryd »

Vad bra Emelie!

Eftersom vi är två grupper som kör samtidigt och eftersom det är svårt att hinna med båda stoppen med en bil (trafiksituationen kan vara svår) är det bästa att vi samordnar, så att respektive bil langar för båda grupperna till ett ställe vardera.

Vi har sannolikt en langare också i sub 8:15 gruppen, så jag föreslår att Dario och Andreas tillsammans samordnar det med er som fixat.

Men det har vi gott om tid att detaljplaner...
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: SUB 9 VR 2019

Post by mason.linke »

Hej alla SUB 9 cykelvänner,

vi hoppas ni har avklarat 2018 bra och har trevliga helgdagar framåt nu.

Tre saker vi ville meddela om:

1) vi upptäckte att våran fösta träning ligger på påsksöndag som var inte meningen - vi därför byta första träningen en vecka framåt till lördag 27 April istället (helgen inan Bjärelägret).

2) boka Bjärelägret 4-5 maj in i kalendern och anmäl er via hemsidan, ett av det bästa träningstillfällen!

3) tänk på att betala medlemsavgiften för 2019.

Vi önskar er alla en trevlig jul och ser framemot gemensamt träning och nöje 2019!

Sebastian och Andreas
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: SUB 9 VR 2019

Post by AndPap »

Hej kära Lygnare!

1. Imorgon 4/2 öppnar Trimtex-butiken och är öppen till den 24/2. Som ni vet är det obligatoriskt att köra Vättern i klubbkläderna. Man får nästan 3 km/h gratis pga den goa gruppkänslan det ger! Följ länken till forumtråden som har information om hur man handlar och var/när man kan prova: http://lvg.nu/forum/viewtopic.php?t=3595#p27166

2. Ser att det inte är så många som har anmält sig till Bjärelägret 4-5/5. Vi vill gärna att så många som möjligt kommer då det är en fantastisk möjlighet att träna ihop oss och lära känna varandra! Läs mer här: http://lvg.nu/forum/viewtopic.php?t=3574#p26958

3. Glöm inte boka din sovplats på Lygnartåget till Motala. Skriv i bokningen att du skall cykla SUB9 så placeras du tillsammans med andra i gruppen. http://lvg.nu/index.php/10-resor/215-ly ... otala-2019

Är du sugen på att kolla vad vinterträningen har gett så kör vi åter FTP-test på STC Backaplan måndagen den 11/2 kl 19.15.

Ses snart!
/Andreas
robinliljeros
Posts: 13
Joined: 2018-09-19 09:08
Fornamn: Robin
Efternamn: Liljeros

Re: SUB 9 VR 2019

Post by robinliljeros »

Halloj,

Gällande klubbkläder på VR.
* Är det Vitric-tröjan det ska vara, inte Aero? Eller spelar det ingen roll?
* Är det obligatoriskt med klubb-bibs också? Vitric eller Aero? Eller räcker det med svarta bibs?

Mvh
Robin
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: SUB 9 VR 2019

Post by AndPap »

Jag kommer köra en Vitric, men har man en aero sedan tidigare är det såklart OK.
Angående bibs så är det sagt klubbkläder.
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: SUB 9 VR 2019

Post by AndPap »

Rättelse!
Svarta byxor eller klubbyxor är det som gäller.
robinliljeros
Posts: 13
Joined: 2018-09-19 09:08
Fornamn: Robin
Efternamn: Liljeros

Re: SUB 9 VR 2019

Post by robinliljeros »

Damnit, nu beställde jag full aero outfit :roll: Oh well, kommer ju matcha iaf :-)
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: SUB 9 VR 2019

Post by AndPap »

Och snabb kommer du bli!
tostgardh
Posts: 7
Joined: 2018-09-06 12:19
Fornamn: Tom
Efternamn: Östgårdh

Re: SUB 9 VR 2019

Post by tostgardh »

Ser att det inte finns någon vind-/regnjacka att beställa på klubbsidan. Kör man genomskinlig jacka då? just in case..
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: SUB 9 VR 2019

Post by AndPap »

Windstopper-väst finns. Det tillsamman med armvärmare borde räcka vid sämre väder.
https://trimtex.se/sv/mitt-trimtex/lygn ... in&start=1
robinliljeros
Posts: 13
Joined: 2018-09-19 09:08
Fornamn: Robin
Efternamn: Liljeros

Re: SUB 9 VR 2019

Post by robinliljeros »

Hej,

Min sambo Johanna (Randén) och jag är anmälda, men det har råkat bli en liten bump i planeringen och vi väntar utökning efter sommaren. Så av förklarliga skäl kan inte Johanna cykla och då är egentligen inte jag så sugen heller tyvärr. Finns det några reserver som kan köpa våra platser? Hur funkar det med avhopp etc?

Vi har även beställt kläder som det är försent att avbeställa. Eftersom det är lite osäkert kring hur det blir med cyklingen kommande året, känns det lite onödigt att spara kläderna. Så om någon vill köpa nåt av nedan, PMa mig. 100 kr off från Trimtex pris (per plagg).

Aero Bib cykelshorts herr
Storlek: s
S190-B133M-1-s
1300 kr

Aero Bib cykelshorts dam
Storlek: m
S190-B233W-1-m
1300 KR

Aero cykeltröja herr
Storlek: s
S190-B69M-1-s
900 kr

Aero cykeltröja dam
Storlek: m
S190-B169W-1-m
900 kr

Mvh
Robin
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: SUB 9 VR 2019

Post by Mikeryd »

Robin, läs min kommentar om VR på ditt inlägg på Bjärelägrets tråd.

// Mikael
Post Reply