VR 2019 Sub 10

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

VR 2019 Sub 10

Post by Mikeryd »

Nu är anmälan för starttid 05:08 stängd. Sammanlagt har klubben 36 registrerade cyklister, av de 40 platserna vi fick oss tilldelade. Till detta kommer Peder Blohm och Ann-Marie Samuelsson som kommer vara registrerade i en subgrupp men som kommer byta till 05:08 och köra med Sub 10.

Till Sub 10 har därmed sammanlagt 29 personer anmält sitt intresse och ledaren för gruppen Jörgen Stadler kommer kontakta gruppen inför vårens förberedelser. Tänk också på att boka in vårt träningsläger på Bjäre den 4-5 maj i era kalendrar och att utnyttja möjligheten att resa med Lygnartåget till och från Motala.

Lycka till med förberedelserna!

// Mikael R

Deltagare Sub 10 (och övriga Kl. 05:08).
Attachments
Sub 10.xlsx
(10.46 KiB) Downloaded 638 times
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Sköld »

Hej !
Jag kör också gärna med Sub-10 , liksom Rolf Götestam, som jag dock inte kan se på 5:08 listan ,
han ska ha anmält sig innan deadline.
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Mikeryd »

Bengt

Rolf är registrerad vätternundans hemsida. Jag missade hans namn i filen bara.

Mikael
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Hej!

Vilken succé!! Räknar jag rätt blir vi 31 pers i Sub 10-gruppen.
Hjärtligt välkomna allesammans! Jag känner till många av Er - men inte alla. Det ska bli jättekul att köra VR 19 med Er. Ni ska veta att det känns hedrande att ha kaptensbindeln i en så illuster samling av rutinerade cyklister. Jag får nog träna hårt för att hänga med...

Räknade lite på vad vi ska klara av... Roterar vi en gång per minut så ligger man i täten och drar 18-20 gånger på hela rundan. Två minuter där framme sedan på rulle i 29 minuter. Det blir 40 minuter var i täten. Det är det lilla jobbet vi ska klara av tillsammans!

Det viktigaste är dock att vi tar oss runt på ett säkert sätt. Alla ska komma tillbaka till Motala på två hjul. Det innebär att vi måste träna ihop så vi lär känna varandra.
Jag kommer att lägga våra träningar i samband med klubbens söndagsrundor. Fyra tillfällen kommer bli obligatoriska. Då vill jag att alla ska vara med och att vi stänger gruppen för samträning. Ett av de tillfällena kommer vara klubbens träningsläger på Hallandsåsen. Det är den 4-5 maj så den helgen kan ni kryssa för direkt i kalendern.
Vi kanske ska köra ett lopp tillsammans innan VR också.

Jag återkommer snart med fler datum att kryssa för i kalendern!

Novemberhälsningar,
Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Sub 10 träningstillfällen våren 2019 och kommunikation

Hej,
Jag har tänkt till lite och har följande idé om hur vi ska förbereda oss.

Som jag skrev i november tänker jag mig att vi:
- tränar med ordinarie distanspass med klubben på söndagar
- har 5 tillfällen som är obligatoriska, ett av dessa är på Bjärelägret

Vill man vara med så ska man vara med på minst två av de obligatoriska rundorna. Det är för vår gemensamma säkerhet - inget annat.

Obligatoriska pass:
- söndag 31 mars 09:00, efter detta pass möte/fika för att snacka om upplägget. Troligen i klubblokalen.
- söndag 14 april 09:00
- helgen 4-5 maj, Bjärelägret
- söndag 19 maj 09:00
- 9 juni (sista passet - möte/fika för sista taktiksnack!)


Övriga söndagspass:
- 7 april
- 28 april
- 12 maj
- 26 maj
- 2 juni (då är jag bortrest)

Kommunikation:
Jag har fixat en separat mailadress Ni kan nå mig på: [email protected]
Annars är det min telefon som gäller 0708-643084.

Vi hörs,
Jörgen
Last edited by Jörgen on 2019-02-24 14:51, edited 1 time in total.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Claes-Göran Andersson »

Jörgen

Det ser ut som det fatta en siffra i ditt telefonnummer!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Hej,
Jag saknar lite mailadresser i listan jag fått...
Har Du inte fått ett mail nu så skicka ett mail till : [email protected] så lägger jag till dig i min lista.

Annars är det min telefon som gäller 0708-643084. (tack CG!)

/Jörgen
Roger Leirvik
Posts: 43
Joined: 2007-05-21 21:36
Fornamn: Roger
Efternamn: Leirvik
Location: Göteborg

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Roger Leirvik »

Hej.

Jag har tagit över en startplats 05:08 och kommer köra i Sub10.

Med vänlig hälsning,

Roger Leirvik
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Klart Du är med! :-D
Välkommen!
/Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Påminnelse!

På söndag 31/3 09:00 tränar vi tillsammans första gången.
Återkommer med plats!

/Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Hej!
Äntligen dags för vårt första träningspass tillsammans!
Jag hoppas och tror på gött vårväder och att så många som möjligt kan komma. Detta är ju ett "obligatoriskt" pass för Sub10.

Rundan blir lätt - Gråbosvängen 53 km. Vi siktar på snittfart runt 25 km/h.
Vi samlas på söndag 31/3 kl 09:00 Kviberg, utanför Serneke Arena.
Karta: http://www.lvg.nu/images/kartor/grabosvangen.jpg

Alla ska läsa vår träningspolicy. Här finns goda råd och regler vi ska hålla för säker gruppcykling. Viktigt för säkerheten.
http://www.lvg.nu/docs/Tra%CC%88ningspo ... -04-25.pdf

Jag har rekat banan. Det är lite grus här och var men det ska nog gå fint med racer.
Det blir dock 150 m grusväg vid fördämningen i Aspen eftersom vägen rasat, men det är inget stort problem.

Fika och lite snack om upplägget tar vi på Jonsereds Trädgårdar uppe vid Herrgården.
Anders kommer lägga upp turen i kalendariet så ni kan anmäla er där. Det är bra om ni gör det för då kan jag flagga hur många vi blir för kaféet så dom är med på noterna när vi dundrar in där vid 11-tiden.

Välkomna alla!
/Jörgen
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Claes-Göran Andersson »

Jörgen

Cyklade Gråbosvängen idag, när ni passerat Eriksbo på banvallen och svänger ut mot Gråbovägen får ni hålla koll från busshållplatsen ner till svackan förbi kolonistugorna mot Linnarhult. Tre krossade flaskor och glassplitter på olika ställen på den biten.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Sköld »

Hej Jörgen!
Jobbar tyvärr hela helgen, men ska försöka får till några mil runt (och över) Kinnekulle.
Ha en fin tur!
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Då vet jag det Bengt. Välkommen nästa gång!
Tack CG då får vi se upp där.

Alla andra:
12 anmälda just nu. Kul!!

Det är lite grusigt och kanske lite salt kvar på vägarna så den som vill spara på finracern kan ta fultacern eller vinterhojen. Jag tar vintercykeln denna gång. Men jag bedömer vägen som helt ok för racer!

Jag tänkte att vi tar oss via Kviberg, Bellevue, Lars Kaggs och Nylesegatan innan vi rullar på Gamlestsdsvägens cykelbana. (Om gruppen vill kan vi cykla upp i Kortedala och ta Burmabacken ned).
Efter det, på banvallen längs Lärjeån, golfbanan till Björsared, sedan 190 till Olofstorp, en liten bit på Lerumsvägen sedan på banvallen igen ända bort till Gråbo. Sedan Gråbovägen (bättre än cykelbanan som var lite grusig förra veckan). Stenkullen förbi ishallen, höger Stenkullenvägen, höger under viadukten höger igen sedan förbi Hedefors upp för backen under motorvägsviadukten, genom Lerum, längs Aspen upp till fiket vid herrgården.
Jag har förvarnat fiket att vi kommer!
Sista biten går genom Jonsered, Kåhög, Lexby, Utby, Kviberg.
Sedan är 53 km gjorda!

Vi ses imorgon!

/Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Hej och tack för igår!
Vi var 14 cyklister och jag tycker vi fick ut vad vi ville av denna svängen.
Ett lugnt pass (min cykeldator stod på 25,01 km/h i snitt när jag kom hem... jag sa 25 innan passet så det är väl godkänt?) men framförallt en bra genomgång av hur vi cyklar i grupp. Det gjorde vi bra över lag. Det kändes säkert och vi hade ordning och reda i leden - och det kommer att bli ännu bättre med lite mer träning.
Bra jobbat!!!

Vi kan förbättra kommunikationen:
T.ex.
1. När vi roterar så ska den som blir omkörd ropa "KLART" när den som kör om kan gå in framför på ett säkert sätt. Då blir växlingen lugnare och säkrare.
2. Uppstår en lucka i ledet som man inte kan eller orkar täppa till, ropa: "LUCKA" . Det ska repeteras framåt i ledet så täten hör och kan hålla igen lite...
3. När man tätat luckan så ropar man "KONTAKT", repeterar framåt så kan täten sakta öka till "marchfart" igen.
4. När täten frågar"Är alla med?" Svara "KONTAKT" eller "LUCKA". Andra svar blir lite förvirrande... (Typ: Alla är med eller Alla är inte med...)
5. "BIL BAKOM" är bra att ropa! Ibland kanske vi låg lite glest mellan leden. Det retar gallfeber på vissa bilister som då uppträder lite farligt - så det är bra om vi kan komma ihop lite tätare när bilar kommer bakifrån och vill om...
6. "Nu är du SIST Jörgen"! När man ligger sist i ledet. Bra att säga namnet - för då blir inte den som är näst sist lurad att tro att hen är sist.

Övrigt:
- Hemläxa: Skriv ditt namn bak på hjälmen så alla kan läsa vem man har framför sig... Vi är ju många - och det kan vara svårt att kunna allas namn utantill...
- Vi vill att alla har en Lygnens Venner tröja när vi kör. Det är bra. Det ser snyggt ut och när vi åker Vättern slipper vi kanske "sladdåkare" i ledet. Inte för att vi tycker illa om dem - men dom är inte med i vårt lag... :-D
- Har du ingen tröja? Då kan någon annan i gruppen som har två troligen låna ut en till dig! Jag ska kolla om det finns någon kvar i klubbhuset. Men jag tror att det mesta är slutsålt...
- Jag ska kolla om vi kan köra något lopp under våren. Återkommer om det!

Tack för en kul Sub10-runda!

Vi kanske ses på söndag igen när det är första söndagsrundan för året med klubben?
Välkomna då!

/Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Hej alla Sub 10,
Som Ni kanske vet så erbjuder klubben Lygnartåget - ett suveränt sätt att åka till och från Motala och Vätternrundan.
Jag rekommenderar verkligen att Ni tar Lygnartåget. Det är världsklass!

Det finns fortfarande 96 platser kvar - men de kan faktiskt ta slut... Så håll Er framme!

Här är länken: http://www.lygnartaget.se/

/Jörgen
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Mikeryd »

Det kom upp en diskussion i söndags om vilka tröjor som finns kvar i klubblokalen. Jag kollade och vi har endast tre kortärmade cykeltröjor kvar, alla i storlek XL. Det finns också två långärmade för sommarhalvåret; en i stl SMALL och en i XXL.

// Mikael
Caro
Posts: 3
Joined: 2019-04-09 20:33
Fornamn: Caroline
Efternamn: de Coster

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Caro »

Mikeryd wrote:Det kom upp en diskussion i söndags om vilka tröjor som finns kvar i klubblokalen. Jag kollade och vi har endast tre kortärmade cykeltröjor kvar, alla i storlek XL. Det finns också två långärmade för sommarhalvåret; en i stl SMALL och en i XXL.

// Mikael
Jag är intresserad av långarmar tröja i storlek small.

/Caro
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Mikeryd »

Inga problem. Vi måste bara samordna så att du kan hämta den vid en tid som passar. Ett förslag är att vi cyklar dit i samband med en söndagsträning när start sker vid Slottskogen. Nästa möjlighet för det är den 21 april.

// Mikael
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Ni har väl inte missat att vi har "obligatorisk" Sub-10 träning på söndag?

Startplats: Sävedalen Willys parkering - samma som övriga som ska ut på ordinarie distanspass med klubben. Så det blir många Lygnare på samma plats.
Tid: 09:00
Väder: Kanonväder är beställt!

Jag hade egentligen tänkt att vi skulle köra Härliga Härskogen som de andra, men rutinerade Lygnare menar att det är lite för backigt för sub-träning...
Så eventuellt åker vi en sväng längs Götaälv-dalen. Det blir fint det med!
Jag rekar rundan på lördag.

Ha det gött!!

Mvh
Jörgen
Post Reply