Sub 8:15 VR19

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej alla i sub8:15-gruppen!

Vi är nu 20 stycken lygnare som är anmälda och ska cykla Vätternrundan tillsammans nästa år. Det ska bli roligt det här!

Minst lika kul ska vägen dit bli. Vi kommer träna en hel del tillsammans, framför allt på våren. Jag föreslår dock att vi har en första planeringsträff där vi får tid att lära känna varandra, fika och lägga upp en plan till nästa års Vätternrunda. Vi gör detta onsdag 21 november kl. 18:00 i klubblokalen på Flygradiogatan 40. På mötet tänkte jag att vi skulle diskutera och bestämma om:

- Målsättningar med vår satsning
- Gemensamt träningsupplägg (jag utarbetar ett förslag till mötet)
- Ansvarsområden
- Praktiska frågor

Redan nu vill jag flagga för följande:

- Vi har en väldigt aktiv klubb som arrangerar roliga och kvalitativa träningar och jag tycker vi ska passa på att vara med på dem. Ett ypperligt bra sätt är att redan nu på hösten och vintern vara med på helgpassen och/eller på spinpassen på söndagar/måndagar. Träningspassen finns i kalendariet på hemsidans högerspalt.

- På våren börjar de intervallbaserade onsdagspassen på nytt och det är bra att dyka upp på dessa pass också, det blir rolig och efftektiv träning med många pulshöjningar. Kom också på helgens ordinarie distanspass och naturligtvis på de Vätternspecifika träningarna.

- Bjärelägret 4-5 maj är ett roligt och träningseffektivt arrangemang som vi ska se till att vara med på. Då kan vi umgås och cykla tillsammans på härliga vägar med många backar. Det kommet blir ännu bättre laganda, högre vo2max och FTP efter den helgen, det är garanterat. Mycket plus på kontot. Jag räknar med att alla som kan bokar in den helgen till Bjärelägret.

- Lygnartåget till och från Motala är jättetrevligt, smidigt och det ger oss en bra möjlighet att snacka ihop oss inför loppet. Det vill jag uppmana er alla att boka en plats på.

Jag kommer snart att skapa ett evenemang i kalendariet med rubriken "Sub8:15 -  planeringsmöte". När evenemanget är skapat skriver jag ett meddelande på forumet, då får ni anmäla er.

Vi får se till att huvudsakligen sköta vår kommunikation via den här forumtråden, så att informationen inte går förlorad på vägen. Hör av er här i forumet om ni har frågor, synpunkter eller annat att meddela.

Vi får också se till att anmäla oss på Vätternrundans hemsida så fort vi fått anmälningskoden från Mikael.

Det här ska bli kul! Vi hörs och ses snart.

Hälsningar,

Dario
Alkdal
Posts: 33
Joined: 2017-09-15 23:17
Fornamn: Anders
Efternamn: Alkdal

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Alkdal »

Bra planerat Dario!

Ser fram emot detta, kommer bli kul!
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Och nu var evenemanget "Sub 8:15 Planeringsmöte" skapat i kalendariet. Dags att anmäla sig till första träffen för oss i sub 8:15 :-)
User avatar
christoffer
Posts: 32
Joined: 2018-09-04 22:37
Fornamn: Christoffer
Efternamn: Karlsson

Re: Sub 8:15 VR19

Post by christoffer »

Håller med. Bra uppstyrt Dario! Känns riktigt stabilt det här!

Ser fram emot att få träffa er den 21e.
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej alla i sub 8:15!

Jag tänkte påminna om onsdagens träff, kl. 18:00 i klubblokalen. Kom ihåg att anmäla er i kalendariet om ni redan inte har gjort det.

Jag ser fram emot att få träffas! Vi ses på onsdag,

Dario
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hej alla i SUB 8.15 gruppen. Jag tar med fikabröd till alla och kommer in på ert möte. Efter ert möte visar jag bilder från våra/CYKELRESOR.COM:s cykelresor med extra betoning på vårlägret på Mallis nästa vår. Ni som vill stannar kvar och kikar på bilderna och lyssnar på mig ca. 30-40 minuter.
Vänliga hälsningar
Lars-Inge Kjörnsberg
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hejsan,

Och tack alla för gårdagens planeringsträff! Det var väldigt roligt att få träffas, bekanta oss med varandra och prata om vår resa mot Vätternrundan 2019. Vi bestämde en hel del saker och det blev mycket intressanta diskussioner.

Jag börjar med att lägga upp listan på gruppens 21 medlemmar:

Alkdal, Anders
Andersson, Roger
Bergström, Jan
Bogren, Jesper
Hermansson, Petter
Jonsson, Mikael
Karlsson, Christoffer
Laggar, Linus
Lyckell, Christian
Lönnqvist, Björn
Mantino, Dario
Nord, Anders
Olivecrona, Richard
Orrebrant, Magnus
Palmenäs, Gabriel
Robinson, David
Robinson, Duncan
Rydström, Mikael
Turner, Erik
Utbult, Klas
von Corswant, Christian

Min förhoppning är att listan så småningom kommer behöva uppdateras på grund av några tillskott till vår grupp. Apropå det, hör av er via mejl till mig eller Mikael Rydström om ni känner någon som är intresserad av att köra med oss. Jag vill emellertid understryka att jag tycker att 21 stycken är ett rätt så bra antal. Vi är alla relativt starka cyklister. Förutsatt att vi tränar på flitigt och fokuserat så ska det inte vara några problem att genomföra loppet med gott resultat för alla.

I detta meddelande lägger jag upp ett dokument med de målsättningar och riktlinjer som vi tog fram igår. Jag ska be er att gå igenom dem noga och föreslå ändringar eller tillägg ifall ni märker att jag har missat något eller om ni hittar otydliga formuleringar.

Dokumentet ska ligga till grund för våra träningar inför och vårt deltagande i Vätternrundan. Det är bra att gå tillbaka till detta inlägg och till dokumentet för att få en överblick över vad vi har gett oss själva för ramar att ha under vår satsning. Då och då under de kommande månaderna kommer jag att hänvisa till det.

Vår spännande resa mot Vätternrundan har börjat. Nu kör vi, venner!

Varma hälsningar,

Dario
Gemensamma riktlinjer sub 8.15.docx
(33.77 KiB) Downloaded 583 times
Last edited by Dario on 2019-02-11 21:42, edited 1 time in total.
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej alla i sub 8:15!

Jag hoppas att ni mår bra och att ni har satt igång med vinterträningen. Igår var vi 10 cyklister som cyklade en fin vinterrunda. Flera från vår sub-satsning var med, vilket jag tycker är jätteroligt! Nästa vecka ska vi cykla Åsaflåset, ett jättebra pass där vi varvar distanscykling och tuffa frifarsträckor. Gör i ordning vintercyklarna och kom! I kalendariet finns mer information om rundan.

Jag vill passa på att välkomna en till cyklist till vår grupp. Han heter Håkan Linger och är en mycket stark och rutinerad cyklist. Väldigt trevlig kille också :-) Ni kan få träffa honom på en av våra vinterrundor snart. Välkommen Håkan!

Jag passar också på att påminna om Bjärelägret. Jag ser att det inte är så många från vår grupp som har anmält sig. Tveka inte, platserna kan komma att ta slut! Anmäl er i kalendariet till denna trevliga och träningseffektiva helg med Lygnens Venner. Välarrangerat och billigt är det dessutom.

Till sist vill jag uppmana er att se till att träna på ordentligt för att få till en bra grund till våren!

Bästa hälsningar,

Dario
Alkdal
Posts: 33
Joined: 2017-09-15 23:17
Fornamn: Anders
Efternamn: Alkdal

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Alkdal »

Hallå!

Jag kommer på Bjärelägret men har privat boende så anmäler mig således inte i kalendariet.
Vintercykling låter härligt, men då måste man ju äga en vintercykel ;) stannar alltså kvar på spinningcykeln tills våren är här...

/Anders
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Bra där, Anders!

Det låter ändå som att du är nyfiken på vintercyklingen och då kan en vintercykel kanske vara ett inköp att överväga? Det behöver inte kosta mycket och man kan köra med en vanlig mountain bike, bara man har skärmar och kompislapp, och dubbdäck vid behov.

Jag passar ändå på att göra reklam för morgondagens vinterpass från Amhult och för våra spinpass på söndagar och måndagar (se kalendariet), för dem som vill och har möjlighet.

Se också till att beställa klubbkläder genom att följa instruktionerna i denna tråd:
http://lvg.nu/forum/viewtopic.php?f=92&t=3595

Vi hörs,

Dario
Alkdal
Posts: 33
Joined: 2017-09-15 23:17
Fornamn: Anders
Efternamn: Alkdal

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Alkdal »

Hej!

Ja absolut sugen på det, men ingen möjlighet att köpa en nu:)
Har en Haro MTB men den är single speed så blir lite tungt att hänga med växlade cyklar på.
Nästa säsong vintercykel däremot!
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hejsan,

Jag har precis fått svar från Svanesunds GIF om att loppet Orust runt kommer gå den 1 juni och att anmälan öppnades igår.

Hälsningar,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej alla i sub 8:15!

Våra gemensamma träningar närmar sig och det är verkligen något att se framemot \:D/ En spännande vår väntar oss med allt från utpräglade sub-träningar till ordinarie träningspass med klubben, motionslopp och träningsläger. Det ni! Jag vill göra er uppmärksamma på några saker:

- Våra träningar är nu inlagda i kalendariet enligt vår plan från i höstas och vi ska fortast möjligt anmäla oss till dessa! Några av dessa träningar kommer att synas först om några veckor på hemsidan. Det finns en liten ändring i vårt program, nämligen att vi kör rundan Hemvändan den 12:e maj (16 mil) istället för Gottskärs glass.

- När vi kör rundorna Landa retur 21 april och Hemvändan 12:e maj cyklar vi i röd grupp och håller det snittet som anges i klubbens träningspolicy, nämligen runt 30 km/h. Dessa två rundor är alltså två ordinarie distanspass och andra lygnare kommer att köra med oss. Vi cyklar mestadels tvåpar och får eventuellt in några frifartssträckor. Främsta syftet med dessa två pass är att ha roligt tillsammans och få till många mil i benen. Jag ska vara passledare i röd grupp vid Landa retur medan Roger kommer att vara passledare vid Hemvändan, med mig som hjälpryttare. Vi kommer dock att agera som vid vilket annat ordinarie distanspass som helst.

- Vi ska anmäla oss till Västkusten runt 17 mil till lördagen den 25:e maj. Se till att anmäla er i gruppen som siktar på ett snitt mellan 32 och 40 km/h och ange att ni är medlemmar i Lygnens Venner!

- Vi ska även anmäla oss till Orust runt, som går av stapeln lördagen den 1:a juni. Jag har varit i kontakt med arrangören Svanesunds GIF och de kommer inom kort att tilldela oss en egen starttid. Vänta med att anmäla er tills vi fått vår starttid, jag meddelar er så fort jag får mejl från Svanesund.

- Se till att boka en plats på Lygnartåget om ni redan inte har gjort det!

Det ska bli kul att träna tillsammans och förbereda oss för Vätterrundan :-D Kom gärna till klubbens ordinarie rundor redan före vår första sub-träning. Annars ses vi i Lindome söndagen den 14:e april kl. 8:45!

Hälsningar,

Dario
User avatar
christoffer
Posts: 32
Joined: 2018-09-04 22:37
Fornamn: Christoffer
Efternamn: Karlsson

Re: Sub 8:15 VR19

Post by christoffer »

Halloj!

Ska bli riktigt skoj det här! Har lyckats tappa bort bilden jag tog av träningsschemat. Skulle vi kunna lägga upp schemat här i tråden?

//C
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej Christoffer,

Ja, absolut! Här kommer schemat:

söndagen den 14 april – Lindome-Varberg ToR (12 mil)
söndagen den 21 april – Landa Retur (12 mil)
söndagen den 28 april – Lindome-Varberg ToR (12 mil)
lördag-söndag 4–5 maj – Bjäre träningsläger (9+17 mil)
söndagen den 12 maj – Hemvändan (15 mil)
söndagen den 19 maj – Sävedalen – Hunneberg – Sävedalen (21 mil)
lördagen den 25 maj – Västkusten runt motionslopp (17 mil)
lördagen den 1 juni – Orust runt motionslopp (11 mil)
söndagen den 9 juni – Lindome-Varberg ToR (12 mil)
lördagen den 15 juni – Vätternrundan

Vi ses snart!

Hälsningar,

Dario
Alkdal
Posts: 33
Joined: 2017-09-15 23:17
Fornamn: Anders
Efternamn: Alkdal

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Alkdal »

Hallå!
Kör vi 21/4? Ligger ej med kalendariet.
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej Anders,

Jo vi kör 21/4, det blir Landa Retur, finns i kalendariet, det blir en "vanlig" distansrunda i röd grupp, 30 km/h ungefär.

Vi ses imorgon,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej alla!

Nu är den första träningen för sub 8:15-gänget genomförd. Vi var 14 stycken och vi fick direkt börja med det svåraste: kantvind och rotation moturs. Efter en kort paus utanför Varberg började vi rulla igen, denna gång medurs. Det blev stundtals ryckigt, framför allt i början, men ändå bättre och bättre med tiden. Med tanke på den jobbiga vinden och att det var första träningen var det ändå mycket bra kört. Det blev ungefär 11 mil med ett snitt på 31,5 km/h. Till nästa gång får vi tänka på att cykla lite närmare varandra och vara lite smidigare i växlingarna längst fram.

Tack alla sub i 8:15 som var med idag och tack Carlo och Fabio för gott sällskap. Välkomna till Landa retur på påskdagen, då blir det distanspass i röd grupp för oss i sub 8:15.

Vi hörs och ses,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hejsan,

Här kommer en uppdatering av läget för Sub 8:15.

Nästa träning för oss är nu på söndag 28 april, Lindome-Varberg tur och retur. Väderprognosen utlovar störtregn så vi får höras på lördag. Cyklar vi så siktar vi på ett snitt runt 33 km/h. Viktigast blir det att fokusera på smidiga växlingar längst fram. Denna gång väntar vi inte in cyklister som eventuellt släpper, vilket gör att vi tidigt måste lära oss att känna efter om vi är trötta, och i så fall hoppa över några rotationer för att sedan återgå till den vanliga ordningen och börja rotera igen.

Vi har bestämt oss för att inte längre köra Orust runt den 1 juni. Vi kommer istället att köra passet Granfondo från Fjärås Bräcka söndagen den 2 juni. Det är en kuperad bana så vi kommer behöva blanda tvåparskörning och belgisk kedja. Längre fram i maj kan vi bestämma om vi bildar en egen grupp eller om vi cyklar i röd grupp. Mer information om bansträckningen finns i kalendariet.
 
Vi har haft några avhopp, så vi är 19 stycken i nuläget. Här är den uppdaterade listan:

Alkdal, Anders
Andersson, Roger
Bergström, Jan
Bogren, Jesper
Hermansson, Petter
Karlsson, Christoffer
Laggar, Linus
Linger, Håkan
Lyckell, Christian
Lönnqvist, Björn
Mantino, Dario
Nord, Anders
Orrebrant, Magnus
Palmenäs, Gabriel
Robinson, Duncan
Rydström, Mikael
Turner, Erik
Utbult, Klas
von Corswant, Christian

Känner ni några cyklister som är intresserade av att köra med oss så får ni gärna höra av er till Mikael.

Vi hörs,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Även vi i sub 8:15 kommer att cykla som planerat imorgon. De som avser att komma får anmäla sig i kalendariet. Vi ses imorgon! Mvh, Dario
Post Reply