Sub 8:15 VR19

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Åtta tappra cyklister har vi varit idag och cyklat i regnet från Lindome till Varberg och tillbaka. På vägen ner hade vi svag medvind och det var ganska dålig sikt, så vi valde att köra tvåpar. Efter rondellen innanför Varberg vände vi och gjorde en kort paus. Dit hade vi ett snitt på 32 km/h. Sikten hade blivit bättre och då bestämde vi oss för att testa att köra belgisk kedja tillbaka mot Lindome. Det höll faktiskt hela vägen. Vi körde över 5,5 mil med nästan bara smidiga rotationer och ett snitt på över 33 km/h. Mycket bra var det, speciellt med tanke på att vi bara var åtta stycken och att det bara var andra gången vi körde belgisk kedja tillsammans. Nu kan vi alltså blicka mot Bjärelägret med gott självförtroende och vissheten om att styrkan finns och att tekniken håller på att förfinas väl. Tack för idag, vi hörs snart! Hälsningar, Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej alla,

Det är fyra gemensamma träningar kvar för vår grupp före Vätternrundan och vi är nu 17 deltagare:

Alkdal, Anders
Andersson, Roger
Bergström, Jan
Bogren, Jesper
Hermansson, Petter
Karlsson, Christoffer
Laggar, Linus
Linger, Håkan
Lyckell, Christian
Lönnqvist, Björn
Mantino, Dario
Nord, Anders
Palmenäs, Gabriel
Rydström, Mikael
Turner, Erik
Utbult, Klas
von Corswant, Christian

Det blir extra viktigt för oss att vara med på alla de kommande träningarna. Hittills har vi tränat bra ihop och så gott som alla har dykt upp på någon träning men nu måste vi verkligen se till att hela gruppen får träna tillsammans flera gånger. Vi kommer att ha följande upplägg:

Sön 19/5 Hunneberg
Det här blir det längsta gemensamma passet före VR. Vackra landskap på köpet får vi också! Här är bansträckningen:
https://connect.garmin.com/modern/course/12166421
Vi äter lunch på Tre Älgar mitt på passet. Vi siktar på ett snitt mellan 31 och 32 km/h och kör mestadels tvåpar men vi ska även ta delar av banan i belgisk kedja, dock utan att öka hastigheten. Fokus blir då tekniken och rotationen, inte hög fart. Passledare vid detta pass blir Roger Andersson och jag kommer att vara hjälpryttare.

Lör 25/5 Västkusten runt
Ett kul lopp med härlig stämning väntar oss! Vi kör belgisk kedja i princip hela loppet och siktar på ett snitt runt 33-34 km/h. Passledare blir Roger Andersson och jag kommer att vara hjälpryttare.

Sön 2/6 Granfondo
Det här är tänkt att bli ett pass i röd grupp och då blir det 29-30 km/h i snitt och tvåpar. Det är en vacker och kuperad bana. OBS! Vi får göra en utvärdering efter Västkusten runt och ifall vi känner att vi behöver mer tid att förbättra oss på att köra belgisk kedja så får vi ändra oss och ta en plattare bana istället för Granfondo-banan den 2 juni. Vid detta träningstillfälle är jag passledare och Roger är hjälpryttare.

Sön 9/6 Lindome-Varberg ToR
Det här blir sista gemensamma träningen inför Vätternrundan. Vi ska träna belgisk kedja i drygt 11 mil och köra på ett snitt runt 36 km/h. Vid detta pass är jag passledare och Roger är hjälpryttare.

Passa på att under kommande träningar testa ramväska, mat och dryck som ni tänker ha med på VR!

Snart är tidsschemat till Vätternrundan klart, Roger och jag arbetar på det och ni ska få ta del av det inom några få dagar.

Känner ni cyklister som skulle kunna passa i vår grupp och som är intresserade av att köra Vätternrundan med oss så får ni höra av er till Mikael Rydström.

Anmäl er i kalendariet till passen Hunneberg 19/5, Västkusten runt 25/5 samt Lindome Varberg ToR 9/6 redan nu!

Vi ses på söndag för en trevlig runda mot
Vänersborg \:D/

Hälsningar,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hejsan!

I morse var vi 17 cyklister som under Rogers stabila ledning började ge oss ut på vårens längsta träningspass. Tre av oss vek av efter några mil för att hinna hem i tid till olika ärenden. Vi andra fortsatte hela vägen till Hunneberg och började sedan cykla mot Göteborg efter att ha ätit lunch på Tre Älgar.

Bra väder hade vi och bra medvind på tillbakavägen 8-) Det mesta cyklade vi i tvåpar, utom en kort sträcka ganska tidigt på turen, då vi körde belgisk kedja. Det var ordning och bra stämning i klungan upplevde jag. När vi körde belgisk kedja blev det ibland lite ryckigt men på det hela taget bra. Efter 21 mil hade vi ett snitt på 33,2 km/h och det är mycket starkt jobbat! =D>

Tack Roger och alla andra sub-cyklister och stort tack även till Janne och Sofia som var med oss idag och som cyklade starkt och bra. Ni är jättevälkomna på våra kommande träningar också!

Härlig dag vi haft!!! \:D/

Nu på lördag är det Västkusten runt för vår grupp, jag kommer att skriva några rader om det här i forumet om några dagar.

Vi hörs! Hälsningar,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej,

Vi i sub 8.15 har gjort bedömningen att vi behöver träna mer klungkörning och i synnerhet belgisk kedja inför Vätternrundan. Vi kommer därför att köra Lindome-Varberg ToR både 2 och 9 juni.

Hälsningar,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hejsan,

Idag har vi varit 14 cyklister och tränat klungkörning på gamla goda Lindome-Varberg. Martin F. och Sofia A. har varit med oss övriga 12 cyklister från sub 8.15. Vi har haft ett upplägg med sex delsträckor, där vi efter varje sträcka har utvärderat vår rotation och sedan börjat köra igen och ökat hastigheten någon km/h för varje gång.

Idag har vi verkligen kört bra allihopa, både styrke- och teknikmässigt! Det flöt på jättebra och det blev nästan optimalt redan efter första stoppet utanför Kungsbacka. Vår snitthastighet blev 35,1 km/h till och från parkeringen i Lindome och med tanke på de många stoppen vi gjorde och hur försiktigt vi cyklade de första milen är det ett gott tecken inför vårt sista träningspass.

Vi har dessutom hunnit avverka säsongens första punktering. Det var jag som blev drabbad när det small till i mitt bakre däck. Ett ordentligt jack var det, det måste ha varit på grund av en sten eller något vasst föremål. Jag får tacka för tålamodet och för assistansen. Bra knep av Christian V. att sätta en bit gammalt däck mellan mitt däck och den nya slangen, det gjorde att jag kunde fortsätta cykla utan problem. Tack Christian!

Nästa vecka blir det genrep, Lindome-Varberg igen, och vi avslutar med fika/lunch på Lilla Spinneriet i Lindome.

Tack alla för ett trevligt och väl genomfört träningspass!

Hälsningar,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej,

Dagens pass behöver tyvärr flyttas på grund av vädret, det kommer att bli för kraftiga vindbyar nu på förmiddagen. Passet flyttas till ikväll kl. 16, samma plats, samma sträcka.

Mvh

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hejsan,

Vi var 11 cyklister som samlades i Lindome i eftermiddags, 10 från sub-gruppen och Magnus Lindh som förstärkning. Bra uppslutning var det med tanke på att vi fick ändra vår träningstid med ganska kort varsel.

Vädret blev kanonbra nästan hela vägen, sol hade vi i närmare 8 mil. Även om vinden hade lugnat ner sig lite så blåste det ändå och det var ganska jobbigt, sida mot ner och sida med upp.

Jag tycker att vi hanterade det här med bravur! Vi öppnde ganska försiktigt, ökade något efter ett par mil och körde på bra under passets andra hälft. Disciplinerad cykelåkning och styrka i gruppen var det hela tiden. Det enda jag tycker vi ska vara mer konsekventa med är att invänta signalen "kontakt" efter rondellerna innan vi återupptar den bestämda farten, annars blir det onödiga luckor och vi tappar en del flyt och energi.

Idag blev det alltså 11 venner, jobbig vind, bra rotationer och 37,1 km/h i rullsnitt, alltså snäppet bättre än Vätternfart, det bådar gott inför Vätternrundan!

Vi hörs i början av nästa vecka med de sista uppdateringarna inför avfarten till Motala. Bra jobbat venner =D>

Hälsningar,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej alla i sub 8.15!

Snart är det dags för avfart mot Motala. Vi har tränat bra och det är mycket goda förutsättningar för att det här ska bli en lyckad Vätternrunda för vår grupp!

Här kommer några viktiga detaljer:

- På lördagen ska vi vara utanför Lygnartåget kl. 9.30 för att fylla hinkar och påsar till depåerna i Bankeryd och Karlsborg. Vi kommer att ha två hinkar med tillhörande påsar var. På varje hink och påse kommer det att stå en bokstav. Här är våra bokstäver, som vi ska se till att komma ihåg till lördag:

A) Alkdal, Anders
B) Andersson, Roger
C) Bergström, Jan
D) Bogren, Jesper
E) Hermansson, Petter
F) Karlsson, Christoffer
G) Laggar, Linus
H) Linger, Håkan
I) Lyckell, Christian
J) Lönnqvist, Björn
K) Mantino, Dario
L) Nord, Anders
M) Palmenäs, Gabriel
N) Rydström, Mikael
O) Turner, Erik
P) Utbult, Klas
Q) von Corswant, Christian

- Strax efter att vi har fyllt påsar och hinkar tar vi ett kort möte och går igenom de sista detaljerna inför loppet.

- Tidsschemat kommer här:
Tidsschema VR sub 8.15 2019.xlsx
(248.51 KiB) Downloaded 553 times
- Senast kl. 23:00 ska vi se till att tömma hinkarna, ta hand om våra saker och slänga påsarna. Hinkarna kommer att stå utanför Lygnartåget. Varje cyklist har ansvar för sina påsar!

- Gå igenom våra gemensamma riktlinjer, som vi fastställde i höstas. De finns i ett av de första inläggen i vår forumtråd.

Vi ses snart venner!

Hälsningar,

Dario
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Sub 8:15 VR19

Post by andale »

Lycka till Venner och ha en fin resa runt sjön! Ni fixar det!
/Anders
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Tack Anders!!!
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej!

Swish-numret till betalningen för langningen på årets VR för sub 8.15 är 0705671390. Minimibeloppet är 140 kr.

Hälsningar,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Hej!

Nu är årets Vätternrunda över och vi är många som är på väg tillbaka till Göteborg, med Lygnartåget eller å annat vis.

Vi i sub 8.15 var 16 stycken som startade mitt på dagen igår. Det var varmt och vi hade bra medvin nästan hela vägen ner till Jönköping. På västra sidan sjön blev det jobbigare med vinden och temperaturen steg. Vi tappade några cyklister mellan Bankeryd och Karlsborg och vi började bli mer och mer trötta. Vårt tidschema följde vi ändå bra. På Karlsborgs depå kände vi att vi var slitna och vi funderade på att sänka vår tidsmålsättning. Efter depån framförde några i gruppen förslaget att gå över från belgisk kedja till lagtempo, i och med att färre och färre hade börjat ta förningar. I början var jag skepisk men sedan tyckte jag att vi skulle ge det en chans. Det gjorde vi och det blev bra. Gnistan kom tillbaka och vi började köra starkt och med bra flyt igen.

Vi var ett tiotal som kom in till Motala med sluttiden 8.17. Det är visserligen två minuter långsammare än vad vi hade siktat på men jag måste säga att jag känner att det inte spelar så jättestor roll. Att vi kämpade som vi gjorde alla 16 och att vi gjorde ett så ordentligt försök efter hur det hade sett ut i Karlsborg är en mycket, mycket bra prestation! Vi peppade varandra väldigt mycket och gav allt vi hade. Jag är väldigt stolt över vår fina grupp och det har varit ett stort nöje att träna med er i två månader och köra VR tillsammans. Och det har varit en stor ära att få vara gruppledare. Tack!

Jag vill också rikta ett stort tack till Emelie och Klas och deras släktingar som fixade våra depåer och till vår härliga klubb som har stöttat vår satsning!

Vad det blir nästa år får vi fundera på. Många pratar om sub 8 och det låter onekligen lockande. Vi får se. Själv kommer jag att köra ett eller två backigare granfondolopp i Italien. Det vore roligt att köra med några Lygnare. En landsman till mig är också på, ni vet, en sån riktig bergsget ;-) Det vore också roligt att kunna kombinera det här med Vätternrundan för egen del. Allt det här får vi prata mer om i lugn och ro. Nu får vi tänka på och njuta av gårdagens stora insats och på vår fina gemenskap. Det är dessutom gott att veta att vi har många fina klubbträningar framför oss och att vi är igång redan nu på onsdag!

Tack för en härlig VR, venner!

Ciao,

Dario
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Mikeryd »

Tack Dario för ett bra och engagerad ledarskap som visat på tydlighet men också ödmjukhet och flexibilitet.
Starkt igår att fortsätta peppa och inte ge upp målsättningen, även när det kändes som tyngst under loppet.

Mikael
Attachments
11114512-B0BB-4B8F-B9DF-4619F885A92B.jpeg
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: Sub 8:15 VR19

Post by AndPap »

Det har gjorts en ansökan om en Sub8-grupp till V.R 2020 med 40 platser. Finns en egen tråd på forumet.
Läs tråden http://www.lvg.nu/forum/viewtopic.php?f=116&t=3660 och maila [email protected] vid intresse!
/A
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Sub 8:15 VR19

Post by andale »

Väl kämpat alla i gruppen. Att komma ner mot 8 timmar är tufft och ni gjorde det bra =D>.

Här är några bilder från startområdet. Eftersom presentationen blir lite knepig i forumet har jag lagt dom i ett Google-album som det dessutom går att lägga till fler bilder i.

https://photos.app.goo.gl/4BcTErwj6fjZwmVW6
/Anders
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Sub 8:15 VR19

Post by Dario »

Tack så mycket Anders!
Post Reply