Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans

Startplats: Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Distans: 138-156 km

Backighet: Medel

Grupp Grön
Bana: https://ridewithgps.com/routes/29920916
Passledare: Björn Tuvestad
Hjälpryttare:

Info från passledaren: Tempot blir 23-25 km/h. Kanske en kortare väg till Lilla Edet och fikat.

Grupp Gul
Bana: https://ridewithgps.com/routes/26877205
Passledare: Magnus Olsson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Röd
Bana: https://ridewithgps.com/routes/26877205
Passledare: Roger Andersson
Hjälpryttare:

Info från passledaren: Se tråden nedan



Vid träning med klubben gäller följande regler.
• Godkänd cykelhjälm skall användas.
• Cykeln skall ha ett fungerande bromssystem.
• Vid cykling i mörker skall belysning finnas och gärna reflexväst.
• Vid klubbens normala gruppcykling är inte tempostyre tillåtet.
• Vi följer gällande trafikregler
• Passledarens direktiv skall följas

Läs gärna igenom klubbens träningspolicy oavsett om ni är ny eller gammal i klubben.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00

Post by andale »

Hej Venner!

Passa på tillfället att få känna på hur det är att cykla en lång distans innan Vätternrundan eller helt enkelt för att få en fin lång dag på cykeln i vackra omgivningar. I dagsläget finns passledare för gul och röd grupp. Hade varit snyggt med ledare i grön grupp också så vi kan fortsätta vår fina trend med passledare och grupper i alla fartgrupper.

Ni som är passledare, skriv gärna in er i vår träningskalender och sätt upp er för kommande pass också. Träningskalendern ligger under menyvalet Träning på huvudsidan. Nås även via denna länk https://Lygnens Venner.sharepoint.com/:x ... 8XDAO3R1kg.

För egen del är jag indisponibel för cykling några veckor till eftersom jag opererat högerhanden för att komma tillrätta med domningar i fingrarna.
/Anders
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00

Post by rogera »

Välkomna till söndagens runda. Samling 08:50 och start 9:00 som vanligt.

Mina föräldrar som bor i Lilla Edet öppnar upp för fika. Kapaciteten är inte obegränsad men förra året var det ca 25 deltagare och det gick bra så drygt 30 funkar nog också men 50 blir nog tufft!
Kaffe, te, bröd och förhoppningsvis något gott med rabarber kommer att finnas.
Röda gruppen fikar i alla fall där men övriga grupper är också välkomna.
För att kunna förbereda sig vore det tacksamt om alla anmäler sig i kalendariet och helst så tidigt som möjligt när ni bestämt er för att cykla denna långa och trevliga runda

Det är knappt 2 km extra och i södra delen av samhället. Adressen är Mellangatan 14, man kör genomfartsleden söderut, ner och upp i "dagissvackan", sedan höger och andra höger så är man på rätt gata, efter en vänstersväng så är är det ett tegelhus med garage och då är man rätt.
Länk till Goggle Maps, https://goo.gl/maps/gGRnjUJV3hSeR8hk8
Behövs det telefoninstruktion så kan ni ringa Rolf Andersson på 0703 705 756

OBS: Caféet på Boström (ICA affären) är stängt på söndagar så alternativet till mina föräldrar är Rasta norr om samhället.

/Roger
User avatar
bjorntuvestad
Forumadministratör
Posts: 10
Joined: 2018-04-06 17:27
Fornamn: Björn
Efternamn: Tuvestad

Re: Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00

Post by bjorntuvestad »

Hej!

Grön grupp kör 138 km på söndag, se länken ovan. Vi genar via Göta till Lilla Edet och fikat. Prognosen är sol och kanske lite medvind hem, alltid trevligt.

Mvh Björn
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Tänkte hänga på denna runda i röd grupp, men känns lite långt att cykla till/från rundan från Onsala/V Hagen. Kan man parkera bilen vid starten av rundan?
Mvh/Lars-Inge
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00

Post by Mikeryd »

Gott om gratisparkering vid startplatsen. Willys Sävedalen ( Göteborgs framsida)
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00

Post by Magnus Lindh »

Tack Roger för fin tur trots vädret. Verkligen generöst av dina föräldrar att ordna fika för alla svettiga och skitiga cyklister!
18 mil inkl transport till och från. Gött!
Magnus
rogera
Posts: 132
Joined: 2017-06-04 19:27
Fornamn: Roger
Efternamn: Andersson

Re: Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00

Post by rogera »

Röd grupp bestod av 14 cyklister, varav flertalet från sub 8:15. Klädsel varierade med allt från sommarkläder till nästan vinterkläder. Tyvärr var det de med vinterkläder som var bäst rustade för vädret som det blev efter hand.

Vi startade i uppehåll och en del motvind. Trots vinden rullade det på bra, kanske lite väl hårt ibland. Efter en frifartssträcka uppför backen vid Sjövik mot Skepplanda och lite snack så blev det lite lugnare körning, speciellt uppför under resten av turen. Strax efter Skepplanda kom det några droppar regn och sedan blev det en hel del skurar och kallt, ca 5 grader eller kanske ännu kallare. Regnet fortsatte ner till, Kungälv ungefär. Mot slutet av rundan torkade det upp och när vi var tillbaks i Sävedalen var till och med solen framme!

Vi körde mestadels två par och i stort sett alla var med och roterade runt hela rundan. Ett rådjur (eller kanske var det en hjort?) korsade vägen precis framför oss på ett ställe men det gick bra för både djuret och oss. I övrigt flöt det på bra och utan incidenter.
Någon vek av i Kungälv och ett antal personer körde direkt mot Göteborg från Gamlestaden. Till Sävedalen var det 8 personer, där stannade cykeldatorn på drygt 156 km, 5 timmar och 13 minuter så precis 30 i snitt. Totalt var det ca 1150 höjdmeter på min mätare så låg backighet var inte alla överens om! Emellanåt är det småkuperat med mycket upp och ner.
Bra kört av alla!

Fika gjorde vi hos mina föräldrar i Lilla Edet. Där fick vi kaffe, smörgåsar och rabarberkaka och fyllt på vatten med mera.
Pengarna för fikat, 1500 kronor, är skänkta till Barncancerfonden. Stort tack till Rolf och Inga-Lisa som fixade fikat!!

Om jag lyckas så finns det foton från fikapausen nedanför, i stort sett hela röda gruppen är nog med på bild. Lyckades gjorde jag, men om formatet och storleken är det bästa är ju tveksamt!

På onsdag är det Annebergskrumeluren, välkomna då!
Attachments
IMG_20190512_123612.jpg
IMG_20190512_123612.jpg (806.88 KiB) Viewed 11428 times
IMG_20190512_123607.jpg
IMG_20190512_123607.jpg (1006.73 KiB) Viewed 11428 times
IMG_20190512_123603.jpg
IMG_20190512_123603.jpg (704.98 KiB) Viewed 11428 times
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Stort tack Roger för förtjänstfullt ledarskap på dagens runda! Hade jag sett väderleksutsikterna i morses hade jag vänt mig om i sängen, men som tur var så gjorde jag ju inte det och fick därför nästan 16 ytterligare mil i benen - tack för det!
Visst roligare väder kan man definitivt ha, men med rätta kläder och gilla läget attityd funkar ju regn, snålblåst och 5 grader också att cykla racer i... - men nu ser cykeln ut som ett grustag, men det är ju också världsligt! Tack Venner - bra och säkert kört!
Lars-Inge
User avatar
bjorntuvestad
Forumadministratör
Posts: 10
Joined: 2018-04-06 17:27
Fornamn: Björn
Efternamn: Tuvestad

Re: Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00

Post by bjorntuvestad »

Stort tack till Inga-Lisa och Rolf för en fantastiskt fikapaus i rätt stund!

Sol blev det ju men inte förrän vi var tillbaka i Göteborg. Men medvind hade vi största delen av vägen hem från Lilla Edet. Snittet blev 24 km/h och 14 mil från Sävedalen och hem för grön grupp.

Mvh Björn
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Hemvändan Söndag 2019-05-12 kl. 09:00

Post by molsson »

I den gula gruppen blev vi 7 stycken som trampade på. Regnet började för oss strax efter Hålanda men blev inte intensivt förrän vi var inne på finfikan. Efter fikan så svängde jag av hem till mamma på Tjörn men gruppen trampade säkert på fint i medvinden.

Själv fick jag 17 mil och 1400 stigmeter, så jag håller med om att backighet låg är lite missvisande främst med nordvästen i ansiktet, då det var motvind i nedförsbackarna.

/Magnus
Post Reply