Tips i italien!

Här hittar du information om, och kan tipsa om, andra cykelrelaterade aktiviteter.
Post Reply
Alkdal
Posts: 33
Joined: 2017-09-15 23:17
Fornamn: Anders
Efternamn: Alkdal

Tips i italien!

Post by Alkdal »

Halloj!

Jag och Sofia planerar att på vår semester åka till Italien och cykla. Vi kommer antingen ta bilen eller åka tåg ner, inte bestämt än. Planen är att bo i några olika städer/byar och därifrån göra dagsetapper på cykel. Vi tänker norra delen av Italien, har pratat lite om att se Como, Garda, verona osv. Vad är era bästa tips? Vart vill man cykla, vart vill man bo och vad ska vi inte missa?!

/Alkdalarna
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Tips i italien!

Post by Dario »

Hej Anders och Sofia,

Bravi! Det är helt underbart att ni planerar att åka ner till Italien! Det jag bäst känner till och som jag har cyklat på är vägarna i mina hemtrakter men det är betydligt längre söderut än Como- och Gardasjön. Just i de trakterna har jag bara vistats som turist men inte cyklat. Det som enligt mig inte bör missas runt de två sjöarna är:

Comosjön:
Mellan städerna Como och Lecco går många tjusiga vägar och superbranta backar som alltid är med på "Lombardiet runt", en av de fem monumentklassikerna som brukar gå av stapeln i början av oktober. Ghisallo och Sormano är riktiga utmaningar med dubbelsiffrig procentlutningar och inte sällan över 20%. Civiglio och San Fermo della Battaglia är också fina och tuffa backar i samma trakt och som alltid är med på Lombardiet runt.
Att cykla eller åka bil runt hela sjön är fantastiskt men jag rekommenderar att även ta en liten kryssning över sjön. Byarna Cernobbio och Bellagio är riktigt gulliga (finns många fler fina byar) och städerna Como och Lecco får man bara inte missa.
I Lombardiet är de väldigt duktiga på ostar. Taleggio och Gorgonzola är världskända men det finns mycket mer att upptäcka. Risotto i olika varianter är också något ni helst bör testa på nån lokal restaurang.

Gardasjön
Även i detta fallet är det trevligt att både cykla och bila runt sjön samt att ta en liten kryssning. Om ni är vid norra delen av sjön har ni riktigt branta backar vid Monte Baldo och Monte Bondone.
Vackra byar är det gott om: Malcesine, Riva del Garda, Limone sul Garda, men även vid södra sidan finns det tjusiga ställen, som lilla pärlan Sirmione.
Mycket polenta och fylld pasta hittar man på menyerna och "canederli" (liknar knödel) borde också vara vanligt i den trakten.
Verona ligger i närheten men det är inte så långt till Brescia och Vicenza heller, båda städerna är värda ett besök.

Ja, det finns hur mycket som helst, ofantligt mycket mer än vad jag skrivit. Vi kan prata mer om det när vi ses på träningarna.

Hälsningar,

Dario
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Tips i italien!

Post by Claes-Göran Andersson »

Har varit i Garda senaste 8 åren och cyklat med både MTB och landsväg. Bor i Torbole jämte Riva uppe i norr som är cykelmeckat i Garda. Fina vägar upp i bergen på båda sidor men där är det MTB som gäller. Monte Baldo kör jag varje år upp mot 26% som brantast så det är MTB som gäller om man inte är en super backget!

Landsväg så är det östra sidan ner mot Malcesine, Garda och Sirmione som gäller fram och tillbaka. Den västra sida är skittråkig med alla tunnlar som är låååååånnnggaaa!
Fina cykelbanevägar upp mot Arco och vidare mot Trento till Sarche sedan upp i berget mot Ponte Arche spektakulärt vidare mot Riva över passet i Ballino till Lago di Tenno.

Att cykla upp till Tenno ena vägen från Arco sedan ner till Riva eller tvärtom är också helt OK med racer. Vill man cykla ett längre pass kan man cykla runt hela sjön då rekommenderar jag att cykla moturs och ta västra sidan med alla tunnlar först på morgonen innan trafiken sätter igång. Glöm inte ljus fram och bak, jag har hamnat i tunnlar som är 2 km långa där ljuset inte varit på mitt i tunneln totalt kolsvart och utan lampor på cykeln.

Man kan även förlänga över Tenno, Ballino, Ponte Arche upp i bergen mot Madonna di Campiglio fina vägar men mycket backar.

Como har jag aldrig cyklat men kört med husbilen mycket vackert efter sjön med trånga vägar och fina små byar.

Lago Maggiore har jag cyklat fint efter sjökanten.

Bott i Rimini och Riccione och cyklat mycket där och upp mot San Marino mycket fina cykelvägar. sedan har ni hela Toscana med massor av fina vägar och inte att förglömma Bergamo med Lago di Iseo som också är ett cykelmecka.

Det finns hur mycket som helst att välja på i detta cykelland!! :-D

I år blir det Österrike och sjöarna öster om Salzburg sedan Slovenien och sjön Bred innan vi åker ut till slovenskakusten några dagar. Vidare till Porec i Kroatien en vecka innan vi självklart avslutar med en vecka i Torbole och Garda!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Tips i italien!

Post by Bengt Tonnvik »

Hej!

Anna-Carin och jag har varit i Dolomiterna några gånger och cyklat och vandrat. Har bott i bl a Selva di Val Gardena och i flera av byarna i Val di Fassa och Val di Fiemme. Ett fantastiskt område att cykla i.

Ett event som ni inte får missa om ni är där i midsommartid är Sella Ronda Bike Day. På midsommardagen stängs vägarna runt Sella-massivet av för biltrafik (fyra bergspass, ca 6 mil), och vägarna fylls av cyklister. Ingen anmälan, ingen tidtagning, bara folkfest. Vi har åkt två gånger, förra året när vi åkte var det 24000(!) cyklister runt berget, cyklister av alla sorter.

Bara ett tips bland allt roligt man kan göra i Dolomiterna! Och ta gärna med vandringskängorna också!

/Bengt
Alkdal
Posts: 33
Joined: 2017-09-15 23:17
Fornamn: Anders
Efternamn: Alkdal

Re: Tips i italien!

Post by Alkdal »

Hej!

Stort tack Dario, CG och Bengt! Vi ska sätta oss och kolla igenom alla tips och planera vår semester nu snart. Verkar ju finnas mängder med fina platser, vägar och god mat att upptäcka i området. Vi skriver här när vi planerat färdigt om hur vår resa ska bli.
tack igen.
/Anders och Sofia
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Tips i italien!

Post by Claes-Göran Andersson »

Kom på ett ställe till som jag cyklat flera gånger och det är i Montegrotto i närheten av Padova. Det är ett SPA område med varma källor = vulkaniskt område. Fint område att spendera några dagar i med cykling i bergen, inga höga berg.
Hittade detta när vi skulle övernatta i Venedig för många år sedan. Allt var stängt på kvällen så vi letade upp närmsta camping och det blev Montegrotto.
Campingen har även ett litet hotell, restaurang och jättefin badanläggning med 25 meters bassäng, hopptorn och varma källor som stinker svavel men var varmt och gott är det.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Tips i italien!

Post by olof »

Tjena,
Åk till Bormio och kör bl a Stelvio och några andra fina klättringar....
Mvh
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Post Reply