Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans L

Startplats: Slottsskogen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Längd: 80 km
Backighet: Medel

Länk till Karta

Grupp 1

Fartgrupp: Marschfart 28 km/tim (~ medel 25 km/tim)
Passansvarig: Peter Jonsson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp 2

Fartgrupp: Marschfart 30 km/tim (~ medel 27 km/tim)
Passansvarig: Åke Johansson
Hjälpryttare: CG

Info från passledaren:

Beroende på antal deltagare kan det bli två grupper = grupp 2 marschfart 30 km, snitt 27-28 km/h

Vägbeskrivning:

När vi cyklar från Alelyckan till Linnarhult på cykelbanan kommer vi att fortsätta på cykelbanan (gamla Västgötabanan mot Björsared istället för trafikerad Gråboväg) där vi ansluter Gråbovägen vidare mot Olofstorp.

OBS! Cykelbanan från Alelyckan upp mot Linnarhult har varit uppgrävd för rörarbeten under en längre tid!! Efter passering av Burmabacken och Lärjeån cyklar vi 200 m längre och tar höger in på den vanliga vägen mot Gråbo.
Efter överfart av Lärjeån går cykelbanan in höger, det är värt att kolla om den är OK för de har börjat lägga ny asfalt vid Alelyckans sporthall.


För att komma in rätt vid Linnarhult cyklar man rätt fram och ner under Gråbovägen och direkt höger på cykelbanan. Cyklar genom golfbanan upp till bensinstationen i Björsared. Vänster på Gråbovägen.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Mats Sarapik »

Jag kommer! Omstart efter vättern, lite väl långt uppehåll kanske. Får väl ta med mig taxipengar.

Men jag kör en modifierad bansträckning, start/mål strax innan 50 km markeringen

/Mats
thomas jansson

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by thomas jansson »

Dags för uppryckning ! Kommer.
Har inte cyklat en meter på fyra veckor.
Så ett långpass på 2-3 km skulle egentligen vara lagom.

// Thomas J
Mathias Johansson

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Mathias Johansson »

Jag kommer eventuellt med på detta pass. Hoppas att det är ok fast jag inte är medlem och inte cyklat med er tidigare. Verkar roligt att cykla ihop som omväxling till att träna ensam.
thomas jansson

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by thomas jansson »

Självklart kan du haka på !! Alltid trevligt med gruppcykling.
Många olika nivåer i klubben.

// Thomas J
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Kommer cyklande via hamnen och möter upp. Går av i Mölndal tillbaka mot Partille!!

Vi har inte koll på fikastället i Härskogen, om det inte är öppet stannar vi på Preem i Härryda eller Shell i Landvetter (55 km)

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Mats Sarapik »

" ... om det inte är öppet stannar vi på Preem i Härryda"

Hmmm.

Det finns ju prejudikat på ostmackor om man passerar någons hus.
Kanske svårt att bre mackor samtidigt som jag cyklar, men jag kan ju tänka på det i alla fall.

"Ett tomt löfte är också ett löfte", eller vad det nu var Ulf Lundell sa.

/Mats
Björn Örtberg

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Björn Örtberg »

Jag kommer med på turen. Gör som CG, då jag har lite annat att ta hand om på lördag em.
CG, vilken tid passerar du Österlyckan??


//Björn
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Björn

Jag cyklar från Partille 09.20 kommer via Sävedalen, Sävenäs till rondellen vid Lemmingsvallen. Vi kan träffas 09.30-35 vid rondellen.

Mats

Det är skillnad på med och motvind, uppförsbacke och nedförsbacke. Det var mig du mötte "svarta kläder" på gamla Boråsvägen igår vid 5 snåret. Jag var på väg mot Lackarbäck "Öisgården" när du kom på tunga växlar ner mot Helenevik.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Mats Sarapik »

Aha!!
Ja där gick det undan vill jag minnas. Och inte regnade det heller.

/Mats
Essle

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Essle »

Blir det inte allt för dåligt väder dyker jag också upp.
Möter upp vid Slottskogen och avviker i Mölnlycke på vägen tillbaka.

Dax att börja lufta cykeln efter Vättern nu ;)
Lasse Janson

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Lasse Janson »

Jag dyker upp imorgon vid Preemmacken. Med nya hjul och en ny regnjacka! :)
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Mats Sarapik »

Dansereds Café i Härryda har öppet från 10 kl på lördag. Ligger på andra sidan ån från Preem, 200 meter upp mot flygplatsen.
Hon tar gärna emot förbeställningar på mackor, för att vi (ni) skall slippa vänta. Och så hinner hon brygga en ny kanna kaffe också. Telefon 0301-31636.

Dom som inte är fikasugna kan ju åka till flygplatsen och vända ett par gånger under tiden.

/Mats
Johannes

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Johannes »

Jag kommer (om det inte spöregnar....). Jag möter upp CG & Hans vid lemmingvallen ca kl 09.30.

Johannes
Mathias Johansson

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Mathias Johansson »

Måste nog tyvärr avstå turen imorgon.

Min premiär för cykelträning med er får alltså vänta några veckor.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Vad alla pratar om regn! Det är ju bara lite vatten som ramlar ner från ovan!! [-o<
Jag har ju beställt uppehåll och lite solsken till i morgon, om det inte levereras i tid finns ju alltid Gore Tex! 8)

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Jennie

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Jennie »

Hej!

Kommer inte regnet så dyker jag upp vid Slottskogen.

Jennie
Stefan N

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Stefan N »

Jag är på (om det inte regnar för mycket...), är lat och ansluter vid Gamlestan...
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Mats Sarapik »

Tredje gången jag skriver det här inlägget. Men nu i Notepad och klistrar in det, och undviker alla knappar:-(

Just hemkommen från dagens runda. Kul att cykla i grupp igen. Nu blev det väl inte riktigt omstart efter vättern eftersom jag cyklat till och från jobbet hela veckan. 14 kr/liter och 50% ökning av p-avgiften på heden. Lätt val!!

Det flöt på bra, för mig i alla fall. Med start och mål i Härryda och lite vilse i Eklanda slutade det med 83.2 km, tid i rörelse 3:01:14, och ett snitt på 27.9. Det är jag nöjd med. CGs väderbeställning gick hem den också. Sol och uppehåll, bra temperatur och måttliga vindar. GoreTexen i bakfickan gjorde iofs att det blev ganska fuktigt just där.

Kanske lite kort etapp efter fikapausen, 900 meter. Men jag tror inte att någon annan ville fika i Hjällbo.

Nu skall jag bara upp till det lokala caféet och hämta min provision ;-)

/Mats
Lasse Janson

Re: Härliga Härskogen Lördag 2008-07-19 kl 10:00

Post by Lasse Janson »

Vilket härligt väder det blev på rundan idag! Och trevligt att se så många träningssugna cyklister. Jag tycker, som vanligt, att vi i "snabba" gruppen höll ett alldeles lagom tempo större delen av rundan - 32-37 km/h på platten funkar bra tycker jag.

Däremot tycker jag att det gick lite väl lugnt så fort det lutade lite uppåt. Jag är ingen bergsget (snarare motsatsen - en antiget) och känner heller inget direkt behov av att dundra på i backarna på dessa lugnare helgpass, men trots det tycker jag att vi borde ha hittat ett något lite jämnare och högre tempo i det kulliga landskapet än vad vi hittade idag. Att det blir uppsplittrat uppför en "riktig" backe som Härskogsbacken är förståeligt, den är såpass lång och brant, men idag blev det lucka så fort som det kom en liten kulle, motlut eller bula. Här måste vi ALLA vara lite självkritiska inför och under ett pass och fundera på om vi passar bäst i "snabba" eller "lugna" gruppen. Märker man att man släpper gruppen hela tiden kan det vara en fördel både för en själv och för ens cykelkompisar att släppa och vänta in den "lugna" gruppen som kommer bakom.

En annan sak jag reflekterade över under dagens runda och som kan vara värt att tänka på är att vi får öva på att hålla ihop tvåparet - både längdsleds och sidleds! Under de här lite lugnare passen så gäller det att ta tillfället i akt och öva på att ligga på rulle, om man känner sig lite osäker på det. Och även att öva på att ligga ganska nära bredvid cyklisten man är i par med. Poängen med tvåpar är ju dels att man får en möjlighet att tjöta lite, men även att få vindskydd både framifrån och från sidan. Ibland är det dock ett sånt stort mellanrum mellan de två leden att man får in en lastbil eller åtminstone en mindre tysk SUV mellan leden. Och då kan man ju varken tjöta med sin partner eller få något vindskydd från sidan.

Ja, det finns en del detaljer att slipa på. Men överlag hade jag väldigt kul idag, fick ett alldeles lagom träningspass och kan nu ägna mig åt syndigt leverne resten av dagen utan att få dåligt samvete! =)
Post Reply