Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans L

Startplats: Slottsskogen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Distans: Grupp 1 = 82 km Grupp 2 = 91 km
Backighet: Låg

Länk till Karta

Grupp 1
Fartgrupp: Marschfart 28 km/tim (~ medel 25 km/tim)
Passledare: Roald Karlsson
Hjälpryttare:

Information från Passledaren:

Grupp 2
Fjärås Bräcka med bonus = 91 km
Fartgrupp: Marschfart 31 km/tim (~ medel 28 km/tim)
Passledare: Mats Gustafsson
Hjälpryttare:

Information från Passledaren:


Vägbeskrivning:

Fika på Shelltappen i Fjärås.
"He is able who thinks he is able!"
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by mikebike »

Hej Bikers!
Kommer till Rundan på lördag!
Alltid trevligt att cykla i dessa trakter.
Får väl ta på regnjacka och ordentliga skoöverdrag (och lilla skärmen)med tanke på väderprognos.
Mikael J \:D/
Lasse Janson

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Lasse Janson »

Jag tänker också dyka upp på lördag! Vädret spelar ingen roll...
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Mats Gustafsson »

Dags igen för "Lilla Hjulafton" med Vennerna, som Lars-Inge brukar skriva. Ni är hjärtligt välkomna på detta distanspass. Vi har passledare för Grupp 1 och Grupp 2. Om någon önskar bilda egen grupp, snabbare eller långsammare, så blir det utan passledare. Meddela passledaren era önskemål, ta med egen karta!
Vi kör på våra racercyklar ännu några pass och fortsätter att träna gruppcykling med jämn rytm i tvåpar. Om det är kraftig motvind på hemvägen (det är det ju alltid) alternativt med korta byten.
Om du känner dig osäker på cykling i tvåpar eller Belgisk kedja eller om detta är din första runda med oss (du är välkommen!) rekommenderar vi att du startar i den lugna gruppen för att och sen gå över till snabbare grupp allt eftersom tekniken och formen kommer.
Fika blir på Shelltappen i Fjärås. Det är tyvärr lördagstängt på Naturum under hösten/vintern.
Välkomna!
/Mats Gustafsson
PS. Roald, du kan åka med mig om du vill. Meddela här på forumet om jag skall hämta dig?
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Roald Karlsson
Posts: 160
Joined: 2006-01-31 19:15
Location: Roald Karlsson

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Roald Karlsson »

Mats!
Jag har min bil på verkstad i 2 veckor så jag åker gärna med dig om det är ok. Har du lust att svänga förbi eller skall jag cykla bort till dig?
Måste också höja en liten varningsflagga då jag för tillfället är magsjuk. Mår dock inte dåligt i övrigt så jag satsar på att vara kurerad tills på lördagen!

/Roald
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Jag kommer att cykla från Partille via Utby, hamnen till Preem. På hemvägen går jag av i Mölndal och cyklar via Liseberg, Delsjövägen, Sävedalen tillbaka till Partille.

Startar hemifrån c.a. 09.00

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Jörgen P

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Jörgen P »

Tänkte hänga på imorgon
Enda passusen är om det skulle vara för sunkigt väder (men det är ju en bedömningssport)
// Jörgen
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Hans Carlberg »

Jag kommer oavsett väder.
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Johannes

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Johannes »

Jag avser att cykla imorgon (dock ej vind spöregn....)

Möjligt att även jag cyklar från Partille vid 09-tiden, via Utby till slottskogen.

Johannes
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Återigen lilla Julafton med Vennerna - naturligtvis missar man inte lördagsträningen. Eftersom det är högtidsdag (alla lördagar med LV-träning) skall racern finputsas, skärmar och annat krafs som förstör utseendet avvaktar jag med till vintercykeln!
I oktober utgår jag från spöregn som det normala, allt bättre än det blir ju sedan bara bonus. Jag tycker alltid att det känns kanon när man har gjort sin runda, oavsett väder - tänkvärda ord för alla er som har ett mål i form av SUB-vadsomhelst på exempelvis Vättern, en sak är säker - det är lättare att nå målet på vägarna i stället för för att ligga och dra sig i sängen på lördag förmiddag.
Skall bli kul att se om vi blir 15 man i morgon...
Lars-Inge i Västra Hagen
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Bengt Tonnvik »

CG!

Tänkte KANSKE hänga på imorgon. Vilken väg tar ni förbi mej? Stora vägen eller cykelbanan vid järnvägen eller möjligen bakom Målericentralen? Kommer jag så kommer jag, ni behöver inte vänta!

Bengt
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Rolf Lindkvist »

Jag cyklar från Lindome till Slottskogen och kliver förhoppningsvis av i Lindome på hemvägen.
Testar Gortex istället för Mats ljusblå regnjacka som sög musten ur mig förra veckan(det gäller och hitta en förklarlig anledning till genomklappnigen) kramp i båda lårena både fram och bak stog upp och såg fotbollsmatchen Sverige -Portugal.

Rolf Lindkvist
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Jag passerar bakom Målericentralen c.a 09.10

//CG
"He is able who thinks he is able!"
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by niclas_y »

Körde med utbrytarna idag, men jag kan inte påstå att det blev någon
trevlig cykling. Maken till galen cykling har jag inte varit med om i
organiserad form. Snittet var visserligen inte så högt men farten åkte upp
och ner hela tiden med ryck i alla backarna. Dessutom visste man aldrig om det
var en- eller tvåparskörning, om vi snurrade vänster eller högervarv, eller
om vi skulle bli mosade av bilar (det var riktigt nära en gång!) när vägar
korsades i full fart.

Jag vet att det kan vara svårt att veta hur fort 'lagom fort' är, men om
4 personer ligger och drar på platten i 33-35km/h och en eller två bestämmer
sig för att 38-40km/h är lagom vid varje förning, ja då kan man lika gärna skita
i gruppcykling.

Vi hade en ny kille med i gruppen som mest hade kört själv, och jag måste
tyvärr säga att jag skäms å klubben vägnar över att vi inte kunde ge en bättre
bild av cykling i grupp.

Annars tycker jag att det är helt rätt att vi delar upp i fler fartgrupper, men
de vanliga reglerna måste gälla även snabbgruppen.

Nog med gnäll!
/Niclas
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Rolf Lindkvist »

Tackar för en trevlig runda, Gortex fungerade bättre än den blåa regnjackan känner mig väldigt pigg och skall sitta ner och titta på "BlåVitt"-Kalmar (ingen kramp än så länge).9,3 mil 3:21:45 tim 28,00m/h .

Rolf Lindkvist.
Lasse Janson

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Lasse Janson »

Jag hade grymt trötta benmuskler redan innan dagens cykling och fick slita mig runt med den snabba gruppen. Dessutom blev jag lite sur på att det INTE började regna, nu när jag hade bestämt mig för att köra i regnjacka. Väderprognoserna de senaste dagarna har ju talat om regn på lördag. Nu är klockan efter 15 och det har ännu inte börjat regna! =)

Jag tycker det var väldigt bra att vi delade upp oss. Bra att du tog tag i det Mats! Jag tycker vi ska fortsätta göra det och det bästa är om vi gör det DIREKT vid start. Eftersom "utcyklingen" ofta går på smala cykelbanor är det säkrare både för oss cyklister och våra medtrafikanter/flanörer om vi inte är 15-20 cyklister i en klunga. Jag tycker vi ska satsa på att dela upp oss i grupper om 6-8 personer. Aldrig fler än 10.

Vi som idag körde i den snabba gruppen har en del saker vi kan öva på och bli bättre på. Oavsett om vi kör tvåpar, belgisk kedja eller klassiskt lagtempo så är det viktigt att den cyklisten som går upp och bestämmer tempot tittar på sin cykeldator så att tempot bibehålls! Det bästa är ju såklart om man kan "känna" tempot men har man svårt för det är det bra att använda sig av datorn som hjälp för att bibehålla tempot. Känner man sig urstark får man antingen ta längre förningar (men i samma tempo), "suck it up" eller köra egna intervaller. Man har alltså flera alternativ, dock inte alternativet "jag ökar när jag tar en förning". Dessutom, en sak vi definitivt behöver öva på är vår placering på vägbanan beroende på vindriktning. Är det sidvind från vänster är det den främsta cyklistens ansvar att placera sig mer mot mitten så att de bakom kan krypa in till höger. Vi måste alla vara lyhörda inför varandras "signaler" och kommunicera konstant om tempo, växlingar osv.

Jag tycker däremot det kan vara okej att de snabbare grupperna inte inväntar någon som flera gånger i rad släpper bakersta rulle. Sker det en gång kan man ju vänta in, men när en person gång efter annan inte orkar hålla rulle och det finns andra grupper som kommer bakom, då ser jag inte något problem med att man kör vidare. Jag själv fick ju släppa den sista milen idag eftersom jag var färdig i lårmusklerna och det var okej för mig. Jag kan ju som sagt alltid vänta in nästa grupp som kommer bakom om det hade skett tidigare. Men, det finns ju inga fasta sanningar i sånt här, allt beror från situation till situation. Just därför är det viktigt att man inom sin grupp är lyhörd och hela tiden kommunicerar.

Jag fick 92,5 km och 31km/h i snitt.
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Mats Sarapik »

Uppvärming Härryda-Preem, sen med Vennerna fram till Hjälm, och en liten avrundning från Hjälm via Ubbhult/Hällsingsjö och hem. Totalt blev det 118.6 km på 4:31:35, totalsnitt på 26.7.

Men jag har väl aldrig så tydligt fått "Ensam är inte stark" kastad i ansiktet på mig! Allt kändes helt ok fram tills jag släppte i Hjälm, då hade jag cyklat 83 km. 100 meter, etthundra sketna meter, efter att jag gav mig hemåt själv fick jag kramp i bägge låren. Som tur var hade jag det lilla röda röret med mig så jag kunde hålla krampen i schack tills jag kom hem. Att ta av sig skorna var inte dagens höjdpunkt ;-).

Vi låg väl på ett snitt på runt 28 där vid Hjälm, tror att jag snittade strax under 5 de sista 37 km, kändes så i alla fall. Här var det inget snack om tokkörnig i motluten. Sista 15 hem från Hällingsjö var tunga.

Men i övrigt var det trevligt, bra att bli påminnd om hur mycket lättare det är i en klunga. Och vägen från KBA till Hällingsjö var mycket bra (en annan dag). Den tar jag nog fler gånger.

Nu är det Blåvitt på TV som gäller, sittandes.


/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Den cykling vi presterade fram till Snipen var allt annat än bra. Tydligen fortsatte den snabbare gruppen i samma stil.

Lasse du har helt rätt att vi skall dela upp oss redan från början och vad jag förstod på Mats hade det diskuterats vid parkeringen men alla hade tyckt att vi kör enligt passets fart på hemsidan!!!?

Att dela upp oss i mindre grupper är självklart väldigt bra och har diskuterats många gånger inom
klubben, fundera på hur många medlemmar som ställer upp som passledare idag? Då inser du det omöjliga alla fall i dagsläget.
Det är inte bara att dela upp i grupper och sedan köra, vi har som passledare ett ansvar för alla som är med i gruppen att tillse att det fungerar som grupp, leda i trafikfarliga situationer "utbilda" nya som kommer in i tvåpar teknik etc. Vi är värd för vår klubb!!!

Dagens beteende är precis det som du inte tyckte om i Köpenhamn ständiga fartökningar, ryck, ojämt, låg man bak i klungan så var det gummiband hela tiden.
De stunder jag låg där bak pendlade min hastighet mellan 23 till 40 knyck för att komma ifatt efter en inbromsning där det sedan blev fullt blås utan hänsyn till de bakomvarande.

Personligen med all min träningserfarenhet så har jag ingen förståelse för det sätt ni genomför ett distanspass.

Om man har den kapacitet som flera av er har och man kanske har mål att vara med och tävla så kör man inte "skiten" ur sig på sådant pass. Det gör man genom intervall, backpass, fartlek på andra tillfällen under veckan. Distanspass skall var lågpuls pass under många timmar.

Skulle Rolf, Hans C. och jag tränat på det viset när vi var som mest aktiva i långdistanlöpning skulle vi inte orkat mer än två pass i veckan när vi hade 5 pass eller mer schemalagda.
På det sättet med samma filosofi tränar jag fortfarande även om det är på en helt annan nivå idag!

För att Lygnens Venner skall fungera som klubb måste vi ta hand om ALLA medlemmar och våra pass och passledare är väldigt viktiga för att marknadsföra klubben men då måste vi ha diciplin och många fler som ställer upp som ledare på våra pass.

Styrelsen tycker detta är oerhört viktigt så vi kommer inom kort göra en aktivitet som vi hoppas alla ni som är medlemmar ställer upp på!

Håll ögonen på hemsidan kommande vecka!!

//CG

PS
Det är inte lätt att vara passledare när vi gör det så svårt för den som tagit på sig ansvaret. Det var jag via Bengt Tonnvik som stoppade upp klungan i Snipen. Det var en fullständig omöjlighet att fortsätta och köra på det sättet.

Pratade med Mats när vi cyklade vidare för det är mot mina principer att lägga mig i när andra är passledare även om jag från styrelsen har ansvaret. Som det blev idag var det tyvärr omöjligt att inte säga ifrån!!
DS
"He is able who thinks he is able!"
Lasse Janson

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Lasse Janson »

Jag tycker det är bra att den här diskussionen väckts. Ända sen jag gick med i Lygnens Venner har jag märkt att detta är ett ämne som "legat och mullrat". Jag har därför vid flertal tillfällen försökt ta upp diskussionen.

Efter att ha cyklat med Lygnens Venner sen i våras är min erfarenhet att det utan tvekan finns en hel del cyklister som inte bara VILL utan även KAN cykla fortare än de 28km/h som för närvarande annonseras som klubbens "snabbgruppspass". När det är så, anser jag att det är viktigt att man anpassar sig. Farten ska ju anpassas till cyklisterna, inte tvärtom. Varför ska man tvinga en hel grupp av cyklister att hålla ett mycket lägre tempo än vad de vill och kan? Är det inte bättre att vi delar in oss i hyfsat jämna fartgrupper?

EN av orsakerna till att det under många pass blir ryckigt, tror jag är att vi är för ojämna (läs: för många) i gruppen. Vissa i gruppen sliter som djur för att hänga med i tempot, andra känner att de inte får använda kraften de har i benen. När dessa pigga cyklister kommer fram i täten, matar de lätt på utan att tänka på att tempot drivs upp högre än både vad den utlovade medelhastigheten ska vara och vad flera andra i gruppen orkar med. Därav också det "halabalo" eller den "cowboykörning" som vissa skämtar om är signaturen för ett cykelpass med Lygnens Venner. Om vi är färre i varje fartgrupp är det enklare för alla individer i varje grupp att bättre anpassa sig, det blir enklare att kommunicera och det blir enklare att hitta ett tempo som alla kan känna tillfredsställelse över.

EN ANNAN orsak till halabalot, anser jag vara att många cyklister som kommer på Lygnens Venners träningar verkar oerfarna kring hur man kör i klunga. Man vet inte vad det innebär att "växla" eller hur man växlar, hur man placerar sig på vägen beroende på vind, hur man kör vid tvåpar, belgisk eller lagtempo, hur man kör intervaller eller vad intervaller är, hur man ligger på rulle, etc. Folk kör helt enkelt lite som de vill. Här finns med andra ord utrymme till "utbildning" och kanske kan det också vara så att det är enklare för alla inblandade att bli bättre på det här sakerna om vi är något färre i varje grupp. Då blir det lite enklare att kommunicera och öva på de olika momenten som klungcyklingen ofrånkomligen innebär.

EN TREDJE orsak till problemet tror jag är mer av individuell natur. Cyklister är ofta viljestarka individer och ibland blir den viljestyrkan inte till gruppens och andra medcyklisters godo. Man ska helt enkelt få SIN träning oavsett vad. Man ska få SINA planerade kilometer, SIN planerade medelhastighet, SIN planerade trötthet i benen. MEN tillsammans med andra på ett klubbpass. Sätter man samman tio personer med den attityden i en grupp så är det så klart att det lätt blir kaotiskt. Varje individ lyssnar inåt men är inte lika snar till att lyssna utåt. Detta gäller oss alla.

Jag har cyklat både med Lygnens Venner, Hisingens CK och CK Master. Det här "halabaloproblemet" har jag inte stött på tidigare. Och det har INTE att göra något med att det saknas formella passledare eftersom det i 99% av de fartgrupper jag hamnat i under årens lopp av träning aldrig funnits någon formell ledare. Under alla de hundratals pass jag cyklat med Hisingen eller Master har jag aldrig haft något problem med att den grupp jag hamnat i under ett pass inte klarat sig själv eller behövt ledas "i trafikfarliga situationer". Hade "halabaloproblemet" berott på brist på formell gruppledare så borde jag upplevt den här typen av "kaotisk" cykling även under min tid i Master och under de pass jag kört med Hisingen. För mig är det här en helt ny upplevelse som jag stötte på i våras när jag kom till Lygnens träningspass.

Med det menar jag inte att vi inte behöver bra ledare. Tvärtom! Med tanke på de halabaloproblem som uppenbarligen finns, behövs det nog ett extra tydligt ledarskap för tillfället. Bra ledare kan inte bara instruera om de tekniska bitarna i klungcykling utan även underlätta kommunikationen i gruppen och hålla ihop gruppen. Men som jag försökt beskriva ovan, problemet i sig beror inte på brist på ledarskap, utan på brist på kunskap och erfarenhet om klungcykling samt alltför ojämna fartgrupper.

När jag blev medlem i Lygnens Venner meddelade jag både formellt vid medlemsansökan och muntligt att jag är utbildad landsvägstränare i cykel - jag har steg 2-kompetens. (Dessutom är jag tidigare både tävlingsledare och tränare i orientering och har också formell coachingkompetens som psykolog). Jag sa också att jag kan tänka mig att hjälpa till med träningen. Mitt intresse och erbjudande står kvar, även om jag för närvarande inte vet om jag blir kvar i stan till våren. Lars-Inge tog dessutom ett stort ansvar för en av grupperna idag. Så jag tror nog vi är många som kan hjälpa till för att förbättra Lygnens Venners träning!
Lasse Janson

Re: Fjärås Bräcka Lördag 2008-10-18 kl 10:00

Post by Lasse Janson »

Den cykling vi presterade fram till Snipen var allt annat än bra.


Framför allt så är det ju direkt olycksfarligt att cykla 20 pers utmed en sån cykelbana som vi gjorde idag. Därför är det nog bra om vi delar upp oss direkt och cyklar ut i mindre grupper. Hade "uppvärmningscyklingen" gått utmed landsväg hade man ju kunnat cykla alla tillsammans i början!
Lasse du har helt rätt att vi skall dela upp oss redan från början och vad jag förstod på Mats hade det diskuterats vid parkeringen men alla hade tyckt att vi kör enligt passets fart på hemsidan!!!?
Jag tycker det är mycket mer logiskt om vi helt enkelt delar upp oss i hyfsat jämna grupper och sen får varje grupp kommunicera kring vilket tempo som fungerar. 28 är inget träningsfysiologiskt magiskt tal som är en bättre medelhastighet för alla cyklister. För vissa är det för snabbt, för andra perfekt och för ytterligare några för långsamt. Jag har aldrig tidigare varit med om att man så bestämt ska hålla ett visst tempo. Under de år jag cyklade med Master, som exempel, så blev ju tempot under ett pass det som passade gruppen man cyklade i. Ibland så kom man hem med 29 i snitt. Ibland 33. Allt beroende på hur fort cyklisterna i gruppen ville (och kunde) cykla. Det viktiga tycker jag är inte att man bestämmer en fast hastighet INNAN passet, utan att man UNDER passet hela tiden pratar med varandra om hur tempot är. Är det för högt? Ska vi höja lite? Nej, nu får vi dra ner lite!
Det är inte bara att dela upp i grupper och sedan köra, vi har som passledare ett ansvar för alla som är med i gruppen att tillse att det fungerar som grupp, leda i trafikfarliga situationer "utbilda" nya som kommer in i tvåpar teknik etc.
Jag tycker inte det är passledarens ansvar att gruppen fungerar. Det är ALLAS ansvar. Folk måste sluta borra ner blicken i marken och bara mata på. Istället måste vi lyfta ögonen och läsa av vad som händer runtomkring oss i gruppen. Det samma gäller trafikfarliga situationer. Det är allas vårt ansvar att se till så att vi inte utsätter oss själva eller våra kamrater för farliga situationer. Vi ska inte invagga våra medlemmar i att det bara är att bomba på och inte behöva se upp såtillvida inte passledaren ropar.

(Som en liten sidokommentar vill jag tillägga att jag tycker det viftas för mycket för allehanda hinder. Man ska markera tecken när det är något tydligt "problem" framför en som ett stort hål i marken, en bom eller en gående människa. Men viftar man för alla möjliga och omöjliga saker som finns utmed vägarna blir det bara "Fåraherden och vargen" av det hela; man slutar bry sig eftersom tecknen inte blir kopplade till att det verkligen ÄR ett HINDER framför en...)
Personligen med all min träningserfarenhet så har jag ingen förståelse för det sätt ni genomför ett distanspass.

Om man har den kapacitet som flera av er har och man kanske har mål att vara med och tävla så kör man inte "skiten" ur sig på sådant pass. Det gör man genom intervall, backpass, fartlek på andra tillfällen under veckan. Distanspass skall var lågpuls pass under många timmar.
Poängen är att vi ju är på olika nivåer. Det som vissa tycker är att "köra skiten ur sig" är för andra inte så jobbigt. Dessutom, när passen är så korta som de många gånger är på Lygnens träningar så blir det inte mycket till distans ändå. 90 kilometer är ju vad jag många gånger är van vid när jag kör vardagsintervallpass. Lågpulspass för mig är 4-6 timmar. I slutändan så är det ett individuellt val: Vill man köra lågpuls kan man gå ner i fartgrupp. Vill man inte köra lågpuls kan man köra i en snabbare grupp. Folk kan ju ha en mängd olika orsaker till varför de vill köra som de vill köra.
Post Reply