Sub 9 Vättern 2009

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Post Reply
Styret

Sub 9 Vättern 2009

Post by Styret »

Sub 9 Vättern 2009
Ni som planerar att köra Vätternrundan på under 9 timmar skriver inlägg i denna tråd.
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by peter jonsson »

Kan vi få till ett upplägg motsvarande det vi (ni) hade på sub 10 förra året och att vi blir en go gäng.
Gärna med CG som sheriff så är jag intresserad att försöka.

Peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Det är flera som frågat om Sub-9 redan vid målgång kom första frågan! Jag hade inte tänkt att cykla Vättern nästa år men som jag sagt till flera som frågat, man kan ju ändra sig!

Förutsättningen för mig är densamma som i år "2008". Samträning, vinterträning, spinning, massor av tjöt..., Sub-9 träning till våren, diciplinerad cykling under träning och Vättern.

Då är jag med med visselpipan igen....!!!!!!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by martin linde »

Jahapp !
Det var ju detta jag bestämde mig för att satsa på efter årets 10:12.
Jag är på, men behöver mer pep-talk i denna tråd...
Betänk att HCK redan har 12 tjatande sub-9 wannabes i sin tråd...
Kom igen - jobbiga utfästelser är klart underskattad träningsmotivation !

/Martin
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by Hans Carlberg »

Ja-ja då var det dags igen. ;-)
Tycker precis som Peter:
Kan vi få till ett upplägg motsvarande det vi hade på sub 10 förra året och att vi blir en go gäng.
Gärna med CG som sheriff så är jag intresserad av att försöka igen.
Men vet ej om det går att ta ner tiden 1 gg till.
Vi gör ett försök iallafall.
Regn, rusk, vinterväder, mycket backar,
blöta handskar, kalla händer och fötter blir det. :-x
Mycket kul och goa kommentarer väntar, var så säker! :lol:
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by mikebike »

Hej,
Önskar härmed ansluta mig till Lygnens Venners Sub 9 grupp för år 2009!
Har en oerhört uttalad målsättning att jag SKALL under 9 timmar på nästa års Vättern, gärna tillsammans med Lygnens Venners glada gäng. Detta årets Vättern var en totalflopp, allt gick åt skogen. Trodde att ensam e stark och så vidare, men jag hade
fel, fel, fel. För att lyckas måste man vara ett gott gäng som drar, sliter och kämpar för varandra, på mig känns det som att Lygnens Venner motsvarar detta.
Som sagt, jag skall, vill och tror att jag kan med stenhård träning under vintern tillsammans med Lygnarna.
Kommer att vara med så mycket som möjligt under kommande mörka, blöta, snöiga eller alla andra slag av dagar!
Softar lite under November, men sedan e det järnet som gäller på min nya Cyklocross!
Ses i Vinter!!
Mikepåsinbike \:D/
patryd

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by patryd »

Ok, jag erkänner, e en sub-9 wannabe... sen e det ju inte helt klart om jag e frisk i huvet med den målsättningen.
Kanske ni kan lägga saker och ting tillrätta för mig?

Började cykla racer i maj 2008, fastnade och har sen dess plöjt ca 460 mil.
Har inte cyklat Vätternrundan tidigare, det längsta jag tagit var en egen tur på 18 mil (snitt på ca 31km/h)
Mina första lopp var Gran Fondo Lygnen (snitt ca 33 km/h) och Mjörn runt (snitt ca 38 km/h) i somras.
Jag kommer säkert ha 500 mil till i benen tills det är dags, inkl träningslägret på Mallorca.
Jag har gjort ett o annat Vasalopp, Lidingö-runt mm så jag vet vad det innebär med långa pass.

Med tanke på min "cykeloerfarenhet" - har jag för höga ambitioner med sub-9?
ErikS

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by ErikS »

Låter som en helt rimlig målsättning enligt mig...med den träningsmängden och prestationsresultaten ska det inte vara några problem! :-)

Det som kan bli problem är hur du lägger upp loppet, med mat , dricka, kläder etc och få det att stämma...känns som det krävs lite erfarenhet för det och hur väl man känner sig själv. Men detta kan man ju träna på innan och testa!
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by Claes-Göran Andersson »

Patrik

Hur har du tänkt att åka loppet? Själv eller i en grupp som ex.vis vår? Dina resultat på loppen är ju jättebra så det är långdistansträning som är viktig för dig, farten har du med råge redan.

Om du har tänkt åka med Lygnen Sub-9 får du underordna dig gruppen och den fart vi håller för att i jämn cykling och minimalt antal syratoppar ta oss igenom 30 mil under 9 timmar.

Att cykla Vättern handlar inte om att flåköra som du kan göra på 10 mil. Snarare är det som en varm kniv som skär genom smör "lugnt och fint", backar tar man lugnt så man har fullt tryck på slätan och utför.
Med dessa principer kan man utan att bli fullständigt slut köra på en hög snittfart utan mjölksyra i 30 mil.

Om du skall åka med oss är det att deltaga i vår träning framöver. Det är framförallt en diciplinerad tvåparskörning och dess teknik som är nödvändig.

Med din kapacitet kan du säkert ta dig under 9 timmar genom att cykla själv och smyga med i fartgrupper när chansen kommer.

Det är förståss betydligt roligare att cykla i en grupp med en gemensam målsättning men då får man som sagt samträna och underordna sig gruppens fart och mål!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by niclas_y »

Jag bestämde mig tidigt för att köra för en annan klubb, innan jag visste om det skulle bli någon
sub-9 satsning här. Men om ni (vi) samlar ihop tillräckligt många, är jag nog inte svårövertalad att byta.....
/Niclas
patryd

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by patryd »

Tack för positiva svar, puh, var rädd att jag skulle bli idiotförklarad. Hoppas på att få cykla med i LVs 2:20 grupp, är det rätt grupp för sub-9? Thomas håller på att hjälpa mig med att flytta min nuvarande tidiga starttid.

Jag vill absolut lära mig allt vad det innebär att cykla i grupp, men jag förmodar att det får vänta tills våren. Eller finns det några längre pass kvar i höst som ni tycker man ska vara med på?
ErikS

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by ErikS »

Är till 99.9% säker att sub9-gruppen startar 03:42...

Kommer att finnas distanspass med Lygnen varje helg hela vintern att lära sig klungkörning på! (Om inget är ändrat till i år!?) 8-)
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by Claes-Göran Andersson »

Sub-9 startar 3.42.

Vinterpassen kommer ut inom någon vecka. Då kör vi med vintercyklar och lite kortare pass runt 5 mil. Är vi tillräckligt många som kör under vintern är det ett utmärkt tillfälle för träning.

Till våren startar vi direkt med träning på racern. Du är ju med på Mallis även där kommer vi att köra mycket tvåpar.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by Bengt Tonnvik »

Hade tänkt att jag hade åkt färdigt runt den där sjön. Men jag hade nog också tänkt att jag skulle åka ett varv till, nåt år med fint väder och pigga ben, och då hade jag tänkt köpa en startplats dagarna innan. Som det ser ut nu, verkar det bli svårt att räkna med att det går att göra så.

Därför har jag idag anmält mig, och ärligt talat var valet inte så svårt som det kan låta ;-) . Inte med det förnämliga arrangemang =D> som erbjuds och det härliga gäng \:D/ som satsar på loppet och på träningen inför loppet!

Ser fram emot en fin vinter och vår med många härliga rundor!

Bengt
magb1972

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by magb1972 »

Hej,

Jag hänger på.
Efter att inte ha kört på två så är jag sugen på att köra igen.

Så nu är det bara en massa träning som saknas.

Ses på vinterträningarna!

/Magnus
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej alla SUB-9 åkare!!!

Nu när vi passerat nyår är det dags att peppa er lite! Tiden fram till Vättern kommer att gå ruskigt fort.
Har ni tänkt att åka med i SUB-9 och inte har börjat träna är det dags nu!!

Vi kommer att ha samma upplägg som 2008 när vi körde SUB-10 som nästan blev SUB-9 för flera av oss!

Eftersom vi gör detta som ett klubbarrangemang är det solidaritet mot gruppen som gäller.
Har man ambitioner att göra en egen bästa tid = snika med i gruppen och sticka iväg från gruppen under resan för att man känner sig stark skall man inte cykla i vår SUB-9 grupp.


Regler:

1) En för alla, alla för en = vi startar som grupp och hjäper varandra med diciplinerad cykling genom hela loppet. Vi har olika cykelstyrka, uthållighetsmässigt är en del starka uppför andra på platten. Att underordna sig i gruppen är det som gäller!

2) ALLA i SUB-9 SKALL ha klubbdräkt både byxor och tröja. Kläder håller på att beställas kommer att finnas för köp inom några månader!

3) Cyklarna skall vara i topptrim = inga gamla däck och slangar och en i övrigt genomgången och servad cykel.

4) Vi kommer att stänga vår grupp för andra cyklister, för att göra det effektivt måste vi enkelt kunna se vem som är lygnare "därav klubbdräkt" och vänligt men bestämt be andra att åka bakom!

5) Mestadels kommer vi att köra i belgisk formation = tvåpar med ständigt byte där fram!

6) Får vi punktering eller annat problem med cykeln som inte kan fixas på några sekunder har vi samma regel som 2008 att gruppen stannar inte!

7) Under resans gång kommer vi att ha perioder när det går tungt då lägger man sig bakom gruppen och de som känner sig starka tar lite fler förningar.
Om det inte hjälper att ligga bakom och orken tryter måste varje individ ta sitt beslut att lämna gruppen!

8) Upplägget är att vi hela tiden cyklar i ett jämnt tempo inga fartökningar eller ryck i backar. Principen är att inte dra på sig någon mjölksyra. Backar tar vi lugnt och fint = inga pulstoppar! Det snitttempo vi bestämmer för att klara under 9 timmar skall hållas. Min visselpipa kommer att vina om vi ligger fel i fart! Hoppas vi får samma fina diciplin som förra året behövde inte använda pipan många gånger.


Träning:

Vi kommer att lägga ut speciella träningar för SUB grupperna! Vi hoppas det blir några som tar tag i SUB-10 och SUB-11 etc.
Tanken med de träningarna är att finslipa samkörning och köra lite hårdare än på vanliga lördagspass.
Mer om detta längre fram.


De som jag vet har visat intresse är nedanstående:

Ashkan Fivrin
Hans Carlberg
Lars-Inge Kjörnsberg
Åke Johansson
Jennie Mattsson
Bengt Tonnby
Mikael Jansson
Niclas Ylven
Patrik Rydbeck
Rolf Lindkvist
Martin Linde
Patrik Hultberg "Putte"
Peter Jonsson
Henry Sällylä
Erik Sjöström?
Martin Krook?
Fabio Vecchi?
Torbjörn Rolandsson
Björn Örtberg?
Magnus Bengtsson

Vill att ni svarar på bifogad mail och bekräftar att ni tränar för SUB-9!!

[email protected]

Om det är någon ytterligare i klubben som har tänkt spänna bågen till SUB-9 får ni gärna höra av er på bifogad mail länk till mig!

Mer information kommer löpande under våren! Ser gärna att vi planerar in en liten träff framöver! När ni svarat på mail kommer jag ut med ett tidsförslag.

//CG
Last edited by Claes-Göran Andersson on 2009-06-10 22:09, edited 2 times in total.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Följande har bekräftat via mail länken ovan:

Ashkan Fivrin OK
Hans Carlberg OK
Lars-Inge Kjörnsberg OK
Mats Gustafsson OK Kommer att köra halv Vättern men tränar med Sub-9
Åke Johansson OK
Jennie Mattsson OK
Bengt Tonnby OK
Mikael Jansson OK
Niclas Ylven ?
Patrik Rydbeck OK
Rolf Lindkvist OK
Martin Linde OK
Patrik Hultberg "Putte" OK
Stefan Norman OK Anmäld tidigt startar 3.38
Peter Jonsson OK
Henry Sällylä OK
Erik Sjöström OK kommer att köra på tuffare målsättning!
Jörgen Persson OK
Robert Andersson OK
Martin Krook OK
Fabio Vecchi OK
Robert Laffranchi "Speedrobby" OK
Torbjörn Rolandsson OK
Björn Örtberg OK
Magnus Bengtsson OK Du får komma med på något pass så vi vet vem du är!!

Ni som inte bekräftat målsättning = ?, träning i SUB-9 gruppen gör det a.s.a.p om ni har tänkt vara med!!!

På denna länk märk den SUB-9: [email protected]

//CG
Last edited by Claes-Göran Andersson on 2009-01-23 12:12, edited 3 times in total.
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

För er som är nya och även gamla som var med 2008 bifogar jag länken till Vättern 2008 med inläggen före loppet men framförallt alla inlägg efteråt.

Inläggen ger en väldigt bra bild av vad vi vill åstadkomma med Sub-9 upplägget i år. Läs inläggen och insup atmosfären. Skapa målbilden som vi alla skall ha när vi väl står på starten 3.42 i Motala.

http://forum.lvg.nu/viewtopic.php?f=76&t=513


Eftersom gruppen med anmälda ovan redan är stor kommer vi inte att erbjuda Sub-9 träning öppet endast för klubbmedlemmar.

Jag kommer inom kort att sända ut en inbjudan till alla Sub-9 för att ha en första samling. Tanken är att diskutera träning fram till Vättern och var, när vi skall ha Sub-9 träning.

Många av oss är pass ledare på den normala träningen så vi måste få ihop tänket. Förra året hade vi tre gemensamma träningar på söndagar som vi skulle kunna utveckla vidare i år med fler tillfällen. Men som sagt vi måste få lördags träningen att fungera också.

Är det någon som har förslag på lokal där vi skulle kunna vara några timmar förslagsvis tisdag eller torsdag i v. 6?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej!

Nedanstående inbjudan har gått i ett personligt mail till alla som anmält intresse för Sub.9.

Vi har planerat Sub-9 träff tisdag 3/2 kl. 18.00.

Peter har fixat lokal på Kapplandsgatan 134 i Högsbo där han bor. Bifogar en svart PDF kopia från Eniro där Peter ritat med pilar var lokalen ligger och P-platser. Bifogar också en länk!

http://kartor.eniro.se/query?what=map&m ... earch_word

Träffen är tänkt som uppstart på resan fram till Vättern. Ser gärna att vi diskuterar de regler jag lagt ut på hemsidan.
Kommer att ha med träningskalendern som vi just nu ser över för 2009 där vi kan lägga in de Sub-9 pass vi vill köra tillsammans.
Våren 2008 körde vi tre söndagar jag ser gärna betydligt fler söndagspass detta år. Vad tycker ni? Ta med era synpunkter till mötet.

Det kommer att finnas kaffe och lite tilltugg. Räknar med max 1.5 timmar om vi inte blir allt för tjötiga!! :-D

Vill att ni vänder mitt mail och svarar om ni kommer eller inte. Behöver veta för inköp av fika etc.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Sub 9 Vättern 2009

Post by Claes-Göran Andersson »

Vi blir ett rejält gäng som träffas ikväll. Det är c.a. 25 personer som anmält intresse för Sub-9. Det är endast 3 som inte kommer ikväll p.g.a. resor i arbetet!

Väl mött kl. 18.00. Vi har lite kaffe, bulle och kaka som vi bjuder på!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply