Bjäre 2012

Med CG:s trygga och säkra ledning kom vi äntligen fram till myrstacken.

Vennerna samlas vid myrstacken även 2012

Jag har aldrig använt självutlösaren, och skogen hade ändå vuxit över stubben, så här kom fotografen med också.

Vennerna vid myrstacken 2

Vi i den lugna gruppen kortade av vår långdistansrunda en aning på söndag. Vi ville komma tillbaka till startplatsen ungefär samtidgt som alla andra, och det lyckades perfekt. Vi fuskade lite också, vi gick ibland. Martine hängde med i alla svängarna.

CG:s rapport

(Detta har jag klistrat in från ett inlägg i forumet, DR)

En liten rapport från Bjäre. Förra årets kanonväder lös med sin frånvaro detta år. Samling strax efter 10.00 på Rasta där vi tog en fika innan undertecknad plockade ut nycklar och fördelade rummen. Lördagenspass var Stor Hasslöv med de flesta backar som finns på åsen. Vi körde Kattvik så vi fick med den stigningen också. På väg mot Grevie gick vi rakt fram och kortade banan några km. Regnet hängde i luften men det blev bara några droppar tempen sjönk dock några grader. Backarna hjälper ju till så att kroppsvärmen blir kvar.
1100 höjdmeter blev det fördelade på 6 stigningar.

Här kommer en länk till Runkeeper den är inte exakt eftersom den inte slår av vid stoppen korrekt.

Det blev lite olika käk på kvällen med uppgradering både av mat och drickat så man kunde få sig en "riktig" öl eller vin till maten. Som vanligt blev det tjöt fram mot 10-tiden innan det var dags att knoppa in.

Väderprognosen visade på bra väder men blåsigt. Det blåsiga vädret var det enda som stämde i den prognosen. Vi rullade 09.00 ut via Lyavägen till Båstad vidare upp på Italienaren till Hov vidare ner till Hovs hallar och Torekov. Där stannade vi och plockade av lite kläder värmen började komma. Resten av resan ner till Ängelholm gjordes i delvis jobbig kantvind från öster. Vi hade fått ytterligare cyklister med oss Kalle och Benny kom ner över dagen.

Resan genom Ängelholm är mycket enkel om man kan den. Det gäller att gå in på rätt väg mot Skälderviken och cykla efter kusten. När det blir mer hus håller man höger och kommer rätt in i centrum på kullerstensgatan 150 m. Tar höger över ån och ut på den stora vägen 700 m tar vänster mot järnvägstationen fram till rödljusen där man går höger mot sjukhuset sedan är man på G mot Kullen efter havet. Den sträckan var var grym med den ostliga vinden i ryggen fick vi upp farten rejält det rullade på i 35-40 ut till Mölle. Det kom lite regn några km innan vi skulle svänga ut mot Mölle i Brunnsby. Lite diskussioner om vi skulle gå rätt fram och korta eller fortsätta. Vi fortsatte och det visade sig vara rätt beslut. Värmen kom mer och mer under dagen och inget mer regn.

Käkade gjorde vi ute på Kullensfyr efter att cyklat 96 km på c.a. 3.10 och snittfart på 30. Efter Korv och mos eller Hamburgare toppat med kaffe och kaka så var det dags att cykla tillbaka till Mölle i frifart med återsamling på det vanliga stället.

Nu visste alla att det bara var att bita ihop vinden piskade mot oss fram till avfarten till Höganäs då fick vi sida med och det rullade i dryga 40 igen ner mot stan. Ut på 112:an och första rondellen där gick vi in på orginalbanan som vi körde idag. Det är några år sedan det har blivit 112:an mot Ängelholm de senaste åren av olika skäl.

Det blir mycket av alla vädersträck när man kör alla krokar söder om 112:an. Fina vägar ingen trafik men :twisted: blåsigt. För att alla skulle komma med fick vi dra ner lite på tempot och några åkte med bakom. Funkar bra när det är rak motvind men med kantvind får man tyvärr inte så mycket hjälp.

När vi kom till avtaget mot Strövelstorp och skulle cykla vidare mot Ausås för att passera 2:1 vägen "112:an" för att gå vidare upp mot Höja och Munka Ljungby hamnade vi i sitautionen med att bron över ån var borta. Där stod vi hela gänget och tittade på kartan och insåg att vi skulle få en mil extra om vi inte kunde komma över. Med flera som var rejält slitna av distansen och vinden tog vi chansen och cyklade fram till bygget. Fick se I-balken saken var biff över skulle vi. Så hela gänget balanserade precis som Martine på bilden över ån med cykeln i handen. Att balansera över med cykelskor och hala klossar krävde en hel del koncentration. Det kommer fler bilder!!! Som flera sa det kommer att bli ett minne för livet.

Det öppna landskapet mot Höja upp till Munka Ljunby är helt öppet och småkuperat, kantvinden piskade från öster och när det var ren motvind på några ställen var det rena väggen.

Tack till våra starka cyklister Anders, Magnus och Peder som bildade en mindre grupp bakom den stora det hjälpte våra trötta Venner rejält. =D> Det är så man skapar klubbkänsla!

Från Munka Ljungby upp till Hjärnarp körde vi på rejält där vi väntade in resten och cyklade tillsammans upp till Margeretetorp sista backen upp till Rasta ville några "rejsa" som vanligt. Det är en fantastisk natur när man cyklar upp den backen ån som forsar på högersidan med fullt av vitsippor som blommar. Undrar hur många i gänget som såg det när de borrade med blicken fastnaglad på styret.

Det blev 6 timmar i sadeln 170 km, snitt på dryga 28 och c.a. 1000 höjdmeter. Banan är ju inte helt platt om man säger så!! :-o

Har inte lyckats få över aktiviteten från långrundan igår. Får jag över den kommer den länken här. Annars kanske Bengt kan tanka över från sin Garmin?

Snabbdusch och stuvning av bilarna sedan bilfärd tillbaka mot storstan. Landade runt 20.00 hemma efter två intensiva dagar med bra träning. Det blev 260 km denna helg.

Tack till alla som var med gamlingar, nya och inte erfarna av tvåpar och belgisk. Ni har fått en rejäl lektion på långrundan nu är det bara att fortsätta att träna i våra grupper. Vi är alla barn i början träning ger färdighet. Som ni märkte flöt det väldigt bra i medvinden ut mot Mölle men när det var mot och kantvind fungerade det mycket sämre då kommer kunskapen, känslan och tajmingen in det är betydligt svårare.

Tack till personalen på Rasta med Daina i spetsen för all service. Det finns inga problem bara att ringa om det är något. Kanon!! =D>

//CG

Sören hade också ett par bilder.