Vätternrundan 2015 Allmänt

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by Mikael Virtanen »

Anmäld till 5:08! Ser fram emot en härlig bullrunda i glada kämpars lag.
Mikael
KalleH
Posts: 133
Joined: 2009-04-29 11:21
Fornamn: Kalle
Efternamn: Hammarström

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by KalleH »

Härligt Mikael, vi kommer bli ett starkt gäng. Eller skall man säga ett kul gäng.

Kalle H
KalleH
Posts: 133
Joined: 2009-04-29 11:21
Fornamn: Kalle
Efternamn: Hammarström

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by KalleH »

Hej alla cyklister. Nu är vi minst 6 pers i 12 h gruppen. Vi skall cykla i lagom fart mellan kontrollerna där vi stannar för fika och studier av folklivet under Vätternrundan vilket få av oss har hunnit med under tidigare rundor ,då vi haft mer bråttom. Planen är att gå i mål exakt 12 timmar senare för att hinna duscha, dricka öl och umgås på Lygnartåget samt avnjuta en fantastisk festbuffe innan avfärd mot Götet. Missa inte denna chans att uppleva Vättern på nytt sätt nu när det ändå ar 50-års jubileum och allt. Detta kommer att bli riktigt nice. :-P
Ett litet urval av cyklister som skall med;
Magnus
Kalle
Olof
Hasse
Mikael
Mikebike
+ några till. C-G och Rolf vill vi också ha med!!!!!!
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej alla 12:or!

Jo jag är riktigt sugen på att hänga med kan tänka mig att Rolf skulle tycka att det är kul. Eftersom vi båda arbetar med tåget både före, under och efter rundan måste vi se till att det finns tillräckligt med funktionärer som finns tillgängliga runt tåget när Vättern pågår. Under resan upp och efteråt på lördag kväll är vi i tågtjänst inga problem, så det är under natten och dagen med cykelförrådet vi behöver hjälp.

Fixar vi detta är åtminstone jag med. Vad säger du Rolf???

Torleif och Kent är också kandidater för 12-gruppen

//CG
"He is able who thinks he is able!"
magnuso

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by magnuso »

Hej,

Kommer det finnas någon grupp som siktar på att ta sig runt på under 10 timmar?
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by Mats Sarapik »

Under 10 timmar: Ja, men inte med alla till bud stående medel. Går det så går det.

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
deepd
Posts: 87
Joined: 2009-05-10 19:01
Fornamn: Johan
Efternamn: Strindö

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by deepd »

Hej på Er

Är också sugen att hänga med på 12 timmars turen om det är ok.

/Johan S
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by molsson »

Kul att du vill vara med Johan, vi måste ju ha någon som drar också :-D . Varmt välkommen, gemensam fika träning under våren kommer att anordnas och rosa cykelkorgar finns att inhandla på Sportson så du star på startlinjen I Motala med alla förberedelser som behövs för detta äventyr.

/Magnus
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by Rolf Lindkvist »

Hej!
Svar på fråga den 10/10.
Tål att tänka på men just nu är jag inte där i mina tankar, vi får se det är så långt dit och träning är inte vad jag håller på med för tillfället, och det blir alltid några återbud som man kan ta över när det är dax.

Rolf Lindkvist.
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by peter jonsson »

Hej

Är anmäld till kaffereps-rundan jag också

//Peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by Claes-Göran Andersson »

Har anmält mig! Nu får vi se om det blir tillräckligt med funktionärer.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by mikebike »

Höll på att missa anmälningen, pust!
Gjorde det precis nu, så nu är det klart, det skall bli kul, ingen stress, bara bullar och saft och bananer och saltgurka och........
mikebike \:D/
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by rolfi »

Hej gänget,
jag har också bestämt mig för kaffe, saft och bullar. Ett sånt gott gäng vi blir.
//Rolfi
magnuso

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by magnuso »

Jag lyckades anmäla mig till 05:08 tiden också till slut. Mitt mål är att försöka komma under 10 timmar. 2014 var mitt första varv och då cyklade jag i en mindre grupp på 6 pers på 11.47 med alldeles för lite träning innan. :)
ventoux
Posts: 115
Joined: 2009-10-08 20:49
Fornamn: Duncan
Efternamn: Robinson

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by ventoux »

As there was little interest to form a sub 9 group for the 05.08 starting time, we are a group who are going to start around 01.00, some Lvg members some not. Contact me if you want to join and I will send you the link for our starting group. The group has to be booked by the end of October.

Duncan Robinson
Mobil 0708-584308
Duncan Robinson
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by Claes-Göran Andersson »

knuff
"He is able who thinks he is able!"
Ulf Warnefalk

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by Ulf Warnefalk »

Jag vill bara i egenskap av en av "anstiftarna" till klubben önska alla, vad än för målsättning, lycka till.

Enligt vädertjänsterna så ser det bra ut för större delen av rundan.
Det är bara att hoppas att inga olyckor händer, typ markkänning, och att det positiva är med hela varvet.

Ni som har åkt med tåget, njut av hemresan till Gbg. Ni som har missat detta, välj "rätt" nästa gång.. :mrgreen:

Hälsningar
Ulf
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

En liten kortis från "fikagänget"!!
En löst sammansatt grupp som inte förberett någonting inte ens ett försnack på tåget bara lite snack på forumet förra hösten. När vi väl kom iväg 05:08 visade sig att vi var ca. 35 Lygnare i en klunga. Tanken var att inte hetsa i början komma igång lugnt och fint. Rejält stökigt efter banan med många grupper och cyklister. Vi var några stilpoliser som tog tag i vårt gäng så det blev ordning och reda i leden.
Vi körde som vanligt på när det är lättcyklat och slog av i backarna. Klungorna som vi körde förbi gjorde precis tvärtom så det var ett jäkla velande med klungomkörningar om vart annat. Detta gjorde att cyklingen blev väl ryckig med helt onödiga fartökningar ner mot Jönköping + att vi hade vinden på oss. Ändå hade vi dryga 33 i snitt till Jönköping

Från Jönköping till mål blev det lugnare och vi kunde köra i vårt eget tempo. Väl i mål var vi knappa 20 kvar i vår klunga.

Vätternrundan 2015 med "fikagänget" tänkt 12 timmar som blev 10.12 timmar i totaltid med ca. 1 timma fikapauser. Vi snittade 32 med effektiv cykeltid vi var i sadeln 9.15 timmar. Det blev fyra stopp 1) Gränna, 2) Fagerhult, 3) Karlsborg, 4) Hammarsundet ca. 15 minuter per stopp. Kändes bra hela resan vädret var perfekt sol och 20-25 grader varmt, vinden var OK mestadels kantvind.

Vi var helt enkelt för många bra tränade så 12 timmars målet flög sin kos. I eftersnacket på "kyrkogården" när vi käkade hade de flesta av oss en go känsla i kroppen oavsett fart så sliter 300 km på kroppen men stoppen gjorde att man inte blev så sliten som på sub satsningarna även om vi cyklade på mellan kontrollerna.

För min del 13:e eller 14:e loppet och ett av de bästa sett till väder och känslan i kroppen!

Tack till alla i gänget som bidrog i rundgången i stort sett hela vägen!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Karin_F

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by Karin_F »

Fantastiskt väder från start nästan ända in i mål. Jag startade 00:00, i den ljumna natten gick det fortare än vanligt och om det blåste något så var det medvind.

Årets naturupplevelse var lövskogarna innan Gränna, jag kom precis lagom till att alla fåglar hade vaknat och alla fåglarna ville säga god morgon - jag har nog aldrig tidigare hört så mycket fågelsång på en och samma gång.

Efter Bankeryd insåg jag att i år går det bra! Depåstoppen blev kortare och kortare allteftersom. Jönköping, Karlsborg och Medevi stannar jag inte i, och i Hammarsundet fyllde jag bara på vatten – det var varmt och det går åt mycket vatten för mig då. Där blev det plötsligt motvind, inte jättemycket men tillräckligt. Backarna före Medevi blev också lite jobbiga, men sen med de två sista milen kvar så fanns det inget mer att skylla på. Jag körde sanslös cowboy-cykling med fullt i ös i varenda utförsbacke jag kunde hitta (uppförsbackarna kan vi väl glömma :oops: ) – nu hade jag ett resultat att jaga! I början av rundan hakade jag på några smågrupper men den mesta tiden så låg jag och malde själv, med en svans bakom som tyckte att jag gav bra lä en stund...

Summering – min snabbaste och roligaste runda hittills, jag slog min förra snabbaste tid med 1 timme och 7 minuter och totaltiden blev då 13:07 med cyklad tid på 11:54.
Nästa år blir det förhoppningsvis 10-årsmedalj, jag ser redan fram emot den \:D/

/Karin
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Vätternrundan 2015 Allmänt

Post by martin linde »

Får tacka för sällskapet så länge det varade.
Farsan hängde med fint fram till de konstiga omkörningarna vid Omberg. Jag väntade in honom i "Grännakontrollen" (eller vad stället nu heter...) Tillsammans fick vi en behaglig resa inkl lasagnelunch i Hjo. (Förstår inte varför ni kallar det fikarunda och samtidigt ratar de två ställen som verkligen har mat...)
Efter lite pressande på slutet rullade vi faktiskt in på 12:00, och med det torde vi vara de enda i gänget som verkligen följt planen =D>

/Martin
Post Reply