Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
fredrikkronlid

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by fredrikkronlid »

Hej gänget!

Tack för att jag fick köra för er, jag tror att vi alla fick oss en rejäl genomkörare. Starkt jobbat hela gänget!

Upplägget för den intresserade:

Upplägg utgår från FTP, uppmätt eller uppskattat.
Tung växel = 115-120 % av FTP
Mellanväxel = ~110 % av FTP
Lätt växel = 95-100 % av FTP

Block 1 fyror:
- 10 min uppvärmning
- 5*(4-2) kadens från 60 till 78, Tung växel (första fyran ev för att uppskatta FTP).
- ~10 min återhämtning

Block 2 skiften:
- 1*(4-2) 63-kadens, Tung växel
- 2*(4/2-2) 63-kadens, Tung/Lätt växel
- 2*(2/4-2) 63-kadens, Lätt/Tung växel
- ~10 min återhämtning

Block 3 längre intervaller + all out:
- 1*(8-2) 63-kadens, mellanväxel
- 2*(20-2) 63-kadens, lätt växel
- 5*(30s-60s) All out, rejäl backe, så hårt du kan 30 s.
- ~10 min återhämtning/stretch

Själv lyckades jag att hålla mig inom gränserna för alla intervaller, förutom sista tjugan när jag var tvungen att gå ner till ca 90 % av FTP.
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Mats Sarapik »

FTP ?
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
fredrikkronlid

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by fredrikkronlid »

FTP = Functional Threshold Power = Den effekt du kan klara av att leverera i snitt under en timmas tid.
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Mats Sarapik »

Tackar
Då har man lärt sig något i dag också

/M
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by JohanG »

Tack för ett riktigt bra pass, Fredrik!
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by remnis »

Hej
Det är nu dags att anmäla sig till Västkusten Runt 275 km.
Anmälningsavgiften höjs med 200 pix from 1a Feb. Dessutom vill vi ju ha med hela laget i samma startgrupp så varför vänta och riskera att inte få plats. Så se till att få in era anmälningar på studs. Vårt mål är att köra loppet på en tid under 8 timmar så se till att kryssa i <8 timmar (>35km/h). Klubb: Lygnens Venner.
Själv är jag anmäld och klar.

// peter remneberg
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by remnis »

Hej
Vill påminna om morgondagens spinningpass på Kungsgatan.
Kl 15 kör vi och det under ledning av Ashkan Fivrin som ställer upp och grillar oss i tre timmar.
För er som inte fått ihop veckans träningskvot så är detta ett perfekt tillfälle.
Alla klubbmedlemmar är varmt välkomna. Bara att anmäla sog på kalendariumet.

// peter remneberg
Johan Granfors

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Johan Granfors »

Tack för ett grymt jobbigt pass Ashkan. Det var nog den svettigaste lokalen jag har spinnat i någonsin :oops:

/Johan Granfors
Emil R

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Emil R »

Har noterat att Trimtex (som bl a gör nuvarande teamkläder) har en ny "premium level" utstyrsel. Hade varit fint om alla i sub 7.30 gänget körde med denna. Invändningar?

http://trimtex.se/produktkategori/sykling/
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Janne P »

Emil R wrote:Har noterat att Trimtex (som bl a gör nuvarande teamkläder) har en ny "premium level" utstyrsel. Hade varit fint om alla i sub 7.30 gänget körde med denna. Invändningar?

http://trimtex.se/produktkategori/sykling/


Grundläggande policy för 7.30-gruppen är att vi skall köra i Lygnens klubbdräkt på VR och andra tävlingar.

/Janne P
Målet är vägen dit...
Emil R

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Emil R »

Janne P wrote:
Emil R wrote:Har noterat att Trimtex (som bl a gör nuvarande teamkläder) har en ny "premium level" utstyrsel. Hade varit fint om alla i sub 7.30 gänget körde med denna. Invändningar?

http://trimtex.se/produktkategori/sykling/


Grundläggande policy för 7.30-gruppen är att vi skall köra i Lygnens klubbdräkt på VR och andra tävlingar.

/Janne P


Min tanke var att beställa klubkläder med den nya, fräckare (snabbare?) designen. Inget annat.

Emil
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Claes-Göran Andersson »

Avbokar dagens övning. Sitter 3 timmar + och cyklar framför TV:n och kollar på 5 milen.

Nästa gång blir 15/3. Behöver dessa långa pass inför Mallis resan.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Janne P »

Emil R wrote:
Janne P wrote:
Emil R wrote:Har noterat att Trimtex (som bl a gör nuvarande teamkläder) har en ny "premium level" utstyrsel. Hade varit fint om alla i sub 7.30 gänget körde med denna. Invändningar?

http://trimtex.se/produktkategori/sykling/


Grundläggande policy för 7.30-gruppen är att vi skall köra i Lygnens klubbdräkt på VR och andra tävlingar.

/Janne P


Min tanke var att beställa klubkläder med den nya, fräckare (snabbare?) designen. Inget annat.

Emil


Okej Emil,

Det var en annan femma. Jag trodde du menade att vi skulle ha någon egen 7.30-design, vilket vi tog fram till tidigare satsningar som inte uppskattades i klubben. Därav min reaktion och även argumentet för policyn.

/Janne
Målet är vägen dit...
Wolffram

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Wolffram »

Grymt bra pass idag Kristian. Kramp på slutet - men det är väl så i mars med 3h och mycket tryck i låg kadens.
Tack för all pepp
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Claes-Göran Andersson »

Vill bara påpeka att vi tittat på det mer race betonade sortimentet som ni pratar om ovan. Om ni pratar design = färgval kan vi stänga den diskussionen med en gång det är inte aktuellt eftersom vi bytte för några år sedan.
Race sortimentet är ingen större skillnad från vad vi har, de kläderna är skurna på ett annat sätt därmed lite mer slimmade, sitter som "ålaskinn" på kroppen. En del gillar det andra inte! Vi köper kläder som passar alla kroppsformer representerade i klubben!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by FAbIo2 »

Hej alla!
Kungälv rundan är den 3 Maj och inte den 10 maj som det står i forumet(vi skrev det i oktober förra året)

Är det klokt att cykla rundan direkt efter träningen i Halland( biärre 1 och 2 Maj)???

Vad tycker ni?

Träna hårt SUB 7,5 det är bara 3 månader kvar!!! :mrgreen:

Hälsningar
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by FAbIo2 »

Hej igen,
Vår kara cyklist Italienare Alessandro Bozzato kommer tyvärr inte att kunna cykla Vättern runt :-x på grund att han åker till Italien där han fick ett nytt jobb och stanna där definitivt.

Han vill gärna sälja VR startplats med bytt namn (mellan 26 mars till 18 maj). Om ni känner någon som vill cykla med oss.... priset kan vi diskutera sen.
Plus säljer han väst kustensrunds start plats. Den tyvärr vet jag inte hur han kan får pengar tillbaka eller sälja den :oops: Jag har tyvärr inte så mycket information,
Om ni har några förslag för att hjälpa honom att sälja jag tar gärna dom.

Tråkigt men så är det.
Ha det Gött och ses snart på en riktig cykel faan !

Fabio

Obs. Sista pass på SATS glömde jag en burk med chamoix crème ASSOS (rumpgrej ni vet) Har någon av er tagit den ?
Tar gärna tillbaka den TACK
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by remnis »

Hej
I Söndags körde vi vårt sista vinterpass inomhus. Stort tack till Kristian och SATS Kungsgatan för att vi fått möjlighet att köra våra svettiga 3-timmarspass under hela vintern. Avslutningen i Söndags var stenhård och vi som var där kan vittna om Kristians grymma 300 W intervaller. Tror att vi alla lämnade sista passet med en stor portion självförtroende inför fas 2 träningen. Nu är det hög tid att damma av racerhojarna och börja rulla ut på vägarna. För flertalet väntar träningsläger under påskveckorna och därefer kör vi igång våra SUB träningar. Första gemensamma träningstillfälle blir Söndag 12/4. Därefter planerar vi för att köra varje Söndag fm. Vi kan även köra Lördagspass i samband med klubbens ordinarie pass. Så sätt en bock i högerkolumnen kalendern för nu börjar det roliga.

ha det gott och träna hårt
// peter emneberg
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Glöm inte Bjärelägret!!! Kommer att avbeställa rum efter den 27/3 om vi inte fyller hela kapaciteten. Se till och anmäl er!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by remnis »

Hej
Till alla er i team SUB 7.30 som inte har anmält er till Bjärelägret (gäller boende), - gör det nu för bövelen!
Vi var alla överens om att detta var en obligatorisk aktivitet där alla ska vara med. Många har lagt ner tid och engagemang med att boka logi och göra detta möjligt. Jag kommer bli grymt besviken och grinig om vi inte håller oss till vad vi kommit överens om.
Jag vet att några av er kommer att ha eget boende, vilket är helt okey. Då behöver man inte anmäla sig på kalendariumet.
- Alla ska vara med.
- Ni som ska ha boende, boka er innan 27/3.
- Ni som har eget boende kan väl meddela mig. (Mikael R har redan informerat)

Från det ena till det andra så är det flera som även slirar på sin anmälan till Västkusten Runt.

// peter remneberg
Post Reply