Vätternrundan 2016 sub 9

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Post Reply
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej!

Eftersom klubben beslutat att vi skall uppmuntra grann-klubbarnas lopp och anmäla oss och köra dom ser jag det som bäst inte ha sub-träning den 15:e maj då Kungälvsrundan går. Anledningen är att banan inte lämpar sig så väl för att köra med en stor sammanhållen grupp som subträning tillsammans med andra cyklister. Det är lite för backigt och knixigt för att få flyt och ha en säker cykling. Däremot är det givetvis jättebra träning så kör gärna loppet.

Väl medveten om att många helger är uppbokade så föreslår jag ändå att vi lägger ett sub-pass den 22:a maj istället. Gör vad ni kan för att planera in det!

Gemensamma obligatoriska subträningar, lopp och möten.
3:e april Lindome Viared ToR.
17:e april Lindome Varberg ToR.
30:april-1 maj Bjärelägret.
22:a maj Lindome - Grönkullen- Seglora - Kinna - Gällinge 13,7 mil.
28:e maj Västkusten runt.
4:e juni Orust runt.
17:e Juni Samling Motala för genomgång.

För egen del åker jag till Mallorca imorgon för att få en kickstart på säsongen. Har tyvärr inte kunnat cykla något nämnvärt senaste veckorna på grund av ett krånglande knä men hoppas att vilandet har hjälpt.

Bara 90 dagar till start och 14 dagar till första sub-passet!
/Anders
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej!

Nu drar det ihop sig till årets första sub-pass. Tid och plats hittar ni kalendariet Gå in och anmäl er där bums!

Kl 9:45 skall alla vara klara med cykel och kläder så se i god tid till att allt är i ordning. Vi har då en genomgång på hur vi skall cykla. Antagligen är det lite småkallt så det kan vara idé att ha på sig en jacka eller nåt som man lätt kan ta av innan vi rullar iväg. Prognosen nu är lite mulet, 9 grader och en lätt bris från ost så det verkar bli helt acceptabelt väder.

Fokus den här gången kommer att vara på att kunna samköra på ett effektivt och säkert sätt. Hastighet är alltså sekundärt men det blir inte distanstempo. De flesta är antagligen ganska ovana med att sitta på racern så här års.

Förutsättningarna är att vi stannar om någon punkterar och hjälps åt att fixa det. Däremot väntar vi inte om någon inte klarar att hänga med.

https://connect.garmin.com/modern/course/11041657
/Anders
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

De yttre förhållandena var nog så bra man kan begära så här års med nästan obefintliga vindar när vi startade och 7-8 plusgrader som sedan steg upp mot 10. Tur var väl det (ingen vind alltså) då vi hade flera nya som inte kört belgiskt och knappast ens i grupp. Det kändes också tveksamt till att börja med men med de nya väl utspridda bland mer erfarna lygnare gick det att korrigera allteftersom. Redan efter några mil började det ändå flyta och vi mosade på bra upp mot Viared. Ca 400 höjdmeter senare var vi där med ett snitt på 31 km/tim.

Efter en kort paus körde vi igång igen och nu märktes det att det gick lätt nerför. Tempot drevs upp lite väl mycket så gruppen sprack av. Snabb återsamling så fortsatte vi med mer kontrollerad ansträngning. Nu märktes det också att tröttheten började sätta in. Okoncentration gjorde att det väl ofta blev luckor därför att man antingen glömde meddela byte längst bak eller att någon helt enkelt inte noterade att terrängens lutning ändrades eller att man kanske inte orkade.

Sammantaget var det ändå ett väl genomfört pass. Vi snittade 32,5 km/tim på de 10.8 milen. Med tanke på att det innefattar 780 höjdmeter (enligt min Garmin) så är det väl godkänt. Den allmänna uppfattningen och även min var att det fungerade över förväntan. Tror det syns på ansiktsuttrycken om inte annat :)
DSC_1561.JPG
Det är bra om fler går in och skriver i tråden och fyller på med synpunkter!

Nästa sub-träning ligger i kalendariet och äger rum om 14 dagar. In och anmäl er på direkten! Det är inget att fundera över!

Ni som är nya i klubben. Häng med på klubbens ordinarie träningar!
/Anders
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by peter jonsson »

Jag tyckte också det gick över förväntan trots så många nya. Jag noterade på min mätare att den 7:de milen tog 15 min och att
Snittet på den var 39.5 km/h den sista milen låg på 35,5 km/h lite väl fort kanske.så ni som inte orkade hela rundan häng inte läpp för det utan kom på våra onsdag och lördags träningar så orkar ni hänga med nästa gång.
Vi börjar redan på onsdag med start från Preem i Slottskogen kl 1800 då står lite intervaller och
lagtempo på programmet.

//Peter
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Sköld »

Bra kört!
Ni ser pigga och starka ut på bilden, även om ni står lite ostrukturerat, och inte ens hunnit få av er hjälmar och vattenflaskor. :shock:
Avslutade Mallisdagarna igår med lite härlig körning i sol igen, men kan tyvärr inte vara med om 14 dagar, då jag ska jaga runt 6000 galna italienare i bergen runt Florens,
det kan ju gå hur som helst, men jag lovar att ta i så att jag kan komma i någorlunda form.

Jättekul med fin start på subträningarna!
Ha det gott!Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
StaffanSjö

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by StaffanSjö »

Hej,

Jag har dragits med ett strulande knä. Har testat de senaste veckorna men inser tyvärr efter helgens tur att jag inte kommer att kunna köra Vätternrundan och bidra på något positivt vis.
Därmed har jag en startplats för 05:08 till salu.
Om ni känner någon som är intresserad och kanske också kan ta aktiv del i sub9-gruppen, givet alla randvillkor, så hör av er till mig. Annars lägger jag ut den på tradera om en vecka.

Lycka till med träning och lopp!

Med vänlig hälsning
Staffan
070-4201513
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej alla!

Nu rullar det på och sub-träning nr 2 närmar sig snabbt!

Bara 13 anmälda i nu-läget är alldeles för dåligt [-X Även om senaste sub-träning gick över förväntan så innebar det inte att det gick bra. Vi måste köra mycket mer samspelt för att hålla ihop och orka hela vägen runt Vättern. Vägen dit går genom att träna ihop och att cykla med andra. Att bara vara vältränad vare sig hjälper eller räcker om det hela tiden skapas luckor så som det gjordes senaste gången efter bara 7-8 mils körning. Ta nu och börja med att anmäla er till lördagens pass och se sedan till att ni kan komma. Vänta inte på väderrapporter och form eller lust.

Den här gången kör vi samma bana som på ”prova på” i höstas. Räkna inte med några stopp annat än för att om nödvändigt snacka ihop oss. Se därför till att ha rätt kläder från början så ni kan reglera temperaturen utan att stanna. Vi skall också ha med vätska och energi för hela rundan så vi kan träna på att få i oss det utan att äventyra säkerheten. Banan är 11,8 mil.

https://connect.garmin.com/modern/course/10694160

Kl 9:45 skall alla vara klara med cykel och kläder så se i god tid till att allt är i ordning. Vi har då en ordentlig genomgång och kl 10 rullar vi iväg. Det fungerade kanon senast =D>

Samma som senast att vi stannar om någon punkterar men vi väntar inte om någon inte hänger med.

Om 67 dagar startar vi i Motala!

Väl mött på söndag!
/Anders
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by pewe »

Kommer uppvärmd och klar.
Det här ska bli roligt.
Peter
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by molsson »

Cyklar ned, Startar från Kvibergsrondellen cirka 08:35, Delsjövägen, Skår, Möndalsvägen, Eriksson, Rävekärr osv.
/Magnus
staffans
Posts: 93
Joined: 2013-10-13 12:30
Fornamn: Staffan
Efternamn: Stenfelt

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by staffans »

Jag är kvar i Finland p.g.a jobbet, kan inte vara med på imorgon söndag.
/Staffan
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by olof »

Tjena

Vill önska all en go tur. Själv är jag i Italien.

Ha det gött

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by molsson »

Olof, ska du reka sommarens banor eller bara tjuvträna?
/Magnus
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by rolfi »

Hej,
Jag har en löpt till mig en bristning i låret och en ljumskskada. Som det känns nu är jag inte i form för cykling i morgon.
//Rolfi
Giuseppe

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Giuseppe »

Hej på er alla. Tack för en fin cykeltur runt Härliga Härskogen.
Måste tyvärr avboka rundan med sub 9. 17-04-2016. Pga det började värka i min axel efter rundan
det kändes bra fram till sista backen i Härskogen väl hemma började det att värka än mer.
För de som inte vet krockade jag med en bil i en rondell därför har jag problem med min axel.
Får hoppas att det inte är så allvarligt.

CIAO till alla.
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by pewe »

Giuseppe krya på dig.
Peter
Magnus Johansson
Posts: 210
Joined: 2012-08-18 11:37
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johansson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Magnus Johansson »

Hej på er.
Jag måste ställa in dagens övning, snuvigt och ont i halsen. Det känns som jag får ladda batterierna och komma igen! :cry:
Jag får följa med dottern på badmintontävling istället.

Hoppas ni får en bra tur och att det fungerar bra i leden!

Med vänlig hälsning.
Manus Johansson
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Vi var 19 cyklister som mötte upp idag trots det bistra vädret. Efter en rejäl genomgång gav vi oss iväg. Trots alla förmaningar gick det ändå för hårt i de första backarna och en del drog på sig mjölksyra direkt. Den starka vinden krävde att vi körde tight och sammanhållet, men det gick inget vidare. Det blev luckor och några orkade helt inte med tempot utan fick ge sig tidigt. Efter ett kort stopp blev det bättre och vi lyckades hålla ihop det ganska bra och jobbade oss fram genom regn- och vindbyarna. Vi utnyttjade terrängen bra och hade bra fart utför. Väl ute på gamla E6:an rullade det på bra även om vinden ryckte och slet i oss och tempot drevs upp väl högt när vi tidvis fick medvind. Ytterligare några blev trötta och fick släppa men vi var ändå 12 som höll ihop ner till Varbergsrondellen där vi tog ett stopp och petade i oss lite energi och försökte få liv i fingrar och tår. För egen del klarade jag inte att dricka under en längre sträcka eftersom fingrarna inte ville lyda.

På tillbakavägen roterade vi motsols och det fungerade också bra efter ett tag. Något vidare tempo klarade vi inte att hålla men det är inget att hänga upp sig på med tanke på vädret. Vi körde både tight och effektivt och utnyttjade gruppen till skillnad mot hur det gick de första milen. Ytterligare några fick ge sig men vi var 10 som anlände gemensamt till parkeringen och ingen ångrade att vi körde. 11,5 mil med 31,0 i snitt visade min Garmin. Detaljer hittar ni på nedanstående länk.

https://connect.garmin.com/modern/activity/1129497022

Nu är det ganska exakt två månader till start och det är bara att fortsätta träna och logga mil. Ni som inte cyklat så mycket tidigare och inte i grupp eller med andra måste lägga mer tid på det. Det visar sig ganska snabbt om man inte är van vid det. Se till att komma med på klubbens träningar.

Tack alla som var med idag och kom gärna med egna kommentarer!
DSC_1573.JPG
/Anders
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by peter jonsson »

Starkt jobbat av er det är bara att applådera =D> 31 i snitt med den vinden och regnet är kanon
Själv vände jag straxt innan Frillesås jag hade en gubbe på varje axel idag den ena sa kom igen du grejar det och den andre sa
släpp du känner ju hur benen värker. Ingen svår gissning vem som vann.

//Peter J
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Sköld »

Riktigt bra jobbat i det sketvädret!
Tog mig själv igenom Granfondo Firenze, det var ett behagligt klimat , men en utmanande bana om man säger så...
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Säljes startplats till Göteborgs Girot 7/5

Post by rolfi »

Hej,
Är du sugen på en startplats till Göteborgs Girot 7/5-16. Jag säljer min startplats för 500kr.
Du kan nå mig på 0706-27 74 92.
//Rolfi
Post Reply