Vätternrundan 2016 sub 9

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej alla!

Den 14:e maj är sista dag för ordinarie pris 775 kr på Västkusten Runt. Efter det höjs priset till 875 kr. Detta var ett av de två lopp som ingår i de gemensamma sub-träningarna innan Vätternrundan. Av 38 som sagt sig vara vilja vara med så är det i dagsläget bara 23 som anmält sig. Det är alldeles för dåligt. Dessutom är det fyra som inte varit med någon gång vare sig på sub-träningar eller klubbträningar. Jag vill gärna ha besked hur ni tänker. Ni vet själva vilka ni är. Det som vi sa vid uppstarten och som också står i forumet är att har man inte varit med på sub-träningarna så är man inte heller med i rotationen utan får åka med i svansen. Inga undantag förutom Björgvin Vikingsson som är Lygnens venners representant på Island och fått särskild dispens.

Tiden rinner iväg fort och det är inte så många fler chanser att få träna ihop..Ni som varit med har säkert märkt att det behövs. Det blir heller inte nödvändigtvis lättare om vi är många, snarare ställer det högre kvar på att vi kan köra bra ihop.

Skriv också in den 22 maj i er kalender om ni inte gjort samt anmäl er även till Orust Runt när ni ändå är igång

Seså, gå in och anmäl er och fortsätt träna på!

/Anders
/Anders
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej alla!

Den 22 maj har vi åter sub9-träning. För egen del har jag fått förhinder då min yngste son skall konfirmeras den dagen så jag kan inte vara med. Detta är dock inget som helst problem eftersom Peter Wenander tar hand om och leder det passet. Han återkommer med närmare detaljer längre fram men klart är att samlingsplats och tidpunkt är enligt kalendarium.

/Anders
/Anders
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by pewe »

Hej på er,
Sub 9 träning 22/5.
Mr Anders the Captain har denna dagen ledigt pga konfirmation.
Men vi kör ändå, Anders har för tillfället lämnat kaptensbindeln till mig.
Vi samlas I Lindome kl 08.45 för genomgång och rullar iväg 09,00 pip.
Vi är många duktiga cyklister, låt oss nu på allvar försätta med att slipa denna diamant.
Denna gång höjer vi farten lite och lägger mycket focus på samarbete och kommunikation.
Med detta får vi även in säkerheten i det hela.
(Förra sub träningen 17/4 hade vi ett snitt på 31,0 km/h 11,5 mil, med mycket vind)
Målet är att vi ska ha ett snitt på 33 km/h.
Vi börjar med att rulla igång och få upp värmen fram till Inseros .
Vid Inseros ökar vi farten och startar tiden.
Efter 80 km (Hajom) tar vi ett pinke stopp på 2 min.
Nu har vi drygt 50 km kvar till Lindome.
Anmäl er nu i formuläret så tidigt som möjligt.
Ju fler vi är desto mer likt blir det när vi kör runt ”pölen” den 18 juni.
Som bonus på detta träningstillfälle så kommer vi att köra en ny bana, se länken nedan.
https://connect.garmin.com/modern/course/12138366
Välkomna
Peter
GoranB
Posts: 27
Joined: 2015-10-14 08:00
Fornamn: Göran
Efternamn: Bergström

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by GoranB »

Kan tyvärr inte delta. Det blir löpning hela helgen och huset fullt av folk.
Västkusten nästa!
//Göran
Erikborje
Posts: 49
Joined: 2014-10-20 13:23
Fornamn: Erik
Efternamn: Börjesson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Erikborje »

Hoppas kunna komma ! Om jag fått fixat mina däck ! Ligger i gatukontorets händer nu och man vet ju hur lång tid kommunens arbete kan ta :(
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by olof »

Hej

Jag kommer inte på denna träning, skall springa varvet.

Mvh

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by pewe »

Ja men Olof det är ju dagen innan :-D
Peter Söderman

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Peter Söderman »

Jag kör inte Vättern men kanske jag kan hänga på i svansen så ni får lite svansträning också? :-D
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by pewe »

Söndag kl 0845 Lindome.
Peter
jesyl

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by jesyl »

Hej! Går det bra att komma och provträna med er på söndag? Och kanske även ansluta till er grupp på VR?
/Jessica
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

jesyl wrote:Hej! Går det bra att komma och provträna med er på söndag? Och kanske även ansluta till er grupp på VR?
/Jessica
Hej!

Inga problem att vara med och träna. Vill man vara med i rotationen under VR så står det tidigare i tråden vad som gäller men kortfattat är att man skall vara medlem i klubben, köra i klubbtröja samt ha varit med på några sub-träningar. Utöver denna sub-träning så är det Västkusten Runt och Orust Runt kvar.
/Anders
jesyl

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by jesyl »

andale wrote:
jesyl wrote:Hej! Går det bra att komma och provträna med er på söndag? Och kanske även ansluta till er grupp på VR?
/Jessica
Hej!

Inga problem att vara med och träna. Vill man vara med i rotationen under VR så står det tidigare i tråden vad som gäller men kortfattat är att man skall vara medlem i klubben, köra i klubbtröja samt ha varit med på några sub-träningar. Utöver denna sub-träning så är det Västkusten Runt och Orust Runt kvar.
Eftersom jag redan har en start med sub7:30 gänget är medlemskap, kläder och flaggvaktning på granfondo redan avbockat. Men pga knäskada på sportlovet har jag varit tvungen att invänta resultat av rehab och ändra målsättning efter det. Och om jag inte tar helt fel körde vi i samma klunga på Kungälvsrundan :-).
Västkusten runt flaggvaktar jag igen och Orust krockar med student i Uppsala. Jag dyker upp på söndag så får vi se framöver.
/Jessica
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Mikeryd »

Jessica,

Om knät känns bättre ska du inte testa och köra ett pass med 7:30 gruppen i alla fall. Du har ju en hel månad på dig.

Mikael R
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

jesyl wrote:
andale wrote:
jesyl wrote:Hej! Går det bra att komma och provträna med er på söndag? Och kanske även ansluta till er grupp på VR?
/Jessica
Hej!

Inga problem att vara med och träna. Vill man vara med i rotationen under VR så står det tidigare i tråden vad som gäller men kortfattat är att man skall vara medlem i klubben, köra i klubbtröja samt ha varit med på några sub-träningar. Utöver denna sub-träning så är det Västkusten Runt och Orust Runt kvar.
Eftersom jag redan har en start med sub7:30 gänget är medlemskap, kläder och flaggvaktning på granfondo redan avbockat. Men pga knäskada på sportlovet har jag varit tvungen att invänta resultat av rehab och ändra målsättning efter det. Och om jag inte tar helt fel körde vi i samma klunga på Kungälvsrundan :-).
Västkusten runt flaggvaktar jag igen och Orust krockar med student i Uppsala. Jag dyker upp på söndag så får vi se framöver.
/Jessica
Du är välkommen i sub9!
/Anders
Peter Söderman

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Peter Söderman »

Tack för en bra träningsrunda. Plötsligt efter drygt 11 mil tog det dock stopp i benen. Gick ned 1,5 kg under turen (brukar inte gå ned alls om jag dricker bra). Så kanske jag skulle druckit mer. Men ffa träna mer. Blev en mysfika m Duncan dock i fjärrås å de va inte fel det heller. Min mätare visad 30,5 i snitt från start. Vad fick ni som körde hela vägen?

Svansen. :oo:
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by molsson »

Tack för ett fint pass Peter. Vi får lägga fler banor i dessa vackra trakter. Förstod jag det rätt var det ett rullsnitt på 33 km/h och på den banan får vi väl vara nöjda?

Nu blir det snabbpass på onsdag med Mikael R och sedan Västkusten runt.

/Magnus
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by T.F »

Ja,33 hade vi i rullsnitt,bra kört ni glada hoj Venner,kurvig o fin,precis som det skall vara,var banan med lite upp o lite ner oxå,variation skadar inte även om vi fick en punka ett kedjebrott o en pyttevurpa på vägen,så alla bör vara nöjda med gott jobb idag,många verkar vara riktigt starka och går på sparlåga då o då så det finns buffertkrafter,det behövs på 30 mil sen,må väl efter väl förrättat verv(varv)nu!
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by pewe »

Tacka alla glada Venner för en fin runda idag.

För att summera det hela så gick allt väl och ett steg bättre än förra gången.
(en punka, kjedjebrott samt ett stillastående fall)

Det vi alla behöver träna på är att vara tydliga i kommunikationen när vi ska släppa in ytterledet i fronten.
Samt när jag kommer upp bak i ledet, ropa klart och tydligt "SIST KALLE"!

Jobbar vi vidare på detta kommer vi alla att spara mycket kraft under kommande lopp och träningar.

Det vore trevligt om så många som möjligt hänger med på kommande gemensamma träningar.

Bästa träningen är dock att köra lite lopp så som Västkusten runt och Orust runt.

Tack än en gång att ni ville hänga med på denna fina runda.

Önskar alla en bra vecka.

stef kapten Peter
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Mikael Virtanen »

Den rundan över Seglora verkar kanon. Den kan vi väl lägga in i den ordinarie menyn, tycker jag.
Mikael
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej Sub9-venner

På lördag är det dags för Västkusten Runt. Vi startar 7:02 så det gäller att vara uppe med tuppen och på plats i tid. Glöm inte att hämta ut nummerlappar innan! Var och när hittar ni här http://www.vastkustenrunt.se/information/

Det går också bra att efteranmäla sig.

I stort sett har vi en egen starttid för Lygnare. Det är några från 7:30 också som startar samtidigt men de har inte detta som ett sub-träningspass men får givetvis hänga med oss om så önskas. Tanken med detta lopp för sub9 är att fortsätta trimma ihop oss. Jämn körning med god fart är målsätttningen. 20-mila banan har visat sig vara 21,7 mil så vi kan inte räkna med att köra den under 6 timmar. Snarare så siktar vi på ca 33 km/tim i snitt.

Följande gäller för detta lopp:
Se till att ha rätt kläder från början. Vi stannar inte om någon har för lite eller för mycket på sig såvida vi inte råkar ut för något helt oväntat väderomslag.
Ha med dryck och energi som är lättåtkomligt.
Vi stannar och hjälps åt om någon får punktering.
Målsättning att köra med två stopp, första kortstoppet på ett par minuter efter ca 6 mil och nästa i depån i höjd med Uddevalla där vi fyller flaskor och stoppar i oss energi.
Känner man att man har svårt att orka är det bättre att lägga sig i kön och hämta krafter och göra detta innan det är försent.

Se till att cykeln är i ordning i god tid innan start. Kolla däckstryck, bromsar och växlar. Se till att kedjan är smörjd.

Nu är det dags att ta på klubbkläderna. Då blir vi både snabbare, starkare och snyggare!

Som vi sagt tidigare, det måste se bra ut så kompressionsstrumpor är förbjudet. Vi får inte se ut som vilsekomna orienterare!

Vädret ser ut att bli perfekt så vi ser fram emot en fin dag i sadeln!
/Anders
Post Reply