VR 2016 SUB 7:30

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Mikeryd »

Tack för din sammanfattning Peter och för att du håller i hop gänget.

Jag håller i stort sett med dina kommentarer men skulle vilja göra ett par tillägg med en delvis annan vinkling.

Det viktigaste bristen i dag var nog att vi var såpass få som 14 ordinarie deltagare. Vi var väl 12 som i lite spridda skurar rullade in i Lindome efter dagens pass. Är vi så få får vi ju bra intensitet i vår träning på dessa pass, men för att samköras ordentligt bör vi nog ha ett par pass när alla (eller nästan alla) är med. Effekten av att vara en större grupp är ju förutom den viktiga samträningen, också att det blir lättare att hålla Vätternfart. För en del av oss är det lite för tufft att hålla +40 med bara 12 personer, vilan blir för kort.

Konceptet att köra i Vätternfart tror jag är bra för att få en känsla för vad som kommer krävas, men jag hade hellre sett en lite större differens mellan den "lugna" körningen och Vätternfartsdelen. Kanske är det bättre att satsa på 35 i snittfart under den lugna delen så att vi får möjlighet att fokusera på samträningen. I dag hade många av oss full sjå med att hänga med redan från början så det gavs ingen riktig möjlighet till att finslipa samarbetet. Jag är inte säker på att det primära med dessa söndagsträningar är att använda det som intensitetsträning utan jag anser det viktigaste är att samköra oss som grupp. Sedan har vi alla ett enskilt ansvar med träningar och tävlingar under veckans/periodens övriga dagar som ger en sådan form att vi klarar vårt jobb den 18 juni.

För egen del vet jag precis vad jag behöver göra: Cykla mer i högt tempo!

Mikael R.
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

SUB 7:30 SUB passet 17/4 är INSTÄLLT!
Pga av dåligt väder och de risker detta har med sig ställer vi in morgondagens SUB pass.
De som ändå vill ge sig ut på en runda kan kommunicera här på tråden för samkörning.

// peter remneberg
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Mikeryd »

Jag kommer cykla i morgon. Prognosen hos SMHI visar ca 3 mm regn mellan Kl 9-12. Inte tillräckligt mycket för att avstå, tycker jag. Beroende på hur många som dyker upp, kanske det är idé att ta en annan bana för att slippa värsta kantvinden.

Mikael
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Jag kör också och satsar på att vara i Lindome kl 9 för att se vilka som dyker upp. Röstar för att köra syd-nord ändå eftersom regnet verkar mer ihärdigt inåt landet. Startar i Eriksberg strax efter 8 och rullar neröver.
Last edited by Hans T on 2016-04-16 17:18, edited 1 time in total.
cyclingmary

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by cyclingmary »

Jag siktar också på att komma, samma tid och plats. Med regnjacka:)
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Mikeryd »

Tufft att cykla ned Hans! Om du mot förmodan hellre åker bil så har jag en plats. Hör av dig i så fall.
Mikael
User avatar
jote
Posts: 136
Joined: 2009-04-25 15:25
Fornamn: håkan
Efternamn: ternow
Location: göteborg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by jote »

Det ser ut att bli 4-6 grader, starka vindar neråt Varberg och en del regn. Jag är rätt tveksam, kommer bara om jag vaknar på rätt sida i morgon bitti...
/Håkan
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by olof »

God morgon Håkan

Ser att du närmar dig den goa skaran av solskenscyklister. Snart vågar du komma ut ur garderoben, har sedan en längre tid visat detta öppet.

En annan solskenscyklist

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Johan Granfors

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Johan Granfors »

Bra kört i regnet. Jag dög inte ens till pålägg idag fastän jag var både kokt och rökt före Gällinge.

Bara att bryta ihop och komma igen

/Johan Granfors
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Dagens spontanrunda Lindome - Varberg tor med sub730 (10 pers) blev en riktigt tuff historia. Väldigt få tillfällen till vila, dels för att vi var en liten skara, dels för att vädret minst sagt var "Göteborgskt". Det märks att det finns ett behov av att hitta lugnet i klungan. Som ofta vid denna tidpunkt av förberedelse går det snabba ledet lite för snabbt vilket blir ännu lättare hänt när det är extra jobbigt att ligga i täten och kantvinden plågade i fallande led. De flesta av oss blir också "avslöjade" att det finns jobb kvar att göra för att hitta rätta sub730 formen. Snittbelastningen idag blev dock ungefär det vi kan förvänta oss under VR om vädret är OK (periodvis låg den högt, precis som det kommer vara runt sjön), farten är det ingen mening att titta på pga blåsten, kylan och att vi var få. Blåst måste vi dock tåla så för egen del är det nu definitivt dags att delvis minska på distans till förmån för fart. Jag var mer än betänkligt krokig större delen av återresan från Varberg. Nu jädrar ska här plågas med mer intervaller och snabbdistans. Lägret Valborgshelgen blir roligt och välbehövligt.
Summering: Bra insats idag! Deppa inte om det kändes uselt, det betyder bara att vi fortsätter ännu mer motiverade med det som alla i gruppen gillar, att träna hårt.
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by rolfi »

Hej,
Är du sugen på en startplats på Göteborgs Girot 7/5-16. Jag säljer min startplats för 500kr.
Du kan nå mig på 0706-27 74 92.
//Rolfi
chlarsson

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by chlarsson »

Hej,

Jag måste tyvärr meddela att det inte blir någon VR för mig i år. Familjen ska ut på långresa direkt när skolan slutar. Flaggade tidigt för Peter att min start var vädligt osäker i år.

Ska ändå försöka hänga med på sub-träningarna under våren. Har haft en halvkass träningvår så det blir nog mest att ligga på rulle för mig ;-)

Till sist: har också en plats att sälja. FInns den nån intern kö för överlåtelse inom LVG?

Om inte kan man kränga av subgruppsplatser på samma sätt som ordinarie platser?

/Christer
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Saxat från Janne P:s utskick per e-post idag:
Ny sub 730 träning nu på söndag 8/5 med start kl 9 från Lindome. Planen är Lindome-Varberg t.o.r i 37-38 tempo. Upplägget är preliminärt just nu men vi lägger troligen in en 20-30 minuters-intervall i VR-fart före och efter rondellen Varberg. Dock med den strikta begränsningen att inte öka till 50+ i sned medvind, vilket sliter för mycket. Fokus på passet är att inte splittra gruppen, öva växlingar och kommunikation, även i VR-fart under intervallerna.
//Hans
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Janne P »

Har vi tur håller väderprognosen och vi får sommarväder på söndag, sol, runt 17 grader och lätt sjöbris. Hade vi kört österut skulle vi antagligen fått 20 grader och nästan ingen vind... Inga långa ben eller armvärmare, alltså.
/Janne P
Målet är vägen dit...
niclas_y
Posts: 149
Joined: 2008-03-30 15:33

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by niclas_y »

Är gräsänkling hela helgen så jag får hålla tillgodo med tidiga och lite kortare pass.
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej
Äntligen ett SUB 7:30 träningspass i strålande sol och sommarvärme.
Vi var 16 personer som startade från Lindome för köra dagens pass ner till Varberg ToR.
Målsättningen idag var att hålla ihop klungan hela sträckan på 110 km och hålla ett snitt på 39 km/h.
Fokus på teknik och att åka så energisnålt som det bara går.
Lite stökigt inledningsvis men flytet kommer strax efter Kungsbacka. Bra tryck i den något motiga vinden ner till Varberg med ett snitt på dryga 39 km/h. När vi vänder upp får vi lite gynsammare vind och hastigheten ökar. Här ska alla ha en stor eloge. Alla höll sig på mattan och vi körde jämt och fint utan att dra upp farten mer än nödvändigt. Slutresultatet är strålande. Hela klungan håller ihop hela vägen med en snitthastighet på dryga 40 km/h. Grymt bra cyklat allesammans.
Nästa Söndag kör vi igen.

// peter
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by FAbIo2 »

Barnfri och anmält till Orust och Västkustenrunt Gött!
Lycka till för dem som kör Kungälv nu i helgen.
Jag tycker om den lopp men tyvärr livet vill att jag tränar på ett annat sätt.
Hälsningar
Fabio
Ricofa

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Ricofa »

Jag har några platser i ett boende i Motala på Gnejsvägen som ligger ca 2km från starten, huset har alla bekvämligheter. Det finns 4 platser över. hör av er om du/ni vill ha en plats. Kostnad 300:- per natt

skicka förfrågan till mig på [email protected]
Ricofa

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Ricofa »

Kommer vara i Vänersborg denna helg och köra GP samt Linje, kommer därför inte kunna köra med er på Söndag 22/5
cyclingmary

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by cyclingmary »

Jag kör också GP och linjelopp i Vänersborg i helgen så uteblir från söndagskörning tillsammans. Hur blir det nästa söndag, vi stackars HCK:are som behöver vara funktionärer kommer vara grymt sugna på en söndagstur så hoppas det blir något fast alla ni övriga kommer att köra VästkustenRuntloppet:)
Post Reply