VR 2016 SUB 7:30

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30.

Post by Hans T »

Visar sig att även mitt liv tränger sig på cyklingen. Får bli FM-pass ute för mig istället för Peters och Mikkos inomhustrimning.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Mikeryd »

Om det blir så här på Vättern kommer jag inte ta den första förningen.... http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/108886 :-D

Mikael
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by olof »

Fasen, det är ju pinsamt. Dem måste gå ner i bocken och sedan är det bara att borra.
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Sköld »

Vad hände? Känns som en ganska dålig teknik att stå och hålla upp sin karbonhoj som en drake i luften... :-o
Nej, ner o borra!
På öarna kör vi stålhojar när det piper i så där \:D/ \:D/
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Hans T »

Hej sub 730 gänget!
Lite skakig väderprognos för stunden inför den kommande helgen men min plan är att cykla Lars-Inges runda med start i Kungsbacka på lördag om inte vädergudarna helt löper amok. Jag startar och slutar på Norra Älvstranden vilket ger bra med mil efter lite omvägar och framförallt timmar i sadeln. Häng gärna på några stycken, det blir roligare då. Jag fixar inte 5h på trainer men i friska luften går det bra även om dubbdäcken gör sitt bästa för att mörda farten. Tre h Mikko-Remnis på söndag så är volymsträningen klar och benen i behov av restaurering på måndagen.
/Hans
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Maru »

Mikeryd wrote:Om det blir så här på Vättern kommer jag inte ta den första förningen.... http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/108886 :-D

Mikael

Det lönar sig att vara tung i röven med en lätt cykel... :-D \:D/
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej!
Grymt starkt jobbat alla ni som var med på dagens 3h Full Speed Ahead pass.
Vi kommer att köra nästa pass redan nu på söndag den 28/2.
Detta pga att vi inte kan köra helgen därefter pga av annan aktivitet på SATS.
Vill ni hänga på så anmäl er på kalendariet.

// peter remneberg
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by olof »

God morgon.

Vill tacka Peter och Mikko för allt fint arbetet dem gjort under höst/vinter/vår med dessa kanonpass. Dem har lagt ned både tid, planering, varit ledare och fixat fram ett mkt billigt pris för delatagandet.


Tack så mycket

Olof


Häng på! (säger jag som backar nu på söndag, frun drar iväg mig på släktkalas)
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej
Tiden går fort och vinterträningen övergår snart till den efterlängtade vårträningen. Vi kommer att köra ytterligare ett 3-timmars inomhuspass nästa Söndag (13/3) och vem vet, kanske vi kan trycka in ännu ett pass innan utomhussäsongen drar igång. För några av oss bär det iväg till Mallis under påskveckorna och hux flux så är det April och vårvärmen kommer även till Svedala. Vi kommer att köra våra SUB pass på Söndagar med start kl 09.00. Första passet är planerat till den 10/4 och därefter kör vi så det ryker. Tanken är att köra alla helger så vida vädret inte sätter stopp. Som ni vet så är anmälan till Orust Runt öppen och det är lika bra att skicka in er anmälan nu. Målet är att slå banrekordet, inget annat!!!
Glöm inte heller att anmäla er till Bjärelägret och som funktionär till Gran Fondo.

Ha det gott och träna hårt
// peter remneberg
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hallihallå!!

Nu på Söndag 20/3 blir det säsongsavslutning avseende inomhusträningen.
Efter att ha gnetat på flitigt hela vintern är vi nu bättre tränade än någonsin.
Därför ska vi på Söndag höja ribban ordentligt och bjuda oss själva på ett sjuhelvetes mördarpass.
Inga trösklar och fettförbrännings nivåer här inte, utan fullt öppna spjäll från start till mål.
Mjölksyran ska stå oss upp över öronen och det kommer bli så där härligt jobbigt som bara en sann cyklist kan uppskatta.
Häng på om ni har lust!! (och ork)
Anmäl er på kalendariet
Här ska de bli åka av.....

ha det gott och träna hårt
// peter remneberg
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by olof »

Tjena,

Se till att anmäla er till denna härliga föreställning.
Måste själv tyvärr backa denna söndag, släktkalas sätter käppar I hjulet.

Vill passa på och tacka Peter och Mikko för denna fina insats och många goa söndar, ni har lagt ned mycket tid på detta och peppat oss andra i sadeln.

Tack så mycket för denna gång.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Janne P »

Även jag vill tacka Mikko och Peter för allt jobb med subspinningen. En gedigen insats av ideellt arbete.

Jag cyklar ute i morgon.

Kör hårt,
Janne P
Målet är vägen dit...
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hallihallå!
Sista inomhuspasset avklarat. Vi blev väl nästan 20 personer idag och det måste man ju ända säga är okey med tanke på det fina vädret.
Passet blev precis så hårt som utlovats o sablar vad trött jag blev, fanns inte mer att hämta. Personligen har dessa Söndagskörningar gett mig en bra bas att ta med mig in i vårträningen. Känns riktigt bra. Vill tacka alla som varit med och kört.
Ett stort tack till Mikko som fixat så att vi fick en bra deal med SATS samt för att han kört skiten ur oss vecka efter vecka.
Mikko har även ordnat så att vi kan komma till och köra ett inomhuspass om vädret är urkass och vår helgträning inte låter sig genomföras utomhus.
Grymt bra tycker jag.

Ser fram emot första SUB-passet utomhus som ju blir den 10/4 kl 09.00 med utgång från Lindome. Återkommer med mer om detta.
Bra om ni passar på att kör någon Lördagsrunda eller går ihop några stycken och kör ihop så ni får in lite klungkörningskänsla i kroppen innan SUB passet.

ha det gott och träna hårt
//peter remneberg
jesyl

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by jesyl »

Hallå gänget!
Måste tyvärr meddela (och inse själv) att jag inte kommer kunna köra VR med er i år. Kanske inte kommer kunna köra VR överhuvudtaget.
Skadade knät på sportlovet och har inte kunnat träna mer än rehab sedan dess.
Skulle varit så kul att köra med er.

Träna på ni andra och kör så det ryker! :twisted:
Vi ses på vägarna så fort jag får tillåtelse att cykla ute!
/Jessica
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Ajajaj
Det där var inte kul att läsa. Attans otur Jessica!!
Hoppas du repar dig snabbt och kommer upp på hojen igen.

// peter
Ricofa

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Ricofa »

jesyl wrote:Hallå gänget!
Måste tyvärr meddela (och inse själv) att jag inte kommer kunna köra VR med er i år. Kanske inte kommer kunna köra VR överhuvudtaget.
Skadade knät på sportlovet och har inte kunnat träna mer än rehab sedan dess.
Skulle varit så kul att köra med er.

Träna på ni andra och kör så det ryker! :twisted:
Vi ses på vägarna så fort jag får tillåtelse att cykla ute!
/Jessica

Krya på dig Ylva, vi ses snart ute på vägarna :)
Ricofa

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Ricofa »

Får tyvärr hoppa av Orustrunt, kommer befinna mig i Stockholm den helgen för tävlingar
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Hej
På Söndag kör vi igång med säsongens första utomhuspass.
Vi samlas i Lindome på parkeringen kl 08:45 ombytta och klara (se vägbeskrivning i aktivitetsanmälan via kalendariet).
Vi kommer att ha en gedigen genomgång innan vi rullar iväg ca kl 09:00.
Banan blir Lindome-Varberg ToR, en sträcka på 110 km.
Vi kommer att köra sträcka utan planerade stopp.
Vi stannar enbart för att korrigera eventuella problem som uppstår.
Självklart stannar vi om någon får punka.
Tanken är (om vädret är ok) att köra sträckan med en snittfart på ca 37-38 km/h. Dock kommer vi öka snittfarten till 40-41 km/h under ca två mil åt vardera hållet.
Det blir med andra ord ganska hård körning så det gäller att man förbereder sig väl.
Alla cyklar skall vara tipp-topp.

Vi ses på Söndag!

//peter
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by Magnus Lindh »

Lycka till idag! Ska bli spännande att höra hur formen var på gänget.
Har lagt SUB på hyllan men det är kul att följa er färd mot 7:30!
Magnus Lindh
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: VR 2016 SUB 7:30

Post by remnis »

Halloj
Äntligen så är vi igång med utomhusträningen. Det är med blandade intryck man står på Lindomes parkering kl 08:45. Å ena sidan så känns det som om vi skulle varit igång med utomhusträningen för flera veckor sedan. Å andra sidan är det bara 2 grader varmt och frosten ligger kvar på gräsmattorna. Det är kallt!!!
Vi var, om jag räknade rätt, totalt 16 personer som kom till start inklusive ett par inbjudna gästcyklister.
Det blev 110 km med ett rullsnitt på 39,3 km/h. Det är riktigt bra med tanke på att det var första passet.
Planen var att avverka de första 30 km på ca 37-38 km/h vilket vi också gjorde (drygt 37 km/h). I den här farten flyter det på bra. Visst är det lite ryckigt och brett mellan leden emellanåt men det kommer vi trimma in. Bra kommunikation både vid främre och bakre växlingarna.
Efter 30 km ökar vi tempot för att under 20 km hålla ett snitt på dryga 40 km/h. Genast blir det mycket svårare att hålla ihop klungan. Fartskillnaden mellan leden ökar. Det fallande ledet släpper av för mycket vilket bla beror på att alla inte riktigt behärskar tempot. Vi lyckas ändå hålla ihop klungan bra ner till varberg där vi släpper av något igen och vänder upp tillbaka mot Lindome. Efter 60 km ökar vi återigen farten enligt plan. Dock har vi nu något mer medvind vilket gör att farten ökar mer än vad många klarar av. Efter att vi kört i 50 km/h ett tag slits klungan sönder. Det blir till att göra ett stopp, samla ihop gänget och starta om. Det blir dock en fortsatt hård körning för många och den roterande klunga blir mindre och mindre vilket sliter ännu mer på dem som fortfarande är med och snurrar.

Självklart finns det hur många åsikter som helst om hur passet genomförts.
Det är en svårt balansgång att hålla ihop hela klungan och samtidigt utveckla vår förmåga att cykla fort. Det är en enorm skillnad på att hålla ett snitt på 38 km/h och 41 km/h.
Viktigast är att var och en tar med sig sina lärdomar från dagen till nästa pass.
Själv måste jag träna mer för att klara den fart som krävs för SUB 7:30.

Grundplanen är att vi kör igen nästa Söndag.
Återkommer...
Post Reply