VR 2017 Sub 8.15

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Sköld »

Hej !
Kunde tyvärr inte vara med igår , har läst presentationen , jättebra!
Känns väldigt kul med så många nya och gamla Venner i sub 8:15-gänget.
Jag har av flera skäl inte Facebook, jag vet att det är praktiskt när det gäller sådana här saker ,
så jag kanske kommer att skaffa det , men sannolikt inte.
Glöm bara inte att vi måste kommunicera allt som är viktigt för alla i gruppen i Forumet, så att vi inte missar något.
Ha det gott!
/Bengt
Last edited by Sköld on 2016-10-26 13:37, edited 1 time in total.
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Erikborje
Posts: 49
Joined: 2014-10-20 13:23
Fornamn: Erik
Efternamn: Börjesson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Erikborje »

Whatsapp är ju också ett bra sätt vid mindre frågor men de blir lätt mycket onödigt som detta tex ;)
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Claes-Göran Andersson »

Bengt

Helt rätt forumet skall användas för dessa dialoger och diskussioner. Ger alla i föreningen möjlighet att följa med i olika aktiviteter som pågår i klubben. Facebook och andra sociala medier kan man använda för privata ändamål inte för föreningen.

Det här är en gammal diskussion som funnits i klubben senaste 5 - 6 åren och det är ganska självklart för min del att man använder forumet som är lätt att använda. Delar med sig av träning och andra tips för alla medlemmar.

Har precis nyligen startat upp ett Facebook konto men använder det väldigt selektivt. Tillhör egentligen "våga vägra Facebook gruppen" det är ju kräkvarning på hur det mediet används av olika personer!! :-=

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by AndPap »

WATTBIKE på STC med Jim Berg
Ok, kära vänner!
Jag tar lite ansvar för allas träning här och nu ;)
Jag har pratat med Jim Berg (elitcyklist, föreläsare, tränare osv osv) och han har erbjudit sig att ha 2 gratispass för vår grupp på STC Backaplan, det grymmaste cykelgymmet i Göteborg!

Föreslagna tider och datum:
Måndag 7/11 + 14/11 kl 19.30 (alternativt 17-18, men jag tror folk jobbar då)
Torsdag 3/11 + 10/11 kl 20.30 (alternativt 17-18)

Det finns 20 platser och vi kör de dagarna flest kan vara med.

Pass1: FTP-test (functional threshold power) där alla får sitt individuella värde. Detta värde ligger sedan till grund för intervallträning med wattmätare.
Pass2: Ett WattBike-pass där vi använder vårt FTP för att nå maximal träningseffekt.

Har man inte testat WattCykel så rekommenderar jag er varmt att göra detta. Det finns inga genvägar, cykeln synkar med pulsbandet du tar med dig hemifrån, med din smartphone och sedan kan du sitta hemma och njuta av kurvor hela kvällen (synkar såklart med Strava om du vill). Allt blir svart på vitt.
Jag vet inte hur många som har träffat Jim, men ingen kan få mig att ta ut mig som han!

Kombinationen Jim och WattBike fick mig att köra Vättern på 8:53 i en grupp på 4-7 pers med bara 3 månaders träning...

SPD- eller Look-klips eller gympaskor i korgar.

Maila mig de tider ni kan så bokar jag med Jim. Mail [email protected].

PS mailat denna info till alla utom Magnus Orrebrant. Min mail gillar inte hans/din...
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Sköld »

Hej Andreas !
Jättekul initiativ!
Jag kan måndagen o torsdagen , de sena tiderna.
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Borat »

Missade mötet.
Vad kom ni fram till?
//Martin
Thomas612
Posts: 6
Joined: 2016-03-16 22:17
Fornamn: Thomas
Efternamn: Karlsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Thomas612 »

Nu är jag också anmäld :)

//Thomas
Superdea
Posts: 19
Joined: 2016-10-24 22:16
Fornamn: Andreas
Efternamn: Eriksson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Superdea »

Anmäld, betald och förväntansfull...
Giuseppe

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Giuseppe »

Hej Anders
Ja är nyfiken att testa min Ftp så jag nappar på erbjudandet både Måndag o Torsdag, tiderna passar mig vilket som.
hur vet jag att jag har en plats ?
Last edited by Giuseppe on 2016-10-27 20:59, edited 1 time in total.
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mikebike »

FÖRTYDLIGANDE;
Med anledning av uppkommen diskussion!

Team Sub 8:15 gruppen har INTE någon officiell Facebooksida,!

Detta är INTE vad vi förmedlade på mötet i tisdags när frågan kom upp!
Det här är ett helt privat initiativ.

Vi gav följande väldigt tydliga information enligt klubbens riktlinjer;

"Grundläggande Policy"

1. Ställer upp som funktionär på klubbens arrangemang.
2. Är passledare eller hjälpryttare på några klubbpass/år.
3. Är synlig och deltar med jämna mellanrum på klubbens ordinarie träningar.
4. Cyklar i Lygnens klubbdräkt på VR och andra tävlingar.
5. All kommunikation skall ske på klubbens hemsida
6. Delta på gemensamma SUB träningar/träningsläger och lopp.
7. Betalt medlemsavgift.

Om vi på något sätt uppfattades som otydliga ber vi om ursäkt,

Med detta vill ha sagt följande;
Vi kommunicerar alla(!) våra aktiviteter och sammankallningar etc här på forumet och ingen annanstans!
Initiativförmåga och idérikedom är mycket uppskattat, så är det absolut.
Inte minst denna STC/Jim Berg-aktivitet.

Men alla(!) idéer skall dessutom alltid först kommuniceras med Team Sub 8.15:s ledning,
dvs undertecknad, Stefan Troede eller Magnus Börjesson.
Om vi finner att någon aktivitet är lämplig och passande syftet och målet för gruppen som helhet så kommunicerar
någon av oss detta i denna tråd!

Vi hindrar samtidigt inte någon från att lägga upp en annan egen specifik tråd avseende någon privat aktivitet
här på forumet,
Så om Du skall ut och träna en kväll eller helg, och vill ha sällskap så skriver vi INTE här utan vi skapar en egen
tråd för syftet. Eller om Du så önskar så skriver Ni på FB eller WhatsApp eller Sms eller vad Ni vill.
Men inte här,
Detta är alltså den kanal där vi kommunicerar alla våra officiella kommande aktiviteter.

Ledningen i Team Sub 8.15
Mikael, Stefan och Magnus
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Stefan Troede »

Hej alla SUB 8.15 medlemmar

På mötet i tisdags hade vi uppe frågan om vi kunde få till en gemensam aktivitet i höst/vinter för att stärka samanhållningen i gruppen.
Gärna med lite träningsinslag följt av t ex en öl efteråt.

Andreas har nu lyckats fixat Watt-träning med Jim Berg, se info i tråden ovan. Jättebra om så många som möjligt kan vara med.
Maila Andreas eller skriv på detta forum om ni kan vara med och vilka dagar som passar bäst. Sen kommer Andreas att sammanställa svaren i slutet av denna vecka och bestämma dagar.

Träna på!
Stefan Troede (träningsansvarig för SUB 8.15)
Superdea
Posts: 19
Joined: 2016-10-24 22:16
Fornamn: Andreas
Efternamn: Eriksson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Superdea »

Jag är gärna med på stc-passen, oavsett dag.
Christian Johansson
Posts: 2
Joined: 2016-05-23 20:46
Fornamn: Christian
Efternamn: Johansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Christian Johansson »

Tyvärr bortrest med jobbet tom 9/11 så jag kan ingen av föreslagna STC datum.

Christian
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by thoost60 »

Angående watt aktiviteten kan jag vid båda tillfällerna.
/Thomas Ö
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Patrik.Rucinski »

Stefan Troede wrote:Hej alla SUB 8.15 medlemmar

På mötet i tisdags hade vi uppe frågan om vi kunde få till en gemensam aktivitet i höst/vinter för att stärka samanhållningen i gruppen.
Gärna med lite träningsinslag följt av t ex en öl efteråt.

Andreas har nu lyckats fixat Watt-träning med Jim Berg, se info i tråden ovan. Jättebra om så många som möjligt kan vara med.
Maila Andreas eller skriv på detta forum om ni kan vara med och vilka dagar som passar bäst. Sen kommer Andreas att sammanställa svaren i slutet av denna vecka och bestämma dagar.

Träna på!
Stefan Troede (träningsansvarig för SUB 8.15)
Anmäler intresse för dessa pass.

/Patrik
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mikebike »

Kommer med på denna aktivitet om det blir på måndagagskväll oavsett tid!
mikebike
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mikebike »

Då var anmälningstiden för vår Sub 8.15 grupp ute,!
Hur många blev vi till slut?

Hela 37(!) man faktiskt! Häftigt....
Av dessa 40 platser vi hade till förfogande så utnyttjade vi alltså alla utom 3!

Presenterar här nedan den slutgiltiga listan med våra förväntansfulla och träningsintresserade medlemmar.

Thomas Österström
Mikael Pettersson
Bengt Sköld
Göran Bergström
Giuseppe de Feola
Mats Håkansson
Johan Gustafsson
Martin Blohm
Peder Blohm Hobik
Erik Börjesson
Stefan Troede
Mikael Jansson
Magnus Börjesson
Magnus Orrebrant
Sebastian Linke
Thomas Backman
Christian Johansson
Martin Fagerberg
Klas Utbult
Eysteinn Helgason
Steinthor Oskarsson
Patrik Rucinski
Karl Ahlberg
Daniel Ögren
Sanjin Perezic
Carlo Pirazzi
Emil Benjaminsson
Andreas Papagiannis
Rickard Olivecrona
Andreas Ericsson
Thomas Forsberg
Sveinn Finnsson
Magnus Johanesson
Gunnar Markinhuhta
Rolf Taipale
Thomas Karlsson
Hans Dahlén

Som vi framhöll på vårt uppstartsmöte i tisdags så rekommenderar vi varmt alla er här ovan att så snart som möjligt ansluta till klubbens lördagsträningar framöver, detta för att få in en rutin och känsla för att köra i grupp rent allmänt.

Vi skulle gärna vilja se att så många som möjligt av gruppens medlemmar sluter upp särskilt på lördag 12/11!
Vi samtliga ledare planerar att vara där för att ge lite extra coachning och tips och hjälp ifråga om gruppcyklandets
ädla konst.
Notera att det är klubbens första sk "Vinterpass" med start i Landvetter Centrum. Kl 10.00!
Titta på Kalendariet på hemsidan och anmäl er där.
Fundera också på val av cykel, Cross eller dylikt, men kom ihåg att vi använder skärmar på Vinterpassen med sk kompislapp.
Välkomna
mikebike
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Hans T »

Hej på er Sub 815!
Mycket roligt att höra av Mikael, Magnus och Stefan att ni blir ett stort gäng som siktar gemensamt mot VR 2017. Inspirerande entusiasm ses också i forumet och här gäller det att den tas tillvara på ett bra vis och att så många som möjligt i klubben kan dras med i den och dra nytta av idéer och uppslag. Precis som poängterats av flera vill vi från styrelsens sida inte att det ska pågå för mycket aktivitet via slutna forum eller liknande, vi är en ideell förening som är beroende av att så många som möjligt hjälps åt att skapa roliga händelser eller träningspass som kommer alla tillgodo, vare sig man siktar på sub 715, sub 815 eller sub ingenting utan vill träffas och ha jobbigt trevligt på cykeln ändå.
Några enkla saker:
1. Kommunicera via forumet, inspirerera och stimulera hela klubben, precis som Mikael, Magnus och Stefan anger.
2. Kom till så många klubbträningar som möjligt under vintern, dvs lördagspassen. Anmäl gärna intresse att leda pass till oss i styrelsen. När vi är många behövs fler fartgrupper = Fler ledare.
3. Om det anordnas roliga extrapass under vintern, liknande det som beskrivs i er tråd, se till att bjuda in hela klubben på det vis Peter Remneberg och Mikko Pietilä fixade med i fjol via sub 730. Det har nu blivit ett uppskattat pass på SATS Torslanda till lågt pris per svettdroppe som upprepas denna vinter.
4. Kör era pass där ni ska trimma klungan framåt våren på andra dagar än klubbens planerade träningar, men kom på de passen också! Lygnens Venner är mer än bara Vättern Runt och när ni är i sub 815 form är det ju trist om ni inte använder styrkan i fler lopp under nästa säsong = formen måste vässas vidare när sub 815 gått i mål.
5. Åk gärna Lygnartåget till Motala. Klubbens stora succé, där en rad personer dragit och drar stora lass som bildar basen till att vi har en stabil ekonomi år efter år.
6. Ställ upp som funktionär när vi så småningom arrangerar vår egen tävling Gran Fondo i Kungsbacka vilket 2017 kommer att ske i september pga trängsel i almanackan under maj-juni.

Detta är nog egentligen självklarheter. Fortsätt som ni börjat och lita på era rutinerade ledare (finns cykelkunnande i trion som många av oss skulle vilja ha). De kommer uppskatta att flera verkar vilja hjälpa till och dela ansvaret. Håll er på hjulen och träna hårt!

Hans Törnblom
Ordförande
matshakansson
Posts: 25
Joined: 2015-10-26 01:35
Fornamn: Mats
Efternamn: Håkansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by matshakansson »

Jag provar gärna wattbike på STC! Jag kan alla tillfällen.
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by rolivecr »

Hej,
Svarade på mejlet som gick ut angående Spinning/FTP-test med Jim Berg men svarar nu även här i tråden.
Jag kan alla dessa tider:
Måndag 7/11 + 14/11 kl 19.30 (alternativt 17-18)
Torsdag 3/11 + 10/11 kl 20.30 (alternativt 17-18)
Har inte hört något så är lite osäker vad som gäller och bokats.

Försökte även boka in på något annat spinningpass med Lygnen men alla passen verkar redan vara fullbokade.
Om det blir något återbud så är jag intresserad.

Jag har lite svårt med just lördagar - har Vasaloppsträning i en grupp som tränar ihop.

Vill gärna hitta några pass under vintern med delar av sub 8:15 gruppen. Om någon har tips så hör gärna av Er.

Hälsningar
Richard
Post Reply