VR 2017 Sub 8.15

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Claes-Göran Andersson »

När det gäller tåget kan ni dra ett mail till [email protected] och tala om att ni sub 8.15 och vill bo ihop. Magnus Olsson gör sammansättning av boende och ser alltid till att man bor efter starttid i vagnarna. Då blir det så lite störande spring och snack som möjligt.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Ser att ingen svarat på frågan om kläder på Vättern ovan!
Har man ett riktigt Lygnarställ som syns på Bjärefotot till vänster så kan ingen tvinga någon medlem att investera i kläder för att åka i en Sub-grupp. Det är vår officiella klubbdräkt!

Mina åsikter om klubbställ och hur jag ser på Sub 7 inför årsmötet!

När detta med nytt ställ kom upp i höstas var detta med att medlemmar ”tvingas” köpa ett nytt ställ ett av många frågetecken från min sida, drog ett långt mail till styret med mina åsikter. Vi måste vårda det vi har som klubb och inte hålla på och byta kläder för ofta vilket vi gjort för mycket redan i klubbens historia. Det drabbar ekonomin för medlemmar och vi är många redan som har både 3 eller 4 ställ i garderoben.
Föregående byten har handlat om att komma bort från den kycklinggula dressen och vi var många som ville ändra och ha mer svart inslag. Det tog några år. Vår nuvarande klubbdräkt är en av de snyggaste jag sett de senaste åren oavsett klubb.

Det snackas om att följa mode, vilket mode? Jag är långt över medelsnittet när det gäller mode, snygga kläder och skor etc. i vardagslivet. Vill jag ha snygga cykelkläder så köper jag Castelli, Assos, Rapha eller något annat fräckt på marknaden, som för övrigt byter design som jag byter skjorta. Att följa ett cykelmode i en klubb är en omöjlighet det har ingenting med klubbkläder att göra överhuvudtaget.

Sub-dressen är snygg och min kritik är inte personlig mot någon, men att kalla den klubbdräkt är ett hån mot klubben. Ingen kommer att se vilken klubb det är som cyklar på vägarna. Alla Lygnar attribut är borttagna förutom vårt lilla märke på bröstet. Det står inte Lygnens Venner på varken byxa eller tröja vad jag kan se på de små bilderna.

Alla klubbar från proffslagen till rena motionärsklubbar är stolta över sin klubb och sitt namn, följaktligen står det tydligt på både byxa och tröja. Om någon kan ta fram ett exempel på en klubb och ett klubbställ som inte har klubbnamnet synligt på kläderna blir jag väldigt överraskad. Det är ett av de bästa sätten att göra reklam för klubben och visa upp att vi finns.
Ni som är Lygnare och med i vår kärnverksamhet med onsdags och lördags träningar etc. vet vilken klubbdräkt ni skall köpa.

Att detta görs behöver man inte vara raketforskare för att förstå. Senaste 3–4 åren har det bara blivit värre och värre i den snabba Sub-gruppen i vår klubb. Ett gäng ensamcyklister som varje år letar efter en grupp att cykla med utan någon som helst klubbkänsla. Merparten försvinner efter Vättern och nya kommer till nästa år. Självklart ointresserade av att köpa en klubbdräkt med klubbnamn, nästa år cyklar ju merparten någon annanstans.
Deras problem är att de gamla lösa grupperingarna som Mas gänget och andra som lockade cyklister från hela Sverige har försvunnit, lagt ner eller blivit uteslutna från Vättern. Många cykelklubbar är inte intresserade av Sub tanken och har man grupperingar sker det inom klubbens regler med kläder och engagemang.

Jag behöver knappast utveckla detta det är bara och se på våra träningar, klubbtävlingar, sociala event, andra tävlingar, passlederi, träningsläger, Lygnartåget, deltagande på årsmöte etc. Vi ser inte röken av detta gäng förutom några få undantag och ni vet vilka ni är.
Inte ens på Peters Sub 7.15 träning är man med! 40 personer och vi som sitter där är sub-8.15 och andra Lygnare från kärntruppen. Jag vet jag har varit på alla söndagsträningar fram till 29/1, återigen det finns några undantag men av 40 personer är det inte ens 10 i 7.15 gänget som deltager i sin egen träning med sina ledare.

Vad skall vi göra? Diskutera på årsmötet.

Vi måste tillbaka till en ordning där klubben sitter i högsäte och allt fokus är på vår träning och att attrahera motionscyklister genom att skapa ett socialt sammanhang med klubbkänsla där vi ställer upp för varandra och är med i klubbens olika arrangemang.
Om vi inte gör något kommer klubben att var borta om några år när vi som är kärntruppen i klubben avvecklar oss. Vi är ca. 50 cyklister som är med från och till hela tiden och 25 av dessa är med på det mesta i klubben och ca. 10 personer arbetar rejält aktivt i klubben med träningar, passledare, sociala event, KM, Gran Fondo, Lygnartåget, läger verksamhet, hemsida, forum, styrelse etc.

Jag vet att jag inte är ensam om dessa åsikter och vi är flera i den inre kretsen som pratar ofta om den negativa utveckling klubben haft senaste åren.
Uppmanar alla som har en känsla för klubben att engagera sig mer och framförallt gör er stämma hörd.


Jag kommer att ta upp detta på årsmötet vi behöver verkligen diskutera med högt i tak vilken väg vi skall ta som klubb framåt. Nuvarande utveckling leder bara åt ett håll och det är nedåt.

Vi startade klubben slutet av 2005 för att samla ihop ensamcyklister och börja cykla i grupp under trevliga motionsformer och över tiden bygga ett kamratskap och göra cykeläventyr tillsammans varje vecka på året och inte bara fokusering på personliga tider på Vättern. Vi har 52 veckor på ett år låt oss utveckla detta i sann klubbanda!


Några idéer: Som kräver fler ledare i klubben.

Att skapa Sub 10 och 11 grupper med engagerade ledare för att skapa en bredare bas och bygga klubben. Krav på deltagare Sub 10 att klara snitt 29-30, Sub 11 snitt 27-28. Göra reklam för detta på olika medier.

Att starta en damgrupp Sub-12 med något tidsmål ”snitt26 – 28” med erfarna ledare. Göra reklam..

Att starta seniorgrupp 50+ snittfart 26-28. Göra reklam…

Träning med ovanstående grupper någon vardagskväll eller två. I övrigt är man med på lördagsträning. Ingen speciell Sub träning, alla pass skall vara inriktade på gruppcykling.

Att se över våra träningsdagar och träningar. Gruppsammansättning och fartmål.

Att övertiden med en bredare bas bygga upp ledarstaben för passen.

Att skapa fler sociala event utanför cykelträningen.

Att skapa fler resor för cykelträning.

Att cykla och anordna resor till andra lopp i norden och Europa.

Att anordna träning på grus med MTB och Cross.

Slutligen skall vi som klubb ha en grupp cyklister som är fullständigt ointresserade av klubben som s.k. medlemmar? Tål att diskuteras……


Ni behöver inte svara på detta inlägg kom till årsmötet så tar vi en diskussion där!

//CG

"He is able who thinks he is able!"
matshakansson
Posts: 25
Joined: 2015-10-26 01:35
Fornamn: Mats
Efternamn: Håkansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by matshakansson »

Lygnartåget bokat, smidigt och trevligt sätt att ta sig till Motala och rekommenderas!

Bjärelägret är även det bokat. Hoppas på lika bra väder som i fjol :-D

Jag väntar med att anmäla mig till Västkusten runt och Bolmen runt tills det kommer info om vilken startgrupp vi ska välja. När tror vi att vi vet det?

Jag tycker de nya kläderna är mycket snygga och var och provade dem i onsdags och har nu beställt. Har läst Eriks och Claes-Görans inlägg och kan väl förstå båda två. Jag tycker också att det är rätt mycket pengar men
tänker man på hur mycket de kommer användas lindrar det något. Och tycker det vore kul om alla ser mer eller mindre likadana ut på Vätternrundan, vilket också kommer hjälpa folk förstå att vi hänger ihop och att man inte
ska blanda sig in i vår rotation.

Vet någon när vinterpassen övergår till "sommarpass"?

Med vänlig hälsning, Mats Håkansson
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Sköld »

Bokat och klart vad gäller Bjärelägret här med,
vad gäller kläderna är det bra om vi är så enhetliga som möjligt när vi kör ,
det ger 10 W extra både i skallen och i benen.
Snygga och snabba som vi är :-D
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by AndPap »

Imorgon, måndag, blir det "syraleks"-12:or på WattBike. De tre 12:orna är olika, men det de har gemensamt är att vi kör perioder där vi samlar på oss mjölksyra och sedan återhämtar vi oss på 90% av FTP, för att sedan köra på igen. Vi siktar på att snitta straks över vårt FTP på var 12:a.

Detta pass svider gott!!!

Det finns gott om lediga cyklar. Har du inte varit med tidigare kan du ta en "provvecka" och så är det SPD- eller Look-pedaler som gäller. Garmin eller smartphone med WattBike-app är också bra!

Ses imorgon, måndag, på STC Backaplan kl 19:30.
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by AndPap »

Dålig kommunikation från min sida.
Det blev sagt, men säkert inte uppfattat av alla. Eftersom det var årsmöte igår var träningen på STC inställd.

Jag var i nattjobbsdimman och glömde maila tydligt besked. Ledsen om det ställde till det för någon!

Nästa vecka kör vi igen. Jag är i Norge men Stefan eller Daniel kör passet.
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by rolivecr »

Hej,
Jag planerar komma nu på måndag till STC.
Körde själv lugnt pass på STC i måndags efter helgens Vasalopp. Det passade bra för mig med ett kortare och lugnare pass.
Har ett skidlopp i Norge kvar till helgen som kommer men därefter planerar jag cykling som långpass på helgerna och hoppas på fint vårväder.
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by AndPap »

Imorgon, måndag, håller jag i passet på STC.
Lutar åt Steady State @FTP i 40 min...

Precis så jobbigt som det låter!
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Sköld »

Hej alla SU-8:15 cyklister !

Dags att börja titta fram ur gryten! :-D

Jag har förstått att det varit lite diskussion angående vilka dagar vi ska köra "SUB-träningarna" , på lördagar i anslutning till de ordinarie passen , som det ligger i planeringen
sedan tidigare, eller på söndagar , för att inte störa de vanliga klubbträningarna.
Det finns fördelar med båda varianterna, är dock , åtminstone för min del , i princip omöjligt att hinna köra både lördag och söndag på helgerna.
Inget problem , bara vi bestämmer vad som gäller.
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by AndPap »

För min del har jag redan anpassat mitt liv efter de träningsdatum som Stefan har mailat. Jag kan såklart inte alla, men många.
Är det inte lättast om vi bara håller oss till de datumen? Kan bli besvärligt om 37 personer skall ha åsikter...
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Stefan Troede »

Hej alla 8.15 SUBs

Vi håller oss till vår tidigare planering. Diskussionen var om man kunde köra separata SUB-pass på lördagar som inkräktar på Lygnens ordinarie pass. I vårt fall så vill vi förtydliga att vi kör ihop med den ordinarie träningen, dvs vi håller samma distansfart, fikar på samma ställe efter träningen mm. Blir vi många kommer vi dock att behöva bilda en egen klunga, av säkerhetsskäl. Att vi har med dessa lördagar (8:e april, 22:e april och 10:e juni) i vår 8.15 planering är för att vi behöver träffas och träna körning i grupp (speciellt de som tidigare inte varit med o kört i grupp med klubben). Många av oss hinner bara med ett pass per helg o då tycker vi att det är trevligare om vi då kör vissa pass ihop med klubbens ordinarie pass. Om vi bara skulle ha tränat själva på söndagar så är risken stor att det inte skulle bli så många på lördagspassen. Dock är de pass vi har inplanerat på söndagar rena SUB-pass dvs vi kör i VR fart (37 km/h) utan stopp.

Vänta nu inte tills den 8:e april att ta ut cykeln. Nu börjar vägarna bli torra o fina och det funkar med lite kraftigare däck på racern (ligger fortfarande kvar en del grus o flis). Nästa lördag har både SMHI o YR lovat stor sol och många härliga plusgrader!

Träna på så syns vi!

Stefan
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Sköld »

Toppen, det är klokt , och dessutom kul om det kommer många på klubbträningarna.
Har ju gått fint att köra ute hela vintern i år , med t ex cross, och lite dubbar på däcken några gånger.
Vi syns!
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
daniel.ogren

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by daniel.ogren »

På måndag kommer varken jag, Andreas eller Stefan köra passet på STC. Jag kan meddela så att personalen kan köra igång nåt på skärmen. Och till det kör ni då valfritt pass. Finns ju ett gäng i Wattbike-appen. Musik går att koppla in med, bara att ta tag i nån personal. Några frågor?
Thomas612
Posts: 6
Joined: 2016-03-16 22:17
Fornamn: Thomas
Efternamn: Karlsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Thomas612 »

Hallå alla glada, är det spikat vilka tävlingar vi ska köra under våren? Vad jag minns så låg det ett inlägg med ett preliminärt tävlingsschema men inget som var fast. Hade varit bra å veta vilka tävlingar man ska anmäla sig till och i vilka startgrupper vi ska köra

Mvh Thomas
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Stefan Troede »

Hej alla 8.15 SUBs

Nu på lördag plockar vi ut racern och kör Lygnens ordinarie pass "Fjärås Bräcka" Såg att det redan är 16 anmälda varav de flesta kommer att köra VR med 8.15
Vi kommer att köra 2-par och Belgisk kedja men framförallt träffas och snacka ihop oss inför utmaningen som ligger drygt två månader bort. Det är inte meningen att vi skall försöka rycka o hänga av varandra för att visa vem som har tränat mest i vinter, utan det är 82 km distanspass som gäller. Vi kör med övriga Lygnare och fikar på Belparc efteråt.

Vet att många plågat livet ur sig i svettiga spinningsalar, kört långa o hårda utecyklingspass på leriga grusvägar, tuffa MTB stigar eller slitit med skidor på fötterna. Jag är säker på att vi nu har ett grymt vältränat gäng efter vintersäsongen. Nu kommer det roliga och nu är det bara att träna på och få många sköna utemil i benen samt att träna ihop oss så att vi åker så säkert, snålt och tekniskt riktigt som möjligt, innan vi ställer oss på startlinjen i Motala.

Nästa vecka sticker många till Mallis för att få några extra mil i benen. Ni som inte gör det, försök få till några långa sköna pass på hemmaplan under påsken. Maila runt och hör om ni inte kan träffas och köra även när Lygnen inte har organiserad träning.

Vi ses på lördag!!
Mikael i Stefan (Magnus är tyvärr bortrest)
KalleH
Posts: 133
Joined: 2009-04-29 11:21
Fornamn: Kalle
Efternamn: Hammarström

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by KalleH »

Hej,

Om någon är intresserad av de nya kläderna fast inte har beställt har jag byxa och tröja i storlek L. Det visade sig att dessa kläder är mycket små i storlekarna och att man nog behöver gå upp en storlek om man är normalbyggd. Helt oanvända med lappar från Trimtex kvar på säljes för 10 % under nypris.

MVH
Kalle Hammarström
0705-871317
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Sköld »

Har kläderna kommit?
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Superdea
Posts: 19
Joined: 2016-10-24 22:16
Fornamn: Andreas
Efternamn: Eriksson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Superdea »

KalleH wrote:Hej,

Om någon är intresserad av de nya kläderna fast inte har beställt har jag byxa och tröja i storlek L. Det visade sig att dessa kläder är mycket små i storlekarna och att man nog behöver gå upp en storlek om man är normalbyggd. Helt oanvända med lappar från Trimtex kvar på säljes för 10 % under nypris.

MVH
Kalle Hammarström
0705-871317
Hur lång är du? Är det aeromodellen?
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Sköld »

Hej !
Måste gå in o jobba jour i morgon då en kollega fått förhinder.
Skitsegt , men ha en fin tur!
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
mlpe
Posts: 7
Joined: 2015-06-22 20:30
Fornamn: Mikael
Efternamn: Pettersson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mlpe »

Hej,
är förkyld hade hoppats att det skulle gett sig till idag, men så blev det inte. Får hoppa dagens tur. :-( och komma igen vid nästa tillfälle. Ha en go tur.
mvh
Mikael
Post Reply