VR 2017 Sub 8.15

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Patrik.Rucinski »

Stefan Troede wrote:Patrick, vi kör på söndag, från Lindome
Mvh Stefan
Hej,

Okej, tack.

Mvh Patrik
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by AndPap »

Lördag 3/6 är det klubbträning eller Orus Runt. Vad gör vi?
http://idrottonline.se/SvanesundsGIF-Cy ... t/Inbjudan
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by JohanG »

Jag och Sebastian tänkte kolla vädret på fredag och bestämma om vi kör Orust eller ej. Jag är dock ganska säker på att det är ett gäng Lygnare som är anmälda redan, och det är en svår bana att träna belgisk kedja på oavsett...
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Mikeryd »

Vi är ett 20-tal Lygnare anmälda i vår egen startgrupp Kl 11.03.

Välkomna för lite fartträning!
Erikborje
Posts: 49
Joined: 2014-10-20 13:23
Fornamn: Erik
Efternamn: Börjesson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Erikborje »

Hej har precis bokat en stuga till mig och Martin Blohm från 5/6-6/6 och har två platser över om någon behöver plats.
Låter det intresseant så ring mig på 0704772489 !

Mvh Erik Börjesson
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by JohanG »

Patrik.Rucinski wrote:Boende i High Chaparral:
1.Patrik
2 Emil
3. Johan G
4. Sebastian

Har bokat och betalt boende så nu har vi det på det torra
Hej Patrik och Emil!
Om ni vill åka med mig och Sebastian till high chaparral så ring Sebastian senast imorgon söndag ...
+46735736703 (Sebastian)
+46703654073 ( Johan)

Vi åker ca kl 17. :-)
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Borat »

Kommer inte att delta på sub träningen på söndagen får inte tiden att räcka till.
Kör hårt, syns på Bolmen Runt.
//Martin
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mikebike »

Hej gubbar och killar!
Imorgon är det enligt planen Sub 8.15 träning med start kl 09.00 ifrån Lindome centrum.
Sikta på att vara där ca 5-10 min innan så att vi kan ha lite genomgång och sedan komma iväg på utsatt tid.
Mvh
mikebike
Emil
Posts: 19
Joined: 2016-10-19 21:46
Fornamn: Emil
Efternamn: Benjaminsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Emil »

Först får jag gratulera våran SUB 7:15 för rekordet på orustrunt! Grymt kört! Själv rulla jag med Preem/addisongänget med en bra känsla. Kanon att de är bokat och klart
Pengar får du på Bolmenrunt. Tack för erbjudandet angående körning men jag tar
mig dit själv. Tror även jag hoppar söndagskörningen och laddar för Bolmen. Ses Emil
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Stefan Troede »

Johan G, Sebastian L o jag testade på lite 40+ snitt-tempo och gjorde vad vi kunde för att hängda på 7.15 runt Orust.
Nu gäller Lindome- Varberg tor imorgon söndag. Enligt SMHI ser det ut som om vi slipper regn!!
Tänk på att denna helg (inkl nationaldagen på tisdag) skall vara den tuffaste träningsmässigt på hela året. Sen kan ni ta det lite lugnare fram till den 17:e. Lugnare distanspass eller korta intensiva intervallpass för att inte kroppen skall lata till sig...
Toppformen kommer sen garanterat lagom till VR!

Vi ses i morgon

Stefan
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Patrik.Rucinski »

JohanG wrote:
Patrik.Rucinski wrote:Boende i High Chaparral:
1.Patrik
2 Emil
3. Johan G
4. Sebastian

Har bokat och betalt boende så nu har vi det på det torra
Hej Patrik och Emil!
Om ni vill åka med mig och Sebastian till high chaparral så ring Sebastian senast imorgon söndag ...
+46735736703 (Sebastian)
+46703654073 ( Johan)

Vi åker ca kl 17. :-)
Kanon. Har smsat er båda. :-) Åker gärna med.

Mvh Patrik
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Patrik.Rucinski »

Hallå Allesammans,

Bra tränat idag. Datan från cykeln säger att hastigheten var högre idag till en lägre watt och ansträngning (puls) än förra gången vilket ändå tyder på att vi cyklade bättre denna gång. Spinnakern (vindjackan) var på och medelwatten var 236 w och norm. 263 w jämfört med avg.244 w och norm. 275 w förra gången. Hastigheten idag var snitt på 39,1 km/h jämfört med snitt på 37,9 km/h förra gången. Kanske blåste det lite mer förra gången men jag tycker ändå att det var klart idag att man spara mycket energi på att köra jämnare och dessutom så var hastigheten högre idag. :-)

Ses på Bolmen,

Patrik
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Stefan Troede »

Hej
Håller helt med Patrick, grymt bra kört idag av alla! Jämt o fort, precis som man skall köra!
Själv överskattade jag mina energidepåer idag. Trodde jag skulle kunna köra, först 3,5 mil själv i stressat tempo o sen ett SUB pass på 11 mil ner till Varberg, på bara en grötfrukost o sportdryck i två flaskor. Körde slut helt på energi, men räddades av en energibar av Martin, när det var några mil kvar, Tack!! Tror nog också att gårdagen totaltömning av kroppen på Orust runt bidrog. Men det visar hur oerhört viktigt det är att komma väl förberedd och sen fylla på med så mycket energi som det går, speciellt när det går i hastigheter upp emot 40 km/h
Fyllde på med två stora kanelsnäckor, två korv med bröd, en stor caffelatte o 1,5 liter Cola, på Statoil i Kungsbacka innan jag klämde de sista milen hem till Stråvalla, i regnet. Fick ihop nästan 18 mil idag, väldigt nöjd med det.

Missat tyvärr Bolmen pga jobb, men lycka till nu alla o kör nu skiten av alla smålänningar!

Vi ses till helgen / Stefan
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by rolivecr »

Kul att läsa att ni kört så bra och är så starka!
Själv har jag just kommit hem från Stockholm maraton som gick bra.

Räknade lite och med farten ni hade, 39,1 km/h med 236 Watt och då ligger ni på samma effekt i förhållande till fart som Lars-Inge skrev om med 219 Watt för 7:55 på Vätternrundan. Dessutom bättre (lägre) NP i förhållande till medel. Lovande och över min förmåga.
Jag försökte räkna ut vad man skulle behöva för under 8:15 och kom fram till minst 200 Watt, troligen 205 Watt i medeleffekt.

Jag körde Vätternrundan 2016 på 9 timmar med 172 Watt i medeleffekt.
Jag har analyserat mina lopp (incl Västkusten runt nyligen med 196 watt i medel som jag blev trött av) och kommit fram till att jag orkar hålla högst 190 Watt i snitt (och högst NP 1,14 * medel = 215) på Vätternrundan.
Det räcker till 8:30 men räcker inte till 8:15 och dessutom har jag lite problem med att tejpa bakhjulet i rondeller och utförsbackar så jag behöver marginal för att kompensera min teknikbrist.
Jag kan inte komma på Bolmen runt 6 juni. Nästa helg 10 juni kör jag Halvvättern.
Jag tror jag behöver ställa in mig på att 8:15 blir övermäktigt för mig eftersom jag inte har någon marginal med orken och inte klarar att ligga tätt ihop i kurvor och utförsbackar etc. Jag fixade inte att hänga med snabbgruppen på Västkusten runt, blev avhängd i rondellerna i början.

Hälsningar
Richard
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Patrik.Rucinski »

rolivecr wrote:Kul att läsa att ni kört så bra och är så starka!
Själv har jag just kommit hem från Stockholm maraton som gick bra.

Räknade lite och med farten ni hade, 39,1 km/h med 236 Watt och då ligger ni på samma effekt i förhållande till fart som Lars-Inge skrev om med 219 Watt för 7:55 på Vätternrundan. Dessutom bättre (lägre) NP i förhållande till medel. Lovande och över min förmåga.
Jag försökte räkna ut vad man skulle behöva för under 8:15 och kom fram till minst 200 Watt, troligen 205 Watt i medeleffekt.

Jag körde Vätternrundan 2016 på 9 timmar med 172 Watt i medeleffekt.
Jag har analyserat mina lopp (incl Västkusten runt nyligen med 196 watt i medel som jag blev trött av) och kommit fram till att jag orkar hålla högst 190 Watt i snitt (och högst NP 1,14 * medel = 215) på Vätternrundan.
Det räcker till 8:30 men räcker inte till 8:15 och dessutom har jag lite problem med att tejpa bakhjulet i rondeller och utförsbackar så jag behöver marginal för att kompensera min teknikbrist.
Jag kan inte komma på Bolmen runt 6 juni. Nästa helg 10 juni kör jag Halvvättern.
Jag tror jag behöver ställa in mig på att 8:15 blir övermäktigt för mig eftersom jag inte har någon marginal med orken och inte klarar att ligga tätt ihop i kurvor och utförsbackar etc. Jag fixade inte att hänga med snabbgruppen på Västkusten runt, blev avhängd i rondellerna i början.

Hälsningar
Richard
Sedan så är ju jag ganska stor också och hade träningshjul och fladdrande vindjacka men Magnus som var mer tävlingslik på träningen och mindre hade 200 i medelwatt igår. Bra tid på maran!! Bra jobbat :-)

Mvh Patrik
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mikebike »

Hej alla gubbar,
Som sagt så hade vi en otroligt fin körning i Söndags på vårt Sub 8.15 pass!

Otroligt jämnt och energisparande, där alla var lyhörda för gruppens bästa.
Trots lite regn och dugg då och då så var detta en av mina bästa Subträningar ever.
Inte det snabbaste men ett av dom mest energisparande passen jag varit med på,
trots detta åstadkommer vi ett snitt på hela 39.3/39.4(!) och då med endast halva gruppen. (17 man)

Hur gick det här ihop.?
Vi lyckades med det vi skall göra på Vättern!
Köra jämt och diciplinerat och vi anpassade farten på ett föredömligt sätt vid motlut och de småbackar
som fanns på sträckan, samtidigt utnyttjade vi fullt ut möjligheterna att köra fortare i vissa partier.

Vad vill vi säga med detta!

Målsättningen att köra Vättern på Sub/under 8.15 står fast,
vi skall inte spränga några nya tidsvallar, även om det gick fort igår,.
Dock behöver vi hålla en något högre snittfart än vad vi tänkt tidigare för att inte hamna mitt i broöppningen i Karlsborg,
Det har vi sedan gott av i slutet då vi rentav kan slå av lite.....

Så känn Er inte oroliga för att vi skall blåsa iväg hur som helst, vi kommer att hålla hårt på vår målsättning med Sub 8.15!

mikebike
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Patrik.Rucinski »

Bra kört alla idag!

Det var en lite trixig banan ändå i början med lite backar och vind från olika håll. Detta medförde en ganska hög variabilitet i körningen i vinden och med backarna även fast vi höll igen någorlunda. När vi kör på platten brukar det vara jämnare men vi gjorde jobbet bra ändå tycker jag. :-) Dem två punkteringarna vi fick tog ungefär 8 minuter/styck från stopp tills vi var på rull igen om jag räknat rätt. Schysst att vi stannar och hjälps åt, tack Martin för hjälpen! ;-) #-o :-) Data från idag för mig:

Rullsnitt: 38.1 km/h
Distans 156 km
Medelwatt: 225 watt
Normaliserad watt: 247 watt
Variabilitets index: 1.20
Snittpuls: 141 bpm (Max 191).

Det nya tempostället kändes väldigt snabbt. :-)

Bra jobbat, det var kul. :-)
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Borat »

Tackar alla för bra körning på Bolmen idag, ett särskilt tack till Guissepe som gjorde det möjligt.

Cykelbyxorna hänger på tork här nu, skall ta med dom till Göteborg på lördag.

//Martin
Superdea
Posts: 19
Joined: 2016-10-24 22:16
Fornamn: Andreas
Efternamn: Eriksson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Superdea »

Finns det möjligtvis nån som hoppat av gruppen (eller 7.15) som inte behöver sin aerotröja? Det blev ju ingen beställning i senaste shopen. Har iofs den vanliga klubbtröjan..
GoranB
Posts: 27
Joined: 2015-10-14 08:00
Fornamn: Göran
Efternamn: Bergström

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by GoranB »

Jag har en large som är för liten för mig. Endast provad - kan det vara något?
//göran
Post Reply