VR 2017 Sub 8.15

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Post Reply
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Sköld »

"hare Watt nåt..." som han sa cyklisten..
Missade ju tyvärr detta försök till kollektivt självmord, och man måste väl göra testen för att kunna
fortsätta wattträningen enligt denna modellen?
Låter ju vansinnigt (och) kul , kommer det fler tillfällen?
Jag börjar redan nu julbanta snabbt så hoppas jag att kilona försvinner snabbare än watten ,
då borde jag ju kunna minska träningsdosen, och ändå komma i form.
Hänger gärna på !
//Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Eddy »

Hej!

Spännande variant av träningsmodell. Watt i kvadrat....

Skoj att få ett riktmärke på prestationen och en mätbarmodell att förbättra sig emot.

Tyvärr kommer jag inte på del 2. Har halv legat hela helgen och är mer än lovligt ur gängorna. Alltså inget pass för mig idag.

Skulle dock uppskatta om någon kunde sammanfatta "Lektion 2" på ett bra sätt för oss som inte var med.

//Eddy
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by rolivecr »

Hej,

Tack för trevligt och lärorikt intervallpass.
Kändes lättare än FTP testet vi körde nyligen. Lyckades köra idag på FTP+10 Watt utan problem.
Kanske var det max på 3 min som tröttade ut mig lite på FTP testet.

Känns som om detta skulle kunna vara ett alternativ för sub 8:15 att träna like tillsammans inne en gång i veckan eller så.
Jag är intresserad och det andra innepasset som klubben har blev ju snabbt fullbokat.

/Richard
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Patrik.Rucinski »

Bra jobbat allihopa idag på spinningen! Kul att se så många träna på bra. ;) Det var ett roligt och bra träningspass!
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

För er som är nervösa och tycker att det är ouppnåeligt med 3,5-4 watt per kg för att nå ert mål på 8 timmar 15 minuter vill jag lugna er lite och samtidigt sansa debatten. När Lygnens SUB 8-grupp klarade målsättningen med 7 timmar 55 minuter 2014 hade vi 219 watt i snitt.

Vi den tidpunkten vägde jag själv 88 kg och om uträkningarna tidigare i denna tråd skulle gälla hade det för mig alltså krävts minst 4 wattx88 kg= 352 i FTP. Konkret betyder detta att jag skulle kunnat dra 352 watt i 45-60 minuter. Något jag definitivt inte kunde/kan (inte många andra heller, om du inte är elitcyklist) men likt förbannat klarade vi 7,55 på Vättern både 2013 och 2014.
En rolig jämförelse är att Bradley Wiggins, som har timvärldsrekordet på 54 526 meter, trodde att han skulle tvingas ha 430 watt för att klara detta (har inte sett några officiella siffror efteråt).

Med detta sagt krävs det naturligtvis en stor dos av träning och inte minst samträning för att klara 8,15 på Vättern. Men enligt min mening är det också viktigt att ha lite sans och förnuft och det behövs definitivt inte de nämnda wattsiffrorna för att nå målet 8,15.
Lycka till!
Lars-Inge
Som ledde Lygnens SUB-gäng på Vättern 2010-2014
Superdea
Posts: 19
Joined: 2016-10-24 22:16
Fornamn: Andreas
Efternamn: Eriksson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Superdea »

Verkar som att nån smyfilmade vårt möte, googla "caption generator Vätternrundan"
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Eddy »

Hej!

Hade varit trevligt få en resumé av pass två ,vad var " the take away" från den gode Jim Berg?

I väntan på det så kan jag rekommendera , har inte läst den helt ännu men den verkar bra.

Training and racing with a powermeter av Allen hunter.

Finns på nätet.

//E
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
Superdea
Posts: 19
Joined: 2016-10-24 22:16
Fornamn: Andreas
Efternamn: Eriksson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Superdea »

Passet i måndags bestod av 4*8min @ftp, 2 min vila sen avslutade vi med 10*20s Max med 10s vila, tror nog de flesta var hyggligt trötta efter...
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Patrik.Rucinski »

Eddy wrote:Hej!

Hade varit trevligt få en resumé av pass två ,vad var " the take away" från den gode Jim Berg?

I väntan på det så kan jag rekommendera , har inte läst den helt ännu men den verkar bra.

Training and racing with a powermeter av Allen hunter.

Finns på nätet.

//E
Bra boktips! Har den och har läst den. Precis som föregående skrev så var det tröskelintervaller á 8 minuter med lägre kadens och sedan en tabataintervall.

Mvh Patrik
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by AndPap »

Hej alla SUB8:15-vänner

Tack för oerhört inspirerande träningssällskap på STC.
Jag har nu pratat med platschefen STC Backaplan och har bokat en timme i veckan åt Lygnens Venner. Det blir måndagar 19:30, med start 28/11. Tiden kan komma att ändras efter jul, men skall försöka behålla samma.

Planen är att köra olika typer av intervaller med vårt FTP (functional threshold power) som grund. Vi kommer köra styrka, uthållighet och VO2Max på olika sätt.

Jag kommer hålla i 2 av 3 pass. Jag har aldrig varit ledare för träningspass förr, men har bra intervallpass som jag fick av Jim Berg i våras och så lite musik på det, hur svårt kan det vara ;). Övriga pass leds av Stefan Troede.

Det finns 22 platser + mig. Man anmäler sig en gång och man har som mål att vara med på så många pass som möjligt. Anmälan till mig [email protected] och det är först till kvarn (erbjudandet kommer gå ut till alla Lygnens Venner)!

SKALL MAN VARA MED SÅ MÅSTE MAN VARA MEDLEM PÅ STC senast 28/11.

Lygnens Venner har fått föreningserbjudande:
199 kr/månad, bara på STC Backaplan. Ingen bindningstid.
279 kr/månad på ALLA klubbar i Sverige. Ingen bindningstid.

Fram till 20/11 gäller 249 kr/månad för alla STC i Göteborgsområdet. Ingen bindningstid.

Värt att veta är att det finns Watt-klasser tisdag, onsdag och torsdag + kul “Sufferfest”-klasser. Det är också fritt fram att träna i salen när den inte är bokad, något jag använde mycket i våras.

Hoppas vi kan fylla salen!
User avatar
AndPap
Posts: 135
Joined: 2016-05-09 11:17
Fornamn: Andreas
Efternamn: Papagiannis

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by AndPap »

På måndag kl 19:30 är det dags för 1:a Watt-cyklingen på STC Backaplan.
Det finns 9 platser kvar. Man måste vara medlem på STC, där Lygnens Venner har ett klubberbjudande utan bindningstid (se tidigare inlägg på ämnet). Är du osäker och bara vill prova en gång så kan du ta en "provvecka" och komma på första passet. Maila mig för anmälan och/eller frågor [email protected].

Planen är att köra ”Maxuthållig-styrka” = Tio set 3min intervall, 1min vila. Passet körs på låg kadens, under 60, gärna ner mot 50, på ungefär 120% av FTP tröskel.

Kan du inte ditt FTP så får du instruktioner för hur du gör FTP-test samtidigt som vi andra kör intervaller (kom med fräsch ben).

Ta chansen att ta träningen till en ny wattbaserad nivå ;)
/Andreas
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Patrik.Rucinski »

Hej!

Jag undrar om det är någon som vet när Bjärelägret ligger i år (2017)?

Mvh Patrik
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Mikeryd »

Bjärelägret brukar ligga helgen kring den 1 maj.

Mikael R.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Claes-Göran Andersson »

Bjärelägret är lördag-söndag 29-30/4 2017. Inbjudan kommer ut i januari.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mikebike »

Måste dessvärre kasta in handduken ikväll,
Kommit saker och ting emellan, sorry
Siktar på nästa vecka istället!
mikebike
Patrik.Rucinski
Posts: 44
Joined: 2016-10-17 20:38
Fornamn: Patrik
Efternamn: Rucinski

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Patrik.Rucinski »

Claes-Göran Andersson wrote:Bjärelägret är lördag-söndag 29-30/4 2017. Inbjudan kommer ut i januari.

//CG
Okej! Tack för svaret!

/Patrik
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Sköld »

En transportfråga:
Vi åker väl Lygnartåget i år igen?
Trevligt,smidigt och socialt .
Någon som vill dela kuppe?
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Claes-Göran Andersson »

Självklart skall ni åka Lygnartåget. Det är ju för er vi arbetar med tåget i första hand! ;-)

//CG
"He is able who thinks he is able!"
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by mikebike »

Hej Bengt!
Jag anmäler mig som frivillig kuppedelare.
Tycker dock att det räcker med två man i en sån liten kuppe.
(Jag pröjsar mellanskillnaden)
Tåget är det absolut överlägset smidigaste sättet att ta sig själv +'cykel fram och tillbaka till Vättern!
:-D
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: VR 2017 Sub 8.15

Post by Sköld »

Ja , "det är skönt med en egen kuppe..." ,
ännu bättre med en delad, blir perfekt med en slaf för prylar,
och som goda Venner delar vi förstås på mellanskillnaden.
Bokar asap.
Ha det gott!
//Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Post Reply