VR 1977-2017 Tack för klubbens uppvaktning

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Post Reply
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

VR 1977-2017 Tack för klubbens uppvaktning

Post by Thomas Franzén »

Vi två, Lygnens Venners medlemmar nr 1 och nr 2 (Thomas Franzén och Ulf Varnefalk) vill tacka för att vi blev uppmärksammade av klubben i samband med årets upplaga av Vätternrundan. Vi båda genomförde Vätternrundan för första gången 1977, vilket gör 2017 års upplaga till vårt 40-årsjubileum.

En 40-årskris kan yttra sig på olika sätt, t.ex. som när tvenne ynglingar fick en kris när de insåg att det 2017 var 40 år sedan de begick Vätternrundan för första gången.
Vi ville inte slå på stora trumman av förklarliga skäl, eftersom vi inte var i bästa skick när beslutet fattades om att cykla rundan. Att vi inte var i särskilt bra skick heller när den 40:e upplagan skulle genomföras gjorde väl att krisen hölls vid liv ända in i kaklet (äh, målgången då...).

Därför var det Lygniskt att kunna få ta emot en present från klubben i form av en liten butelj med kort.
Ni skall veta att det värmde ett ”tigerhjärta” i all sin enkelhet.

Ett stort tack till er
2/3 av anstiftarna
Ulf och Thomas
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 1977-2017 Tack för klubbens uppvaktning

Post by Claes-Göran Andersson »

Tack själv Thomas!

Bara kul att se er på cyklarna igen. Tiden är oväsentlig det viktiga är att försöka oavsett vad kroppen säger. Vi är flera som sitter i samma båt med blessyrer både här och där! Men så länge vi kan kliva upp på en cykelsadel så gör vi det....

//CG
"He is able who thinks he is able!"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: VR 1977-2017 Tack för klubbens uppvaktning

Post by dlridings »

Välförtjänt, Thomas! Jag tycker det är mycket roligt att se dig på vägarna igen. Det känns som klubben hittar tillbaka till sin ursprungsidé ... att cykla och ha kul.

Gladligen,
Daniel
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: VR 1977-2017 Tack för klubbens uppvaktning

Post by Hans Carlberg »

Det var kul att se er på cykeln :-D
Som förr i tiden, när jag gick med i klubben...!
Vi ses kanske i sommar på någon träning!
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Re: VR 1977-2017 Tack för klubbens uppvaktning

Post by Thomas Franzén »

Hans Carlberg wrote:Det var kul att se er på cykeln :-D
Som förr i tiden, när jag gick med i klubben...! //... (klipp)
Hmm, snarare "nästan som förr" (sa wesserbisser)!
Numera är det inte lika mycket tillrättavisningar som gapas till både medcyklister och utom-bilister.
Om man säger så :roll:

Red:
Hoppsan, själva inlägget blev en motsägelse!
Inlägget var ju faktiskt en tillrättavisning, dock inte i gapad form.
Så jag klarar mig kanske :oops:
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Re: VR 1977-2017 Tack för klubbens uppvaktning

Post by Thomas Franzén »

dlridings wrote:Välförtjänt, Thomas! Jag tycker det är mycket roligt att se dig på vägarna igen. Det känns som klubben hittar tillbaka till sin ursprungsidé ... att cykla och ha kul.

Gladligen,
Daniel
Daniel!
Det gläder mig mycket att du lyfter fram just detta!
Lygnens Venner ska ju (enligt just denna ursprungsidé) vara den Glada Cykelklubben

Men inget är ju någonsin hugget i sten. Vill medlemmarna annat så får man ju böja sig för majoriteten i en demokratiskt styrd ideell organisation (som vi ju är).

Ordvalet "ska ju" är egentligen inte helt korrekt, eftersom det alltid är villkorat till majoritetens uppfattning i klubben. Om medlemmarna och styrelsen framgent vill försöka betona den sidan mer, så tycker jag det skulle kunna återge klubben den lite unika framtoning som vi historiskt var kända för (jodå, vi är nog oavsiktligt även kända för cowboy-cykling och slikt).

Ibland tycker jag mig höra den typen av tongångar från personer i styrelsen, ingen nämnd, ingen glömd, men jag kan ju ha tolkat det jag hört fel! Vill medlemmarna/styrelsen inte gå den vägen, tja, fine with me, så funkar det i en demokrati.

Man får inte alltid som man vill, såvida man nu inte råkar vara en person som ALLTID i alla lägen är i åsiktsmässig harmoni med medlemsmajoriteten. Men vem är det - låter mest som en ja-sägande papegoja [-X - knappast något jag är känd för att vara. :mrgreen:

Ciao
Numero due
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Re: VR 1977-2017 Tack för klubbens uppvaktning

Post by Thomas Franzén »

Claes-Göran Andersson wrote:Tack själv Thomas!

Bara kul att se er på cyklarna igen. Tiden är oväsentlig det viktiga är att försöka oavsett vad kroppen säger. Vi är flera som sitter i samma båt med blessyrer både här och där! Men så länge vi kan kliva upp på en cykelsadel så gör vi det....

//CG
Du har såklart rätt, men var du tvungen att nämna det där med tiden... :-$
Så blev man påmind om det :-= (OBS, bara ironi, inga pikar här inte).
Det låter lite som en variant på "storleken har ingen betydelse" :---)

Men, till slut blev det så att jag, efter allt ont jag hade på en massa ställen, både synliga och sådana där solen aldrig skiner :oo: , började att frottera mig med populasen, alltså publiken, både här och där. Mest blev det i Medevi, där det satt ett större gäng och applåderade alla cyklister (som cyklade eller gick uppför den elaka backen 2 mil från mål).

I Medevi satt jag en lång stund bland åskådarna vid backkrönet och deltog i applåderandet. Jag var ju tvungen att kompensera för att jag denna gång inte hade röst nog att utföra det som blivit något av en tradition: Att i backen (och särskilt i krönet där det brukar finnas störst publik) högt och ljudligt sjunga sången "Här kommer Pippi Långstrump". Ibland med en andra vers (av samma melodi) men med texten "Här kommer lilla gubben" etc. En annan variant på samma tema (och melodi) är texten "Här kommer Lygnens Venner, tjola hopp, tjola hej, tjola hoppsan sa". Är man från den Glada Cykelklubben, så är man! :lol:

Bland annat diskuterade vi om man verkligen borde applådera alla som kommer där. Jag sa att det finns vissa grupper som beter sig så dåligt under loppet att ni snarare borde ge dem fingret [-X. Vad jag menar med denna svepande formulering kommer jag att försöka berätta om vid ett annat tillfälle. Men det finns grupper som enligt min uppfattning definitivt borde ha fått fingret i Medevi. Jag sa till några i publiken att egentligen borde man haft en kommunikationslänk till "Cheerleadern" i Medevi och rapporterat alla som borde få fingret, så att publiken i Medevi kunde dela ut, antingen applåder eller fingret. Detta då beroende på hur man (enligt en persons subjektiva värdering) har skött sig mot andra cyklister. Vilket hallå det skulle bli... Hmm, kanske något för mig att satsa på till VR 2018! :mrgreen:

Nåväl, det gjorde väldigt ont, jag var sliten och det tog lååång tid i år. Längsta hittills. Hur lång då?
Nä, nä, nä! Sånt frågar man inte om! Precis som man inte frågar om en kvinnas ålder. Det vet ni väl. :shock:

Har jag då kört Vätternrundan för sista gången?
ABSOLUT INTE!
Va, sa någon omöjligt? Vad betyder det? jag känner inte till det ordet!

Har klubben några egna startgrupper 2018?
Det klart man kör igen!!!
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
Post Reply