Hej alla sub-10 Venner,
Tänkte sammanställa lite av det vi talade om i lördags när vi äntligen fick ett träningstillfälle!
Mål
1. Alla i gruppen går i mål på två hjul - friska och krya
2. Alla i gruppen går i mål under 10 timmar
3. Alla i gruppen har kul
4. Andra cyklister tycker vi är bra
Mål 1 uppnår vi med extra mycket koncentration och kommunikation!
Vi har inte kunnat, eller ens fått lov att, träna i större grupp. Det borde vi naturligtvis gjort mer av... men nu är det som det är. Därför måste vi tänka på att
· Kommunicera noga vid rotationerna: I fronten ropa "Klart!" när omkörande cyklist har plats att svänga in framför
Längst bak säger siste man till den som ska bli sist. Använd namn för att undvika missförstånd. "Jörgen, nu är du sist!" Alla ska ha namn på sin hjälm. Det är svårt att ha koll på vem som ligger framför annars.
· Fokus på cyklingen, håll uppsikt framåt, raka led, undvik halvhjul.
· Första paret är gruppens ögon. Gör tecken och skrik om det behövs. Repetera tecken bakåt och vidarebefordra varningsrop och kommunikation framåt och bakåt i ledet. Blåser det så hör man inte om det inte repeteras.
· Dricka, äta, snyta, snusa, fixa klädsel etc. gör man längst bak. (Det var flera som fipplade med grejer långt fram i ledet i söndags. Det är inte ok!)
· Ta lite extra avstånd i de värsta nedförsbackarna (ner till Jönköping och Bankeryd och den nya backen efter Godegård). Så samlar vi ihop gruppen när vi kommit ned.
· Påpeka om någon slarvar. Det gör vi alla ibland – särskilt när man är trött. Det får man ta – det är för allas bästa vi säger till!
· Vår grupp är stängd. Vi tar inte in främmande cyklister i rotationerna.
Mål 2 når vi genom att köra så jämnt som möjligt och rotera regelbundet!
· De starkaste måste hålla igen så de svagaste orkar hänga med. Det är gruppens optimum vi ska hitta inte individens max.
· Vi tar det väldigt lugnt uppför så har vi mer att ge på slätdraget och utför. Det vinner gruppen på. Gammal Lygnar taktik...
· Vi roterar var 30 - 90 sekund. Ingen belgisk kedja. (Det blir för stökigt).
· Undvik ryckig fartökning vid rotationer och efter svängar och annat som sänker farten. Främre paret inväntar ”Kontakt” från bakersta och ökar farten succesivt – mjukt och fint.
· Beröm varandra när det går bra! Säg till om det blir ryckigt.
· Är du sliten är det helt ok att ligga på släp. Ofta kommer man igen om man får i sig lite energi och får rulla med i någon halvtimme eller timma utan förningar. Men meddela klungan så att man vet att det finns folk på släp.
· Havererar din cykel eller om du har oturen att få punka så lämnar vi dig… Sorry!
Mål 3 klarar vi lätt med rätt inställning
· Det är ÄNTLIGEN VÄTTERNRUNDAN!!!
· Vi får cykla tillsammans i grupp!!!
· Vi kommer att jobba som ett lag – vi gör varandra bra – det är sjukt kul!!!
· Le så mycket det går - det är inte blodigt allvar – det är ett motionslopp. Det viktigaste är gjort. Du har tränat och förberett dig. Det är rätt få som grejar 31,5 mil utan motor!
Mål 4 fixar vi genom att vår grupp
· kör i klubbens tröjor i snygga led
· är trevlig och hejar på andra cyklister och trafikanter
· ”håller ut” och ger långsammare cyklister plats. (Första paret kör som om vi är en långtradare och går tillbaka till höger när sista paret har passerat den/de vi kör om)
· stannar om vi kommer till en krasch där skadade behöver hjälp
Loppet
Vi ses innan loppet på fredag kväll för pepp och genomgång.
Vi ska köra under 10 timmar. Vi planerar en snitthastighet som ger oss 15 min ”reservtid”.
Vi gör fyra korta depåstopp om c:a 5 minuter:
1. Ölmstad efter 8,3 mil
2. Fagerhult efter 13,3 mil
3. Boviken efter 22,5 mil
4. Godegård efter 28,4 mil (vi hoppas att Godegård är en snabb depå...)
Rullsnitt som krävs med 20 min depåtid:
Rullsnitt/Sluttid
32,6/10:59
33,4/09:45
Vi försöker anpassa snittfarten på de olika avsnitten efter vindförhållandena som kommer råda. Labba gärna i bifogad excelmodell!
I söndags hade vi rullsnitt på 33,8 km/h i 3,5 mil söder och öster ut från Mölle. Visserligen i medvind men också med flera korsningar och 90° svängar. Den farten räcker gott!!
Trampa på!
Jörgen