Göteborgsgirot

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar runt Göteborg. För samordning av anmälan och resa etc.
Post Reply
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Göteborgsgirot

Post by Mats Sarapik »

Läste i GP angående GAIS uppskjutna konkurs.
"Försäljning av Göteborgsgirokonceptet till Malmö FF för 2 miljoner kronor."

jamenhurihelvete kan man betala 2 mille för det?
Det finns tävlingar o cykelklubbar som verkligen kan arrangera ett lopp som jag har en känsla inte omsätter 2 miljoner under deras livstid.
Vad är det för koncept som är värt så mycket pengar?
- Starta mitt inne i stan?
- Inte ha någon mat efteråt?
Det var väl det enda som särskilde det loppet från andra.

Ok, jag var inte speciellt förstjust i loppet så det färgar väl mina tankar.
Men 2 mille!!!! Jag ser det som ett hån.

Grattis GAIS till att lyckas med det, men den i Malmö som pyntar borde avsättas.
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Göteborgsgirot

Post by Mikael Virtanen »

Jag tyckte förvisso det var ett kul lopp och vill gärna applådera utvecklingen att andra aktörer än cykelklubbar arrangerar lopp. Då kan vi ju som gillar att cykla koncentrera oss på just det och överlåta lopparrangerandet åt andra (som kan tjäna en hacka på det). Sen kanske två miljoner låter lite magstarkt, men det måste ju betyda att någon ser en marknadspotential i detta på sikt – och det är ju bara bra för oss som cyklar. Ju fler aktörer, desto mer konkurrens. Och då blir det oftast bra.
Kanske är det på tiden att cykelsporten även i Sverige får kommersialiseras?
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Göteborgsgirot

Post by Mats Sarapik »

Jag kan tänka mig att Göteborgsvarvet eller Gothia Cup kan rendera en rejäl peng för "konceptet"
Men något som funnits ett knappt år och som väl inte ens har visat sina framfötter som kassako.
Jag tycker det är märkligt.

Men någon ser väl inkomstpotentialen.
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Göteborgsgirot

Post by Claes-Göran Andersson »

Jag ställde samma fråga till Gbg:s Cykelförbund efter att läst ett styrelseprotokoll innan semestern. Se nedan.

Hej

Läste protokollet och såg kommentaren om GAIS och cykelloppet. Undrar bara vad det är man säljer till Malmö FF för miljoner pengar? Giro är ju ett vedertaget begrepp inom cykelvärlden sedan mer än 100 år tillbaka så det kan man väl inte lägga beslag på?
I övrigt kan väl Malmö FF starta en cykelsektion precis som GAIS och köra ”Malmö Runt” utan att betala GAIS. Jag menar jobbet att få stänga av trafik och genomföra ett lopp måste ju ändå göras med lokala trafikkontoret och kommunens tjänstmän och där har ju inte GAIS något inflytande. Konceptet att genomföra en cykeltävling vill väl ingen betala pengar för det kan ju varenda cykelklubb som idag genomför tävlingar i vårt avlånga land!

Känns lite suspekt det hela!

Hälsningar

Claes-Göran

Ordförande
Lygnens Venner
"He is able who thinks he is able!"
Robert A

Re: Göteborgsgirot

Post by Robert A »

Man får ju ändå säga att Gais har lyckats. Locka 4000 som betalar mycket pengar för ett lopp, sålt det till Malmö och nu även Frölunda. Hur kan de ha dåligt med pengar?
Tyvärr blir jag lite tveksam, vad händer när boomen avtar och intresset minskar för alla motions lopp? Hoppas att jag har fel och bara är snål som tycker det är för hög start avgift.
Robert
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Göteborgsgirot

Post by olof »

Guten Morgen

Jaru, vilken soppa. Köp för sjusiffrigt belopp av Frölunda och säkert lika mycket av Malmö. Det måste till många startande över flera år. Har själv inte cyklat Göteborgs girot. Hur många kan egentligen deltaga på denna tävling som går på gångbanor m.m. Men det är roligt att det startas denna typ av lopp för det gynnar cykelsporten och intresset för den och detta gör förhoppningsvis också att bilister börjar bli vana vid cyklister "ute på vägarna".

Mvh
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Post Reply