Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar runt Göteborg. För samordning av anmälan och resa etc.
josef70

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by josef70 »

Hej! Tack för att jag fick köra med ert goa Sub9-gäng! Glada miner trots en minst sagt strulig runda... Största leendet bjöd Olof på efter en trippel korv&mos bricka. Mängder med punkor o teknikstrul men värsta incidenten var CGs vurpa. Ajaj. Starkt att cykla vidare! Hoppas att det läker bra.
Ni klarar helt säkert målet på VR nu när alla möjliga olyckshändelser redan är avklarade. Kapaciteten har ni även om det finns lite cykelteknik/gruppkörning att slipa på. Men detta var ingen lätt bana att samköra på! Det blev ganska splittrat sista tre milen och tyvärr kom vi ifrån varandra i samband med det andra(!) ekerbrottet. Någon låg en bra bit före så det tog mig 2km att fånga in och meddela om stoppet. Då tog vi beslutet att inte vända/vänta utan fortsätta mot mål. Vi blev fem pigga lygnare i den gruppen och tryckte på bra så att vi blev lagom möra i mål. Knappt 9 tim rulltid men ändå totaltid på över 10 tim...
Detta var ett jättefint lopp som verkligen rekommenderas!
Tack igen och stort lycka till på VR allihop!
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by molsson »

Kan bara hålla med Josef. En bra genomkörare för Vättern och där det var Vätternterräng gick det ju riktigt bra. 4 punkteringar, två bakhjulsbyten, blödande cyklister och felkörning, om än inte många meter fel, vi missade det "utsatta" målet på 10 timmar men när vi skulle ut från Trollhättan och i Västerlanda låg vi enligt tidplanen att vi sedan med olycka och teknikstrul missade är ju inte så konstigt. Uppmanar alla att ha fina däck och kollade cyklar inför Vättern. Tack alla sub 9or och andra för en trevlig runda. Särskilt tack till dom som väntade vid Rolfs haveri.

Jag tyckte skyltningen var bra mycket bättre än den har varit på Hisingen runt, så jag lägger undan den slipade kniven Daniel.

/Magnus
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by olof »

God morgon sub 9 or.

Tack alla för en go tur det var kul att få rulla med i eran sub 9 grupp där det finns många starka.
Inget regn förutom ett par droppar på morgonen. Vilket väder och vilken fantastisk fin bana med mycket vacker natur (förutom en liten snutt med massa hålor på hisingssidan mot Göteborg). Jag hoppas och vill att HCK skall lyckas med detta "broarnas lopp" tycker att detta är en mycket roligare körning än Vättern. När det gäller CG's olycka var det så att CG skulle tydligen ta sin flaska då han körde ner i ett hål.
Alla som klarade att köra dessa milen kommer att fixa även Vättern, ni behöver inte vara oroliga för detta sub 9.

Ännu en gång Grattis till HCK för ett mycket fint arrangemang.

Men herregud en mosbricka utan västkustsallad.............

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Karin_F

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Karin_F »

Jag körde 127 km i ett lungt tempo helt för mig själv, inga nya vägar men intressant med backarna från "fel" håll. Motvinden från Västerlanda tillbaks till Kungälv sög rätt hårt - men jag väljer ju själv att cykla ensam ... :-)
Och ta mig f-n om jag inte lyckades höra nått som lät som en näktergal i Stora Höga! Man ska ta vara på naturupplevelserna när de dyker upp :-)

Glada funktionärer överallt, riktigt trevligt arrangemang!
josef70

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by josef70 »

8:30 på cykeln, 0:30 paus:
image.jpg
9:00 på cykeln, 1:30 paus:
image.jpg
Starkt jobbat båda gängen! :D
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Hans Carlberg »

Karin hade du spetsat öronen efter Västerlanda när
du helt ensam passerade Bäcks lanthandel
så hade du noterat de uppmuntrande ropen "Heja Lygnen!"
Men du var helt fokuserad och hade blicken i fjärran.
Inte kul att köra ensam men du fixade det ;)
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Karin_F

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Karin_F »

Jag hörde allt att ni hojtade, men det blåste ju så illa så orden försvann.... :-)
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by rolfi »

Ivan räddade min dag.

Efter mitt ekerbrott satt jag och väntade på att servicebilen skulle hämta upp mig. Det kändes surt att behöva bryta drygt två mil från mål. Det var tur att servicebilen dröjde, jag ringde upp Ivan (med racer). Ivan är en gamal jobbarkollega som bor i Säve, dessutom var Ivan hemma. Ivan lånade mig sitt bakhjul så att jag kunde rulla i mål till slut. Tack Ivan.

Loppet gick genom ett vackert landskap. Jag tycker att Hisingen hade lyckats med skyltningen som var föredömlig, det gällde bara att ha fokus på vart pilarna pekade så var det inga problem med felkörning. Får även säga att det kändes lyxigt med alla funktionärer runt loppet. Jag säger tack HCK för detta arrangemang.
//Rolfi
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Det är bara att säga grattis till Hisingen för ett fint arrangemang "även om de hittat varenda backe i södra Bohuslän #-o . Pratade med Åke Haraldsson när jag kom mål och fick läkarvård. Var lite grinig på att man drar in tävlingen på Häljerödsvägen som är i bedrövligt skick. Vi cyklar den ofta och vägen är jättefin efter älven men då i mindre grupper och andra farter.

Åkes svar var att tävlingen skulle gått rakt in till Kungälv men de fick ändra i sista stund för att Kungälvs kommun prioriterade ett bilrallye för veteranbilar. Trist, hade banan gått som det var tänkt hade jag suttit med en hel kropp idag!

Det som hände var att jag ville dricka innan vi kom ner i kurvan på Häljerödsvägen därifrån till Fars Hatt är det bara hålor hela tiden och det visste jag. Kan vägen som min egen byxficka. Just efter infarten är vägen hyfsad så då tog jag upp flaskan för att dricka, satt med en hand på styret när jag känner att framhjulet bara viker sig och jag flyger rätt ner i asfalten. Ett tjälskott "bula" som jag inte såg med flaskan i hand.
Tur i oturen, helt plötsligt dyker det upp en ambulans från tomma intet. Var sönderslagen från knät upp till axeln på högre sida värst var armbågen där jag hade riktigt djupt jack, blödde som en gris blod över allt. Ambulanspersonalen gjorde en första tvätt la på en rejäl kompress och bandage. Rättade till växelhandtaget sedan upp på cykeln för de sista 4 milen. Utan den omvårdnaden hade jag fått bryta så tack för det ambulansen! :-D

Kroppen är ju full i adrenalin som sitter kvar c.a. 1 timma och så länge man håller igång kroppen känner man inte så mycket. För min del var det bara att åka mot mål i den fart jag klarade så att stanna för den sista punkan var inte aktuellt för min del i den situation jag var i.

Direkt i mål tejpades jag och fick nytt förband och order att åka direkt till sjukhus. Kände att jag var tvungen att äta innan Hans Öberg "tack för den supporten" körde mig till Mölndal vet hur många timmar det tar innan man kommer hem. Hela väntrummet var fullt så jag gick direkt fram till personalen och förklarade situationen och vad som hänt. Har ju en viss vana nu så jag visste att jag var en Traumapatient = trafikolycka så de tog in mig direkt för en första behandling. Plockade ut asfalt ur såret och torkade bort allt blod för att få koll på kroppen. Inga större sår förutom höften och under knät.

Sedan blev det väntrummet och vänta på läkaren för undersökning och bli ihopsydd. Röntgad höft och armbåge sedan hem till sängen kl. 12 så det blev lång dag och jag missade finalen mellan Real Madrid och Atletico illa...

Nu på morgonen sitter jag med svullet pekfinger på vänsterhanden som höll i styret får se om det blir ytterligare en röntgen imorgon.

Cyklingen i går var grym otroligt fina vägar med lite trafik. Åkte med Sub-9 och det schemat vi hade var jättebra med tanke på hur banprofilen såg ut.

Som det skrivits ovan finns det en hel del att ta tag i för att få runt gänget på Vättern.

1) Lära sig att slå av som höger 1 så att vänster 1 kommer förbi utan fartökning. Väldigt ryckig cykelåkning sliter ut gänget på en så lång sträcka.

2) Inte byta positioner mitt i en klunga. Fick ryta till flera gånger under de första milen, någon tappade sin rulle i vänsterledet då går någon ut från höger och täpper till. Absolut förbjudet i klungkörning. Orkar man inte upp i vänsterledet då går man ut till vänster och släpper upp bakomvarande cyklister och de som kör i högerledet SITTER STILL I BÅTEN och byter till vänster längst bak.

3) Kommunikationen att man är sist var urusel bland vissa i gänget gjorde att man tappade rullen gång efter gång. Återigen, det gör man inte så många gånger under ett lång lopp.

4) Farten i de längre backarna var generellt alldeles för hög och de som låg först började köra direkt på toppen. Samma problem som L-I skrev om i snabbegänget. När man kommer upp i tätposition väntar man på klartecken från kön att alla har kommit över krönet innan man trycker på "kommunikation". Det blir ett enormt energiuttag att jaga ifatt när man ligger bland de sista i gruppen när de första rullar på. Samma effekt blir det i korsningar och rondeller där de första kommer igenom och kön sliter häcken av sig för att komma ifatt.

5) När vägen böljar fint = inga långa backar skall man använda momentum. Trycker på nedför med god benkänsla går in i backen med full fart växlar succesivt ner så man behåller benkänslan över krönet. Innebär att man går in i backen med 40-50 km växlar ner hela tiden och åker över i 25-30 utan stopp och återstarter mitt i en backe som är skitjobbigt och energislösande.

Vi är några som i klubben som stått på barrikaderna och varit bestämda, pratat klarspråk gällande fundamenta som ovan. Inte alltid poppis men absolut nödvändigt av säkerhetskäl och för att skapa en energisnål effektiv cykling på långa distanser.
Tyvärr har våra träningspass allmänt sett tappat detta inslag av träning över åren vilket gör att man "bara" cyklar ut på banan och "tjatet" som behövs för att korrigera okunskap görs mer och mer sällan.
Det var tydligt igår det var några nya med som jag sett på några träningar sedan någon månad tillbaka. De har mycket att lära runt cykling i grupp förhoppningsvis lärde de sig en hel del under loppet. Igår tog jag det ansvaret och förklarade de flesta av teknikerna ovan vilket hjälpte till att får ordning på gänget och flera farliga inslag försvann eftervart.

Jag har sedan länge tröttnat på att vara den personen som måste prata klarspråk så jag hoppas för klubbens skull att några tar tag i detta för framtiden. Mitt engagemang har avklingat rejält och kommer att avslutas vid nästa årsmöte!

Hela grejen att vara med i en cykelklubb är att få möjlighet att lära sig att cykla i klunga. Cykla själv kan man göra när som helst efter eget huvud. Är man med i klubb får man plocka bort det individuella och underordna sig i gruppen.

Skulle cyklat Brudfjällsloppet nästa helg viket inte går nu. Hade varit kul att cykla i norra Dalsland när man såg hur fint det var i södra delen igår.

Tack till gruppen, ledsen att jag inte kunde bidra från Trollhättan satt med kramp så fort jag ökade ansträngningsnivån. Glad och tacksam att det inte var dåligt beteende i gruppen som orsakade min krasch utan att det var en skitdålig väg!

Det här med höjdmeter på banan förstår jag inte man pratar 3000 höjdmeter min Garmin och Polar visar 2000 höjmeter?? Det kändes som 3000 men mätarna sa något annat!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by olof »

Tjena CG

Skönt att läsa att det inte blev några benbrott eller dylikt CG. Hoppas att det går bra även imorgon.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Patrik
Posts: 33
Joined: 2009-11-24 19:27
Fornamn: Patrik
Efternamn: Ackell

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Patrik »

Jag släppte snabbisarna i LVG redan vid Frihamnen, tog det lite lugnare, ville inte helt ta ut mig helt i och med Stockholm Marathon nästa vecka.


Potentiell BBQ
Vid Säve K:a stod det en ungkalv mitt ute på vägen!
Den var ordentligt skärrad, men jag fick tag på snöret den hade runt halsen.
Det var ingen jättebamsing, (ca stor som min cykel), så det gick lätt att fånga in honom, och jag parkerade den vid en traktor inne på gårdsplan - en gubbe i röd T-Shirt såg ut som bonden sade: "Jag jobbar inte här... ".

Men tänk om den varit mitt ute på vägen när de snabbaste klungorna svängt förbi 90^ vid kyrkan ... ujuj, det hade varit mycket trasig kolfiber ...


Gôtt mos
Gott mos till korven i Hogstorp, jag tänkte samma sak som Olof: "Va, ingen västkustsallad?".
Efteråt, trevliga backar, gôtt mos som man säger :-D


Satans fettförbräning
Fantastiska backar hela vägen, jag älskar backar, lååånga backar, men ...
Jag har haft stora problem med "Väggen", igen - satans fettförbräning/glukogen som inte vill optimera sig, och jag tycker ändå att jag kört MÅNGA HÅRDA långpass för att få igång fettförbränningen och inte gå in i väggen - men likväl halva rundan var en riktig plåga ...

Finns det något mer att göra än att cykla långpass och styrka/mjölksyratolerans - Lars-Inge och ni andra snabba, hur gör ni?


Totalt
Fantastiskt!
En värdig utmanare till Vätternrundan, absolut positivt att det är fler höjdmeter!
Gödsla med pilar! Önskar att det varit fler "kvittenspilar" efter rondeller och fyrvägskorsningar - särskilt bra när man har bråttom eller gått in i väggen och är allmänt go' i kolan.
3 mil till för att bli aaaningen längre än VR?

En gång till, fantastiskt! =D>


#Patrik.
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by isb68 »

Jag och Roger L. fick oss en helt ok men något slitsam tur runt västkusten/södra dalsland.
Första tredjedelen upp till Hogstorp gick väldigt lätt och vi begick nog misstaget att trampa på lite väl ambitiöst.
Väl inne i det kuperade landskapet märktes det att energin dränerades snabbt.
Hur som helst - vi tog oss i mål under 11 timmar cyklad tid - såg detta som ett distansträningspass med fikapaus(er) :-)

Nu närmast är det Askerrunden på torsdag och Randsfjorden Rundt på lördag ... gäller att hålla igång och att skaffa sig mil i benen inför Styrkeprøven och Ride of Hope :-)


Cykla lugnt,
/Örjan I.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Här är mina tips Patrik och ni andra:
1/ Man blir bra på det man tränar. Skall man cykla 9-12 timmar bör man träna en hel del distans på just cykel. Det gör att man optimerar fettförbränningen som gör att man just klarar av långa pass utan att "vägga". Dessa distanspass skall vara med en låg ansträngning dvs. ca. 60%-70% av max vilket för mig som har maxpuls på 185 slag innebär ca. 110-130 slag per minut.
Felet de flesta motionärer gör är att "mellanmjölksträna" dvs. kör för hårt på distansträningen och för lätt på intervallträningen.
Det är absolut inte fel att köra gympapass och spinning med 40-50 minuters hårdkörning men man skall inte tro att man har så himla mycket nytta av det när man skall cykla 275 km eller Vätternrundan. 5-10 rejäla distanspass på 3-6 timmar är medicinen inför lopp typ Västkusten Runt och Vätternrundan.

2/ När man kör dessa långa lopp handlar det inte om att "ta i" utan tvärtom hela tiden tänka på att spara energi. Alla oavsett träningstillstånd blir jättetrötta = olika grader av att "vägga" efter 22-25 mil på Vättern. Här på Västkusten Runt skulle jag säga att detta sker redan efter 15-18 mil pga av den tuffa banprofilen.
Förutom att spara energi måste man stoppa i sig massor av energi och framförallt vätska. Proffsstallet Tinkoff-Saxo har gjort en undersökning som visar att när man är törstig har man redan tappat 2% av kroppens vätska vilket innebär att prestationsförmågan minskar med 11-13%. M.a.o. drick hela tiden redan från start och sedan hela tiden. Min bedömning är att man bör dricka 3-6 liter på ett lopp som Västkusten Runt.
När det gäller föda kan man ju kolla hur mycket kcal man förbränner. För min del var det ca. 4 300 kcal på Västkusten Runt. Skulle jag täcka upp detta skulle jag käka ca. 20 bars eller 50 små gelpåsar! Jag försökte äta redan från 20 minuter in på loppet och sedan var 20 minut. Trots detta fick jag bara i mig 5 bars, 6 gels, 3 bananer och 2 bullar. Jag måste se till och få i mig ännu mycket mer!
Detta är inte så viktigt när man kör lopp/träningar på 2-3 timmar, då har man reserver lagrade i kroppen. Men eftersom de flesta inte tränar längre än så får de aldrig känna på rejäl fettförbränningsträning.

Sammanfattning för att det skall vara KUL att köra långa cykellopp:
* Träna distanspass med relativt låg ansträngning 3-6 timmar
* Öva på att dricka och äta mycket mer än du tror på dessa distanspass/motionslopp. Se till att hitta det som just din mage gillar/tål.
* Kör med en jämn ansträngning dvs. ta ned farten rejält när det är tungt dvs. o motlut och motvind. Tryck på när det är lätt dvs. i medvind och utförsbackar. Använd gärna wattmätare eller pulsklocka. Var aldrig i närheten av mjölksyra på dessa pass.
* Dessa distanspass är aldrig tävling för att ta ut sig, utan i stället ren njutning då man lyssnar på fågelsång, spanar in vår underbart vackra natur, kör på vackra vägar med minimal biltrafik, försöker att leta upp nya vägar man aldrig kört på tidigare tja kalla det gärna lite äventyr i vardagen.

Lars-Inge Kjörnsberg
Är utbildad idrottslärare med fysiologi och anatomi. Har cyklat racer sedan 13 års ålder, elitcyklist mellan 17-21 år. Har sprungit Lidingöloppet, åkt Vasaloppet, tränade 11 pass i veckan som simmare när jag var 12-15 år. Numera cykel dels som yrke då jag driver cykelreseföretaget CYKELRESOR.COM och dels glad motionär som älskar att cykla. Mår bra när jag får cykla 4-5 pass vecka året om. Kör ca. 1 000 -
1 200 mil på mina cyklar per år (racer, cyclo cross och testcykel)
norling

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by norling »

Tack alla Lygnens Venner, SUB9 gruppen, arrangörerna (HCK) och alla volontärer för en fin cykelupplevelse runt Västkusten. Speciellt tack för visat tålamodet att lära upp några av oss mindre erfarna genom bra lagarbete, kommunikation och tydlighet i klungan, samt trevliga raster och effektiv fördelning av arbetet när något gick sönder (5 däck, 2 bakhjul och CG) med lite hjälp från servicebilar, ambulans och Ivan var det med glädje jag såg att alla slutligen kom i mål efter 275 händelserika km. Antar att många kommer göra en ordentlig genomgång av hjul och byta slangar och däck inför kommande tävlingar för att minska antalet mekaniska problem.

Synd att det var så många av oss som inte hade Lygnen kläder, vilket medförde att det var omöjligt att hålla reda på vilka som skulle vara med i träning att cykla Belgisk kedja tillsammans. På grund at detta blev det varken säker, effektiv eller trevlig körning de första milen. För mig som är ny i sporten var det även svårt att hantera utomstående cyklister som blandade sig in i kedjan. Skönt att de drog vidare med nästa gäng som kom förbi medan vi väntade på kön efter dubbel punkan. Inför Vättern hoppas jag att någon som har gamla Lygnen kläder kan packa med en extra tröja eller väst på Lygnentåget så att vi som inte haft möjlighet att handla kan få låna för att bilda en så tydlig klunga som möjligt i vimlet av andra cyklister.

Jag önskar alla Lygnare lycka till med uppladdningen (se Lars-Inge Kjörnsberg råd ovan) inför VR och hoppas att jag kan vara med på några av de planerade träningsrundorna för att lära och träna tillsammans med er samt få cykla så många mil möjligt med er runt Vättern. Min starttid är än så länge tidigare på morgonen, men jag jobbar för att flytta den så nära klockan 6:06 som möjligt för att kunna bidra till SUB9 gruppens satsning att klara 9h. Jim Berg och Magnus Olsson är informerade, men tar gärna emot alla tips som kan hjälpa.

/Karl Norling
Patrik
Posts: 33
Joined: 2009-11-24 19:27
Fornamn: Patrik
Efternamn: Ackell

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Patrik »

Tack Lars-Inge!

Ja, det är nog mest mat-/vätskerutinen jag personligen behöver förbättra.
Mycket intressant med Tinkoff-Saxo undersökningen, att när man är törstig har man redan tappat 2% av kroppens vätska vilket innebär att prestationsförmågan minskar med 11-13%.

Lycka till allihop på era Subsatsningar till VR14, ett stort nöje att följa! :-D


#Patrik.
josef70

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by josef70 »

Hej sub 9!
Ett tillägg till CGs punkter ovan om klungkörning. Försök att släppa på "prestigen" och inte låtsas vara fräschare/starkare än du är, det drabbar hela gruppen när några inte orkar hålla hjul hela vägen. Det är inte pinsamt att vara trött! Och framför allt, det märks så uppenbart ändå. De tydligaste tecknen är att du:
-som vänster 1 inte orkar bibehålla konstant fart (alltså inte högre fart) i öppen fartvind och ta dig om höger 1. Du ska som vänster 1 orka trycka på ordentligt, särskilt utför, för att inte bromsa hela gruppen. Obs gå ner i bocken!
-som höger 1 slår av för mycket så att vänster 1 swischar förbi och du blir tvungen att rycka ikapp, vilket leder till följder bakom dig med bromsningar och ryck. MEN om du som höger 1 är pigg och märker att din kompis till vänster har det tufft, hjälp till genom att slå av lite extra och fråga sedan "hur känns det, är du trött?"
-har svårt att hålla bakhjul vid lite ojämn körning. Du ska ha marginal att trycka på lite extra för att komma ikapp med en jämn fartökning utan att ta slut.
-tänker/känner/säger/visar "Å nej" när din kompis ropar "sist!" och du måste ut i det snabbare vänsterledet igen (vid medsols rotation).
-inte svarar på tilltal från andra i gruppen, strirrar på framförvarande kasett istället för längre fram, missar skyltar etc etc.
Obs! Att vara alltför trött och cykla i belgisk kedja är ingen bra kombination. Det sänker hela klungans fart och innebär stora säkerhetsrisker. Tveka inte att föreslå någon att vila ett par varv. Håll igång snacket!

Om du känner dig sliten, ropa till kompisen framför "jag står över och lägger mig bakom" när du närmar dig sista plats i högerledet och samma sak till kompisen bakom dig när hen går ut och kommunicerar "sist!". Stanna kvar som första grindvakt till höger tills du har ätit och druckit och förhoppningsvis återhämtat dig. Då väntar du på din plats i roteringen och kommunicerar tydligt att du går med igen. Alla har svackor och kan komma tillbaka, om man inte har gått på rött för länge.

Detta ska göras både för individens och allas bästa. Gruppen har cyklister med mycket varierande kapacitet och det gäller att utnyttja var och ens insats optimalt. Även om någon eller några är väldigt starka och hade kunnat köra VR med sub8 så hade ingen av dem klarat målet sub9 på egen hand, utan gruppen. Allas insats behövs! Obs detta förutsätter att klungan, som CG och L-I påpekar, väntar efter backkrön och rondeller, så att inte de som ska återhämta sig blir mest brända (upplevde detta själv senast på VR när det var "no mercy" körning i sub8 sista 5 milen och jag låg bakom..)

På västkusten runt var det några som var med och roterade alldeles för länge, vilket ledde till att de sedan blev helt rökta. Det hade varit så mycket bättre att lägga sig bakom och kanske sedan kunnat återhämta sig och vara med och bidra sista 5-8 milen. Det är betydligt lättare för alla att rotera med 15 pers som känner sig fräscha och 5 som ligger bakom, än att rotera med 20 pers där 5 är halv/helrökta. Om alla hänger med och roterar "ända in i väggen" på VR riskerar gruppen att bara ha 5 starka kort kvar sista 5 milen som ska göra hela jobbet och inte orkar, 5 som biter sig fast och 10 som har släppt.... Det går att få alla 20 (eller hur många ni nu är) i mål tillsammans, med rätt disponering av krafterna!
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Mikael Virtanen »

Väldigt bra med alla konkreta råd. Det är lätt att glömma, särskilt när man känner sig sliten. Kanske hade jag själv sluppit solokörning i kantvinden från Lilla Edet till Gbg om jag lyssnat in signalerna tidigare.
En tanke jag bär på (jag vet att det är som att svära i kyrkan) är att ifrågasätta om belgisk kedja verkligen är det optimala körsättet i grupper där cyklisterna har olika kapacitet.
Förstår poängen med belgiskt i stark mot- eller kantvind, men är för egen del övertygad om att fasta tvåpar för det mesta är att föredra: återhämtningstiderna blir längre och man drar i täten bara så länge man har ork och lust. Starka cyklister drar helt enkelt lite längre, och den som inte känner sig lika stark nöjer sig med kortare förningar. Med fasta tvåpar blir det också trevligare stämning och mindre irritationer. Kanske att det inte går exakt lika fort, men många fler har nog lättare att hänga med hela vägen och det är väl ändå en viktig poäng för oss vanliga motionärer.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag tycker absolut att du har en poäng Mikael. Tvåpar är enligt min mening att föredra om gruppen inte är helt homogen. En annan fördel är att det blir mycket lättare att hela tiden få i sig dryck och mat när man ligger i kön på tvåparsklungan. Sedan kan man alltid diskutera hur länge man skall ligga och dra i täten. Oavsett hur stark man är sliter det oerhört mycket mer att ligga i täten (15-20% jobbigare!) så det är viktigt att förningarna inte blir alltför långa, även om man sedan får sitta på rulle en längre tid.
Lycka till!
Lars-Inge
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by olof »

Tjena Carl

När vi körde i lördags var det en överenskommelse att vänta vid tekniska problem (som Magnus uttryckte det). Det blev som sagt några stycken. Det sista blev vid säve där vi väntade in Rolf (punka och bakhjul haveri) och Magnus så att vi gemensamt kunde rulla in vid operan. När ni kör vättern kommer det sannolikt att bli så att om man får punka ed så stannar man inte utan det får fíxas själv och därefter kan det bli en solokörning om man har otur. När det gäller cyklar kan alla drabbas av problem men för att underlätta det hela är det en fördel att gå igenom och byta däck samt slang på cykeln i synnerhet inför er tur kring pölen.
Tycket att denna turen borde innebära att ni inte kommer att få några mer maskinella problem, dem hämtade gruppen hem i lördags.
Lycka till
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
norling

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by norling »

Tack för svar Olof
Eftersom detta var mitt första cykellopp blev jag både förvånad över att det var så mycket som gick sönder, men positivt överraskad att folk klarade att styra ur situationerna utan skador och imponerad hur bra gruppen gjorde vad som behövdes för att hela gänget skulle rulla vidare tillsammans efter olika missöden. När Eddy och Rolf behövde mer avancerad hjälp så fanns ju servicebilen och vännen Ivan som kunde bistå så att samtliga välförtjänat fick mojlighet att cykla i mål efter en lång dag runt Västkusten.
Tack för alla tips i lördags och jag skall se över växlar, bromsar och hjul samt sätta på nya däck och slangar inför sista träningspasset innan Lygnentåget går mot Motala.
Någon rekommendation på antalet extra slangar och däck varje cyklist (Lygnare) bör ha med sig på en VR om man skall klara sig själv?
/Karl Norling
Post Reply