Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar runt Göteborg. För samordning av anmälan och resa etc.
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Mikael Virtanen »

Jag hänger gärna på detta utmärkta upplägg.
norling

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by norling »

Jag har anmält intresse att träna och tävla med i sub9 gruppen inför VR och är nu anmäld til Västkusten Runt (9-9.59).
Jag fick lite pikar när jag körde med skidställ på träningen, så tipsa gärna när/hur det går att få tag på ett klubbställ inför Västkusten Runt.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by andale »

Hej!

Inspirerade av sub-9 gängets körschema har vi i "sub 7:45 eller bättre" gjort detsamma, dock med skalning och modifikationer för vår målsättning på Västkusten Runt. Baserat på följande förutsättningar från L-I och Peter W har jag tagit fram förslag enligt bifogad bild.

Ta ner ambitionsnivån till 32-33km/h rullad tid.
• Fokus på att åka snyggt.
• Slipa på att förfina den Belgiska kedjan.
• Ett vätskestopp
• 1-2 piss pauser


Precis som för sub9 får det senare justeras med avseende på starttid eller om andra idéer kommer fram.
Attachments
lvsub745körschema.JPG
Last edited by andale on 2014-05-14 21:20, edited 1 time in total.
/Anders
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by pewe »

Anders tack för hjälpen.
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by isb68 »

Hej!
Liten bump av tidigare inlägg ...

Någon mer Lygnare som skall köra något långsammare?
Jag och Roger L. är anmälda till 10:00 - 10:59.
Satsar på att snitta 28 och med 3-4 stopp.

Alltid kul att vara några som kör tillsammans :-)

/Örjan I.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Som skrivit tidigare tycker jag Sub-9 planeringen är OK men personligen tycker jag att matstoppen och P-paus är alldeles för långa. P-paus max 1-2 minuter och mat "korv" 5-10 minuter. Soppa är för mig ett stort????

Är ju inte en del av Sub-9 så jag bryr mig inte ur det perpsektivet. Å andra sidan vill ni ha en större grupp med icke sub-9 medverkande så.................

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Mikael Virtanen »

Varför hetsa, CG? Kan vara skönt med lite slack med tanke på den tuffa banan och distansen. Ingen vill ju hamna utbränd i motvinden på väg hem från Trollhättan. Och det är bra med tid som ger utrymme för alla att hinna med det som ska hinnas med. Med det sagt tycker jag schemat är alldeles utmärkt. Och märker vi att vi inte behöver mera tid i depå, är det ju bara att köra.
/m
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Claes-Göran Andersson »

Tja, anser ju inte att en matpaus är en vilopaus! Att stå 20 eller 10 minuter med en korv i handen är ingen skillnad. Det är oavsett ingen vila med ett stopp, skulle man vara ursketen vid en sådan paus är inte 20 minuter tillräckligt ändå.

Tänker tillbaka på Vänern Runt där jag ledde en grupp under tre dagar vi hade inte ett stopp som var över tio minuter snarare under för alla ville vara igång på cykeln så fort som möjligt för att inte stelna till.

Som sagt tidigare jag bryr mig inte! Sub-9 lägger upp sin resa som de vill. Om jag gör dessa stopp är en helt annan fråga! :-D

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Eddy »

Instämmer med Mikael. Tycker att upplägget är utmärkt.
Om det inte passar så är det väl bara att köra sitt eget race i eget tempo.


/E
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by dlridings »

Ingen har råd att vara sliten när ni kommer till Hogstorp. Den tuffa delen av banan har ju inte börjat ännu. Många kommer att vara glada att se Ellenö, däremot.

Min tips är att äta så mycket mos som möjligt i Hogstorp. Mos har liknande egenskaper som socker och kommer ut i systemet snabbt (försvinner snabbare också) men den lilla energikick är bra att ha med sig därifrån.

Risken är att det blir som vanligt. Lygnare hänger av varandra och få åka de sista 10 milen ensamma mellan Trollhättan och målet. Men tuffa är man ju :-)

Daniel
josef70

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by josef70 »

Vad är anledningen till dessa extra långa stopp i Sub-9? Jag tolkade det som att det skulle finnas lite marginal att vänta in någon, kompensera för ett punkastopp etc. Det kan ju vara trevligt om man inte vill stressa och sluttiden inte är så viktig. Om det däremot är ett mål att komma under 10 timmar på Västkusten Runt så är det såklart enklare att ta lite kortare stopp och istället cykla lugnare. Alla stopp behöver kanske inte utnyttjas till max om alla har fått i sig korv (och extra mos) på 10 min. Men jag är med på allt! :-D

Visst vore det jättekul om vi kunde få in alla tillsammans i mål. Vad gäller i gruppen om det blir punka eller om någon har svårt att hänga med i tempot?
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by olof »

Tjena killar

Är det en matresa ni diskuterar, vi är glada amatörer och det kommer inte att slås några världsrekord. Kan vi inte bara njuta av turen och ha det gott?

Grappa och croissant är någpt som fabbe förespråkar. Magnus skriker havregrynsgröt. Vi har det gott i Italien med fantastisk cyking och god mat. Turerna är nästan episka.

Ha det gott

Gött mos

Olof, fabbe och Magnus.
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Eddy »

Hej Josef

Bra frågeställningar. Bra om man kan vara eniga om vad som gäller innan man ger sig av på längre turer i tävlingsliknande former med lite uppsatta mål hägrande.

På lygnerns träningar levde jag i förvisningen om att jag visste vad som gällde men har fått revidera det efter Bjärred turerna avseende tempo och att alla skall med? dina frågor är rimliga att ha klart för sig innan man ger sig av.
Personligen anser jag att alla skall med om inte annat är uttalat eller överenskommet under/till innevarande tur.

Kanske borde lygnern även tydliggöra vad som gäller på träningarna. Grund principen borde vara att alla skall med och att det är passledarens ansvar att hantera situationer som kan uppkomma.

/E
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Mikael Virtanen »

Är det någon som vet hur det funkar med nummerlappsutdelningen?
Vad jag kan läsa ut verkar det som om det sker på lördag från kl 6. Verkar lite stressigt, tycker jag.
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by isb68 »

Hej!
Nummerlappar kan häntas från kl. 12 på fredag.
Se PM http://www.vastkustenrunt.se/vastkusten ... sten-runt/

/Örjan I.
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by olof »

Tjena!

Är nu hemkommen från italien och en fantastisk cykling. hann även med några löparpass på kvällarna. Nu till mitt dilemma, på dessa tio dagar har jag blivit en solskenscyklist. Prognosen för lördagen idag ser inte så kul ut. Om det är som prognosen förutser på lördan kastar jag in handduken. Men jag hoppas på att prognosen inte slår in......
Ha det gott
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Hans Carlberg »

Olof din lille fegis...
Du skulle ju "cykla och må gott"!
Släng inte in handduken!
Ta me den istället, den kan behövas!
46:an
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Johan Granfors

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by Johan Granfors »

Ett tips till alla som har cykelhållare på taket och skall parkera bilen i nordstadsgaraget eller andra centralt belägna parkeringshus på lördag morgon. GÖR INTE DET. [-X
1:vad snackar han om?
X: det är väl bara att köra på
2: 2.40 i takhöjd :shock:
/JOHAN
josef70

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by josef70 »

Johan, hoppas denna varning inte baseras på något självupplevt!? Ryser i hela kroppen när jag tänker på krasande kolfiber mot ett betongtak.... Ja Olof, helt galet väder, sol och 20-25 grader i två veckor. Utom just på lördagen. Ser ut som att det börjar regna precis när vi startar och slutar precis när vi går i mål.
image.jpg
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Västkusten Runt Lördag 2014-05-24

Post by dlridings »

En randonneursbana ska ackompanjeras av randonneurväder. Kom igen era lördagsmotionärer! Visa att ni kan nå't :-)
Post Reply