Mjörn runt 2017 3 september

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar runt Göteborg. För samordning av anmälan och resa etc.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Mjörn runt 2017 3 september

Post by Mikeryd »

Hej Lygnare!

Den 3 september arrangeras Mjörn run med start och mål i Alingsås med start 09.00. Det vore trevligt om vi var några från klubben som cyklade tillsammans på den 10 mil långa rundan. Efter loppet tar vi en bit mat efter loppet tillsammans som klubben betalar.
Anmäl er till loppet här: http://mjornrunt.se/2017/03/anmalan-mjorn-runt-2017/

Loppet går på trevliga och för de flesta av oss kända vägar: Alingsås – Hemsjö – Tollered – Floda – Stenkullen – Gråbo – Sjövik – Brobacken – Anten – Erska – Loo – Långared – Fly – Alingsås.

Anmäl er också på kalendariet senast den 1 september så jag kan boka bord på lämplig restaurang.

Styrelsen / Mikael R.
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Sköld »

Hej !
Man borde väl hinna tillbaka till Göteborg till kl 14 ?, ska på 90-årskalas.
Är sugen på att köra.
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Mikeryd »

Ja, starten går Kl. 9 och om du kör på 3 timmar så är det ju lugnt.

Vi ses!

Mikael
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Sköld »

Ja, det borde det ju vara, jag hänger på , är ju mina gamla trakter,
har flera kusiner i krokarna.
Ska bli kul!
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Hans Carlberg »

Har anmält mig till 100km och till besök på lokal...
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Claes-Göran Andersson »

Anmälde mig precis till detta svajiga lopp. Kommer och går. Vi får vara med och cykla så de fortsätter att arrangera loppet. Finns inte så många lopp runt oss längre!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
GoranB
Posts: 27
Joined: 2015-10-14 08:00
Fornamn: Göran
Efternamn: Bergström

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by GoranB »

Anmälde mig just!
Hinner tyvärr inte med lunchen men har ändå anmält i kalendariet.
//Göran
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Sköld »

Anmäld och klar.
Anmälde mig även i kalendariet, men jag får se vad klockan blir vad gäller lunch.
Ska försöka få med Marie att köra 6-milaren också.
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Sköld »

Marie kör 6-milaren, kul om någon mer hängde på där också.
//Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Funderar på att hänga på. Hur snabbt siktar ni på att köra Mikael?
Lars-Inge Kjörnsberg
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Mikeryd »

Jag tror det blir lite olika för oss. Men jag kommer köra antingen 30-35 gruppen, eller om jag känner mig stark +35. Kanske startar jag med +35 för att glida bakåt om jag inte orkar.

Jag tycker man kan välja den grupp man vill så samlas vi på restaurangen allteftersom vi går i mål. Det skiljer ju inte särskilt många minuter mellan de olika startgrupperna.

Jag bokar bord i morgon och meddelar var den ligger, men försöker hitta något nära målgången/parkeringen.

Vi ses!

Mikael
ventoux
Posts: 115
Joined: 2009-10-08 20:49
Fornamn: Duncan
Efternamn: Robinson

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by ventoux »

Jag är anmäld till Mjörn Runt 30-35km, men kan ej vara med på lunch.
Med vänlig hälsning
Duncan
Duncan Robinson
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Mikael Virtanen »

Hej, tänkte också köra runt Mjörn. Brukar vara trevligt.
Anmäld i 30-35-grupp. Får se hur det går...
Men får tyvärr hoppa lunchen.
Mikael
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Mikeryd »

Hej

Bord är bokat på restaurang Cyrano, Plangatan 11, 441 30 Alingsås. Den ligger vid Lilla Torget, ca 249,5 meter från Estrad där start och mål är för Mjörn runt. Om fler vill vara med så hör av er till mig så justerar jag bokningen.

Mvh
Mikael R.
carlo pirazzi
Posts: 35
Joined: 2016-10-19 17:34
Fornamn: carlo
Efternamn: pirazzi

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by carlo pirazzi »

Beh! Någon som har plats i bilen för mig och min cykel? Jag bör i Guldheden

Carlo
carlo pirazzi
Posts: 35
Joined: 2016-10-19 17:34
Fornamn: carlo
Efternamn: pirazzi

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by carlo pirazzi »

Hej igen tyvärr fick jag veta nu att i morgon måste jag jobba, kan inte köra i morgon
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Claes-Göran Andersson »

Mjörn Runt i riktigt kyligt väder på morgonen vid start sedan helt OK. Cyklade med Mikael V. och Hasse C.
Tufft och gå på tre man från Stenkullen till Sollebrunn, kant och kraftig motvind hela vägen. Helt slut i benen öm i vänster lår.

Vi kom in i ett gäng innan Björboholm men det går för ryckigt farten varierar 10 km i klungan och alldeles för fort i backarna vi släppte efter Sjövik i långa backen upp till skolan. Otrolig skillnad att rulla runt med en klunga än att gå på tre man i så kraftig vind!

Lite tråkigt att man börjar gå i samma träsk som många andra tävlingar man gör dem jobbigare försöker hitta varenda backe i omgivningarna. Mjörn var ett fint relativt platt lopp tidigare oftast med vind från väst sista 20 km in till Alingsås på Vänersborgsvägen som kunde vara rent :twisted:.

Årets höjdprofil:
Mjörn Runt.png
Mjörn Runt.png (11.29 KiB) Viewed 25624 times
Kolla er plakett så ser ni originalbanan de har väl gjort en stor beställning.

Vi tre hade 3.21 timmar i sadeln, 99 km, snitt 29.5 och 1117 hm.

Tackar för gött käk efteråt på Cyranos, pizzan satt som en smäck.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Mikeryd »

Jag och Göran kom med en stor klunga (30-40 personer) och vi fick en fin resa runt Mjörn och Anten. Lite jobbigt i den första långa backen innan Tollered, men vi var några som hjälptes åt att komma i kapp. Det var bitvis lite ryckigt och ganska hög fart och det blev några luckor som skulle tätas vid några försök av olika cyklister att komma loss. Bra med rak motvind hela vägen från Gråbo till strax innan Sollebrunn, vilket gjorde det ganska enkelt att ligga med i klungan, och bara en kort sträcka med kantvind upp vid vändpunkten, men sedan mest medvind hela vägen in i mål. Vinden hjälpte säkert till att i stort sett alla i klungan var med in i mål. Vi kom runt på 2:36. Det var nog en klunga före vår som körde på ca 2:30.

Bortsett från lite dålig ordning på startproceduren var det ett bra organiserat lopp med flera vätske- och matkontroller och korv med bröd vid målgång.

Trevligt cykelsnack efter loppet till en god pizza gjorde det hela ännu bättre.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by andale »

Startade längst fram i andra startgrupp så jag fick täten i den gruppen till att börja med. Tappade täten när jag och några till körde rakt fram i en korsning där man skulle vänster. Flaggvakterna visade inget så vi var några som fick vända. Inget större problem utan bara att haka på klungan. Ganska snart tog vi Lygnare som var med i gruppen oss fram till täten och höll uppe farten. Det visade sig snabbt att de flesta andra föredrog att ligga bakom och hänga med.

För mig gick det bra fram till Lövhultsbacken. Låg bland de främsta när vi gick in där, men tempot var för högt för att jag skulle kunna följa med upp där. Var ca 150 meter efter gruppen vid toppen så det var bara att köra själv i 6 km tills jag fick sällskap med en yngre herre. Vi turades om med dragjobbet fram tills Göran Bergström lägligt kom ikapp efter ytterligare 12 km. Efter det var det jag och Göran som skötte dragjobbet i 3 mil till med något enstaka undantag. En större grupp kom ikapp och vi tog rulle på den. Även Duncan var med i den gruppen

Ryckigheten i den gruppen gjorde att det sved betydligt i mina ben, speciellt efter att vi svängt av vid Loo. Lyckligtvis klarade jag att klamra mig fast där hela vägen fram till sista nerförsbacken innan Vänersborgsvägen. Där höjde jag och några till tempot så vi kom ut på vägen före huvudgruppen. Jag och Duncan turades om att köra på i medvinden, men efter ett tag tyckte jag att de som hängde på kunde ta ett tag också. De gjorde de med sådant besked att jag inte klarade att följa med utan fick mala själv ett tag. Ytterligare en gång kommer Göran B ikapp och ser till att vi håller farten uppe in i mål.

Känner mig nöjd med att hålla uppe trycket hela vägen runt. De långa förningarna gjorde att jag fick antydningar till kramp några gånger men kroppen lyckades komma tillbaka varje gång.

Trevligt att sitta en stund efteråt, ta en pizza och tjöta lite med vennerna. Synd bara att det inte var fler som var med på detta fina evenemang.
/Anders
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Mjörn runt 2017 3 september

Post by Hans Carlberg »

Det är lite skillnad på banprofilen på denna för mig nya bana jämfört med förr.
Har inte kört loppet efter knäoperationen så det blev lite nytt att se.
Gillar egentligen mer när det går upp o ner och det gjorde de..
Fast det underlättar om man har skött sin träning också!
Tack C-G och Mikael för en disciplinerad körning!
Go mat och en trevlig pratstund hann vi också med!
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Post Reply