En kort rapport från Cykelvasan

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

En kort rapport från Cykelvasan

Post by olof »

Tjena

Jäpp, nu var det avklarat 9,5 mil i Fäders spår. Detta var mitt andra mtb lopp detta år. Det första var Hisingen runt (5 mil på asfalt). Lygnens Venner representerades av Kalle H och undertecknad. För den mer renläriga mtb gubben ter sig detta lopp säkert mycket enkelt och underlaget var alltifrån sprängsten till asfalt men trots allt en del backar. Måste påpeka dock att det var väldigt roligt att körra detta klassiska skidlopp på cykel. Det lurigaste underlaget var sprängstenen att köra på i synnerhet när man bytte från innerfil till yttterfil då det lätta att slira ut i buskarna i synnerhet om man hade lite fart. På asfaltssträckorna var det bara att trtycka på för fullt. Jag avverkade min 9,5 mil på 4 tim och 17 sek vilket gav plats 2015. Min plan var att försöka köra i ett behagligt tempo så att jag har "kontroll" under hela turen. Det är som sagt mycket folk i spåren att ta hänsyn till när man startar i de bakre leden. Den som vann loppet körde på 2.47.20 och körde för cykelcity, namnet är Jesper Dahlström. Om jag hade haft lite koll på tiden skulle jag inta stannat i oxberg och sköljt ner två muggar med blåbärsoppa för då hade jag kommit under 4 timmar.

Lördagen bjöd på ett härligt väder med sol och värme och en toppenstämning, säga vad man vill men vilket arrangemang kanon helt enkelt. Min mtbv vana är inte allför avancerad så detta är en bana som även passar landsvägsgubbar. Dem största problemen dök upp i samband med uppförsbackar där många klev av och gick upp, detta stoppade verligen upp rytmen. Det skulle vara en stor fördel att starta i de tidigare grupperna för att slippa köra om många medcyklister.

Men nästa år då minsann....det gäller bara att vara snabb när platserna släpps.

Nu får man istället satsa på Bockstenturen. Apropå det, en kommentar när det gäller en jämförelse mellan Vasaloppet och Bockstenturen är att vasaloppet framställs som att och och handla smör i jämförelse med bockstensturen.

Kan även instämma i detta för när jag körde bockstenturen för två år sedan var det en lerfestival utan dess like. Underbart helt enkelt (då körde jag tillsammans med några kamrater 5 milaren).

Ha det gott

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Post Reply