Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by molsson »

Magnus Olsson och Peter Jonsson delar rum.

/Magnus
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by pewe »

Jag har bokat enkelrum så behöver ingen störas av mina snarkningar :)
/ Peter
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Hans Carlberg »

C-G skrev: Hans Ö. har enkelrum det vet jag från vår bokning.
Fint ska det va eller hur Hans? #-o
Hur bor jag själv då? Svar: Enkelrum :-=
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Hotell Skansen och provningen är nu bokad för oss Lygnare. Fick svar i morse och de har bokat 17 platser = några reserv. När vi vet exakt avbokar jag de rum vi inte behöver.
Återkommer

Priset vi fått 1295 kr är i dubbelrum vill man bo i enkel rum kostar det 395 kr extra.

Kan tänka mig att ni som bor ihop på vandrarhemmet också bor ihop på hotellet.

Rolf L. och CG
Janne och Anders
Magnus O. och Peter J.

Resten?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Mikael Virtanen »

Enkelrum bor jag i, i all enkelhet.
Mikael
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Hans Carlberg »

Samma för mig, enkelrum!
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by andale »

Enligt vår ven Per-Olof Nilsson på Öland så har det nu blivit fyra platser lediga. Läs i första inlägget hur ni gör om ni vill anmäla er.
/Anders
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by T.F »

Passa nu på att fylla de sista 4 platserna,ni ej anmälda.
Öland är lika avlångt som Sverige men i mindre format
så det är överkomligt att cykla runt ön på 2 dagar i gott sällskap.
Kul om vi blir fler av oss på plats representerande Lygnens Venner!
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by andale »

De nya fyra platserna gick åt snabbt så nu är det fullt igen.
/Anders
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by T.F »

Fattar ni inte att ni måste vara snabba,nu är det fullt igen ju! Nu måste ni vänta in wild cards..
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by andale »

Hej!

Jag har fått boka av detta event på grund av att det kolliderar med en rolig händelse i familjen som kommer på samma helg. Antar att det därmed finns en ledig plats. Kolla i så fall med P-O enligt instruktioner i första inlägget.
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej Fyr till Fyr cyklister

Glöm inte att betala resterande 700 kr till P-O Nilsson Ni hittar all information högst upp i denna länk och i det mail ni fått från P-O.

Hotell Skansen och provningen är bokad för oss Lygnare. Fick svar och de har bokat 17 platser = några reserv. Just nu är vi 14 personer som stannar och bor på hotellet söndag till måndag. 4 personer åker hem på söndag em. efter avklarad cykling.

Återkommer med ett mail till alla så vi får ordning på rummen i hotellet. Möjlighet till enkelrum finns för den som önskar.

Priset vi fått 1295 kr är i dubbelrum vill man bo i enkel rum kostar det 395 kr extra. Betalning görs på plats när vi checkar in på hotellet.

Anmälda till Whiskey är de med ett W bakom namnet.

Olof Tedenbrant W
Magnus Olsson W
Rolf Lindkvist W
CG Andersson W
Hans Öberg W
Janne Peterson W
Hans Carlberg W
Peter Jonsson W
Magnus Johansson W
Johan Gustafsson W
Fabbe Vecchi W
Maria Wiman W
Jan Bergström W

Mikael Virtanen Ej
Rolf Taipale Ej
Peter Wenander Ej
Thomas Forsberg Ej
Staffan Stenfelt Ej

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

OBS!
Det har stått 750 kr att betalas senast 30/5. Det skall vara 700 kr. 1400 - 250 (anm. avgift)= 1150 - 450 (klubbens subvention) = 700 kr.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej Fyr till Fyr cyklister

Ni har alla fått ett mail från P-O med frågor om boende vid Hornsjön.

Jag har samma fråga om boendet på hotellet för oss som stannar för whiskeyprovning.
Kommer att maila hotellet inom kort om definitiv bokning för oss Lygnare. Nedan ser ni alla som stannar med ett ”W” bakom namnet.
Vill att ni snackar med varandra om boendet och om någon vill ha enkelrum. Svar senast måndag 26/6 vill ha detta klart innan jag drar iväg ner i Europa med husbilen.

Förslag till boende på Hotell Skansen:

Rolf L. – CG
Magnus O. – Olof
Janne P. – Maria W.
Hans C. – Fabbe V.
Magnus J. – Peter J.
Johan G. – Janne B.
Hans Ö.

Hotell Skansen och provningen är bokad för oss Lygnare. Fick svar och de har bokat 17 platser = några reserv. Just nu är vi 13 personer som stannar och bor på hotellet söndag till måndag. 4 personer åker hem på söndag em. efter avklarad cykling. Staffan är i sommarstugan.

Återkommer med detta mail till alla så vi får ordning på rummen i hotellet. Möjlighet till enkelrum finns för den som önskar.

Priset vi fått 1295 kr är i dubbelrum vill man bo i enkel rum kostar det 395 kr extra. Betalning görs på plats när vi checkar in på hotellet. I priset ingår buffé efter cyklingen med en starköl, whiskeyprovningen och övernattning i dubbelrum med frukost.

Ni som stannar för provning behöver inte meddela P-O om buffé, whiskey etc. = punkterna 4, 5 och 6 i P-O:s information nedan. Ni som åker hem anmäler till punkt 5.
När det gäller cyklingen blir det en Lygnargrupp 29+ som förra året. Känns som alla är på G bara vi sköter sommarträningen.

Samordna bilresan till Öland. De fyra som åker hem på söndag åker med fördel tillsammans. Rolf L., Hans C, CG och Hans Ö. åker i en bil. Snacka ihop er och fyll bilarna. Jag ”CG” har två takställ som man kan låna även krokställ för tre cyklar.

Anmälda till Whiskey är de med ett W bakom namnet.

Olof Tedenbrant W
Magnus Olsson W
Rolf Lindkvist W
CG Andersson W
Hans Öberg W
Janne Peterson W
Hans Carlberg W
Peter Jonsson W
Magnus Johansson W
Johan Gustafsson W
Fabbe Vecchi W
Maria Wiman W
Jan Bergström W

Mikael Virtanen Ej
Rolf Taipale Ej
Peter Wenander Ej
Thomas Forsberg Ej
Staffan Stenfelt Ej

//CG


Information inför Cykla Öland Fyr till Fyr 2017 från P-O

Hej,
Välkomna till Cykla Öland Fyr till Fyr den 12-13 augusti.
Det skall bli jättetrevligt att träffa er nya och gamla cykelvänner.
I fjol var vi 35 deltagare i år blir vi dubbelt så många.
Därför är tillgången till enkelrum på pensionat Hornsjön mycket begränsat.
Här kommer lite information om evenemanget och några frågor som är mycket viktigt att ni snarast svarar på.

Vi kommer att cykla tillsammans i tre olika fartgrupper med lokal gruppledare:
• Grön-grupp tempo 24-26
• Gul-grupp tempo 26-28
• Röd-grupp tempo 29+

Det är gruppcykling med ledare som gäller och där gruppen håller ihop under hela turen men det finns möjlighet att byta grupp vid de planerade stoppen eller inför sista dagen..

• Samling Kl. 08:30 lördag den 12 augusti vid Hotel Skansen i Färjestaden, Tingshusgatan 1, se bifogad karta, http://www.hotelskansen.com

• Start kl. 09:00. Viktigt att du kommer i tid. Vi inväntar inte den som kommer för sent.

•Parkering Björkvägen 8 vid Färjestadens Sporthall, intill skolan, se bifogad karta. OBS! Ingen parkering vid startplatsen.

• Omklädning Kom helst omklädd och klar till starten på lördagen. Du kan även byta om i sporthallen som är öppen från kl 06:30. Sporthallen är sedan öppen på söndagen där vi kan duscha efter turen.

• Följebil och transport av bagage till övernattningen Följebilen kommer att vara parkerad vid Färjestadens sporthall på lördagen från kl. 06:30-08:15 och hela söndagseftermiddagen till alla har kommit tillbaka. Där lämnar du din väska med det som du behöver för övernattningen på Pensionat Hornsjön, handduk och lakan ingår. Jan Carlsson kör bilen och följer med oss runt bägge dagarna, tel. 070-3955738. Jan är en mycket trevlig, intresserad och hjälpsam kille som kommer att ge oss bästa service. Du har inte tillgång till bagaget under turen.

• Utrustning Väl fungerande cykel, vattenflaskor(2),hjälm, glasögon, friska däck, reservslang och regnplagg samt extra energi då några etapper dag 1 kan vara tuffa.

• Försäkring Det är din egen försäkring som gäller.


6 frågor som jag vill att du snarast svarar på, senast den 30 juni. Fråga 4, 5 och 6 är inte aktuella för medlemmar i Lygnens Venner som stanna för provning. De Lygnare som åker hem på söndag anmäler sig till punkt 5.

1. Enkelrum Hornsjön, extrakostnad kr 200:-
2. Vem du delar rum med i Hornsjön
3. Specialkost
4. Vilken fartgrupp du önskar cykla i
5. AfterBike. Är du intresserad av att äta After Bikebuffe på Hotel Skansen efter målgång. Pris kr 159:- inkl vatten. Betalas vid ankomst till hotellet
6. Whiskeyprovning på Hotel Skansen efter buffén. Pris kr 495:-. Betalas vid ankomst till hotellet

Passa på att boka ett förmånligt paket söndag – måndag:
After bike inkl. 1 stark öl, whiskyprovning, övernattning samt frukost 1295:-/person i dubbelrum. Enkelrumstillägg 395:-, http://www.hotelskansen.com/event/cykla ... -till-fyr/
Paketet bokar du direkt till hotellet, tel 0485-305 30
Är du medlem i Lygnens Venner så sköter klubben den gruppbokningen.

Tidplan för tempo 27:

Dag 1, lördag 12 aug
06:30 Öppet omklädning
06:30 Bussen på plats vid sporthallen
08:30 Samling vid Hotell Skansen
09:00 0 Hotel Skansen, Färjestaden, http://www.hotelskansen.com/
10:10 32 Kastlösa, fikapaus, http://www.kastlosa.se/
10:40 Rast 30 min
11:45 63 Långe Jan
12:00 Rast 15 min
12:35 80 Gammalsbygården lunch, http://www.gammalsbygarden.se/
13:20 Rast 45 min
15:15 130 Himmelsberga, fikapaus, http://www.olandsmuseum.com/
15:45 Rast 30 min
17:15 170 Södvik
18:05 192 Pensionat Hornsjön, http://www.hornsjon.se/
20:00 Middag

Dag 2, söndag 13 aug
06:00 Frukost
07:30 Samling
08:00 0 Start
09:00 28 Långe Erik
09:30 Rast 30 min inkl fika
10:55 66 Ölands GK, lunch, http://www.olandsgk.se/GOLFRESTAURANGEN
11:40 Rast 45 min
13:15 109 Köpingsvik, fikapaus, http://www.kopingsvikskonditori.se/
13:45 Rast 30 min
15:20 152 Hotel Skansen
16:30 Afterbikebuffé
18:00 Whiskyprovning


Välkommen till Öland och Öland Söndagscykling

Med vänlig hälsning
Cykelguiden på Öland
P-O Nilsson
Tel: 070-5741177

Följ oss på Facebook, https://www.facebook.com/groups/626359887471269/
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej alla Fyr till Fyr resenärer!

Har ni inte fixat samåkningen är det hög tid för det nu!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by JohanG »

Hej!

Hur var det med resturangen på Stora Frögården? Jag tycker att det kunde vara trevligt att satsa på en genemsam middag på fredag kväll... Ska vi försöka förboka detta?

Jag kommer att ta mig till Öland på egen hand som det ser ut nu, kommer att ta vägen via mina föräldrar i Vallsjö.

//Johan
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Jag drog ett mail till vandrarhemmet igår. De har inte köket igång i år men kan erbjuda catering = att vi beställer mat och de fixar det. Vi äter i deras matsal och de säljer öl och vin för den som vill ha.

Väntar på svar vad de erbjuder i matväg sedan drar jag ett mail till alla 17 Lygnare för att kolla intresset och vad de vill äta ”om det finns flera alternativ”. Vi var 6 Ölands cyklister i Gul grupp i lördags så jag drog detta med dem-

Återkommer till alla så fort jag vet vad som gäller!

När det gäller Whiskey provningen och övernattning på hotellet är allt klart och jag har bokningen för oss 13 Lygnare som stannar från söndag till måndag.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej Ölandsresenärer

Ni har fått ett mail från mig med texten nedan!

Jag fick svar från Vandrarhemmet angående mat på fredagskväll! Se nedan! Köket är igång de erbjuder en Buffé för 240 kr i sin restaurang. Som ni ser nedan är de intresserade av att veta antalet Lygnare som vill äta på kvällen.

Tacksam om ni vänder detta mail till mig a.s.a.p. så jag kan ge dem en indikation på intresset. [email protected]

Rolf, Hans Ö, Hans C. och CG kommer att åka mot Öland runt kl. 13.00 på fredag. Käkar lunch hemma innan avfärd då kan det vara gött med lite mat på kvällen. Vi körde det upplägget även förra året.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Då har vi cyklat runt Öland för andra året.

Vi körde ner till Färjestaden och vandrarhemmet Stora Frögården på fredag em. i fint väder.
DSC_0002.JPG
DSC_0004.JPG
Gemensam middag på kvällen som uppladdning inför äventyret.

Dag 1.

74 cyklister till start vid Hotell Skansen i Färjestaden fördelade på 5 grupper. Vi 17 Lygnare var fördelade i grupp 1 och 2 som skulle hålla snitt 30. P-O skulle varit ledare i grupp 1 och undertecknad i grupp 2, för P-O blev det att kasta in handduken med magsmärtor och feber. Istället blev det Johan och Lizette från Kalmar som hoppade in med kort varsel som ledare.

I år hade P-O vänt banan så vi körde söderut till Långe Jan först, sedan norrut till Hornsjön för övernattning. Första 60 km ner till fyren bjöd på en hel del motvind, lite småjobbigt. Vädret var riktigt konstigt med låga dimmoln som inte försvann förrän vi fyren. Prognosen hade sagt risk för regn men det blev inget i stället klarnade det upp och blev en kanondag.
Innan fyren hade vi stannat för första fikan på Allégården i Kastlösa med macka och kanelbulle..
DSC_0007.JPG
DSC_0010.JPG
Lunch på Gammelsbygården, secken mat och dricka. Lammfärsbiffar och deras goa rabarbersaft. Nu hade vi cyklat ca. 20 km norrut i fin sida med, rullade lätt i 40 km på platten.
DSC_0011.JPG
DSC_0012.JPG
DSC_0013.JPG
Nästa stopp efter 50 km var Himmelsberga Museum en gammal bondgård som bevarats. Hit fick ledaren börja moderera farten blev lätt 38 km i snitt men det fungerar inte i längden när vi skall cykla 194 km dag 1 och 152 km dag 2. Vi höll ner farten och att inte gå över 33 km. Fungerade bra.

Väl i Himmelsberga var det goa kakor och bullar som hägrade.
DSC_0015.JPG
Lygnare på ljugarbänken i solskenet.
DSC_0016.JPG
Så här ser delar av denna stora gård ut med många olika byggnader.
DSC_0018.JPG
DSC_0019.JPG
Väl framme i Hornsjön efter 6.11 timmar i sadeln, 194 km, snitt 31.4 och 391 hm kunde vi sätta oss i solen och ta en välförtjänt öl innan middagen. Som vanligt en massa tjöt om dagens ansträngning.

Länk till dagens karta: https://connect.garmin.com/modern/activity/1917667150
DSC_0021.JPG

Dag 2.

Kl. 08.00 på söndagsmorgon var det uppsittning igen på cyklarna för dag 2. Denna dag låg grupp 2 först och modererade farten, var lite si och så i grupp 1 första dagen. Denna dag skulle bjuda på mycket motvind och betydligt tuffare cykling.
DSC_0020.JPG
Vi cyklade 30 km upp till Långe Erik i fin medvind där vi stannade för att fotografera. Ca. 7 km norr om Hornsjön körde vi vänster in på en liten fin väg som går efter havet upp till Byxelkrok. Härlig väg med en massa färistar.
DSC_0022.JPG
DSC_0023.JPG
DSC_0025.JPG
Nu var det slut på det roliga. Rätt in i motvind och kantvind mot huvudvägen och Grankullavik där P-O:s syster fixat en egen kontroll med kaffe och hembakade bullar.
DSC_0026.JPG
DSC_0027.JPG
Det är Långe Erik man ser på andra sidan. Här har vi cyklat vänster tillbaka på udden till huvudvägen för att gå öster mot Grankullavik. Vattnet man ser är som ett innanhav.
DSC_0028.JPG
Nästa stopp är Källa golfklubb där det väntades Raggmunk i solskenet. Norra Öland är mycket skog så det blev fin cykling där vinden avtog markant.
Ner mot Löttorp blev det öppet landskap och vi cyklade rakt västerut då bet vinden igen. Jocke från Växjö som var med i vår grupp kunde alla småvägar på norra delen så vi körde en liten fin väg parallellt med stora vägen in mot Löttorp centrum och slapp undan biltrafiken.
Från Löttorp cyklade vi på gamla banvallen ner till golfbanan.
DSC_0029.JPG
DSC_0030.JPG
Från Källa cyklade vi fina småvägar och fortsatte på banvallen söderut för att cykla till Köpingsvik och det fin fina konditoriet för kaffe macka och deras mumsiga nötkaka. Den går inte av för hackor!

Vägen dit bjöd på medvind och motvind beroende på vår färdriktning. Vi cyklar inte rakt söderut det är mycket vänster, höger banan går från västra sidan till den östra och tillbaka.
P-O hade lagt in en ny väg på västra sidan som nyligen asfalterats från Djupvik och 7 km söderut. Kanonfin väg att cykla men det blåste småspik från havet riktigt jäkla jobbigt. Även där var det färistar som var riktigt luriga, stora hålor i anslutningen på båda sidor. Där har man ett jobb att göra med att fylla igen och asfaltera.

Här började agnarna sållas från vetet så de som var trötta la vi i vänster led så att högerledet tog vinden så mycket som möjligt för dem.
DSC_0031.JPG
DSC_0033.JPG
DSC_0032.JPG
Från Köpingsvik till Färjestaden hade vi ca. 45 km kvar att cykla. Det började kännas i benen för flera och vi fick ett riktigt jobbigt parti när det var dryga 20 km kvar till Hotellet i Färjestaden. Ön är platt men den är som en ås från öster till väster så det gick konstant lite uppför i 10 km med rak västlig cykling i MOTVIND!. Väl nere på 136:an igen efter några hundra meter nedförsbacke så cyklade vi någon km söderut innan vi svängde höger ner till havet igen. Rullade på fint några km ner till den lilla västra vägen över Saxnäs in mot Färjestaden.

Nu fick vi medvind sista 8 km av ren hemlängtan rullade det på i 35 - 40 km in till mål. Härligt avslut på cyklingen efter två fina cykeldagar.

5.17 timmar i sadeln, 152 km, snitt 28.7 och 387 hm.

Länk till dagens karta: https://connect.garmin.com/modern/activity/1917667241

Väl uppe vid sporthallen blev det gruppfoto och sedan en välförtjänt dusch.
IMG_3668.JPG
Tack till alla i grupp 2 för fin och disciplinerad cykling. Tack till Jocke som var ovärderlig dag 2 då vi inte hade en karta i Garmin.

Självklart stort tack till P-O för ett toppen arrangemang för andra året.
DSC_0016.JPG
För 13 Lygnare tog det inte slut här! Vi var några som sett den fina Whisky källaren på Hotell Skansen förra året och vi sa direkt att åker vi med nästa år då skall vi stanna till måndagen och köra Whisky provning. De har en av Sveriges största samlingar av Whisky.

Efter installation på hotellet en liten pilsner och bad i bubbelpoolen för några tog vi oss an buffen som uppladdning inför provningen.

Visade sig att presentatören var ägaren till hotellet som under 45 år samlat på Whisky och vin etc. Hade hur många känningar som helst i Skottland och var mycket duktig.

Vi körde en basprovning där han gick igenom hela proceduren och framförallt hur viktiga Ekfaten är för smaken. Olika Ek i olika delar av världen och alla ger olika karaktär under lagrings åren. Vi fick lära oss några tricks som var riktigt bra. En stark Whisky på 60 % tog man första klunken brann det i munnen. Lägga handen över glaset och skaka glaset så blev det en helt annan karaktär rund och mjuk beroende på att det kom in luft.

Kvällen avslutades med några öl och många roliga historier. Fin kväll i gott sällskap.
DSC_0034.JPG
DSC_0035.JPG
DSC_0036.JPG
Hemresa på måndagsmorgon med en god hotell frukost. Packa cyklar och sedan hemresa genom Småland tillbaka till Götet.

P-O är redan igång med planeringen för nästa år så har ni blivit sugna av detta inlägg så hakar ni på i höst. Vi får se om styret beslutar om subvention även nästa år!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Hans Carlberg »

Det blev ett par trevliga dagar på det vackra Öland. 8-)
Ett stort tack till P-O =D> och till hans "stab" =D> som fixade transporter o extra fika
och till Claes-Göran =D> som höll ihop vår grupp!
Mycket trevligt och träning fick man på köpet! :-D
Nästa år då skall jag vara mer förberedd: mer tränad, smalare, hungrigare, yngre och kanske pensionär :roll:
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Post Reply