LEL : London-Edinburgh-London 2017

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by dlridings »

Och så är det dags igen ... 600 km från Mölndal till helgen när alla andra cyklar runt Vättern i gott sällskap.

Jag har också gott sällskap (tror jag). Bettina har inte lämnat 100%-igt besked, men jag tror nog att hon kommer till start imorgon och vi ska hålla ihop runt banan.

Den här gången skippar jag busskur och har bokat ett rum på Laholms vandrarhem. Pia, som sköter det, är vana vid cyklister och ser till att vi kan komma in, även om vi anländer efter midnatt. Det blir 3 timmars sömn, kanske, och sedan upp igen för att komma till Smålandsstenar senast 14:10.

Mölndal, Borås, Gällstad, Ljungby, in till Lahlom söderifrån (någon backe på åsen inblandad, misstänker jag), Simlångsdalen, Smålandsstenar, Östra Förlunda, Öxabäck, Horred och hemåt.

Jag testar ett system som jag vill använda under LEL. Ni som inte kör Vättern kan kanske kasta ett öga på sidan ... vi är ute länge. Hela lördag (dag och natt) och större delen av söndag. Så det är inget man behöver kasta sig över ... vi är ute länge.

Den gröna gubben (jag) börjar röra sig imorgon, kl. 8, kanske lite tidigare om den registrerar incykling till start. Sedan ska den röra sig (sak = jag har inte gjort detta förrut och testar mig fram) ... röra sig längs banen.

Jag har en "tracker" (SPOT) men det räcker med en app till sin telefon (Android eller Apple). Med lite trixande (= epostkorrespondens med organisationen) kan de lägga upp en sida där flera kan ansluta sig, så att man ser flera på banan samtidigt.

Lite kul (= nördigt), men man behöver ett mått nördighet för att hålla på så här.

https://spotwalla.com/tripViewer.php?id ... a237eeb9b2

Vädret ser hyfsat ut ...

http://www.weatherbagel.com/f/79326073- ... 4e4bc38227
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by dlridings »

Så var det dags för den sista någorlunda planerade brevet inför LEL. Bettina drabbades av tandvärk förra gången, på 60-milaren, men planerar att köra 40-milaren nu under helgen. Vädret ser lite bättre ut, så vem vet ... det blir kanske 60 iallafall. För några dagar sedan såg det ut som mycket regn och inga av oss kände för att ta en tupplur efter 30+ mil bara för att vakna och ta på sig blöta cykelkläder.

Kartan är här och från och med kl. 8 imorgon kommer det att finnas en markör för var vi är. Om man klickar på de blåa knappnålarna kan man se kontrolltiderna (Borås, Svenljunga, Hyltebruk, Halmstad, Varberg och hem till Mölndal igen, om jag minns rätt).

Mölndal BRM 400 nr 1 högervarv

BeGe (Bengt Göran Olsson) är också med, om hälsan tillåter.

Jag har för mig att Bengt Sköld planerar att åka 60-milaren. Den är lite tufft på det sättet att det är långt mellan kontrollerna, Bengt. När ni har kommit till Gällstad, ät ordentligt, alternativt hamstra mat för resan. Det är långt till Ljungby. Jag fick slut på energi på den sträckan. Jag åt bara korv och mos i Gällstad. I Ljungby finns en bra pizzeria "Pizza Mix", en stenkast bakom Circle K. I Lidhult (på väg in i Småland igen efter Laholm) finns en pärla på ICA. Man tar det man vill ha, tar en lapp där man kryssar i vad man har tagit, och sedan betalar man i ICA kassan när man är klar. Mycket trevligt ställe.

ICA Lidhult

I Smålandsstenar finns en utmärkt asiatisk restaurang:

Man hau

Man får ett mycket vänligt bemötande.

Slarva inte med maten. Det finns någon mil slakmota efter Simlångsdalen och från Östra Frölunda och västerut till Överlida ... jag hade ingen aning om den backen. Nu vet jag.

Kanske Thomas Franzén och Ulf kan hitta tillbaka till PBP-formen från 2007?

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by dlridings »

Tufft blev det, helt klart. Båda BeGe och jag fick problem med kontaktytan mellan sadeln och motorn, BeGe tidigt och plågsamt. Sista milen kunde han knappt sitta på sadeln och fick stå, och då tog händerna stryk.

Jag har svårare och svårare att hålla mig vaken. I Åsa la jag mig på marken medan BeGe justerade det som justeras skulle. Många bilar fanns det inte kl. 3 på natten, men de två som fanns, vände om för att fråga om allt var ok. Så någon sömn blev det inte.

Mellan Åsa och Kungsbacka gick det bara inte längre och jag la mig och sov 20 minuter i en busskur. Jag vet inte vad det är som finns på marken, men jag var lite uppäten efteråt. Kliar rejält idag. Inga fästingar, förmodligen knott eller jordlopp.

Vi kom till Varberg halv två på natten. Vi satsade på Circle K eller McDonolds, men ikke. Det var stängt. Allt var stängt och vi behövde hitta någon att stämpla våra kort. Vi hade ingen som helt lust, INGEN, att cykla ut till norra infarten där Circle K förmodligen hade öppet.

Vi såg att det lyste i McDonalds, men det var stängt. BeGe ondgjorde sig över att alla ljus var på med en massa skräp på borden.

Vi försökte hitta vatten i självtvätt, men där strövade en trutunge omkring med arga föräldrar som dök ned på mig.

Sedan på avstånd såg vi rörelse i McDonolds. Jag försökte mota bort trutungen och BeGe cyklade över till McDonolds.

När jag kom fram, höll han på med att skicka våra kort genom en springa i det låste "Drive-in" fönstret för att få en stämpel och tidsintyg.

Sedan undrade han om inte de kunde hjälpa med lite vatten. Han satte på charmoffensiv (som egentligen är bara BeGe naturligt) och förklarade att det var svårt att langa flaskorna genom springan.

Två stycken kämpade med att få upp låset på fönstret. In med mina flaskor. Under tiden körde BeGe vidare och undrade om inte de kunde blanda hans flaskor med hälften Coca Cola. Ja då, det gick bra. Jag chansade på att tigga en varm kopp kaffe ... det fixade de också.

Tjejen (Ester) sa ... "Har ni varit i Hyltebruk? Jag kommer från Hyltebruk!". Det blev ett långt trevligt samtal och vad vi höll på med, när hon flyttade till Varberg osv.

Helt fantastik personal på McDonalds i Varberg (den som ligger närmast stan). Den ska klart sponsras.

Jag tog en bild ...
IMG_20170702_014815_848.jpg
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by Sköld »

Hej !
Körde 60-milaren lördag-söndag, lördagen var ok , men söndagen...ensam i 10 mil regn , som avlöstes av 20 mil kuling rätt i näsan :shock: .
Tänkte nästan lägga mig nära nån fin kyrka , så att man kunde gräva ner mig på lämpligt ställe..
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by T.F »

Åh herregud tänkte du säkert då Bengt,å jag oxå nu när jag läser detta!
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by dlridings »

Börjar allt bli lite pirrigt. Om två veckor och två dagar startar jag, kl. 11 på söndag, 30/7. Jag måste vara i mål senast på fredag, kl. 07.40. Startnummer S10.

Först 710 km norröver och sedan 727 km tillbaka. 10,000 höjdmeter, om jag ska tro RideWithGPS. Organisatören säger 11.128 hm. "What goes up, must come down." Det betyder väl också att det är dryg 11.000 meter utför, eller?

North bound
South bound

Ca 350 km om dag, om jag vill sova 4 timmar per dygn. Klarar jag mer, kan jag sova mer.

Jag kan ha två drop-bags à 2,5 kg. Jag har valt Louth och Brampton. Eftersom jag passerar båda två gånger, hoppas jag att det betyder:

KM: 244, 556, 861, 1172

Ca 300 km mellan drob-bag. Under PBP räknade jag med en flaska Vitargo per 8-9 mil. Åtta förpackningar per drop-bag. Det täcker inte hela distansen, men jag har nog tröttnat på det i slutet ändå. Under PBP drack jag också 14 flaskor (små flaskor) Fortimel, näringstillskott man ger äldre och anorektiker. Men vi får inte ha vätskor i drob-bags. Det får bli apotek längs vägen om jag bestämmer mig för det.

Packning: Regnjacka, ylleundertröja, långa cykeltajts (utan padding ... blir nog Lygnens gamla model), långfingrade handskar, tre slangar, en lagringssats, en reservlampa.

På mig: Assos T Cento 100 (https://www.assos.com/en_m/assos-road-c ... on/t-cento) och ett par äldre Assos i en drop-bag. Jag lutar åt att beställa yttlerligare ett par T Cento för den andra drop-bag. Dyrt, men värt varenda krona.

Jag har testat Schweizarens byxor (från Mallorca) med mycket dåligt resultat. Samma sak vad gäller Santini och Craft. Specialized lär ha något lika bra som Assos till en billigare peng, men jag vet inte var man kan få tag i dem och jag vill gärna testa byxor innan jag binder mig (förhoppningsvis inte bokstavligen) till dem.

Jag håller på köra in en ny Brooks sadel. De har rykte om sig att vara hårda som nya, men det är också en syntetsadel med padding över ett hårt plast eller kolfiber skal. Jag vill ha en sadel med en uppskärning, inte så mycket för tryckets skull, utan för ventilation.

Skor ... Bontrager mtb (de är bredda, som mina fötter). Strumpor kolsvarta yllestrumpor. Gore handskar. Bandana för svettets skull.

Cykeln ... jag har kört med lättare varianter hela säsongen men de duger inte, av olika skäl. De duger inte för mig. Så det blir pansarbilen Surly.

28mm GP 4000 II däck med 5 bar lufttryck.

Nu ... dags att sätta mig framför kartan och kalkylatorn för att lägga upp ett schema, kör- och förhoppningsvis sovschema.

Det känns allt lite nervöst, varför jag skriver av mig lite ...
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by Eddy »

Låter som en utmaning för dig detta Daniel.

Finns det möjligen någon länk till att följa din resa.

/E
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by Hans Carlberg »

Ja det skall bli spännande att följa Daniel i spåren!
Byxor nämnde du men vad gäller som rompesmörja?
Vaselin, 5 gamla bananer eller annat byxfett?
Hasse som håller tummarna!o
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by dlridings »

Hej Eddy och Hans!

Eddy, om allt fungerar, ska man kunna följa mig på olika sätt. Jag lägger upp min egen "tracker" och organisationen kommer att rapportera när jag kommer till och när jag lämnar en kontroll. Jag vet inte om det sista är på plats ännu. Rutinen är färdigt, men de översätter den till många språk. Jag minns inte exakt, men jag tror att det handlar om 11 språk.

Min egen tracker har jag fixat via "Spotwalla.com". Ni har kanske sett den orange mojen jag har på cykeln. Den skicka upp en position till satelitter var femte minut. Huvudfunktionen är SOS, dvs, jag kan trycka på en knapp (en barnsäker knapp) som kallar på räddningstjänsten och ger dem min position. Det gäller nästan överallt i världen. Det är en tjänst jag betalar för. En bisak är att den skickar upp min position var femte minut. Spotwalla fixar till det så folk kan följa mig på kartan:

Daniel på Spotwalla under LEL

Ingenting kommer att röra sig förrän tidigaste på lördag om knappt två veckor, men då är det bara jag som åker till incheckning osv. Om två veckar exakt, borde jag ha passerat St. Ives, den första kontrollen. Jag startar kl. 11.00 på söndag. När det fungerar kommer man att kunna se en liten grön cyklist som rör sig med jämna mellanrum. Jag har glömt hur ofta, 10, 15 minuter. Det är jag :-)

Hans, jag fyller ett par filmburkar med Assos. Jag har en lite burk med mig och en i varje "drop-bag". Jag använder inte det annat än vid behov. Det är ingen idé. Det fungerar i 4-5 timmar, men jag kommer att sitta betydligt längre än så. Jag har med mig det som behandling, ifall det uppstår problem. Det lär fungera som kur lika bra som förebyggande. Jag har aldrig behövt att testa, men en annan randonneur har berättat att det har räddat honom.

På PBP fick jag lite problem i slutet. Det blev aldrig något, men LEL är 20-mil längre, och jag hade inte kunnat cykla 20-mil vidare under PBP utan problem. Det var själva sömmarna i sadeln som hade börjat etsa in ett mönster i huden. Den sadeln (Selle Italia ett-eller-annat-Maxflow) följer inte med.

Åke har lånat mig en sadel ifall ett sådant problem uppstår. Jag försökte att ladda upp en bild på den, men fick meddelandet "Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer." Jag får väl prata med administratören :-)

Tortyrredskap (Åke och jag), hjärta (min fru) alla ser olika saker ...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by dlridings »

Det drar ihop sig. Cykeln är nedpackad, två gånger. Jag satte ihop det för att se vad som kunde ge problem. Det uppstod ett och annat i samband med stänkskärmarna. Bultarna ramlade av när jag trodde att de satte fast i skärmen. De ligger i en filmburk nu.

Jag bytte hjul, bytte till ett par Anders Jönsson (Veloform) har byggt upp. Jag märkte lite ojämn ekerspänning i bakhjulet som jag hade tänkt köra med. Det är samma model på fälgen (Mavic CXP33), 32 ekrar istället för 36 och ett Hope baknav, som jag inte är förtjust i pga oljudet. Jag får låta bli att frihjula.

Planen, ja, jag har en plan. Det brukar jag inte ha i detalj. Plan tenderar att spricka.

Tidsplanen

Hm per mil är just det ... höjdmeter på 10 km. Som referens, när jag cyklar hemifrån och sedan runt Lygnern handlar det om 100 m per mil.

Jag startar på söndag. Mentalt har jag kommit igång. Jag tänker inte på så mycket annat, så Ewa får ut mig på små utflykter. Det är bra.

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by dlridings »

Här finns lite bakgrundsinformation i "Cycling Weekly":

LEL

För några dagar sedan skrev även "Cyclist" om LEL:

UK's toughest audax

Och jag bara ligger på soffan och slappnar av ... än så länge.

LEL har sin officiella tracking på plats nu. Jag har startnummer: S10

LEL tracking

Min egen visar bara var jag är. LEL:s ger information om hur det ligger till.
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by Eddy »

Läget just nu enligt officiella siten

Timestamp Event Control Distance (km) Time in Hand
2017-08-02 22:28:48 Arrival Pocklington 1080 4 hours 16 mins
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by Eddy »

Hej!

I mål nu på morgonen 07.00

Timestamp Event Control Distance (km) Time in Hand
2017-08-04 07:00:31 Arrival London 1441 1 hours 4 mins
2017-08-04 03:37:44 Departure Great Easton 1393 0 hours 33 mins
2017-08-04 03:11:41 Sleep End Great Easton
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by Claes-Göran Andersson »

Daniel

Gratulerar till en fin prestation!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by Hans Carlberg »

Grattis!! \:D/
Skall bli spännande att höra berättelsen om LEL! :-)
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by molsson »

Grattis Daniel.

Några bra cykelsträckor hittade eller var det bara ned i bocken och trycka på?
/Magnus
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: LEL : London-Edinburgh-London 2017

Post by Sköld »

Stort grattis Daniel ,
till en superstark prestation =D>
Låter som ett jättefint lopp som är värt att testa framöver (2021 då antar jag )
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Post Reply