Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by Dario »

Hej alla!

Vad sägs om en granfondo i Italien med legendariska backar, fantastiska miljöer och vägar avstängda för bilar...?

Nu har vi ett konkret förslag! Vi från Lygnens Venner ska nämligen vara med på "Granfondo Gavia e Mortirolo" söndag 28 juni 2020 från Aprica i Lombardiet!!! Här är länken till hemsidan:

https://www.granfondogaviaemortirolo.it
2019-10-09 11.17.42.jpg
2019-10-09 11.17.42.jpg (121.6 KiB) Viewed 20405 times
(bild hämtad från http://www.tech-cycling.it)

Loppet har genomförts i 15 år och är väldigt uppskattat, arrangören gör ett mycket bra jobb. Ett tidigare proffs är dessutom med och arrangerar. Det är Damiano Cunego, vinnare av en Giro d'Italia och av TRE STYCKEN Lombardiet runt. Han vet med andra ord vad backar är för nånting.

Det blir många höjdmeter med de anrika backarna Santa Cristina, Gavia och Mortirolo. Tuffa är de också, speciellt Mortirolo, en riktig mördarbacke med en snittlutning på över 10%. Det blir en härlig utmaning!

Om man känner att det kan bli för tufft med det så ska man veta att arrangören har fixat tre olika banor: "percorso lungo" på 170 km och 4200 höjdmeter med bergspassen Gavia, Mortirolo och Santa Cristina,​ "percorso medio" på 150 km och 3822 höjdmeter med både Gavia och Mortirolo och sedan "percorso corto" på 80 km och 2169 höjdmeter, utan Gavia och Santa Cristina och med en "snällare" variant av Mortirolo. Man kan alltså få välja den banan man mest känner för.

I och med att loppet genomförs i norra Italien, väldigt nära gränsen mot Schweiz, går det att smidigt ta sig ner med bil/minibuss, vilket skulle ha många fördelar.

Styrelsen har dessutom beslutat att sponsra oss med 1000 kronor per deltagare om vi blir minst 10 stycken medlemmar som deltar i granfondon med gemensam resa och boende. Det ni!

Tanken är att vi ska åka ner i bilar/minibussar och ta med oss våra egna cyklar. Räkna med minst 5 hela dagar för hela resan. Det finns än så länge en del bra boenden lediga i Aprica och i byarna omkring enligt diverse hotellbokninggsajter. Själva arrangören har dessutom avtal med flera hotell och B&B. Deltagaravgiften är 60 euro per person om man registrerar sig senast 31 mars 2020. Sedan stiger anmälningskostnaden.

Hör av er senast söndag 1 december och anmäl intresse i denna forumtråd. Därefter får vi se hur många vi blir och så planerar vi resan mer i detalj. Jag bistår gärna med hjälp avseende samordning och bokningar och eventuell kontakt med arrangören och översättning från/till italienska.

Nu kör vi mot nya höjder!

Vi hörs,

Dario
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by dlridings »

Oj! 2020 börjar arta sig riktigt fint.

Det är nästan, på håret, att jag får ett schemakrock här, men jag ska undersöka om jag kan pyssla ihop dagarna.

Fint initiativ, Dario.

Daniel
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by olof »

Tjena
Har ni inte kört dessa berg bör ni testa. Mycket fin cykling dock ett passus: Mortirolo är ingen lek, en groteskt tråkig, sugande stigning, ingen återhämtning och inte mycket serpor att tala om. Stelvio som ni också kan köra i dessa trakter och Gavia som ni kommer att köra är härliga stigningar som man njuter av...men Mortirolo......

Själv kommer jag tillsammans med några andra gamla gubbar nöta bergen i Dolomiterna i Juli (rätt upp och bara rakt utför....)

lycka till

Mvh

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by T.F »

Hoj hoj hoj då!! Jag är intresserad Dario,så notera mig! mvh Thomas
Linher
Posts: 57
Joined: 2018-11-19 10:27
Fornamn: Linus
Efternamn: Hermansson

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by Linher »

Dario, jag är intresserad av Gavia e Mortirolo!

/Linus Hermansson
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by Dario »

Hejsan,

Och vad trevligt! Vi börjar bli ett litet gäng, som jag hoppas kommer bli större och större. Hittills har jag noterat att Daniel Ridings, Thomas Forsberg, Linus Hermansson och Carlo Pirazzi har anmält intresse. Carlo kommer med största sannolikhet att åka till Aprica från sin italienska hemstad. Vi andra får planera gemensam resa från december.

Det är egentligen så att ännu fler än dem som jag nämnt ovan har visat sig vara intresserade av granfondon, i alla fall när vi har pratat om det personligen, men jag ska be dem att fundera i lugn och ro och eventuellt bekräfta, helst via denna tråd.

Ciao,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by Dario »

Hej!

December närmar sig och då blir det dags att planera vår resa till Italien! Utöver dem som jag nämnde ovan har även Fabio Abate och Petter Hermansson anmält intresse. Mycket bra gäng men det vore ännu roligare om vi blev ännu fler! Fundera till 15 december. Måndag 16 december träffas vi på Bishop's Arms på Järntorget kl. 18 och bokar resan! Hör av er här så ses vi 16 december.

Hälsningar,

Dario
User avatar
Corre
Posts: 52
Joined: 2018-08-21 09:00
Fornamn: christian
Efternamn: von corswant

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by Corre »

Hej!
Jag hänger på Dario.

/Christian
niklas_e
Posts: 7
Joined: 2016-04-29 10:26
Fornamn: Niklas
Efternamn: Emanuelsson

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by niklas_e »

Tjena Dario!

Jag är också intresserad :)
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by Dario »

Hejsan,

Och vad kul att så många är intresserade av Granfondo Gavia e Mortirolo! Och vilket trevligt och starkt gäng! Hittills har dessa lygnare anmält intresse:

Fabio Abate
Niklas Emanuelsson
Thomas Forsberg
Linus Hermansson
Petter Hermansson
Dario Mantino
Carlo Pirazzi
Daniel Ridings
Christian von Corswant

Måndag 16 december kl. 18:00 träffas vi på Bishop's Arms på Järntorget och definierar detaljerna för vår resa. Jag kommer att ta fram information och förslag och att utgå från att vi är 8 stycken som hyr bilar (minibussar) och är borta torsdag 25 juni - onsdag 1 juli. Några förslag på boenden runt Aprica mellan 26 - 30 juni kommer jag också att ta fram, för 9 personer. Kom med era förslag direkt på mötet men om ni vill även innan här på forumet eller via mejl till:

[email protected]

Ni som inte är med på listan, det är fritt fram att ansluta till det här gänget! Bestämmer ni er för att delta får ni meddela det snarast möjligt via forumet eller direkt till mig via mejladressen ovan. Det kommer att finns möjlighet att ansluta även för dem som eventuellt bestämmer sig efter 16 december, i så fall kommer det dock att finnas en befintlig bokning av bil och boende, så man får anpassa sig till det. Men allt går att fixa! Är man inställd på att ta sig an Mortirolo så kan man i princip klara allt, tycker jag ;-)

Vi hörs och ses,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by Dario »

Hej!

Imorgon kväll träffas vi kl. 18 på Bishop's Arms på Järntorget för att definiera detaljerna kring vår resa. Det finns i nuläget en del intressanta lediga boenden i Aprica och i grannbyn Tirano. Titta gärna själva på booking.com innan vi träffas. På Q8 finns det en del minibussar lediga på flera stationer i Göteborg, hyran för en bil/vecka är mellan 6000 och 7000 kronor.

Vi bokar i första hand för dem som är säkra på att åka med. Sedan kommer det att finnas möjlighet att ansluta om man skulle bestämma sig senare, då får man hitta en lösning. Vi pratar mer om det imorgon.

Vi hörs,

Dario
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by Dario »

Hejsan,

På grund av den rådande situationen i Italien har granfondon flyttats till 6 september.

Vi hörs,

Dario
User avatar
Corre
Posts: 52
Joined: 2018-08-21 09:00
Fornamn: christian
Efternamn: von corswant

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by Corre »

Tack för infon Dario!

Hur tänker du om läget? Själv tycker jag att vi kanske ska avvakta lite med att göra nya bokningar av boende och bilar. Det känns fortfarande väldigt osäkert hur det kommer att bli framigenom. Verkligen supertrist det här men det är som det är.

/Christian

PS jag körde nerför Hultabacken i förrgår - den är brant.... Nästa steg blir uppför, suck :-D
User avatar
Dario
Posts: 352
Joined: 2017-08-06 21:50
Fornamn: Dario
Efternamn: Mantino

Re: Granfondo Gavia e Mortirolo 28 juni 2020

Post by Dario »

Bra jobbat, Christian!

Hultabacken har jag kört en gång nerför, jag tror att det kommer förbli min enda gång...

Just nu har vi två lägenheter bokade i Aprica och de är avbokningsbara. 6 september tror jag blir svårt för många. Om läget lugnar ner sig i Italien till slutet av juni kanske vi kan åka och köra själva på alla de där backarna? Jag behöver inte avboka boendena förrän mitten av juni.

Hälsningar,

Dario
Post Reply