GFK 2012 - Utvärdering

Ditt bästa cykellopp, helt enkelt
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

GFK 2012 - Utvärdering

Post by martin linde »

Vi har nu återigen lyckats genomföra GFK med hedern i behåll

Med loppet fortfarande i färskt minne öppnar jag denna tråd, där ni alla som var med är välkomna med synpunkter.

Vad var bra ?
Vad kan förbättras ?

Synpunkter, såväl från ni som var funktionärer samt de medlemmar som cyklade är välkomna.

/Martin
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: GFK 2012 - Utvärdering

Post by dlridings »

Detta skriver jag lika mycket som en "PM" till mig själv, innan jag glömmer saker.

Förra året var det KEA som satte i bilen för tidtagning. Han är tystlåten och hjälpsam. Det betydde, upptäckte jag, att han gjorde mycket manuellt med filer jag lämnade över till honom som jag kunde ha fixat i förväg. Killen som hjälpte oss i år visade mig exakt hur formatet ska vara. Det var inte alls svårt att justera det jag gav honom, men han passade på att visa mig och sedan fick ett det färdiga resultatet tillbaka, så att man kan ha det som ett exempel inför nästa år.

Innan jag glömmer allt, kommer jag att skriva om mina program som bearbetar data vi plockar ut från anmälningssystemet så att det är klart till nästa år. Då blir det bara att utföra några enklare skripts (program) och allt blir enklare för alla och felkällorna försvinner.

Något han och jag diskuterade när vi sökte efter chips som inte kom tillbaka ...

Loppet är hanterbart. Det är möjligt att man inte ska dela ut chips i förväg utan på samma dag som loppet går. Då slipper vi det fallet där folk hämtar ut chipet på fredag eller lördag på CykelCity men sedan låter bli att komma till loppet.

Jag tror nog att vi kan hantera en sådan utlämning. Dessa chips är lite dyra. Jag vet inte exakt vad det kostar när de inte kommer tillbaka, men det är kännbart.

Men dessa synpunkter handlar om att få något som var vällyckat lite finare runt kanten.

Det jag verkligen skulle vilja se är att vi väckte intresset för det redan i maj. Vi kunde kanske till och med göra lite reklam för "Gran Fondo Tjuvträningspass" eller liknande som leder upp till loppet. Vi vill nog inte att det ska bli ett jättelopp. Gran Fondo ska vara lite tuffare än andra lopp. Men om vi kunde komma upp till 500 deltagare (vi beställer och betalar för 500 chips / nummerlappar redan nu) ... en skaplig målsättning.

Tack, Martin, för ditt lugna och stabila arbete.

Daniel
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: GFK 2012 - Utvärdering

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Reflektioner och synpunkter från flaggvakterna (åtminstonne en del av dom):
1/ Bättre skyltning om parkering redan i kyrkbacken upp till Fjärås och sedan direkt efter vänstersvängen efter backen
2/ Vi var 18 flaggvakter vilket är för lite för att täcka upp hela banan. Nu fick vi dubblera med en del vilket skapade stress. Behov: minst 22 pers, helst 25.
3/ Mycket bra att vi i år hade varning och flaggvakter med comradio som stoppade bilar vid de farliga vänster-högerkurvorna 3 km före Sätila
4/ God stämning från bilisterna i år, kanske beroende på att det var mindre cyklister och även bilister ute i år förmodligen pga regnet på nmorgonen
5/ Perfekt att ha allt på Bräckaskolan och slippa den långa transporten ned till Idrottshallen
6/ Segt med prisutdelningen, kan detta lösas smidigare?
Jag uppmanar er andra som var flaggvakter att lägga till era synpunkter.

Stort tack till ALLA, ingen nämnd/glömd förutom tävlingsledare Martin som håller i allt med bravur och banchefen Magnus som har allt förberett på ett proffsigt sätt.
Nästa år hoppas jag att ALLA MEDLEMMAR förstår att vi ALLA måste dra vårt strå till stacken för att ro detta viktiga och trevliga arrangemang i land på ett säkert och trevligt sätt.
Vi var 38 pers och det tycker jag är ynkligt när vi är närmare 300 aktiva medlemmar. Jag tycker att vi skall ha en rejäl målsättning så att många tar ansvar för en liten del av kakan i stället för som nu då få gör ett hästjobb! Jag tycker vi bör sikta mot minst det dubbla antalet funktionärer nästa år dvs. minimum 75 pers.
Lars-Inge Kjörnsberg
Flaggvaktschef
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: GFK 2012 - Utvärdering

Post by andale »

Lite kommentarer angående flaggvaktandet vid Z-kurvorna innan Sätila och vänstersvängen upp mot Ålgårda.

Det var meningen att vi skulle vara två på detta (jag och Mike bike) men vi fick som väl var hjälp av Håkan. Vid Z-kurvorna hade vi problem med comradion av någon anledning. Jag som stod innan kurvorna hörde dem, men de hörde inte mig. Enbart ett knastrande då jag pratade. Vi hade testat innan och då fungerade det. Nu löste vi detta genom att ha mobilerna på hela tiden. Om det var handhavandefel eller inte vet jag inte, men radiona hade olika antenner om nu det kunde spela roll. Det hade egentligen varit bra att vara en till då jag hade händerna fulla med flagga, comradio och mobil samtidigt och skulle prata både med Thomas i ledarbilen och Mikael/Håkan nedanför backarna. Thomas kom med ledarbilen en bra bit före klungan och det var bra så vi hann få stopp på mötande bilar. Beträffande tidsschemat så stämde det mycket väl för huvudklungan. De var där 10:53 vad jag kan minnas mot 10:55 planerat. Medio-fondo var ca 10 minuter före schemat, antagligen beroende på att Raymond körde så hårt där :-)

Vid vänstersvängen upp mot Ålgårda behövs det egentligen tre flaggvakter som jag ser det. En innan svängen som förvarnar de två flaggvakter som står och stoppar trafiken från Sätila respektive Ålgårda. Nu var vi det så det fungerade fint.
/Anders
Pavo J

Re: GFK 2012 - Utvärdering

Post by Pavo J »

Några synpunkter, reflektioner, förbättringsförslag.

Jag stod vid Lille Lund som flaggvakt med Åke och det fungerade väldigt bra, men för att göra det ännu bättre så skulle det behövas 3 st skyltar som varnar/informerar cykeltävling (motionslopp) pågår innan bilisterna når korsningen. Dessa bör/ska stå så att bilister från Kungsbacka, Fjärås och avfallsanläggingen kan se det innan de når fram till korsningen. Det var flera som undrade vad som pågick. Det sänker förhoppningsvis även farten på de bilar som kommer från Kungsbacka.
Vi hade även en del åsikter efteråt om hur länge flaggvakterna ska stå kvar där. Min åsikt är att flaggvakterna ska stå kvar så länge det är cyklister kvar på banan oavsett om det kommer en och en med flera minuters mellanrum. Tycker att det är en service och säkerhetsåtgärd som är självklar. Sen att man får lite ont i fötterna kan man stå ut med. :-D

Innan start hänvisade vi till parkeringsplatser. När parkeringen blev full i Bräckan hänvisade vi till idrottshallen/plan. Här borde vi sätta upp skyltar som visar vägen, även ha någon på plats "på andra sidan" efter att det blivit fullt vid Bräckan. Nu gick det ganska bra att guide bilisterna men om det blir fint väder nästa år så kommer trycket att öka. Detta måste vi vara beredda på. Eventuellt måste vi leta alternativa p-platser om det krockar med någon aktivitet vid idrottsplanen.

Fler skyltar som visar var sekretariatet ligger.

Flera frågade var är starten, jag såg inga skyltar. Även detta bör skyltas upp mer. Framförallt för de som parkerar längre bort som idrottsplatsen och även om vi ska ha ytterligare alternativ p-plats.

Det var någon som var sen till starten för att de inte hittade, detta framkommer på hemsidan. Denna person kom norrifrån in mot Fjärås och här tror jag inte att det var skyltat. Vet inte om det är nödvändigt men jag nämner det då denna försening uppstod.

/Pavo
Anders B
Forumadministratör
Posts: 71
Joined: 2012-04-27 23:57
Fornamn: Anders
Efternamn: Bergvall

Re: GFK 2012 - Utvärdering

Post by Anders B »

Jag var flaggvakt vid korsningen i Gällinge (halvsnabb högekurva där cyklisterna egentligen har skyldighet att lämna företräde gentemot mot huvudleden Gällingevägen).

Angående skyltar så hittade jag en laminerad A4 med texten "Varning, cykeltävling pågår" som jag satte upp på en stolpe ca. 100 meter ner på den väg varifrån den norrgående trafik jag (eventuellt) skulle behöva stoppa kom ifrån. Jag tror att detta gjorde stor nytta, då många verkade saktade in av sig själva, och flertalet stannade även för att fråga vilken typ av cykeltävling det var, när de kunde få se några cyklister, och liknande frågor. Jag kan därför rekommendera att en sådan skylt förs in i "skyltplanen" (eller vad ni nu kallar den) till nästa år då det inte kräver mycket jobb.

Förövrigt så var det inte mycket att göra. Jag behövde stanna en (!) bil på hela dagen, resten hade timat sin förbifart väl :) Jag hade egentligen ingen aning om hur en flaggvakt skall bete sig (det var första gången), men improvisation och en smula sunt förnuft verkade räcka. Det enda problemet jag hade var de otaliga semitrailers som passerade fram och tillbaka för att hämta grus i något grustag eller liknande. De hade en förmåga att snedda i korsningen, men efter några gånger lärde de sig de med! Om det är bättre väder, och fler cyklister på banan, kan det dock bli ett onödigt orosmoment. Detta, samt att de skräpar ner i korsningen.

Angående tider så anlände förstaklungan i Gran Fondo kring 10:14 (4 minuter efter utsatt tid 10:10). Picolo Fondo anlände ca 11:40, nästan 20 minuter efter utsatta 11:20.

//Anders
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: GFK 2012 - Utvärdering

Post by fabbev »

Några reflektioner från depåchefen.

Många kom till tävlingen med bil uppför Kyrkbacken. Där fick de flesta problem med åt vilket håll de skulle svänga. Det skulle behövas en skylt som visar vägen till parkeringen.

Som Pavo påpekade innan, var det många som frågade hur långt det är till starten när de cyklade förbi depån. En avståndsskylt skulle ta bort stressfaktorn hos deltagarna.

Jag fick ta emot en del kläder i depån som cyklisterna ville bli av med under loppet. De skulle sedan hämta dom efter målgång. Nu blev det inte riktigt så för alla. De som kom sent i mål upptäckte att depån var nerplockad och att deras kläder var borta. Nu hade de hamnat i sekretariatet men ingen hade informerat om detta. Till nästa år kanske vi bör ha vita plastpåsar och en tuchpenna, så att vi kan skriva deras namn på påsen. Samt informera om att när depån är nerplockad, så kan kläderna hämtas i sekretariatet.

Till sist får jag ta på mig ansvaret för den sista reflektionen. Det skulle ha funnits en karta över alla bansträckningarna uppsatt i depån. Jag fick en del frågor om hur och vilken bana de skulle välja.

Vi blir bara bättre och bättre med åren.
FORZA LYGNARE
Fabbe
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: GFK 2012 - Utvärdering

Post by molsson »

En reflektion på frågor om vilka banor man ska ta som kom från cyklister är att man kanske ska skylta efter vilket lopp som cyklas men kan bli svårt i Ålgårda där de ska raktfram på ett varv och till vänster på slutvarvet.

Det saknades instruktioner om hur man ska göra om man vill bryta.

Hur mycket dyrare är engångschip, typ klisterlapparna de hade på Hisingen runt, då slipper vi ju samla in efteråt och sortera.

/Magnus
Pavo J

Re: GFK 2012 - Utvärdering

Post by Pavo J »

Bra att du tog upp det med inlämnade saker Fabbe, kom på det efteråt. Detta måste lösas.
Och precis som du skriver Magnus, klisterlappschip hade varit väldigt smidigt. Kostnad?

/Pavo
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: GFK 2012 - Utvärdering

Post by dlridings »

Jag frågade om det där med klisterlapp och det har de också. Men han menade att det var stora problem med lapparna. De är inte lika pålitliga.

Det gick väldigt bra iår att samla in chips, så det var inget större problem. Det var killen från EMIT som tipsade oss om att göra det på plats istället för att slänga allt i en klump, som vi gjorde förra året.

Han tyckte själv att det inte var så farligt med saknade chips. Det var nog inte mer än 5 eller möjligen 6. Tre har redan kommit till rätta och vi har inte ens ansträngt oss ännu.

Så min kommentar ovan ska man inte lägga för stor vikt på. Det är inget större problem. Som jag skrev, bara en förfining runt kanten.
Post Reply