Cykelcity Gran Fondo Kungsbacka, försnack

Ditt bästa cykellopp, helt enkelt
Johan N

Cykelcity Gran Fondo Kungsbacka, försnack

Post by Johan N »

En tråd för allt slags försnack inför loppet :!:

Tex spekulationer om vems som vinner/förlorar, taktiksnack, söka res/boende-kompisar odyl...
Last edited by Johan N on 2007-08-12 18:24, edited 1 time in total.
Jörgen Holmsbo

Dispens för liggcykel

Post by Jörgen Holmsbo »

Hej!
Jag undrar om det går att få dispens för att starta med liggyckel på GF Kungsbacka?
Det har ju inte varit något problem att köra med liggcykel under Nationaldagsloppet som ni också är med och anordnar med samma typ av start.
mvh
/Jörgen
TJ bent

Dispens för liggcykel 2

Post by TJ bent »

Hej!

Jag körde nationaldagsloppet i år och även Hisingen runt och tyckte de var otroligt roliga och välarrangerade lopp. Det skulle var mkt tråkigt om man inte tillät oss få liggcyklister att vara med i Kungsbacka Gran Fondo. Vi är inte så många ännu som cyklar på liggcyklar här i Sverige, med tiden blir vi säkert fler om vi bara får vara med. Vi har ju inte kapaciteten att arrangera sådana här motionslopp då vi är alldeles för få.

Mvh Torleif Jonsson
Malin

Post by Malin »

Hej!

Angående liggcyklar på Gran Fondo är detta ämne inte helt färdigdiskuterat än men som det ser ut idag kommer Gran Fondo Kungsbacka att innefattas av cykeltävlingsreglementet då vi har som målsättning att Gran-Fondo loppen skall bli sk motiontävlingar (en ny klassificering) och då gäller inte motionsreglerna utan tävlingsreglerna för cykel. Tyvärr kan vi då inte lämna dispens för liggcykel. Men...detta är under diskussion och jag återkommer gärna med information i frågan, vill ni diskutera detta så hör mycket gärna av er tex till mig på telefon: 070-3713272 el via min mail här på hemsidan.

Med vänlig hälsning

Malin
Ordf. Lygnens Venner
TJ bent

Liggcyklar

Post by TJ bent »

Hej,

Vi hoppas väldigt mkt på att få vara med och cykla tillsammans med alla andra trevliga motionscyklister. Nu när man äntligen hittat rätt cykel att motionera på då min MTB gav domnade händer, ont i axlar och träsmak. När jag 2001 provade att cykla liggcykel för första gången var jag fast direkt. Sedan dess har jag nog inte cyklat mer än 5 mil med min MTB, men 800 med liggcykel. I USA växer antalet liggcyklar i tävlingarna rejält. I någon tävling tror jag till och med de var i majoritet. I RAAM 2007 (Race across america) som kördes nu i juni var det två liggcyklist team (2-mannateam) som deltog och de hamnade på 2 och 3 plats av totalt 10st 2-mannateam, se länk http://stats.raceacrossamerica.org/2007 ... rview.html
För er som vill veta mer om liggcyklar så finns det ett bra forum här:http://www.bentrideronline.com/top.htm
http://www.bentrideronline.com/messageboard/

Malin som jag sa så kan jag tänka mig att starta 10 minuter efter om det skulle finnas de som är rädda för mig. Hoppas på att Svenska Cykelförbundet kan tänkas sig att modernisera sig lite och tillåta även andra cyklar än de vanliga triangelramarna.

Mvh Torleif
Christer Hedberg

Post by Christer Hedberg »

Fast handlar det egentligen om "de vanliga triangelramarna"? Jag gillar verkligen konceptet med liggcyklar men problemet som jag ser det är att ni finns i en del av rymden som man inte förväntar sig. När vi har liggisar med i hck-klungan och man vänder sig om snabbt för att se om man kan köra om så händer det väldigt ofta att den cykeln finns i "döda vinkeln" i höjdled. Om jag inte ser nåt rakt bak så förväntar jag mig att det är fritt fram att svänga. Vid två tillfällen har det lett till att liggistn fått en prydlig spottloska på sig också eftersom det var fritt fram att spotta.

Du fattar?

Men...och det är nog värt att säga, vi har inga problem med att det hänger med liggisar på de vanliga klubbrundorna. Även om vi hatar er för att man inte får nåt drag bakom er :-)

Så det handlar (som jag ser det) inte så mycket om rädsla på ett motionslopp som Gran Fondo utan ren säkerhet. Ni syns helt enkelt inte...
TJ bent

liggcyklar

Post by TJ bent »

Hej,

Jo, jag har nog fått ta emot en spottloska någon gång, men varför behöver ni spotta så mkt? :roll:
Det finns ju väldigt många olika sorters liggcyklar. Så kallade highracers lämpar sig bättre om man vill köra i klunga. De har en sitthöjd mellan 43-55 cm och det gör ju att man då kommer mer i jämnhöjd med en triangelramscyklist. Draget bakom en sådan blir ju också mer än om man kör en lowracer då vinden nästan bara smiter förbi. Exempel på highracers är:
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Mod ... High_Racer
http://www.challenge-recumbents.com/htm ... e=seiransl
http://www.bacchettabikes.com/recumbents/index.html

Tyvärr så bör man vara runt 1.80 eller mer för att de skall passa och jag själv är bara 1.70, men jag kommer att pröva att bygga en med 559 hjul till vintern.
Vi är faktiskt några i HPV Sverige som brukar träna ihop med de traditionella cyklarna och de säger att det funkar fint. De får bromsa i nerförsbackarna och hjälpa till att dra på rakorna. Uppför får de kämpa lite för att hänga med (beror på att deras cyklar väger runt 12 kg). Nu finns det ju liggcyklar som väger runt 8-9 kg och man blir mer jämnspelt uppför.
Det ideala vore ju att köra en helt egen klunga med liggcyklar, men vi är ju alldeles för få ännu.
Med en lowracer har man kanske inte det behovet att behöva köra i klunga eftersom det går nästan lika fort om man kör själv. Man brukar säga att en ensam liggcyklist (förutsatt att man använder samma mängd energi) är lika med 3-4 cyklister i en grupp. De motionslopp jag deltagit i har jag kört helt solo förutom just den första milen eller två och köra om och bli omkörd hör ju till i alla lopp annars skulle det bli tråkigt om alla var lika snabba/långsamma.
Det kan ju vara bra om man tex hojtar till lite när man kör om en klunga. Man kan ju ropa liggcykel till vänster så att alla vet om att man är på väg förbi. Kanske behöver folk tid att vänja sig också vid att alla cyklar inte behöver se precis likadana ut. Att cykla liggcykel är ett rent nöje och man slipper få ont i ädlare delar, värk i armar etc. Det enda man blir trött i är benen och det är väl så det bör vara.

Mvh Torleif
putte

Jag vill också ha en....

Post by putte »

Jag tycker att en liggcykel är bland de häftigare hojarna.
Det ser sjukt skönt ut när ni svischar fram i respektingivande farter häftigt tillbakalutande och avslappnade. Coolt men säkert jobbigt för benen preecis som det skall vara.

Att liggcyklarna "diskrimineras" på ett flertal motionslopp tycker jag personligen är synd då det i mina ögon inte skulle finnas några hinder vare sig säkerhetsmässigt eller tekniskt.
Att man inte vill blanda in liggister i tävlingar borde väl endast bero på den aerodynamiska fördelen som föreligger.

Vad jag erfarit så är det väl konservativa "gubbstruttar" i de internationella och regionala förbunden som bromsar utvecklingen, tyvärr.

En annan del av saken är väl den att det är så få liggcyklister som är ute och rör på sig. Kom och var med på våra träningsrundor så att ni syns samtidigt som ni får mer träning.
Vad jag förstår så är väl det en stor klick liggcyklister som inte har för avsikt att köra vare sig fort eller långt utan endast träffas för att utbyta tekniska erfarenheter, vara sociala och bara hoja runt i allmänhet.
Absolut inget fel med detta, men fler motions liggister efterlyses. Då kanske intresset och förståelsen för dessa fordon ökas.

Hade jag själv haft tillräckligt med pengar så hade jag beställt en liggcykel direkt. Också en sak, liggcyklar är dyra, precis som fräckare racerhojar.
Då jag har problem med ryggen frekvent så hade nog detta varit ett perfekt alternativ.

Att susa fram med vinden i ansiktet, känna lukterna, precis som på en upprätt hoj, fast bekvämare.

Så liggcyklister, ni är mycket välkomna att träna med Lygnens Venner, precis som alla andra.

Här är min önskehoj =P~

Image

/Putte
Träningsanvarig
Liggcykel

Post by Liggcykel »

Ja, kanske man skulle gå med i klubben. Har en jobbarkompis som gått med. Jo, vi är inte så många i Götet som vill cykla mkt och fort och det är först i år som det tänt till ordentligt för mej i det här med motionslopp. Ju mer vi syns desto mer vänjer sig folk också vid oss. Har en kompis som har en Raibow Lyra med undersätesstyrning (ser ungefär ut som din drömhoj) En lång kille på runt 1.85-1.90. Klas heter han och om du vill får du säkert prova hans. Han körde själv Vätternrundan på den med endast 15-20 mil i benen före loppet. Den är dock ganska tung, men väldigt bekväm. En perfekt touringhoj.

Mvh Torleif
Malin

Post by Malin »

Det har varit flera som hört av sig till mig och velat diskutera liggcyklar på våra motionslopp, riktigt kul att ni har gjort detta, en bra debatt är berikande :) . Det finns många åsikter i frågan och jag har lovat att komma med mer information när det finns då hösten ser ut att bli en lämplig tidpunkt att diskutera formerna för våra nya motionstävlingar. Liggcykelfrågan är bara en i raden av dessa.

Ni är som jag sagt till några personer mycket välkomna på våra träningspass och även på vårt funktionärslopp för Gran Fondo (där vi även kommer ha tidtagning för de som önskar, mer information om detta kommer under "kommande pass").

Ser fram emot att se er på vägarna

MVH
Malin
Triangelcyklist (fredric)

Re: Jag vill också ha en....

Post by Triangelcyklist (fredric) »

putte wrote:Att susa fram med vinden i ansiktet
Vänta nu..vinden i skrevet blir det väl? :wink:
Locked