Passdefinitioner

Här hittar du information om, och har möjlighet att diskutera, årsmöten, medlemsträffar, kurser, föredrag och andra sammankomster i klubbens regi.
Post Reply
putte

Passdefinitioner

Post by putte »

Här nedan lägger jag ett förslag på nya passdefinitioner. 8)

Lusläs :shock: detta och kom med åsikter och förslag så att vi kan lägga ut dessa på hemsidan så fort som möjligt. :!:

/Putte


Lygnens Venners cykelfilosofi bygger på gemenskap. Vi cyklar tillsammans, hjälper varandra med punkteringar och väntar in eventuella eftersläpare. Allt för att alla skall trivas och komma säkert i mål. Alla kan cykla med oss. Vi kräver inget medlemskap utan välkomnar alla intresserade. Som medlem ges även tillträde till speciella klubbarrangemang. Mer om medlemskap här

Lygnens Venners cykelpass delas upp i olika fartgrupper.

Farten anger medelhastigheten över hela passet vilket betyder att farten kan vara både snabbare och långsammare beroende på väder, vind och terräng.
Normalt är dock att det körs lugnare i början av passet för uppvärmnings skull.

Våra fartgrupper indelas i dessa:

*23-25km/h ex.Här ligger farten i klungkörning på platt väg och vindfritt på ca 27km/h, bra fart för ett distanspass för den medelgode cyklisten.

*26-28km/h ex.Här ligger farten i klungkörning på platt väg och vindfritt på ca 30km/h, bra fart för att distanspass för den mer tränade cyklisten samt bra fart för ett lite kortare pass.

*29-32km/h ex.Här ligger farten i klungkörning på platt väg och vindfritt på ca 35km/h, lämpligt fart på ett kortare pass för den mer tränade cyklisten.


Sedan har vi ett antal olika pass som vi kallar:

*Teknik Här tränar vi på olika sätt för att förbättra tekniken och effektiviteten i cyklingen.

*Tempo Här kör vi en speciell sträcka var för sig i sitt eget tempo, strax under mjölksyratröskeln.

*Backträning Här kör vi en speciell backe där vi kan träna antingen intervall eller styrka.

*Fartlek Här körs olika fartövningar som bestäms av passledaren.

Vad gäller Teknik, tempo,backträning och fartlekspassen är att vi kör samlat och lugnt i en gemensam uppvärmning, vi utför dom olika övningarna och sedan åker vi gemensamt tillbaka igen.
Därför fungarar dessa pass för samtliga cyklister oberoende snabbhet.Dessa pass kan givetvis kombineras.

Var inte rädd för att testa olika typer av pass!
Roald Karlsson
Posts: 160
Joined: 2006-01-31 19:15
Location: Roald Karlsson

Bra

Post by Roald Karlsson »

Låter som en bra indelning och filosofi. Är tanken att alla 3 pass skall erbjudas över säsongen med en med tendens mot färre lugna pass i slutet?

Det viktiga är att man känner att man inte blir avhängd längs vägen om man skulle krokna. Finns den risken gör man nog hellre som jag just nu och tränar själv tills man nått någorlunda form.

Måste också passa på att rapportera lite smygträning. Ute på lite egen träning passerade jag 3 glada cyklister som stod och vilade ut i vägkanten på vägen mot släp i Kungsbacka. Efter några minuter trillade pengen ner och jag insåg att det var förklädda lygnare varvid en saknad efter draghjälp direkt infann sig.

Häls.Roald
Post Reply