Intresse för velodrom-kurs/cykling?

Här hittar du information om, och kan tipsa om, andra cykelrelaterade aktiviteter.
Post Reply
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Intresse för velodrom-kurs/cykling?

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Igår söndag 10 januari var jag på kurs på Ballerup Superarena strax utanför Köpenhamn. Här ligger en 250 meters internationell velodrom och på programmet stod hur man cyklar på en velodrom med en riktig bancykel med fast nav och utan bromsar. Sammanfattningsvis var det fantastiskt roligt, så roligt så att jag inte kände hur trött jag var innan jag gick av cykeln och benen nästan vek sig...
Kursledare var Jimmi Madsen, medaljör både på OS och VM som bancyklist, så man kan enkelt säga att han visste vad han pratade om och lärde ut!

Nu leker jag/CYKELRESOR.COM med tanken att arrangera en resa till Köpenhamn för att få känna på velodromcykling på träbanan med de fantastiska kurvorna med 45 graders lutning. Kursledare kommer i så fall att vara Jimmi Madsen och/eller Michael Sandstöd, också han en tidigare världscyklist på bana. I kursen ingår att man får låna riktiga bancyklar, utrustade med Keo-pedaler, har man inte det systemet så kan man också låna cykelskor.

Första delen av den 2 timmar långa introduktionskursen lär man känna cykeln, det fasta navet och velodromen. Hur komma igång och hur stanna etc. Andra delen kör man lite roliga tävlingar bl.a. ett varv på tid, schratch-lopp dvs. i vårt fall 10 varv och vinnaren tar hem det. Avslutningsvis körde vi också 6 varv där vinnaren utgick, sedan ytterligare två varv för att få fram en tvåa, ytterligare två varv för att få fram bronsvinnaren och övriga placeringar. Riktigt kul!

Min idé är att man på en lördag förmiddag samåker i egna bilar till Köpenhamn, alternativt ordnar jag några minibussar. Det tar ca. 3,5 timma inklusive färja över Helsingborg-Helsingborg. Sedan kör vi kurs på eftermiddagen typ 15-17. Vi bor på ett lågprishotell ett par hundra meter från arenan. Söndag förmiddag kör vi ytterligare ett 2-timmarspass och sedan hemresa och hemkomst tidigt på kvällen.
När? Antingen i slutet av februari eller också i mitten av november. Klubben kanske t.o.m. kan vara med att sponsra kostnaden något.
Vad tycks? Hur många är intresserade? Skriv här på länken, naturligtvis inte bindande på något sätt utan endast ett koll på intresset.

Lars-Inge Kjörnsberg
Attachments
Bancykel 3.jpg
Bancykel 1.jpg
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Intresse för velodrom-kurs/cykling?

Post by peter jonsson »

Hej Lars-Inge

Tycker det låter intressant att testa något nytt i en för utomhuscykling tråkig period på året.

//Peter J
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Intresse för velodrom-kurs/cykling?

Post by Mikeryd »

Intresserad, dock inte i februari beroende på redan späckat träningsschema, så november är en bättre tidpunkt för mig.

Mikael R
Stefan Troede
Posts: 63
Joined: 2015-01-21 10:22
Fornamn: Stefan
Efternamn: Olofson

Re: Intresse för velodrom-kurs/cykling?

Post by Stefan Troede »

Låter grymt kul!

/Stefan
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: Intresse för velodrom-kurs/cykling?

Post by thoost60 »

Kul, november låter Bra. :-D =D>
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Intresse för velodrom-kurs/cykling?

Post by Sköld »

Låter kanonkul , jag är på !
Dock ej i februari, har fullt schema då.
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Intresse för velodrom-kurs/cykling?

Post by rolfi »

Ja det låter kul tror att november passar mig bättre, har förhoppningsvis fått tillbaka lite styrka tills dess.
//Rolfi
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Intresse för velodrom-kurs/cykling?

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Kul att så många är intresserade! Jag satsar på en helg i november och återkommer med info här på hemsidan när det har klarnat lite mer.
Lars-Inge Kjörnsberg
ventoux
Posts: 115
Joined: 2009-10-08 20:49
Fornamn: Duncan
Efternamn: Robinson

Re: Intresse för velodrom-kurs/cykling?

Post by ventoux »

In the meantime checkout Team Nab this evening on Eurosport 21.00. Team Nab is owned by my brother in the UK, Beacon Bikes. In the last event they won the longest mile race. I was at the Velodrome in Manchester at the last event and I agree with Lars-Inge, it looks like great fun.
Duncan Robinson
Post Reply