Västkusten runt.

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Västkusten runt.

Post by olof »

Tjena

Vilken start, full sula från början. Vid vätternrundan måste gänget samla ihop sig och rulla ut lite långsammare den första milen milen annars måste vi sätta upp trainers på tåget och bli ordentligt uppvärmda. Nåväl, skall inte tjata om detta. Jag åkte av tåget vid en rondell efter ca 9-10 mil. Jag låg sist i gruppen. Hade ingen chans att köra ikapp utan rullade sjäv i princip hela vägen tillbaks till Götet. Jag hade en mycket fin tur, benen fick sig en ordentlig genomkörare. Stannade vi två ställen, ett där jag satt på trappen och åt en god Gulaschsoppa och då såg jag att några andra Lygnare kom in, Tomas F och Staffan kom in med en annan grupp cyklister. Jag hängde på dem en kort sväng men tänkte att nu jävlar skall kroppen få sitt släppte denna grupp och körde mitt egna race i denna fantastiska och vackra miljö, stannade vi den näst sista kontrollen och tog en kaffe och slätbulle och sa till min fru på telefon att det var ca tre mil kvar och att jag skulle vara hemma om en timme... men så var icke fallet. Det var kvar ca 5,5 mil. Bara att gå ned i bocken och kötta. Kom in till tältet och träffade bla Tomas F och Staffan. Tog lite dricka och pillade på lasagnen, var mätt efter soppa och fika med släta bullar. Det är andra gången på kort tid jag passerar bron med ett gäng motionärer, förra helgen var det Göteborgsvarvet. Är mycket nöjd med min dag på sadeln.

Efter 7,34 kom jag till tältet vid operan (vid god hälsa och med bra ben)

Tack för idag

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Giuseppe

Re: Västkusten runt.

Post by Giuseppe »

Hej på er alla.
Tack för en fin genomförd Västkusten runt med sub9 gänget.
Tråkigt att vi tappade vissa lag kamrater för trafiken skull.
Det blev lite tungt för min del efter 190 km, då jag fick lite krampkänning i vaden, men det åtgärdade
jag ganska åtgående genom att ta en liten vilopaus i bakre ledet.
Det gjorde susen för att åter hämta mig, med nya krafter mot slutet.
Tack till alla som har kämpat för varandra att komma i mål 33,3 enligt min garmin rulltid.
Mycket nöjd
Hälsningar Giuseppe
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Västkusten runt.

Post by andale »

hej!

Jag skrev om loppet i sub9-tråden
/Anders
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Västkusten runt.

Post by T.F »

hoj go' venner (trots allt)!.. Nåja,lite tankar kring motionsloppet i går,det snackades innan start om att vänta vid punkor/haverier=viktigt! glöm det,ingen väntan av gruppen,alla ner i bocken å tutar på,lika bra att vänja sig för alla att det blir så i motionslopp,alla är fokuserade på att jag minsann skall inte bli den första att släppa så då glöms försnacket lätt. Det här med cowboykörning i början av motionslopp är lätt att stävja,ledarna avsätter 4man att leda ur gruppen efter start till lämplig plats att börja tvåpar/belgisk körning,lämpligtvis ca 5km bort,de 4man som avsatts till detta turas om att ligga längst fram hälfter av sträckan var 2 o 2,de håller jämt o lämpligt tempo anpassat efter banan o ingen får köra om dem,alla ligger snällt bakom o kommer in i bra tempo för vidare körning sen,de 4 som dragit klungan först kan gå bak o vila en stund innan de går in i leden igen,tryggt o bra å alla hänger med,ledarna jan ligga bakom de 4 o säga öka eller sänk farten om så behöva(det skall inte behövas då de 4 avsatta borde vara fartvana..).
Gruppen håller ihop o det hängs då inte på snabbare cyklister ifrån start.
Själv cyklade jag ihop med gänget till Kungälv,vi stannade vid ett rödljus så klart,
växlade ner fram o min nya fina välsmorda kedja protesterade mot detta oväntade stopp o lade sig på insidan klingan fast mot ramen o det tog 'evigheter' innan jag fick loss den,då hade gruppen hunnit upp i sjukhusbacken framför mig,men jag var ändå lugn o tänkte,vad skönt att få ligga å vila som sista man en stund när jag kommer ikapp.
Jag dundrade upp för backen när jag smitigt förbi nästa rödljus(vet! så får man inte göra i motionslopp)jag låg i drygt 40 i en o en halv mil,jag kom inte närmare,gruppen låg 400-500m framför,ingen vände sig om det såg samlat ut,jag körde tills benen bröt ihop,tänkte va' f-n.. nä nu får det bli pinkepaus å vila o vänta in nästa grupp istället vid Stora Höga stationen,det kom en gubbe(stark j-V-el)som kört från den gruppen,jag frågade honom,han sa att de är långt efter,det svaret gjorde att jag hängde på honom å tänkte,nu NU kommer jag ikapp min grupp,nä du,vid Varekil kontrollen stod all servicepersonal o fikade så vi 2 man vinkades inte in till höger där utan fortsatte 3,5km rakt fram i hög fart,en bil körde ikapp oss o sade lågmält ni skulle svängt höger där ni körde rakt fram,jag sa,du skojar,nä,sa han,? ?,7km extra nu hinner jag aldrig ifatt min grupp,jag bryter var min första tanke,vi körde så lusigt tillbaka så lusigt som ni aldrig cyklat,riktigt lusigt! Jag gav fingret till hela delegationen som stod vid fikabordet där när jag passerade,ingen såg,de fikade o mumsade gott! Efter ett tag kom en ny sub 9 grupp ikapp,då vi 2 cyklade hur lusigt som helst å ville bara hem..vi la oss i deras led i 10min,alltid goe glade CG var med där o skötte grindvakteriet,vi 2 som cyklat ihop några mil vilade ett tag där bak med honom,då kom ett blandat gäng o körde om oss,jag o min följeslagare hängde då med dessa,de var inte så många å vi körde som jehuer bra o väl,riktigt kul,fort som f-n! Vi körde ikapp Rolf T som jag fick tjötar mig med i denna grupp han hängde med på en nåder då,vi sänkte farten en bit innan stora matstationen för att vara pigga inför rast o vila,skönt för Rolf T som återhämtade sig ordentligt o var jättestark vägen hem sen! Vi körde ikapp Staffan som jag tjötade in i gruppen,han hängde med på en nåder därbak,vi sänkte farten ett tag innan nästa station då många ville få kaffe o pinka,skönt för Staffan som återhämtade sig o var riktigt stark hem sen. Vi körde ikapp Thomas 27 år,som jag tjötade in i gruppen,han hängde med på en nåder därbak men då vi sänkte farten en stund återhämtade han sig snabbt o var riktigt stark hem sen. Vi körde även ikapp Gunnar som fick slita gott men var riktigt stark hem sen,Olof körde vi ikapp men han valde att köra tempoträning i ensamhet en bit efter oss hem,han såg riktigt stark ut hemma i tältet sen. Själv låg jag med o borrade med några som körde på görbra längst fram i denna grupp,vi var några som körde belgiskt,några hängde på,alla kämpade fint,jag hade krampkänningar men ville ta ut mig å vänja mig vid sånt då det alltid dyker upp på VR..denna gång höll det ända hem utan att det bröt fullt ut,ont,men gott! Jag gratulerar de som fullföljt motionsloppet väl,vi hade som tur bra cykelväder,lite vind,men torrt o fint!
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten runt.

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Bifogar banprofilen det är ju ingen lätt bana även om den är kortad med 60 km. Man kan tyck att backarna från Ljungskile 150 km till Ucklum inte är så branta men det är 147 hm man tar succesivt. För egen del åkte jag med CK Wano och CK Sundet som Thomas skrev upp till 85 km där alla långa backar på Orust börjar, de kom förbi några km innan Säve. Kände i Svanesund att jag låg på limiten och att det var dags att hitta min egen fart om det skulle funka hela vägen in. Det blev ensamcykling resten av banan.

Blev grindvakt i många mil de var helt otroligt dåliga på att ta sina rullar kändes som jag konstant satt och sa "kom igen det är din rulle".

Var inte återställd från Varvet skrovlig i halsen och ben som tog rejält med stryk förra veckan. Skulle behövt en rullator på söndagen framsidan låren var helt slut. Några pass i veckan gjorde gått så det fungerade ändå OK.

Nu får man återhämta sig efter två tuffa helger!

//CG
796615282.png
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Västkusten runt.

Post by Hans Carlberg »

Det blev 120km i år också, kanske långa banan 2017! Såg 4 tjejer och 1 kille från Triathlon Väst på Lillhagsvägen
och sa att jag kan gå in och fylla upp så det blir 3 par. Fungerade bra i ett antal mil.
Sen tillkom det ett par cyklister som inte klarade att ligga längst fram utan att gång på gång öka farten.
Fler tillkom och det blev till slut någorlunda ordning, tack vare en ihärdig "gruppchef" från Triathlon Väst.
Fick lite energibrist (kaffesug) vid kontrollen 84km. Efter kopp nr2 var jag ensam kvar och fick glada
uppmuntrande tillrop från funktionärerna när jag sa att nu dj..r blir det att jaga. Kom inte ifatt Ashkans polare
men väl en 3-4 andra från "gruppen" och det blev hälften ensamcykling på vägen mot Göteborg.
Vi låg på 31-32 snitt efter 5-6 mil men sen blev det mer motvind och backigare så snittfarten sjönk alltmer...
Landade på 30 prick och det är OK med lite för få träningspass!

Tackar det trevliga Triathlon gänget ( Emma med flera) för gott samarbete!!
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Västkusten runt.

Post by Sköld »

Ett märkligt lopp , där inte mycket blev rätt från början för min del, trots att jag investerat stort innan i både nya brillor och hipsterskägg ....

Start 7:03, morgonstel och kall , trots att det enligt Anders var värmebölja, bestämde mig för att åka upp i P-huset igen och hämta armvärmarna,
vilket var klokt, pinkade en extra gång , och lyckades hamna ganska långt bak i vår startgrupp , vilket som det sedan visade sig , förstås skulle vara mycket ödesdigert...
Så vad händer, efter en utrullning med pace-hållare över bron flyger främre delen av gänget iväg i 40-45 blås , som skjutna ur en katapult,
och redan innan denna insikt hunnit fortplanta sig från knopp till kropp , har gänget splittrats upp, en rondell och lite annat folk kommer i mellan,
och vi för jobba rätt hårt för att få ihop gänget , det blir ryckigt och stora luckor.
I Säve punkterar Klas, vilket noteras av 3 av oss som är intill , känns inte kul att köra ifrån en kompis när det är 20 mil kvar att köra , dessutom är jag ganska less redan efter den starten , bestämmer mig för att stanna och försöka köra ikapp med den lilla gruppen , kanske med stöd av ngn bra klunga.
Tror även vi bestämde innan att vi skulle stanna , med den hörde nog ingen i stridens hetta.
Vi har en fin körning , men efter ett tag får Magnus släppa , och jag , Klas o Eisten fortsätter.
Härlig körning över Orust , jag älskar den vägen med kuperade svängar , både upp o ner, och känner att jag börjar piggna till.
Klas blir dock riktigt mör, viket senare får sin förklaring , och vi släpper iväg Eisten , som ju är ung o rask, med en klunga som kommer förbi.
Efter ett tröstlöst irrande över cykelbanor i motvind förbi Torp köpcentrum bestämmer vi oss för att äta soppa.
Jättegott!
När vi ska rulla ut har klas punka igen.,,
Det visar sig också att hans broms fått ett tuppjuck och ligger på konstant ,,,

Med ny slang , lättad blåsa ,fyllda magar och lättad broms styr vi äntligen söderut, och resten gick som en dans!
I går ville jag aldrig mer cykla , men idag hade jag gärna kört banan ett varv till i morgon.
På lördag kör vi igen ,,, \:D/ \:D/ \:D/ ---
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: Västkusten runt.

Post by thoost60 »

Bengt
Härligt att höra din positivism Bengt... jag instämmer vi hade bestämt att stanna vid punka och annat haveri, jag hörde att det small till och gjorde allt jag kunde för att få fram detta i ledet men ingen uppfattade detta. Härligt kämpat av er i alla fall. Syns på lördag.
/Thomas Ö
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Västkusten runt.

Post by rolfi »

Kände tidigt i backarna att jag inte hade krafter nog och fick mjölksyra i benen. Jag hoppas att det var Ggb-varvet och söndagens SUB-trängning som satt kvar i benen. Efter vårt stopp så kom det ytterligare sega backar då kände jag att det var lika bra att släppa, tror att vi då kört ca 8,5 mil. Tänkte att det kommer andra grupper som jag kan hänga på så jag körde på i min ensamhet kom till stället där vägen var avgrävd riktigt läskigt, där kände jag att det var gott att inte vara i en grupp på ca 30 som dundrade över det hålet.
Jag fortsatte i mitt tempo och så kom en bakomvarande grupp med Thomas Forsberg och körde förbi, häng på Rolfi ropade Thomas. Nej jag är helt rökt ropade jag, men va f.. Jag får väl försöka tänkte jag och så hängde jag på i deras cowboy- körning fram till depån. Jag har varit med om detta i tidigare lopp att det är så jäklar inspirerande när klubbkamrater kör förbi och försöker peppa in mig i loppet igen grymt kul.
Vi plockade upp fler Lygnare på vägen till målet. I sådana lösa grupper blir bättre körning med erfarna klungcyklister från klubben.
I depån snackade vi ihop oss i gruppen och sedan körde alla riktig bra kedja. Någon/ra mil innan Kungälv låg vi och köttade på allt vad gruppen tålde, till slut var det bara som låg kvar i täten. Efter Kungälv bestämde vi att ta ner tempot så alla kunde gå runt. Tack Thomas för att du peppade mig att hänga på din grupp riktigt kul.
//Rolfi
Post Reply