Bra runda för vinterpass

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Bra runda för vinterpass

Post by Mikeryd »

Körde en för mig ny runda i dag över Vättlefjäll med en småkuperad terräng på blandat grus och asfalt och på vägar med obefintlig trafik. Man tar sig upp till Olofstorp och på 190:an svänger man vänster (från Olofstorpshållet) in mot Bergum kyrka. Håller höger i första korsningen efter kyrkan, sedan följer ca 5 km fin hårt packad grusväg. Vid nästa korsning håller man också höger ut på gamla Kilandavägen som går mot Ryd. Efter Ryd följer ännu ett grusvägsparti på ca 10 km via Burhult fram till Björboholm, där man korsar 190an ned till cykelbanan som går utmed Mjörns strand.

Rundan mäter knappt 8 mil från Sävedalen och skulle passa bra som en av våra vinterpassrundor. Banan kan förlängas över Kilanda och blir då ca 10 mil.

Här är en länk till banan på Garmin. https://connect.garmin.com/modern/activity/1483196575

Mikael R.
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Bra runda för vinterpass

Post by fabbev »

Jag har många ggr tänkt svänga in där från cykelbanan men har varit osäker hur långt det skulle bli och alltid haft tidspress när jag kommit till vägskälet. Bra att Du nu har "spårat" så nästa gång tar jag och testar också. Om inte annat får vi köra som Du sa på en lördagsrunda.
FORZA LYGNARE
Fabbe
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Bra runda för vinterpass

Post by molsson »

Hej. Har för mig att Janne hade någon variant på detta som blev isgata men var bra i övrigt.

Går ju faktiskt att ta vänster innan 190 i Björsared och komma fram till Bergum utan att köra upp på 190.

/Magnus
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Bra runda för vinterpass

Post by Claes-Göran Andersson »

Det är rätt Magnus. Vi cyklade ungefär som Mikael beskriver med Janne. just den morgonen blev det isgata under cyklingen på Lexbydalsvägen så flera av oss utan dubb vände tillbaka. Janne och några till med dubb cyklade den sträckningen med lite besvärlig halka.

Det finns många vägar mellan E45 och 190 hela vägen upp till Sollebrunn och Skepplanda som är fina på vintercykel eftersom de flesta vägarna är grusvägar.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Bra runda för vinterpass

Post by Claes-Göran Andersson »

Har haft två fina pass tisdag och onsdag. Igår blev det 76 km och 800 hm med bitar från Nedflo Rundan, Jannes MTB vägar i Floda över till Hindås med sega grusvägar "blött", Inlandsbanan etc. Idag körde Rolf och jag Ubbhults rundan 63 km, 450 hm i det kyliga vädret men det var OK när man fått upp arbetstemperaturen.

Funderar att köra banan beskriven ovan av Mikael lugnt och fint om vädret tillåter från Partille troligtvis lite förkortad inte via Alelyckan, Linnarhult istället Lexbydal över Björsared till Bergum kyrka. Vet inte om någon har lust att hänga på?

Skriv på denna länk eller ring 0705-365580. Cyklar troligtvis i väg mellan 10 och 11.00. Men allt beror på vädret!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Bra runda för vinterpass

Post by Claes-Göran Andersson »

Körde en egen runda över Lexbydal till Bergums kyrka sedan genom skogen på Mollsjövägen "grusväg" till G:a. Kilandavägen. Cyklade inte mot Björboholm som Mikaels karta ovan visar utan tog vänster till Nödinge vidare till Surte och Agnesberg. Gick upp backarna över Agnesberg och Hammarkullen till banvallen "Lärjeån" sedan över Bergsjön till Partille C. och backarna upp till Furulund. Ville undvika vinden därför vek jag i Agnesberg efter 12 km i motvind från Nödinge. Alternativet är att cykla Alelyckan till Gamlestan över Utby hem.

Tredje dagen på raken så jag ville ha ett lugnt pass men banan är kuperad och grusvägen sugande så det tog ut sin rätt ändå.

Försvinner en del höjdmeter om man kör Alelyckan istället för backarna i Agnesberg. Banan blir 52 - 55 km med 450 till 500 hm från Sävedalen. Delar av banan från Bergums kyrka till G:a. Kilandavägen går i de östra delarna av Vättlefjäll.

https://runkeeper.com/user/claesgoran/a ... /912507704

Nästa gång kör jag mot Björboholm efter Mikaels karta. Det är fint inne i skogarna så nära stan men en helt annan känsla.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Bra runda för vinterpass

Post by Mikeryd »

CG, Jag och Magnus Börjesson var ute med Janne P. igår, och han visade en väg som gör att man kan undvika cykelbanan från Björboholm som ju kan vara lite tråkig, om det blåser från det hållet. Man tar till höger efter byn Burhult. Också en fin grusväg som leder direkt ned till Aggetorp/Gråbo och 190:an. Jag bifogar även denna kartlänk som dock innefattar hela Jannes monsterpass.

https://connect.garmin.com/modern/activity/1499257399

Själv skall jag jogga Sylvesterloppet på lördag.

Med vänlig hälsning,
Mikael R.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Bra runda för vinterpass

Post by Claes-Göran Andersson »

Jo jag såg Aggetorpsvägen när jag studerade kartan. En av få vägar jag inte kört MC på eller cyklat i det området. Bra alternativ om man vill korta av distansen eller undvika västliga vindar.

Ser att ni kört Jannes långa bana den har vi diskuterat många gånger den har ju några besvärliga passager ute på halvöarna från Hjällsnäs mot Floda, Norsesund. Ser nu att Janne har hittat småvägar från Hjällsnäsvägen ner mot Floda för att cykla parallellt med järnvägen mot Norsesund. Ni har gått över Ryd till Edshult och vidare till Ödenäsvägen körde ni MTB? Det är ju skogsstig eller vandringsled på flera ställen.

Vet inte om Janne provat Gamla Ödenäsvägen som går öster om den vanliga vägen ner till Edsås. Den får man nog prova framöver.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Bra runda för vinterpass

Post by Mikeryd »

Vi körde cross, men på en del smala skogspartier hade mtb varit att föredra, även om man totalt sett har mest nytta av en cross. Dom tekniska partietna är ganska korta. Janne och Magnus fortsatte dock genom skogarna upp till Töllsjö, jag vände hemåt vid Ödenäs.
Post Reply