Hur undvika punka!! ANTIPLATT kanske är ett svar!

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Hur undvika punka!! ANTIPLATT kanske är ett svar!

Post by Claes-Göran Andersson »

Förra veckan fick vi flera punkteringar med allt singel som lagts ut på vägar och cykelbanor.

Åkte till CykelSpec för att köpa några nya slangar då hittade jag något jag aldrig sett förut. ANTIPLATT är plastband som man lägger inne i däcket "baksidan av slitytan".

Man tar ut slangen och lägger in plastbandet med hjulet liggande ner. Sedan stoppar man in slangen igen och ser till att bandet inte lägger sig på sidan "då gör det ingen större nytta". När däcket är på igen är det bara och pumpa upp igen.

Får man en sten eller glasflis i däcket går det inte igenom detta kompakta plastband som ligger mellan däcket och slangen!

Banden finns i olika bredder och har olika färger, 23 är gult, 28 är rött och så vidare!

Priset är 180 kronor för två band. De kommer aldrig att slitas ut så man kommer att ha dem i evigheter. Billig investering om det nu funkar!!

Fick inte möjlighet att testa idag men cykeln står redo så det kommer att bli några mil under helgerna och mellandagarna.

Jag kommer att lägga ut mina egna träningspass på hemsidan. Passar det er är det bara att svara på länken så möts vi på något lämpligt ställe!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
putte

Re: Hur undvika punka!! ANTIPLATT kanske är ett svar!

Post by putte »

Kan man köpa dessa på något annat ställe än cykel, nej! skid, nej! sportspec? :lol:
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Hur undvika punka!! ANTIPLATT kanske är ett svar!

Post by Claes-Göran Andersson »

Hittade en annan gammal klassiker jag la ut 2008. Har använt dessa band sedan dess på mina vintercyklar. Fungerar grymt bra. Sävedalens Cykel säljer dem numera tipsade Richard förra vintern. Annars finns de på Sport Spec som tidigare och med 20% Rabatt. :-D

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply