Sportdryck eller vatten

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
Henke

Re: Sportdryck eller vatten

Post by Henke »

Är det riktigt tunga pass är det godare med sportdryck, medan vet man att man kommer ligga mer på fettförbränningspuls än kolhydratspuls (slarviga uttryck) så kan man gott använda sig av vatten och istället för sportdryck och vid behov inta en gel eller bar.
Det är nog väldigt personligt, utan att ha någon direkt kunskap om det, men elektrolyter i sportdryck borde ju också ha en påverkan på vätskan, hur den tas upp och framförallt hur den prioriteras (till att kyla ner kroppen eller för att transportera energi).

Att du blir törstig beror på obalans i kroppen, svettas du mycket så går det åt mycket vätska och du får ett underskott i kroppen, liksom om du bränner mycket kolhydrater (kör hårt) så kommer det krävas vatten för att effektivisera processen. Satsa på att dricka ordentligt innan träning och sedan periodiserat under träningen (t.ex. ett par klunkar var 30e minut eller liknande), dricker du för mkt kommer du få ett överskott av vatten medan dricker du för lite blir det istället ett underskott.


Jag är bara en lekman och alla mina "fakta" har tyvärr inga vetenskapliga källor, har läst det någon gång. Dementera eller bekräfta mig gärna!

Hoppas det ger dig lite kött på benen! (eller vatten i kroppen)
Post Reply