VR 2013 sub 10 nybörjare

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
Simon Lindström

VR 2013 sub 10 nybörjare

Post by Simon Lindström »

Hej!
Jag heter simon och är 17 år. Jag har till nästa år fått för mig att genomföra klassikern :-)
Jag skulle gärna vilja åka VR under 10 h och har förstått att detta görs betydligt lättare tillsammans med andra...
Så jag slänger iväg några frågor!
Jag vet att vissa cykelklubbar har 18 års gräns, gäller det i denna klubb? (är förövrigt 18 när vättern ska cyklas)
Såg att ni hade intropass (jag har aldrig kört i klunga) men förstod inte riktigt när nästa pass för nybörjare var...
Är det ens möjligt för mig att cykla under 10 h första gången? Jag cyklade cykelvasan 45 km på 1h 58 min efter ca 1 månads cykelträning ( vet inte om det hjälper men det var det enda jag kunde använda som måttstock...)
Anledningen att jag är ute så tidigt är att jag såg att klubben har bokat en viss andel platser till VR och att man måste anmäla sig innan slutet på september. Jag tänkte att om jag går med i klubben är det då möjligt att få en plats där i en sub 10 grupp?
Kör för tillfället på en stel mtb med slicks men racer införskaffas förhoppningsvis innan våren!
Nu blev det lite långt men jag hoppas att någon kan hjälpa mig :-)

Edit: hoppas jag la posten i rätt kategori :roll: annars får väl någon flytta den.
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: VR 2013 sub 10 nybörjare

Post by peter jonsson »

Hej Simon

Du är välkommen att komma och träna med oss men våra intropass har vi på våren innan vättern.
Det du kan göra är att utrusta din mtb med lång skärmar och cykla med oss på vintercyklingen som börjat i november.
Annars kan du kanske låna en racer och åka med på ett av våra lördagspass.
Nu på hösten är köpläge för racer ny eller beg kolla på blocket eller Happy mtbs hemsida där finns massor av cyklar.
Om du tänker genomföra klassikern nästa år och köra Vättern för första gången så ska du inte sätta upp några tidskrav
utan bara köra runt på den tid det blir.
Vi kommer att ha två startgrupper nästa år kl 2.20 och 3.44 som kommer att köra på allt mellan 10-14 timmar.
Om du går med i klubben och betalar medlemmsavgift så kan du anmäla dig till någon av dessa grupper.

MVH
Peter Jonsson
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: VR 2013 sub 10 nybörjare

Post by dlridings »

Peter har sagt det viktigaste. Jag vill bara tillägga att CykelCity här i Göteborg har väldigt bra priser på Columbus just nu, bättre än höst- och vinterrea. Jag tror att de fick en leverens efter VR. Den billigaste, Pinta, är mycket cykel för pengarna! 9999 kr tror jag.

Daniel

http://www.cykelcity.se/webshop/index.p ... o-105.html
Robert A

Re: VR 2013 sub 10 nybörjare

Post by Robert A »

Hej!
Utan att vet så mycket om din träningsstatus så tror jag säkert att du skulle klara 10h med en bra grupp. Frågan är bara hur mycket du behöver träna för att nå dit och om du är beredd att lägga den tiden. Nästan ett år kvar så tiden finns. Jag kan tyvärr inte jämnföra med cykelvasan förutom att 45km är väldigt kort mot 300km.
Jag körde klassikern förra året och jag får hålla med Peter, ta det lugnt med tidsmålen och försök och njut av tävlingarna. Vasan och VR är ganska väderberoende. Om du går med klubben kan man ju se vad statusen är nästa år och om det finns någon grupp som passar dig. Att göra VR själv tycker jag är riktigt tråkigt och skulle inte rekomendera det för någon.
Lycka till med träningen
Robert A
Simon Lindström

Re: VR 2013 sub 10 nybörjare

Post by Simon Lindström »

Tack för 3 bra svar!
Tyvärr är 10000 lite mkt pengar för mig...blir nog en lite billigare begagnad :-D
Peter verkar ha bra koll så jag skickar dig ett pm :-)
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: VR 2013 sub 10 nybörjare

Post by peter jonsson »

Simon
Jag har svarat på ditt pm.

//Peter
Post Reply