Revolver-Fälgar

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Revolver-Fälgar

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Racerekipaget med monsterhjulen och tubisarna vilar sig
Racerekipaget med monsterhjulen och tubisarna vilar sig
Jag håller med Galenskaparna! Man skall ha tubdäck! Och jag vill direkt döda en myt: Jag själv är minst sagt inte speciellt händig men att limma tubdäck är ingen "rymdforskning" utan lätt som en plätt och med ett par tunna latexhandskar är det inte kladdigt heller!

Jag tävlade på cykel typ 1800 frost bl.a. mot Kobra-Bernt och då fanns det bara bara tub på racercyklar, kanttråd var för standardhojar. Nu när jag har blivit gubbe har jag ju blivit glad cykelmotionär och till i torsdags i förra veckan är det bara kanttråd som har varit aktuellt. Nu har jag dock kört ett testpass och motionsloppet Jubileumsloppet med mina nya "monsterhjul" Enve 8.9 som är maffigt höga kolfiberhjul med tubdäck.

Jag tryckte i 11 bar i tubdäcken och trodde att det skulle kännas som att köra direkt på fälgen, tji vad fel jag hade! Tubdäcken gör att gången blir betydligt mjukare över hålor, väggupp etc. Hade jag inte vetat att däcken var helt nya hade jag gissat på pyspunktering efter 300 m... Enorm skillnad mot kanttråd även om man i dessa bara har 7-8 bar. Den stora skillnaden är att tubdäcken är runda och tar upp stötarna och fördelar dessa i däcket medans kantrådsdäcken har "raka" sidor och måste vara hårdare för att hålla. Följsamheten i kurvor blir därav också betydligt bättre på tubisar.

Reflektion: Vill man ha ett par "finhjul" att köra Vättern och andra motionslopp och inte att förglömma klubbens KM rekommenderar jag tub till 100%. Jag ser bara en enda nackdel med tub och det är att fina tubdäck inte är billiga och de håller säkerligen inte lika bra för punkteringar som ett tyngre mer punkteringsäkert kanttråddäck. Men hade jag haft råd hade jag alltid åkt på tub, det är racercykel!

Lars-Inge Kjörnsberg
Numera lycklig ägare av ett par Enve 8.9 med Vittoria CX tubdäck
josef70

Re: Revolver-Fälgar

Post by josef70 »

Haha sicka galenskapare ni är. Underbart.
Har ni med ett extra tubdäck i bakfickan ut på rundan? Är det preparerat på nåt sätt? Kolsyrepatron eller pump? Nåt annat att tänka på?
josef70

Re: Revolver-Fälgar

Post by josef70 »

Efter att ha kollat på Mats youtubeklipp och några till om tubulars kom jag att tänka på dessa viktiga instruktionsvideos:
http://m.youtube.com/watch?v=GN1pwfUxgh0

"Hå hej med Farbror Frej
Hej alla barn nu blir det barnprogram
Titta nu här vad Farbror Frej tar fram
Ett litet tubdäck å nu ska ni höra
vad man med sådana tubdäck kan göra
Klistra runt halsen å trickeri tips
-så har vi gjort oss en cykelslips!"
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Revolver-Fälgar

Post by Mats Sarapik »

Lars-Inge:
Det var den första riktigt bra och tydliga förklaringen jag sett på varför tubisar är bra, och inte bara fräckt.
Mer sånt.

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
Speedrobby

Re: Revolver-Fälgar

Post by Speedrobby »

En ytterligare fördel med tubisar som många inte tänker på är säkerhetsrelaterad.
Nere på Mallislägret fick jag dag 2 framhjulspunka i en utförslöpa i ca. 65-70km/h. Framdäcket på hyrcykeln (kanttråd) var på väg att korva av sig från fälgen rätt så omgående. Lyckades med en hårsmån få stopp på hojen och undvek att gå i backen.
Nästa gång blir det egen hoj med tubisar som sitter kvar på fälgen!
Att risken för genomslagspunka dessutom minskar (då man kan köra med betydligt högre tryck jmfrt. med kanttråd) gör ju inte saken sämre.
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: Revolver-Fälgar

Post by rolfi »

Hej har du en bakfälg som jag kan låna en vecka??? Jag skall på semester med racer nu på lördag 1/6. Upptäckte precis att bakfälgen var sprucken :---) efter Hisingen runt. Helst vill jag låna en fälg om det går, så att jag har möjlighet fundera och kolla upp fälgmarknaden. Hör av dig om du tips på fälgar och var jag kan få tag på några som håller, kanttråd eller för tubisar. Jag kollar tråden men måste fixa en fälg senast lördag fm.

Ring eller SMS mig på 0706-277492.
//Rolfi
Anders B
Forumadministratör
Posts: 71
Joined: 2012-04-27 23:57
Fornamn: Anders
Efternamn: Bergvall

Re: Revolver-Fälgar

Post by Anders B »

Jag har ett par hjul (Citec 3000 Aero) med 25 mm däck (Conti GP 4000S) på, och Ultegra 11-25 som kasett. De ligger bara och skräpar för tillfället, så de får du gärna låna om de passar.
josef70

Re: Revolver-Fälgar

Post by josef70 »

Hej!

Tack Lars-Inge och Robert mfl för de intressanta inläggen. Idag har jag för första gången testat att köra på kolfiberfälg med tubdäck. Tänkte att det kan vara intressant för andra som är i valet och kvalet att ta del av några intryck från en ganska färsk cyklist (3e året i Lygnen). Jag hittade ett par Zipp 303 av 2010/11 års modell på blocket för att uppgradera min cykel med. Det ena ledde till det andra och plötsligt hade jag bytt hela cykeln också till en sprillans ny (Nishiki Limited Ultegra Di2) där det redan satt ett par alu kantrådsfälg av lite lättare och bättre modell, DT Swiss Spline som väger knappt 1500g bak+fram. Nu kändes det inte lika kul att sätta på ett par begagnade hjul på en ny cykel... Premiärturen på nya cykeln igår m aluhjul kändes hur bra som helst och motivationen att byta till kolfiber m tubisar idag var som bortblåst.. men jag var ju bara tvungen att testa.... Lite pill med att byta klossar men inte svårt. Tryckte i 8 bar (väger 70 kg) och rullade iväg.... Och det blev en positiv överraskning! Det är ju faktiskt skillnad!!

- Det första som slår en är känslan med tubdäck. Precis som L-I skriver så har man en annan markkontakt, liksom direktare, känsligare och närmare marken fast samtidigt mjukare över tex brunnslock o.dyl. Lite som cyklingens svar på framfotslöpning i tunnare lättare skor. Håller även med om L-I's analys av kurvtagningen, det känns inte som att man lägger cykeln "på kant" på samma sätt med tubdäck.
- En negativ effekt av dessa fälgar skulle vara vindkänsligheten, men det kunde jag inte märka av. Det blåste ca 6-7 m/s sidvind både igår med alufälgen och idag med karbonfälgen. Zipp 303 har iofs en ganska låg profil, endast 46 mm, dvs det dubbla mot alufälgens 23 mm. Värt att notera är att med däck är skillnaden mindre pga att tubdäcket bygger mindre på höjden. Den relativa skillnaden blir såklart mycket mindre, ca 65 mot 45 mm dvs mindre än 50% skillnad. De aerodynamiska egenskaperna lär vara goda på Zipp 303 även för sidvind. Säkert en viktig aspekt när man väljer hjul!
- Rullmotstånd/vindmotstånd: det är svårt (iaf för mig) att avgöra bara genom att cykla vad som är vad men det känns helt klart som att det totala motståndet är lägre framför allt när man kommer över 35-40 km/h. Suset från framhjulet hördes inte. En viss betydelse borde friktionen i navet också ha för rullmotståndet. Ett eget ovetenskapligt test när cyklen hängde på väggstället hemma visade på att Zipphjulet rullade fritt ca dubbelt så länge som DT Swiss-hjulet (som ändå ska vara ett fint hjul av god kvalité). Det tickande ljudet från Zippbakhjulets nav är ju också lite ballare ;)
- Vikten blir ganska mycket lägre med karbon för tub, särskilt med däck på vilket borde vara den intressanta jämförelsen. Framhjulet i karbon väger ca 850g med tubdäck och aluhjulet ca 1000g med kanttrådsdäck och slang. Totalt alltså ca 300g lättare cykel och dessutom roterande massa. Detta kände jag tydligt av genom att cykeln upplevdes "piggare" och kanske även lättare uppför (svårt att avgöra).
- Punkteringskänsligheten kunde jag inte avgöra empiriskt, annat än med att konstatera noll punkteringar hittills. Många menar att tub är lite känsligare medan några hävdar att det inte är någon skillnad. På de olika lopp och träningar jag har varit med på under dessa 3 år så har jag iaf aldrig sett någon som har punkat ett tubdäck men sett och fått många punkor på kanttrådsdäck (en statistiker skulle direkt pysa ut luften ur detta argument såklart). Om tubisar nu verkligen är känsligare, så räcker det ju med en enda punktering på ett lopp för att alla de ovanstående argumenten för tubisar faller platt....!

Totalt sett tror jag att en karbonfälg av bra kvalité med goda aerodynamiska egenskaper tillsammans med bra och fräscha tubdäck är ett litet men inte obetydligt lyft för farten och känslan på cykeln. Nu hoppas jag själv att det ska vara det lilla extra som gör att jag klarar 7:55 på VR i år. Om inte så kan jag iaf njuta av roligare cykling :)

/Josef
Post Reply