Är det OK att döda cyklister

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Är det OK att döda cyklister

Post by dlridings »

Jag har haft tre mycket nära olyckor de sista tre veckor där bilisten tyckte det var helt ok att preja mig ur vägen eller kör mig ut ur en rondell. Cyklister, menade de, ska vara på cykelbanan. Är de inte det, är de ett lagligt byte.

Så den här artikeln kunde lika gärna ha skrivits i Sverige.

Är det ok att döda cyklister?

Note to myself: ta reda på hur körskolorna i Norge lär ut hur man kör på vägar med cyklister. Det vore bra om svenska bilskolor körde med samma stil. Det är inget att göra åt dagens bilister, men kanske framtidens.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Är det OK att döda cyklister

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Skrämmande artikel, 42 dollar för att köra över och döda en cyklist! Det gäller för oss som cyklar att tänka på säkerheten i första hand alltid, för en del bilister skiter fullständigt i oss och fattar inte att deras bil kan vara ett mordverktyg!
Lars-Inge K
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Är det OK att döda cyklister

Post by dlridings »

Jag var på ICA Maxi och såg en förpackning med reflex som man kan klistra på saker. Jag vill att bakskärmen ska se ut som en julgran på långt håll. Jag har cyklat mycket i mörkret när jag har cyklat fram och tillbaka till Odense genom Danmark. Reflex ... det fungerar bra. Många reflex.

Säkerheten och att vi följer trafikreglerna till punkt och prick. Ingen fusk som kan sticka i ögon på bilister som kanske redan är negativt inställda.

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Är det OK att döda cyklister

Post by dlridings »

Kan inte vi göra något för att få svenskarna att vara lika förnuftiga:

Norska trafikregler med hänsyn till cyklister
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Är det OK att döda cyklister

Post by dlridings »

Just en sådan här självklar inledning:

"Sykkelen er et kjøretøy. Du kan sykle på alle veger, med
unntak av motorveger og andre veger som er spesielt
skiltet med sykkelforbud."

Cykeln är ett fordon. Du kan cykla på alla vägar, med undantag för motorvägen och andra vägar som är speciellt skyltat med cykelförbud.

Krångligare än så behöver det inte vara.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Är det OK att döda cyklister

Post by dlridings »

molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Är det OK att döda cyklister

Post by molsson »

Gick in och tittade på gatubilder från Davis i Kalifornien som beskrivs som ett bra exempel i artikeln och som jag fattade det var det på gator som inte var genomfartsleder en tydlig cykel målad i körfältet, visade tydligt att cyklister har rätt att vistas på vägen.

Frågan är om det är som på Västra Hamngatan att bilisterna ska anpassa sig till framförvarande cyklists hastighet?
På Västra Hamngatan kör bilarna saktare än vad jag vill cykla men om jag ligger bakom får jag väl anpassa mig till dom.

/Magnus
Post Reply