Nordostpassagen lö 2006-04-22 kl 10:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Nordostpassagen lö 2006-04-22 kl 10:00

Post by Thomas Franzén »

Lö 2006-04-22 kl 10:00
Två pass:
Nordostpassagen 77 km Lugnt Ansvarig:
Nordostpassagen+bonus 82 km Medel Ansvarig:

http://www.lvg.nu/kartor/nordostpassagen.htm
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Pontus T
Posts: 188
Joined: 2005-12-14 16:06
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning
Location: Partille

Post by Pontus T »

Här hade jag tänkt haka på + varianten.
Skall testa om Mallorca veckan har gjort underverk.
Kanske väntar jag vid Kåhög och hänger på därifrån, det beror på hur piggelin man är i morgon bitti.
Pierre
Kungälvs CK
Posts: 70
Joined: 2006-04-21 21:23
Location: Pierre Hansen

Post by Pierre »

Hej vi kommer på Nordostpassagen 77 km Lugnt.
Pierre& Daniel från kck.
putte

Post by putte »

Jag krokar på i Gamlestaden :-=
Torbjörn Malmgren

Post by Torbjörn Malmgren »

jag kommer. //Torbjörn
Torbjörn Malmgren

Post by Torbjörn Malmgren »

Torbjörn Malmgren wrote:jag kommer. //Torbjörn
phuu hemma och helt slut :D
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Post by Mats Gustafsson »

Tack för en fin runda idag !
Jag tror att jag glömde cykeldatorn (hastighetsmätaren) på blecket vid staketet vid Preem macken. Om det skulle vara så väl att någon hittar den, hör gärna av er till mig 0708-144492. Förra gången var glasögonen, nu var det mätarn - man får vara glad att man fick med sig cykeln hem !!!
Mats G.
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Post by Thomas Franzén »

En liten och kort resumé från det genomförda passet kommer här:

Hela 22 personer valde att träna med Lygnens Venner denna sköna lördag med tydlig antydan till att våren MÖJLIGEN kan vara på gång. T o m för mig, som tillbringat 7 dagar nere i värmen på Mallorca, var vårsolen tilltalande.

Av de 22 deltagarna hade 18 stycken infunnit sig på startplatsen i Slottsskogen, resten hakade på utmed vägen. Det var många gamla trotjänare som var med, men även en del nya ansikten.

Det stora antalet deltagare gjorde att vi blev en medelgrupp och två lunga grupper. Det var faktiskt inte fler än 5-6 stycken som valde medelpasset, som inkluderade ett antal stygga bonusbackar.

Jag ledde det lugna passet (som var en grupp fram till infarten till Lexbydal där en punka satte stopp för den alltför stora medelgruppen). Bonusbackarna för medelgruppen gjorde att vi räknade med att dom skulle ligga bakom oss fram till Jonsered för att därefter komma ifatt. Så skedde dock inte.

En nygammal bekantskap blev Pierre, som dessutom tagit med sig sonen på passet. Sonens ålder vågar jag inte att gissa men han såg ut att kunna tangera den under tonårsgränsen. Men cykla kunde han, och i backen upp från Jonsered försvann både far och son till de högre höjderna innan jag ens hann få upp pulsen. Man får väl gå i psykoterapi....

Väl framme i Landvetter där paus och andhämtning skulle ske kunde vi konstatera att någon medelgrupp hade vi inte ännu sett till. Vad kan ha hänt? Vad är väl som väntas tider?

Image
Klicka på bilden om du vill se den större


Och vi väntade.......

Image
Klicka på bilden om du vill se den större


Jamen vänta här, där kommer dom ju. Det var på tiden :lol:

Image
Klicka på bilden om du vill se den större


Det visade sig att den hiskeliga startfarten (enligt vissas utsago snarare medel++ än medel) hade skördat sina offer. Men diskreta som vi är :-= så talar vi inte mer om den saken :lol:

Hemfärden kördes i lugn fart (hoppas jag ni tycker) och efter de sedvanliga "avhoppen" mot slutet (det är bråttom hem...) så landade vi helskinnade i den lugna "normala" gruppen. Den lugna+ gruppen hade tydligen redan kommit tillbaka och hunnit försvinna. Medelgruppen (den decimerade resterande delen) var p g a "avhoppen" neri noll redan innan Slottsskogen.

Har ni andra något att tillägga? Skriv gärna!

Vi ses på nästa pass!

/Thomas
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Pontus T
Posts: 188
Joined: 2005-12-14 16:06
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning
Location: Partille

Post by Pontus T »

Vilket fint träningsväder, nästan som på Mallorca.
Kroppen hade vant sig vid hyrcykeln på ön så i dag kände man av ryggen en del. Men man får väll se till att cykla in kroppen på sin egen hoj.

Tänkte att medelpasset kunde vara lagom ca:26 km/tim, så står det i alle fall (cykelfillosofi och pass) så man blir ju lite förvånad när gruppen börjar prata om en fart på 33-35. Akterseglad blev man.
Påpekade att detta liknar mer att fartpass.
Hade jag vetat det vid start så hade jag valt en annan grupp.
I Landvetter så anslöt jag givetvis till en annan grupp.
Kanske dags att skriva om filosofin? Eller hålla sig till den.

Det finns säkert andra som har åsikter i detta spörsmål? Låt höra

Vi ses, kanske redan på onsdag vem vet.
robert

Post by robert »

Pontus T wrote: <cut> ... att medelpasset kunde vara lagom ca:26 km/tim, så står det i alle fall (cykelfillosofi och pass) så man blir ju lite förvånad när gruppen börjar prata om en fart på 33-35. Akterseglad blev man.
Påpekade att detta liknar mer att fartpass.
Hade jag vetat det vid start så hade jag valt en annan grupp.
I Landvetter så anslöt jag givetvis till en annan grupp.
Kanske dags att skriva om filosofin? Eller hålla sig till den.

Det finns säkert andra som har åsikter i detta spörsmål? Låt höra
Bra Pontus att du tar upp ett ämne som behöver mer uppmärksamhet på vår klubb. Jag var också i den s k medelgruppen fram till Landvetter.

Min tolkning? Jag är övertygad om att det inte handlade om ditt val av grupp. Det handlade snarare om att gruppen du valde, inte betedde sig som bra cyklister - istället var vi cyklister som inte såg fördelarna med att arbeta i klunga, samt okunnig (möjligen inkompetent) passledning. Förvisso var det sagt att de snabbaste i medelgruppen skulle få åka egen takt och sakta ned för att låta de eftersläntare komma ikapp då och då. Men en passledare som låter sådant ske under största delen av ett pass visar tyvärr bristande förståelse för aerodynamik: den snabba huvudgruppen som får vindskyddsfördelarna med att vara en liten klunga, får även vila medan de väntar in de långsammare åkare som cyklar ensamt. De sistnämnda måste klara sig utan klungfördel och dessutom får ingen chans att vila upp sig.

Detta är långt ifrån den enda gången sådant har hänt. Jag har varit med på minst två till pass det senaste året där en klunga jag har varit med i, har hängt av andra cyklister. Man ställs inför ett dilemma när klungan inte vill vänta in dem - ska man bara glida med eller ska man själv backa ur klungan och assistera de långsammare som nu cyklar utan klungskydd?

En del av oss gav upp tävlingsverksamhet för 25 år sedan och numera vill hellre vara med i en klunga som håller ihop, där man dra nytta av bra samtal, gemenskap och aerodynamik.

Om *jag* nu skulle vila upp mig och under nästa pass, börja attackera mina klubbkamrater, så får jag väl anta att det skulle vara acceptabelt beteende, med tanke på vad hände idag.

Nåväl - vid Landvetter så bytte jag till den lugna+ gruppen, som passade den här gången med tanke på att jag hade bränt ut mig och sträckt ryggmusklerna igen kring Jonsered. Men det var en skillnad som mellan natt och dag, vad gällde watt-talet som behövdes för att åka i respektive klunga. Min fråga till läsarna här är, finns det verkligen inga cyklister på denna klubb - förutom Pontus och jag själv, som vill åka medel?

/Robert
putte

Idag blev det inte bra

Post by putte »

Idag blev det inte bra. :cry:

Jag har läst både Roberts och Pontus inlägg och funderar på vad det var som klickade under dagens medelpass.
Allt för att förbättra Lygnens venners träningspass.

Att jag som passledare får sura citroner är inte kul, men jag är INTE varken okunnig eller inkompetent.
Det var inte snällt uttryck Robert. :evil:

Jag ska gå igenom passet lite grann, helt subjektivt.
Så denna gång blir det ingen resumé, utan en analys.

Jag fick ett telefonsamtal strax innan passet, jag skulle egentligen kört det lugna men fick frågan om jag kunde ställa upp och ta medelpasset.
OK, men jag skall avvika innan Slottskogen, så ni får hitta tillbaka själva,var mitt svar.

Därför kunde jag inte briefa cyklisterna i min grupp om vad som är viktigt vad gäller vägval mm.

Första problemet uppkom då 2 av oss blev stående kvar på toppen av Burmabacken och en av oss fick åka en extra extrarunda för att hämta ner dessa.
Det är VIKTIGT att man läser på rundan för dagen så att man vet vart man skall köra. Bonussvängen "Burmabacken" körs uppför och sedan vänder man ner igen. Ni som stod kvar hade inte läst på hemläxan.
Detta hade såklart jag kunnat repetera om jag hade haft en chans till lite briefing innan passet.
Nu fick jag ta den efter Burmabacken istället.

Vad gäller farten på passen så är det medelhastigheten som avses.
Medelpasset 26km/h och lite snabbare ju längre säsongen fortskrider.
Pontus undrar varför vi körde 30 plus på raksträckor med vinden i ryggen.
Kan bara påstå att det var i sin ordning. Det går fortare utför, långsammare uppför och självklart snabbare vid medvind.

När det gäller våra snabbare pass så har vi generellt fri fart uppför, även denna dag. Det finns det inget att säga om, däremot så har Robert fel då han påstår att vi skulle ha den filosofin även när det gäller körning i övrig terräng. Vi SKALL hålla ihop om inget annat sägs.
Och då gäller det att komminucera sinsemellan.
Passledaren och övriga cyklister kan inte gissa vad övriga cyklister tänker eler känner. ](*,)

Detta fallerade totalt idag då Pontus passerade oss då vi stannat på toppen av Linnarhultsbacken för att vänta in honom.
Robert trixade med sin telefon och Pontus fick ett ordentligt försprång.
Då kom jag i ett dilemma. Ska vi jaga ikapp Pontus så att han hittar rätt väg eller skall vi låta honom köra sitt eget race.
Jag fick hjälp av tempohästen Torbjörn att komma ikapp Pontus, och han hade hittat rätt avtagsväg mot Kåhög, men han var inte intresserad av att stanna denna gång heller.
Då förstod jag indirekt att han inte var intresserad att cykla med oss längre.
Hade pontus bara KOMMUNICERAT med mig som ledare hade det besparat oss detta dilemma och tokkörning i spurtfart. :x

Jag håller med Robert att klungkörning är att föredra framför ryckig "cowboy-cykling" och hade heller inte önskat annat denna dag.
Men det var för många viljor och allt för stor skillnad i kapacitet på cyklisterna i denna lilla grupp(5st).

Idag hade passets karaktär mindre betydelse av fördelen av klungkörning då det är grymt kuperat, och då har man inte mkt nytta av dom aerodynamiska fördelarna, men jag påpekade ett flertal ggr att "NU HÅLLER VI IHOP", men det sket sig iaf.

Man får som passledare ibland ta det otacksamma och ibland svåra jobbet att hålla ihop en flock "getter".
Starkt uttryckt, men det räcker med att en enda i en stor grupp inte inordnar sig, då kommer det bli oroligt.
Att vara diplomatisk och försöka att inte trampa någon på tårna ingår i jobbet.
Man får under samma pass ofta höra från olika personer "det går för fort", "kan vi inte köra snabbare?"...........???
Alla som läser detta skulle själva prova att vara passledare någon gång så kommer dom bli varse det som dom inte ser som medföljare.
Men med denna diskussion så kommer vi att utvecklas som både ledare och cyklister.Det är jag helt säker på.

Ja Pontus, rubriken cykelfilosofi på våran hemsida är ofullständig och skall absolut förbättras, kanske vi skall ordna våra fartgrupper efter Mallorca-modell, med gröna, gula och röda grupper mm.

Jag ser gärna att vi utvecklar denna diskussion.....allt för klubben bästa.

Cykla på och vi syns på Bergstempot. :D

/Putte
User avatar
Pontus T
Posts: 188
Joined: 2005-12-14 16:06
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning
Location: Partille

Post by Pontus T »

Det var bra att mitt inlägg inte gick obemärkt förbi :D .

Vi cyklade i sammlad lugnt pass tills vi mötte passledaren för medelpasset, sedan kom en uppdelning i ett lugn och ett medelpass.

Jag hade bra koll på vart vi skulle för det är mina, så att säga hemmamarker eftersom jag bor i Partille plus att jag "läst på" innan,
och att vi som du säger fick en brieafing nedanför "Burmabacken".

Att det är medelhastigheten som avses framkommer inte om man läser "cykelfilosofi och pass". Det vore nog bra om det införs där för allas vetskap. Jag själv hadde inte fattat :?: det i alle fall.

Lite svårt är det att kommunicera när man ligger en bra bit efter.
Att jag inte stannade vid Linnarhultsbacken berodde helt enkelt på att som jag sa tidigare visste vart vi skulle och ni var så mycket snabbare än jag så ni är snart ikapp mig var min tanke, men tänk va fel man kan ha ibland [-X shame on me.

Någon Mallorca modell är inte nödvändig, det var strul i grupperna där också, oavsett färg.

Det har ju faktiskt varit lite snack om att gästcyklister till våra pass har "skrämts" iväg på grund av oordnade grupper. Du utrykte det bra med "ryckig cowboy-cykling". Man märker en tendens ibland att när det byts "dragare" så kan tämpot öka, och då får en del svårt att hänga med.

Har själv inte varit medlem så länge med tycker att det är ett gött gäng cyklister i klubben och fler vill vi ju bli.

Jag förstår att det inte är lätt att vara passledare, så därför tycker jag att denna diskussion är till gagn för oss alla som gillar att vara ute och cykla.

Det finns säkert någon som har bra förslag att bidra med. Allt för klubbens bästa.

.z:

Mvh. Pontus.
putte

Post by putte »

Jo Pontus, det är sant! en del gästcyklister har blivit bortskrämda på några av våra pass. :(
Men jag hoppas att det kommer vara historia med det.

Jag vågar påstå att vi har blivit mkt. bättre sedan dess, men det hindrar ju inte oss att förbättras ytterligare.

Jag reflekterade över att det faktiskt ibland är gästcyklisterna som ställer till det på våra träningar då dom naturligt inte är medvetna om hur VI gör på våra pass.Dom lär sig ganska snart.

Detta är väl dock bara ett angenämt problem, men ändå.

Om benämningen av våra pass och farten av dessa så diskuterade vi i styrelsen detta lite grann på senaste styrelsemötet den 23/4.
Vi kom väl fram lite grann att färgmodellen á la Mallorca inte heller var någon garanti för hur fort passset kommer att gå utan en passindelning i rena fartgrupper där det helt enkelt framgår hur fort medelhastigheten kommer att vara. tex 26km/h.
Jag tror att detta är den rätta modellen. Rent informativt. Inte tillkrånglat. :idea:

Vad tycker ni som läser detta? :?:

Vi har insett att benämningen låg, medel och fart inte stämmer för den enskilde cyklisten då tex. låg kan passa för den glade motionären men samtidigt är snigelfart för elitcyklisten.
Då är det mer rättvist att man kör passen med en fartindelning enligt km/h, där den enskilde kan välja pass efter hans/hennes behov för just den dagen.

Många av våra medlemmar har ju även testat sin form hos AKTIVITUS och där fått utarbetat ett träningsprogram utifrån sina pulsnivåer och kan då ganska enkelt sätta in detta i ett pass med en bestämd fart.En modern form av träning.

/Putte :wink:
Oscar Pyk

Post by Oscar Pyk »

Första inlägget från min sida.
Var med på på passet och blev absolut inte bortskrämd. Hade kalastrevligt hela dagen. Eftersom jag normalt ligger och nöter själv så vad det kul att inte bara nynna för sig själv utan kunna prata lite när andan faller på. Hade dock mest fullt sjå med att försöka orientera mig. Gjorde att jag inte hade koll på farten direkt men tror vår grupp (det som blev lugn +) snittade 24-25 km/h. Anser det var lugnt och behagligt men jag är ingen expert, det var ju långt och backigt trots allt.
Backen :shock: i Jonsered (var det där?) var bland det roligaste jag vart med om på cykel. Hade jag aldrig hittat till om jag inte dykt upp på passet. Nerförsbacken i Mölndal som övergick i kullersten var...hm... intressant. Hade man kommit där ensam utan att vara förvarnade hade det kunnat bli onödigt spännande.
Asfalten var dock ganska kass på sina ställen och ganska rörigt längs med älven vilket var den enda smolket i bägaren.

Summa summarum så kommer jag med igen så fort jag kan. Har även signat upp mig som medlem så man är väl tvungen misstänker jag.
robert

Post by robert »

Hej,

Jag håller med Oscar, den "lugna+" gruppen fungerade riktigt bra - jag var med fr o m Landvetter och folk faktiskt höll ihop.

Frågan gäller snarare det som hände hos oss 6 cyklister som utgjorde medelgruppen. Det blev ett splittrat gäng med mycket ilska för två av oss som blev "dropped" från klungan.

Vad bekymrar mig just nu, är att lösningen sägs vara att välja rätt grupp från början och att beteckningarna (färg eller medelhastighet eller whatever) kan formas om så att man hamnar rätt. Och därmed blir det bättre cyklande.

Men resonemanget hoppar över en av grundprinciperna vad gäller motionscykel i grupp - detta med att hjälpa ens klubbkompisar så att alla i gruppen kommer i mål ungefär samtidigt (de som inte håller med om detta ska helst träna ensamma eller i klubbar som prioriterar tävlingsverksamhet; inget fel med det, det har många av oss gjort i våra unga dagar).

Trots alla förberedelser vad gäller val av rätt grupp, kan det ju alltid hända att benen hos en (annars stark) cyklist inte fungerar bra just den dagen. Vad ska resten av gruppen göra om så inträffar? Finns fler val, bl.a:

a) Sätta den svagaste längst bak på rulle och rotera de andra; anpassa farten så att den svagaste kan återhämta sig,

b) Låt de starkare i gruppen fortsätta som planerat men bryt av 1-2 åkare som hjälper den svagaste medlem komma fram, några minuter efter,

c) Strunt i de som blir "dropped", förutsatt att de kan vägen hem.

Vad för alternativ vi väljer beror på vad vi värderar i vår klubb - fart, gemenskap, individens egna behov, gruppens sammansatta behov, osv. Alla utav de val a-b-c ovan, är helt OK, bara att vi är överens - i förväg - om vilket som gäller om det blir stor trötthet eller dylikt hos någon i gruppen.

Till slut är det upp till den passansvarige att tillämpa sitt bästa ledarskap så att alla kör enligt det som är avtalat. Finns mycket bra litteratur som beskriver ämnet från oändliga olika perspektiv (hör av er om ni vill ha bra exempel från näringslivet, där konkurrensandan finns högst närvarande) men jag tror att i vårt fall, det räcker med att en passansvarig känner efter kontinuerligt, stämmer av med cyklisterna deras komfortnivåer och är beredd att vidta de åtgärder som behövs så att passet genomförs enligt de principer som klubben värdesätter mest.

Mvh, Robert
Post Reply