Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Träning: Landsvägscykling
Passtyp: Distans L

Startplats: Sävedalen
Karta till startplatsen hittar du HÄR.

Backighet: Hög

Grupp Grön 71 km
Länk till karta: HÄR.
Passledare: CG Andersson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Gul 78 km
Länk till karta: HÄR.
Passledare: Magnus Olsson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:

Grupp Röd 87 km
Länk till karta: HÄR.
Passledare: Janne Peterson
Hjälpryttare:

Info från passledaren:


Vägbeskrivning:
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by molsson »

Hej

Finns det någon som kan tänka sig att ersätta mig som passledare för gul grupp. Har fått möjlighet till studiebesök på bro över Bosporen så jag kommer att ta detta i stället för lördagsrundan, förstår att ni tycker det är ett konstigt val att se på en betongjutning i stället för ett härligt pass med venner men sån är jag :-o

Skriv in på detta forum att du tar passet.

Lycka till med rundan. Hoppas den blir som dagens kring Fjärås bräcka verkligen ett kanonpass.
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by Mats Sarapik »

Jag kan ta gjutningen om det trasslar med passledare.
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by Claes-Göran Andersson »

Magnus

Jag kan ta Gul grupp om det kniper. Har satt upp mig på Grön de som är anmälda så här långt är inte GRÖNA. Troligtvis räcker det med Röd och Gul.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by martin linde »

Hej
Kan också ta gula gruppen om det behövs.

Tänkte en liten bytesaffär med Magnus:
Jag har förhinder för Töllsjörundan 9/5. Kan Magnus (eller någon annan) ta den ?

/Martin
Erikborje
Posts: 49
Joined: 2014-10-20 13:23
Fornamn: Erik
Efternamn: Börjesson

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by Erikborje »

Hur långt är passen på lördag i tid ?
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by molsson »

Hej Martin
Tack för att du ställer upp. På Töllsjörundan är du uppsatt som passledare för Röd grupp och det är lite för snabbt och långt för mig men där finns säkert någon som kan passleda i den gruppen.

Angående tid för lördagens runda så räkna med cirka 3 timmar oberoende av vilken grupp du väljer, beror naturligtvis på punkteringar, blåst mm.

/Magnus
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by molsson »

Hej Martin
Tack för att du ställer upp. På Töllsjörundan är du uppsatt som passledare för Röd grupp och det är lite för snabbt och långt för mig men där finns säkert någon som kan passleda i den gruppen.

Angående tid för lördagens runda så räkna med cirka 3 timmar oberoende av vilken grupp du väljer, beror naturligtvis på punkteringar, blåst mm.

/Magnus
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by pewe »

jag hakar på röd grupp.
Peter
emwjeos

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by emwjeos »

Hej

Jag tänkte att grön grupp vore lämpligt eftersom det inte har blivit så mycket cykling i vår men jag kan försöka på gul om det inte blir fler gröna. Vill inte sumpa ett läckert betong studiebesök :)
/Jesper
emwjeos

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by emwjeos »

Hej igen,

Jag måste tyvärr dra mig ur. :(
Det ser ut att blir riktigt bra cykelväder så, go tur på er.

/J
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by Hans Carlberg »

Kommer imorrn!
46:an
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by Janne P »

Hej allihop.

Får ursäkta att jag varit borta från tråden tills nu. Jobbet har satt käppar i hjulet. Det får bli lite kortinfo om morgondagen här:

Rundan tar ca 3 timmar med start och mål Sävedalen, parkeringen mellan Statoil och Willys.

Distanstempo på racer under G1-belastning, Borg 11-13, snacketempo, hyfsat lätt känsla i benen. Motsvarar ca 60-70% medelpuls. Därför finns det tre olika grupper som håller lite olika fart på respektive distans 87/78/71 km och som beräknas nå målet ungefär samtidigt för fika på Cederleufs efter passet.

Vi kör banorna medsols.

Vädret ser bra ut. Halvklart, lite kyligt på morgonen ökande till 10 grader.

Ses 8.50 för passgenomgång. Välkomna!

/Janne P
Målet är vägen dit...
jabo

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by jabo »

Rullar gärna med grön grupp.

// Jan
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by Mikael Virtanen »

Får tyvärr stå över denna gång. Men ha en god tur!
Mikael
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by Janne P »

Vi blev ca 25 st vid start. Sol, ganska behaglig temperatur och måttlig NV vind. 14 st i röd grupp rullade iväg via de "mysiga" omgivningarna invid E20 och sopförbränningen mot Kviberg. Mycket cykelbanor genom stan förbi Alelyckan till Linnarhult, där cykelbanan mer är som en MTB-bana. Före Gunnilsebacken valde vi 190:an och cyklade på vägen, mest på ett led via Gråbo, Stenkullen, Karstenhofsmotet E20, Härskogen, Landvetter, Mölnlycke, Djupedalsäng, Pixbo till backen mot Kikås kyrkogård. Rundade Stensjön och ut på gamla R40, cykelbanorna i Kallebäckslide, via Skår och Delsjövägen till Munkebäcksmotet, förbi Torpaskolan och till målgång Cederleufs kafé.

Totalt 87 km, 3:02 tim, 880 höjdmeter. Mitt pulsband krånglade men jag hade en snittpuls på lite drygt 70%.

Enda missödet var en träpinne som vi/jag missade att markera för bakomvarande som Peter J körde på och fick lite kast på cykeln. Gick bra som tur var. Viktigt tänka på att de främre alltid är uppmärksamma och markerar hinder som snabbt kommuniceras bakåt. Det gick bitvis lite för hårt i sidvinden på 190:an som vi fick korrigera. Annars löpte det på ganska bra. Banan är ju delvis relativt kuperad och inte helt lätt för jämn distanskörning. När vi nu cyklar en hel del på ett led pga trafiken konstaterade vi efteråt att 14 st på ett led är för mycket. Vi bör dela upp oss i grupper om 7-8 st och köra med 50-100 m lucka. För vår egen skull och för bilisterna. Tänk även på att kolla bakåt innan ni går ut för att falla bakåt och fall sedan snabbt tillbaka.

Att fika efteråt tycker jag var bättre än mitt i rundan. Med start kl 9 blev vi ju faktiskt klara runt 13 inklusive lång god Cederleufsfika med Vennerna och får en bra bit kvar av dagen till annat.

Tack så mycket allihop för passet och Martin/CG som axlade gul grupp.

/Janne P
Målet är vägen dit...
rolivecr
Posts: 44
Joined: 2015-03-14 18:31
Fornamn: Richard
Efternamn: Olivecrona

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by rolivecr »

Hej,
Tack för trevlig och bra träning idag. Underbart väder!
Mätte lite effekt (med Vector) och under 20 minuter uppför till Härskogen och ner till gamla 40-vägen låg snitteffekten på 280 watt (vid kadens 90 och puls 162) och då kom ca 5 cyklister före mig fram till gamla 40 vägen. I början låg effekten i snitt över 400 watt och jag blev trots den effekten frånåkt av två stycken gulingar och då gick jag ner till min FTP effekt (kring 280 vid puls 160-165) och körde vidare på det ner till gamla vägen.
I början låg vi i långa backen ofta kring 280-300 watt och det var lite över gränsen och skapade lite lyckor. Jag tycker det är ganska bra att låsa en klunga i uppförsbacke på en effekt (t.ex 250 watt eller om kortare backe 280 watt) som man vet alla klarar på ett långdistanspass och inte lita på om man själv är trött eller pigg när man är framme och drar.
Generellt hade vi stora variationer i ansträngning under passet och jag ser det på att Normalist Power = 220 watt men medel 172 watt (inklusive min tur och retur hem till stan).
Tycker det var riktigt bra när Olof låg där bak och såg till alla alla var med så vi inte tappade någon.
/Richard Olivecrona
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Härliga Härskogen Lördag 2015-04-18 kl 09:00

Post by Hans T »

Tack Janne och övriga för en bra förmiddag. Väl dirigerat på en bansträckning som nog passar bäst för mindre klungor. Roligt när vi är så många att vi kan prata om lyxen att dela grupper ytterligare. Härskogen som alltid denna rundas höjdpunkt både bildligt och bokstavligt. Många joule kan användas där för att skapa ett rejält hål i magen att senare fylla med kanelbulle. Tur att jag inte kan hitta mitt pulsband, det brukar bara skapa oro med presentation av helt orimliga siffror redan i första Härskogsbacken.
Post Reply